آریا بانو

آخرين مطالب

نشانه هایی که خبر از التهاب معده می دهد پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
نشانه هایی که خبر از التهاب معده می دهد
k ٢
٠
تبیان /اگر با احساس سوزش و خارش در معده خود مواجه هستید ممکن است به گاستریت مبتلا باشید. تنها روش برای شناسایی این شرایط انجام آندوسکوپی است.
گاستریت شرایطی است که بر اساس نمونه‌برداری از دیواره داخلی معده تشخیص داده می‌شود. اگر با مشکلی پایدار در معده خود مواجه هستید، بهتر است برای بررسی دقیق‌تر شرایط به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با برخی از نشانه‌های گاستریت بیشتر آشنا می‌شویم.
اغلب با احساس نفخ مواجه هستید
دلایل مختلفی می‌توانند موجب نفخ معده شوند و بیشتر مواقع این شرایطی عادی است و به مشکل خاصی اشاره ندارد. با این وجود، اگر احساس می‌کنید همواره یا پس از بیشتر وعده‌های غذایی با نفخ مواجه هستید، بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. در شرایطی که گاستریت می‌تواند موجب نفخ شود، اما دلایل زمینه‌ای دیگری مانند اختلال در گوارش نیز ممکن است زمینه ساز این شرایط باشند.
زیاد بادگلو می‌زنید
افراد مبتلا به گاستریت به طور معمول با رشد بیش از حد باکتری هلیکوباکتر پیلوری مواجه هستند. عفونت اچ. پیلوری که به گفته کلینیک مایو ممکن است در نیمی از جمعیت جهان یافت شود، یکی از دلایل اصلی گاستریت است و در صورت عدم درمان می‌تواند موجب سرطان نیز شود. زمانی که معده اسید تولید می‌کند تا ذرات غذا را تجزیه کند، برای محافظت از دیواره داخلی خود نیز مخاط ترشح می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند در این سد مخاطی اختلال ایجاد کرده و این شرایط می‌تواند به گاستریت منجر شود. اگر گاستریت به واسطه عفونت باکتریایی معده شکل گرفته باشد، اچ. پیلوری می‌تواند فعالیت آنزیمی دیواره داخلی معده را تغییر دهد و موجب علائمی مانند بادگلو شود.
پس از یک وعده غذایی کوچک احساس سیری می‌کنید
یکی دیگر از عوارض جانبی اچ. پیلوری احساس سیری و پری در قسمت بالایی معده پس از خوردن حتی یک وعده غذایی کوچک است. باکتری‌ها می‌توانند موجب افزایش گاز شوند، معده را متورم کرده و به احساس پری و سیری زودهنگام و سریع منجر شوند.
کمبود ویتامین B12 دارید
این ویتامین را می‌توانید با مصرف گوشت، لبنیات، و تخم مرغ تأمین کنید و وجود آن برای حفظ سلامت بدن و سطوح بالای انرژی ضروری است. یک عفونت اچ. پیلوری می‌تواند توانایی بدن در تجزیه پروتئین مورد نیاز برای جذب این ویتامین ارزشمند از غذا را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که درمان عفونت‌های اچ. پیلوری به افزایش سطوح ویتامین B12 در افرادی که پیش از آن با کمبود این ماده مغذی مواجه بودند، منتج شده است. این شرایط می‌تواند در نهایت احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد که این بیماری نیز با کمبود ویتامین B12 پیوند خورده است.
از سوی دیگر، کمبود ویتامین B12 موجب گاستریت می‌شود. گاستریت خودایمنی به واسطه کمبود ویتامین B12 رخ می‌دهد و موجب می‌شود تا بدن به سلول‌های سالم و عادی حاضر در دیواره داخلی معده حمله کند.
به بیماری التهابی روده مبتلا هستید
افرادی که به بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گاستریت قرار دارند. در یک مطالعه، عفونت اچ. پیلوری در یک سوم از بیماران مبتلا به بیماری کرون تشخیص داده شد.
وزن از دست می‌دهید
زمانی که پس از یک وعده غذایی کوچک احساس سیری در شما شکل می‌گیرد، کاهش وزن به واسطه کاهش اشتها و مصرف کالری کمتر اجتناب ناپذیر است. برخی بیماران به واسطه احساس ناراحتی قادر به غذا خوردن نیستند، از این رو، با کاهش وزن مواجه می‌شوند. شما به واسطه مصرف غذای آلوده می‌توانید به راحتی در معرض اچ. پیلوری قرار بگیرید. زمانی که باکتری وارد بدن شما می‌شود، در دیواره داخلی معده ساکن شده و آنجا باقی می‌ماند. درمان به موقع این عفونت نه تنها برای تسکین هرچه سریع‌تر، بلکه برای از بین بردن احتمال ابتلا به سرطان معده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درمان اچ. پیلوری از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها امکان‌پذیر است، اگرچه امکان دارد خلاص شدن از عفونت به طور کامل زمان‌بر باشد.
با حالت تهوع مواجه هستید
در کنار بادگلو زدن و نفخ، عفونت اچ. پیلوری می‌تواند موجب حالت تهوع نیز شود. حرکت صفرا، یک مایع گوارشی که توسط کبد تولید می‌شود، از روده کوچک به معده ممکن است منبع حالت تهوع یا استفراغ باشد. بازگشت صفرا در واقع یک نوع گاستریت است. با این وجود، حالت تهوع می‌تواند نشانه‌ای از سوءهاضمه نیز باشد، از این رو، این مسئله را باید پیش از احساس نگرانی درباره عفونت اچ. پیلوری مدنظر قرار دهید.
زیاد از داروهای ضدالتهاب استفاده می‌کنید
ادویل می‌تواند به سرعت درد را تسکین دهد، اما می‌تواند به معده نیز آسیب برساند. مصرف بیش از حد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند موترین و ادویل (هر دو حاوی ایبوپروفن هستند) و آلو (Aleve) که ماده فعال آن ناپروکسن است می‌تواند دیواره داخلی معده را ملتهب کرده و به گاستریت منجر شود.
مطالعه‌ای جدید نشان داده است که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند موجب زخم‌های گوارشی نیز شوند. این زخم‌ها در دیواره داخلی معده و قسمت بالایی روده کوچک شکل می‌گیرند.
سیگار می‌کشید
همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای بدن مضر است. این عادت خطر ابتلا به گاستریت را به واسطه چند برابر کردن روش‌هایی که به دیواره داخلی معده آسیب وارد می‌کنند، افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن می‌تواند تولید مخاط محافظ در معده را کاهش دهد. همچنین، این عادت به نظر می‌رسد تولید پپسین، یک آنزیم معده که پروتئین را تجزیه می‌کند، را افزایش می‌دهد که این نیز می‌تواند به التهاب معده منجر شود. همچنین، سیگار کشیدن می‌تواند جریان خون به دیواره داخلی معده را کاهش داده و روند بهبودی التهاب یا زخم‌ها را کند سازد.
به کم‌خونی مبتلا هستید
افرادی که بیش از 40 سال سن دارند و دارای علائم سوءهاضمه و کم‌خونی (آنمی)، مانند خستگی هستند، باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنند تا آندوسکوپی قسمت بالای دستگاه گوارش برای بررسی دقیق شرایط انجام شود. کم‌خونی ممکن است به واسطه گاستریت فرسایشی، نوعی نادر که موجب تشکیل زخم در دیواره معده شده و می‌تواند به خونریزی مزمن در معده منجر شود، شکل گرفته باشد. خونریزی معده می‌تواند منبع کم خونی باشد.
خونریزی روده‌ای را تجربه می‌کنید
نشانگر کلیدی خونریزی روده‌ای مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ است. از علائم دیگر می‌توان به گرفتگی‌های معده، تنگی نفس، و ضعف اشاره کرد. همچنین، دلیل این شرایط ممکن است گاستریت فرسایشی باشد. در صورت مشاهده شواهد حاوی خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه