آریا بانو

آخرين مطالب

چرا پروازتان با ضربه به زمین می‌نشیند؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چرا پروازتان با ضربه به زمین می‌نشیند؟
٥٤
٠
کجارو / در فرود موفق هواپیما، عوامل متفاوتی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها تجربه خلبان است. از زبان یک خلبان بشنوید که چه چیز‌هایی باعث می‌شود یک فرود نرم داشته باشید یا یک ضربه ناگهانی.
در فرود هواپیما، چه عاملی باعث تفاوت یک لیز خوردن نرم روی باند یا یک ضربه روی زمین کوبیده می‌شود؟ اگر شما هم با هواپیما به مسافرت رفته باشید شاید یک فرود بد را تجربه کرده‌اید. اما علت این اتفاق چیست؟در ادامه خاطره یک فرود بد را از زبان یکی از خلبانان بوئینگ 757 بخوانید.
یک شب زیبا با هوای صاف بود که بوئینگ 757 ما در شیکاگو به زمین نشست. کاپیتانی که من با او پرواز می‌کردم 11 سال بود که با این خط هوایی کار می‌کرد. او تجربه‌های پرواز زیادی داشت؛ در هواپیمای 400-747 به‌عنوان افسر یکم پرواز کرده بود، اما حالا در 757 در جایگاه کاپیتان قرار داشت.
در 75 مایلی باند فرودگاه، او به طور غیرمنتظره‌ای دماغه هواپیما را بالا برد، طوری‌که فکر می‌کرد مناسب‌ترین وضعیت برای فرودآوردن هواپیما است. این تکنیک مناسب برای فرود آوردن یک 757 نیست و سرانجام هم فرود نافرجام بود. در واقع، کاپیتان با این حرکت ما را در موقعیت 40 فوت بالای باند فرود متوقف و هواپیما را از آسمان روی آسفالت پرت کرد. خوشبختانه هیچ‌کس آسیب ندید و به هواپیما نیز نقصی وارد نشد. این فرود بد‌ترین فرودی بود که من در طول 35 سال پرواز نظامی و تجاری تجربه کرده بودم.
من یک ساعت آینده بعد از فرود را صرف تعلیم کاپیتان کردم که چطور تکنیک‌های اولیه فرود آمدن را روی 757 پیاده کند. متأسفانه او همان اشتباه‌ها را در طول سه پرواز آینده‌اش هم انجام داد. پس از آخرین مرحله کار ما با یکدیگر من این گزینه را در اختیارش گذاشتم که برای آموزش‌های بیشتر خودش داوطلب شود یا اینکه گزارش کارش به خلبان ارشد داده شود. خوشبختانه او اولین گزینه را انتخاب کرد و در آن هفته یک دوره دیگر با یک استاد خلبان گذارند.
فرود امن و نرم با یک هواپیمای جت عظیم‌الجثه بسیار چالش‌برانگیز است، به خصوص که متغیرهای زیادی هم درگیر باشند. اولین و مهم‌ترین عامل، تجربه خلبانی است که هواپیما را فرود می‌آورد. خلبان‌های خطوط اصلی هواپیمایی آمریکا در یک دوره زمانی تنها مجاز به پرواز با یک نوع هواپیما هستند. وقتی خلبانی به درجه ارشدی در یک شرکت هوایی می‌رسد، برای افزایش دستمزد به هواپیماهای بزرگ‌تر یا برای ارتقای رتبه از افسر یکم به کاپیتانی به هواپیماهای کوچک‌تر ارتقا پیدا می‌کند. میزان تجربه به دست آمده وابسته به ساعت پرواز در بعضی هواپیماها متفاوت است.
آب و هوا، بادهای مخالف، وضوح دید و آشفتگی‌های هوایی نیز توانایی خلبان‌ها برای فرود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این متغیر‌ها، خلبان‌ها خود ممکن است سطح متفاوتی از مهارت در فرود آوردن هواپیما نسبت به هم داشته باشند. در این رابطه، حتی بهترین و با تجربه‌ترین خلبان‌ها نیز گاهی فرودهای خشن داشته‌اند. معمولا این اتفاق زمانی پیش می‌آید که خلبان کار خود را به تازگی با هواپیمای مورد نظر آغاز کرده و هنوز به نحوه عملکرد هواپیما نزدیک زمین مسلط نیست. دلیل دیگر می‌تواند بادهای شدید مخالف به همراه کوتاه بودن باند فرود باشد. در چنین شرایطی خلبان باید هواپیما را به سختی روی باند نگه دارد.
اینها شرایط خطرناکی نیستند، چرا که هواپیما‌های مسافر‌بری طوری ساخته شده‌اند که شرایط خیلی فراتر از یک فرود سخت را متحمل شوند. اما به جز نگرانی برای آسیب به هواپیما، وظیفه خلبان این است که مسافران را به امن‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن به مقاصدشان برساند. فرود آرام یکی از راه‌هایی است که خلبان‌ها می‌توانند توانایی و مهارت خود را در آن نشان دهند و مسئله‌ای است که همه خلبان‌ها برای انجام هر چه بهتر آن در تلاش هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/151805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید