آریا بانو

آخرين مطالب

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم گفتگو

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است. رضا کیانیان که مدیر کاخ جشنواره است، از منتقدانی گلایه می‌کند که به گفته او می‌خواهند زیرآب جشنواره را بزنند.
به گزارش خبرآنلاین، جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در راس اخبار سینمایی کشور قرار دارد؛ جشنواره‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر کسی از جنبه‌ای درباره این رویداد که تا همین چند سال پیش بخشی از جشنواره ملی فیلم فجر بود، سخن می‌گوید.
در کنار منتقدانی که مدام از هزینه‌های بالای این جشنواره می‌گویند و آن را بیشتر یک دورهمی می‌نامند، هنرمندانی هم هستند که هر سال در این جشنواره حضوری پررنگ دارند و هر کدام بخشی از کار اجرایی آن را بر دوش می‌کشند و اتفاقا درباره لزوم اهمیت و میزان تاثیرگذاری این جشنواره حرف‌های قابل توجهی دارند.
رضا کیانیان یکی از این افراد است که امسال هم مانند چهار سال گذشته، مدیر کاخ جشنواره است و بیشتر ساعات شبانه‌روز خود را در چارسو سپری می‌کند. او درباره انتقاداتی که به جشنواره جهانی فجر وجود دارد می‌گوید: «از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.»
او ادامه می‌دهد: «اتفاقا اگر منتقدی باشد که به خاطر رشد این جشنواره نظراتی بدهد ما واقعا استقبال می‌کنیم ولی آنهایی که می‌خواهند برای مطرح کردن خودشان زیرآب این جشنواره را بزنند به نظر من مشکل ملی دارند. این جشنواره مخاطب خاص‌تری دارد چون هیچکس نمی‌تواند به آن بیاید مگر اینکه در طول سال در باشگاه جشنواره ثبت نام کند. پس کسی که در طول سال دنبال این است که در جشنواره‌ای ثبت نام کند، مشخص است علاقمند به سینما است و در واقع ما تماشاگر حرفه‌ای داریم.»
مدیر کاخ جشنواره جهانی فجر همچنین به تمهیداتی اشاره می‌کند که برای سرگردان نبودن مهمانان داخلی و خارجی جشنواره در انتخاب فیلم‌ها اندیشیده شده است. او با اشاره به این نکته که هر سال در انتخاب فیلم‌ها وسواس بیشتر صورت می‌گیرد، می‌گوید: «امسال ما دفترچه‌ای چاپ کردیم که در آن خلاصه کلیه فیلم‌های جشنواره به دو زبان نوشته شده و علاوه بر آن یک منتقد صاحب نام نقدی هم درباره هر فیلم نوشته است. من فکر نمی‌کنم در هیچ جشنواره خارجی چنین دفترچه‌ای منتشر شده باشد. خلاصه فیلم‌ها همه جا هست ولی این‌که یک منتقد صاحب‌نام، نظر خودش را درباره آن داده باشد، نیست. این کمک کرده به اینکه مهمانان ما فیلم‌های بهتری را ببینند و با آگاهی بیشتری برای دیدن فیلم‌ها بروند و دیگر خبری از سرگردانی مهمانان در کاخ جشنواره نیست.»
این بازیگر پیشکسوت همچنین با اشاره به این نکته که امسال مهمان‌های خارجی ما هم اکثرا در سالن سینما هستند، می‌گوید: «این یعنی خارجی‌ها هم اینجا فیلم‌هایی می‌بینند که جای دیگر ندیده‌اند و امسال هم مثل هر سال ما فیلم‌هایی داریم که اولین بار در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»
در ادامه از رضا کیانیان درباره فیلم‌های ایرانی می‌پرسیم که اکران اول‌شان در جشنواره جهانی فجر است. او با اشاره به این نکته که این مساله به صاحبان فیلم مربوط می‌شود، توضیح می‌دهد: «تقریبا هر سال تعداد فیلم‌های ایرانی که اولین اکران‌شان در جشنواره جهانی است، بیشتر می‌شود و البته فیلم‌های ایرانی دیگری هم هستند که در جشنواره ملی به نمایش درآمده‌اند و اینجا اکران دوم آنها است.»
این هنرمند باسابقه سینما و تئاتر در پاسخ به این سوال که شاید بعضی فیلمسازها فکر می‌کنند حاشیه‌های اکران در جشنواره جهانی کمتر از اکران در جشنواره ملی است، می‌گوید: «البته در کشور ما این‌طور است که می‌گویند چرا بیخودی سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم. طرف فیلمش را در جشنواره نمایش می‌دهد، همه می‌بینند. کسانی که دنبال ایراد هستند قاعدتا ایرادشان را پیدا می‌کنند ولی وقتی اکران می‌شود تا بیایند ایرادش را پیدا کنند، اکرانش تمام شده است؛ در این مورد هم جشنواره ملی و جشنواره جهانی فرقی نمی‌کند.»
کیانیان در پایان درباره این‌که انتخاب خودش میان دو جشنواره جهانی و ملی کدام است، می‌گوید: «من جشنواره ملی را هم دوست دارم چون برایم مهم است که فیلم‌های جدید سینما را ببینم. از سویی اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده این است که این همه کارگردان جوان و جدید فیلم ساخته‌اند و من وقتی فیلم‌شان را نبینم احساس می‌کنم خیلی چیزها را از دست داده‌ام.»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود