آریا بانو

آخرين مطالب

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم گفتگو

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است. رضا کیانیان که مدیر کاخ جشنواره است، از منتقدانی گلایه می‌کند که به گفته او می‌خواهند زیرآب جشنواره را بزنند.
به گزارش خبرآنلاین، جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در راس اخبار سینمایی کشور قرار دارد؛ جشنواره‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر کسی از جنبه‌ای درباره این رویداد که تا همین چند سال پیش بخشی از جشنواره ملی فیلم فجر بود، سخن می‌گوید.
در کنار منتقدانی که مدام از هزینه‌های بالای این جشنواره می‌گویند و آن را بیشتر یک دورهمی می‌نامند، هنرمندانی هم هستند که هر سال در این جشنواره حضوری پررنگ دارند و هر کدام بخشی از کار اجرایی آن را بر دوش می‌کشند و اتفاقا درباره لزوم اهمیت و میزان تاثیرگذاری این جشنواره حرف‌های قابل توجهی دارند.
رضا کیانیان یکی از این افراد است که امسال هم مانند چهار سال گذشته، مدیر کاخ جشنواره است و بیشتر ساعات شبانه‌روز خود را در چارسو سپری می‌کند. او درباره انتقاداتی که به جشنواره جهانی فجر وجود دارد می‌گوید: «از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.»
او ادامه می‌دهد: «اتفاقا اگر منتقدی باشد که به خاطر رشد این جشنواره نظراتی بدهد ما واقعا استقبال می‌کنیم ولی آنهایی که می‌خواهند برای مطرح کردن خودشان زیرآب این جشنواره را بزنند به نظر من مشکل ملی دارند. این جشنواره مخاطب خاص‌تری دارد چون هیچکس نمی‌تواند به آن بیاید مگر اینکه در طول سال در باشگاه جشنواره ثبت نام کند. پس کسی که در طول سال دنبال این است که در جشنواره‌ای ثبت نام کند، مشخص است علاقمند به سینما است و در واقع ما تماشاگر حرفه‌ای داریم.»
مدیر کاخ جشنواره جهانی فجر همچنین به تمهیداتی اشاره می‌کند که برای سرگردان نبودن مهمانان داخلی و خارجی جشنواره در انتخاب فیلم‌ها اندیشیده شده است. او با اشاره به این نکته که هر سال در انتخاب فیلم‌ها وسواس بیشتر صورت می‌گیرد، می‌گوید: «امسال ما دفترچه‌ای چاپ کردیم که در آن خلاصه کلیه فیلم‌های جشنواره به دو زبان نوشته شده و علاوه بر آن یک منتقد صاحب نام نقدی هم درباره هر فیلم نوشته است. من فکر نمی‌کنم در هیچ جشنواره خارجی چنین دفترچه‌ای منتشر شده باشد. خلاصه فیلم‌ها همه جا هست ولی این‌که یک منتقد صاحب‌نام، نظر خودش را درباره آن داده باشد، نیست. این کمک کرده به اینکه مهمانان ما فیلم‌های بهتری را ببینند و با آگاهی بیشتری برای دیدن فیلم‌ها بروند و دیگر خبری از سرگردانی مهمانان در کاخ جشنواره نیست.»
این بازیگر پیشکسوت همچنین با اشاره به این نکته که امسال مهمان‌های خارجی ما هم اکثرا در سالن سینما هستند، می‌گوید: «این یعنی خارجی‌ها هم اینجا فیلم‌هایی می‌بینند که جای دیگر ندیده‌اند و امسال هم مثل هر سال ما فیلم‌هایی داریم که اولین بار در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»
در ادامه از رضا کیانیان درباره فیلم‌های ایرانی می‌پرسیم که اکران اول‌شان در جشنواره جهانی فجر است. او با اشاره به این نکته که این مساله به صاحبان فیلم مربوط می‌شود، توضیح می‌دهد: «تقریبا هر سال تعداد فیلم‌های ایرانی که اولین اکران‌شان در جشنواره جهانی است، بیشتر می‌شود و البته فیلم‌های ایرانی دیگری هم هستند که در جشنواره ملی به نمایش درآمده‌اند و اینجا اکران دوم آنها است.»
این هنرمند باسابقه سینما و تئاتر در پاسخ به این سوال که شاید بعضی فیلمسازها فکر می‌کنند حاشیه‌های اکران در جشنواره جهانی کمتر از اکران در جشنواره ملی است، می‌گوید: «البته در کشور ما این‌طور است که می‌گویند چرا بیخودی سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم. طرف فیلمش را در جشنواره نمایش می‌دهد، همه می‌بینند. کسانی که دنبال ایراد هستند قاعدتا ایرادشان را پیدا می‌کنند ولی وقتی اکران می‌شود تا بیایند ایرادش را پیدا کنند، اکرانش تمام شده است؛ در این مورد هم جشنواره ملی و جشنواره جهانی فرقی نمی‌کند.»
کیانیان در پایان درباره این‌که انتخاب خودش میان دو جشنواره جهانی و ملی کدام است، می‌گوید: «من جشنواره ملی را هم دوست دارم چون برایم مهم است که فیلم‌های جدید سینما را ببینم. از سویی اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده این است که این همه کارگردان جوان و جدید فیلم ساخته‌اند و من وقتی فیلم‌شان را نبینم احساس می‌کنم خیلی چیزها را از دست داده‌ام.»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم