آریا بانو

آخرين مطالب

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم گفتگو

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است. رضا کیانیان که مدیر کاخ جشنواره است، از منتقدانی گلایه می‌کند که به گفته او می‌خواهند زیرآب جشنواره را بزنند.
به گزارش خبرآنلاین، جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در راس اخبار سینمایی کشور قرار دارد؛ جشنواره‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر کسی از جنبه‌ای درباره این رویداد که تا همین چند سال پیش بخشی از جشنواره ملی فیلم فجر بود، سخن می‌گوید.
در کنار منتقدانی که مدام از هزینه‌های بالای این جشنواره می‌گویند و آن را بیشتر یک دورهمی می‌نامند، هنرمندانی هم هستند که هر سال در این جشنواره حضوری پررنگ دارند و هر کدام بخشی از کار اجرایی آن را بر دوش می‌کشند و اتفاقا درباره لزوم اهمیت و میزان تاثیرگذاری این جشنواره حرف‌های قابل توجهی دارند.
رضا کیانیان یکی از این افراد است که امسال هم مانند چهار سال گذشته، مدیر کاخ جشنواره است و بیشتر ساعات شبانه‌روز خود را در چارسو سپری می‌کند. او درباره انتقاداتی که به جشنواره جهانی فجر وجود دارد می‌گوید: «از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.»
او ادامه می‌دهد: «اتفاقا اگر منتقدی باشد که به خاطر رشد این جشنواره نظراتی بدهد ما واقعا استقبال می‌کنیم ولی آنهایی که می‌خواهند برای مطرح کردن خودشان زیرآب این جشنواره را بزنند به نظر من مشکل ملی دارند. این جشنواره مخاطب خاص‌تری دارد چون هیچکس نمی‌تواند به آن بیاید مگر اینکه در طول سال در باشگاه جشنواره ثبت نام کند. پس کسی که در طول سال دنبال این است که در جشنواره‌ای ثبت نام کند، مشخص است علاقمند به سینما است و در واقع ما تماشاگر حرفه‌ای داریم.»
مدیر کاخ جشنواره جهانی فجر همچنین به تمهیداتی اشاره می‌کند که برای سرگردان نبودن مهمانان داخلی و خارجی جشنواره در انتخاب فیلم‌ها اندیشیده شده است. او با اشاره به این نکته که هر سال در انتخاب فیلم‌ها وسواس بیشتر صورت می‌گیرد، می‌گوید: «امسال ما دفترچه‌ای چاپ کردیم که در آن خلاصه کلیه فیلم‌های جشنواره به دو زبان نوشته شده و علاوه بر آن یک منتقد صاحب نام نقدی هم درباره هر فیلم نوشته است. من فکر نمی‌کنم در هیچ جشنواره خارجی چنین دفترچه‌ای منتشر شده باشد. خلاصه فیلم‌ها همه جا هست ولی این‌که یک منتقد صاحب‌نام، نظر خودش را درباره آن داده باشد، نیست. این کمک کرده به اینکه مهمانان ما فیلم‌های بهتری را ببینند و با آگاهی بیشتری برای دیدن فیلم‌ها بروند و دیگر خبری از سرگردانی مهمانان در کاخ جشنواره نیست.»
این بازیگر پیشکسوت همچنین با اشاره به این نکته که امسال مهمان‌های خارجی ما هم اکثرا در سالن سینما هستند، می‌گوید: «این یعنی خارجی‌ها هم اینجا فیلم‌هایی می‌بینند که جای دیگر ندیده‌اند و امسال هم مثل هر سال ما فیلم‌هایی داریم که اولین بار در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»
در ادامه از رضا کیانیان درباره فیلم‌های ایرانی می‌پرسیم که اکران اول‌شان در جشنواره جهانی فجر است. او با اشاره به این نکته که این مساله به صاحبان فیلم مربوط می‌شود، توضیح می‌دهد: «تقریبا هر سال تعداد فیلم‌های ایرانی که اولین اکران‌شان در جشنواره جهانی است، بیشتر می‌شود و البته فیلم‌های ایرانی دیگری هم هستند که در جشنواره ملی به نمایش درآمده‌اند و اینجا اکران دوم آنها است.»
این هنرمند باسابقه سینما و تئاتر در پاسخ به این سوال که شاید بعضی فیلمسازها فکر می‌کنند حاشیه‌های اکران در جشنواره جهانی کمتر از اکران در جشنواره ملی است، می‌گوید: «البته در کشور ما این‌طور است که می‌گویند چرا بیخودی سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم. طرف فیلمش را در جشنواره نمایش می‌دهد، همه می‌بینند. کسانی که دنبال ایراد هستند قاعدتا ایرادشان را پیدا می‌کنند ولی وقتی اکران می‌شود تا بیایند ایرادش را پیدا کنند، اکرانش تمام شده است؛ در این مورد هم جشنواره ملی و جشنواره جهانی فرقی نمی‌کند.»
کیانیان در پایان درباره این‌که انتخاب خودش میان دو جشنواره جهانی و ملی کدام است، می‌گوید: «من جشنواره ملی را هم دوست دارم چون برایم مهم است که فیلم‌های جدید سینما را ببینم. از سویی اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده این است که این همه کارگردان جوان و جدید فیلم ساخته‌اند و من وقتی فیلم‌شان را نبینم احساس می‌کنم خیلی چیزها را از دست داده‌ام.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست