آریا بانو

آخرين مطالب

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر گفتگو

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است /  روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جمشید محمودی می‌گوید در جشنواره‌های بین‌المللی وقتی با فیلمی درباره مهاجران مواجه هستند که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد با آن ارتباط برقرار می‌کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : "شکستن همزمان بیست استخوان" یا "رونا مادر عظیم" عنوان فیلم برادران محمودی است که در بخش جلوه‌گاه شرق سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت و موفق به دریافت دو جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش بین‌الادیان و دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی شد. "شکستن همزمان بیست استخوان" محصول مشترک ایران و افغانستان است و محسن تنابنده، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی، محیی رضایی، سعید چنگیزیان و علیرضا استادی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم روایتی است از تلاش عظیم برای نجات زندگی مادرش...
جمشید محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص تکمیل سه‌گانه مهاجرت با این فیلم گفت: من و برادرم نوید اصالتا افغان هستیم و بیش از سی سال است که در ایران زندگی می‌کنیم، اما در هرحال مهاجر هستیم و از همین‌رو این قصه را انتخاب کردیم و حتی ممکن است قصه‌های بعدی ما نیز با همین محوریت ساخته شود. بهرحال نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، نشان دادن مشکلات مهاجران و زندگی آنها دغدغه ماست. فیلمساز می‌تواند این مسائل را با ساخت فیلم مطرح کند، ما نیز به عنوان فیلمساز به سراغ این موضوع می‌رویم و دغدغه‌های‌مان را اینگونه به نمایش می‌گذاریم.

او درباره چرایی انتخاب این موضوع و مابه‌ازای بیرونی آن، بیان کرد: مادر ما به دلیل سرطان و بیماری از دست رفت و به نوعی از داستان او برای این فیلم تاثیر گرفتیم. بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود که تحت تاثیر آن بودم و از آن صرفا الگوبرداری کردم.
محمودی همچنین به داشتن دو عنوان متفاوت این فیلم اشاره کرد و در چرایی آن توضیح داد: "شکستن همزمان بیست استخوان" در اصل اشاره به دردی که زنان در هنگام زایمان تحمل می‌کنند، دارد؛ اما در ترجمه انگلیسی این عنوان بسیار گنگ بود و از همین رو نام "رونا مادر عظیم" را برای بخش بین‌الملل فیلم انتخاب کردیم؛ اما از ابتدا عنوان "شکستن همزمان بیست استخوان" را انتخاب کردم و آن را دوست دارم. اگر ترجمه دقیقی به زبان انگلیسی داشت قطعا در بخش بین‌المللی نیز همان عنوان را انتخاب می‌کردم.
این کارگردان درباره بازخوردهایی که از فیلم در داخل و خارج از ایران دریافت کرده‌اند نیز اظهار کرد: فیلم تا امروز در چند جشنواره بین‌المللی حضور یافته و جوایزی را از آن خود کرده است. متاسفانه به دلیل ضبط سریال "دلدار" فرصت حضور در جشنواره جهانی را نداشتم؛ اما به واسطه حضور نوید از بازخوردها مطلع هستم. در جشنواره‌های بین‌المللی وقتی با فیلمی درباره مهاجران مواجه هستند که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد با آن ارتباط برقرار می‌کنند و به همین خاطر بحث و گفتگو ایجاد می‌شود. حتی در ایران نیز به دلیل اینکه بسیاری از مخاطبان از قواعد مهاجرت اطلاعی ندارند و ناشناخته‌تر است، برای ایرانی‌ها نیز عجیب بود و شوکه می‌شوند. من سال‌ها با مهاجران صحبت کردم و در خارج از ایران بسیار این وضعیت را با وضعیت مهاجران خود مقایسه می‌کنند و همین امر نیز موجب شده است تا بازخوردهای خوب و متفاوتی را دریافت کنیم.

محمودی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تا این اندازه برای نمایش فیلم با سختی مواجه شدند و چرا فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت، گفت: نمی‌دانم چرا فیلم انتخاب نشد ضمن این که جواب دقیقی نیز به ما ندادند و خیلی هم دنبال پاسخ آن نبودیم. بهرحال طبق مقررات فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد اما تلاش کردیم فیلم در مسیری که باید باشد، گذاشته شود. قطعا اگر در جشنواره فیلم فجر حضور داشت بازخوردها پررنگ‌تر می‌بود.
او در ادامه به دلایل انتخاب محسن تنابنده در نقش عظیم اشاره کرد و افزود: در همان هنگام نگارش فیلمنامه به محسن تنابنده فکر کردم و حتی قبل از نگارش نیز با او درباره قصه فیلم صحبت کردم و دوست داشتم که او در این نقش حضور داشته باشد و او نیز زمانی که از قصه مطلع شد آن را دوست داشت و قرار گذاشتیم که او در نقش عظیم حضور یابد. عظیم قصه مردی شبیه به محسن بود، نگاهش، اندامش، حتی موهایش شباهت عجیبی به تنابنده داشت. ضمن اینکه توانایی بازی او بسیار مهم بود. تنابنده یکی از بهترین بازیگران برای ایفای این نقش بود و از این که او در این نقش حضور دارد بسیار راضی هستیم.
کارگردان "چند متر مکعب عشق" درباره تاثیر جشنواره جهانی فیلم فجر بر روی دیده شدن آثار نیز بیان کرد: در بیرون از ایران نمی‌دانم تا چه اندازه این حضور می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما همین که یکسری از فیلم‌ها بواسطه جشنواره و بخش بازار امکان دیده شدن برایشان فراهم می‌شود اتفاق خوبی است. ضمن اینکه مدیران جشنواره سعی می‌کنند از جشنواره‌های دیگر دنیا نیز مهمانانی داشته باشند که اغلب شناخته شده هستند و این یک فرصت خوب برای فیلمسازان و معرفی آثارشان به پخش‌کنندگان و مدیران جشنواره‌های خارجی است.
او در خاتمه درباره اکران این فیلم در ایران و فعالیت‌های جدیدشان گفت: برای اکران نیازمند یک فرصت خوب هستیم چون فیلم کار سختی در گیشه دارد و با یک تبلیغات خوب و مناسب امیدواریم بتوانیم اکران خوبی داشته باشیم. در حال حاضر نیز درگیر ضبط سریال هستیم تا به ماه مبارک رمضان برسد و در تلاش هستیم تا به زودی فیلم جدیدمان را تولید کنیم که قطعا امسال این اتفاق رخ خواهد داد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان