آریا بانو

آخرين مطالب

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر گفتگو

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است /  روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جمشید محمودی می‌گوید در جشنواره‌های بین‌المللی وقتی با فیلمی درباره مهاجران مواجه هستند که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد با آن ارتباط برقرار می‌کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : "شکستن همزمان بیست استخوان" یا "رونا مادر عظیم" عنوان فیلم برادران محمودی است که در بخش جلوه‌گاه شرق سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت و موفق به دریافت دو جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش بین‌الادیان و دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی شد. "شکستن همزمان بیست استخوان" محصول مشترک ایران و افغانستان است و محسن تنابنده، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی، محیی رضایی، سعید چنگیزیان و علیرضا استادی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم روایتی است از تلاش عظیم برای نجات زندگی مادرش...
جمشید محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص تکمیل سه‌گانه مهاجرت با این فیلم گفت: من و برادرم نوید اصالتا افغان هستیم و بیش از سی سال است که در ایران زندگی می‌کنیم، اما در هرحال مهاجر هستیم و از همین‌رو این قصه را انتخاب کردیم و حتی ممکن است قصه‌های بعدی ما نیز با همین محوریت ساخته شود. بهرحال نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، نشان دادن مشکلات مهاجران و زندگی آنها دغدغه ماست. فیلمساز می‌تواند این مسائل را با ساخت فیلم مطرح کند، ما نیز به عنوان فیلمساز به سراغ این موضوع می‌رویم و دغدغه‌های‌مان را اینگونه به نمایش می‌گذاریم.

او درباره چرایی انتخاب این موضوع و مابه‌ازای بیرونی آن، بیان کرد: مادر ما به دلیل سرطان و بیماری از دست رفت و به نوعی از داستان او برای این فیلم تاثیر گرفتیم. بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود که تحت تاثیر آن بودم و از آن صرفا الگوبرداری کردم.
محمودی همچنین به داشتن دو عنوان متفاوت این فیلم اشاره کرد و در چرایی آن توضیح داد: "شکستن همزمان بیست استخوان" در اصل اشاره به دردی که زنان در هنگام زایمان تحمل می‌کنند، دارد؛ اما در ترجمه انگلیسی این عنوان بسیار گنگ بود و از همین رو نام "رونا مادر عظیم" را برای بخش بین‌الملل فیلم انتخاب کردیم؛ اما از ابتدا عنوان "شکستن همزمان بیست استخوان" را انتخاب کردم و آن را دوست دارم. اگر ترجمه دقیقی به زبان انگلیسی داشت قطعا در بخش بین‌المللی نیز همان عنوان را انتخاب می‌کردم.
این کارگردان درباره بازخوردهایی که از فیلم در داخل و خارج از ایران دریافت کرده‌اند نیز اظهار کرد: فیلم تا امروز در چند جشنواره بین‌المللی حضور یافته و جوایزی را از آن خود کرده است. متاسفانه به دلیل ضبط سریال "دلدار" فرصت حضور در جشنواره جهانی را نداشتم؛ اما به واسطه حضور نوید از بازخوردها مطلع هستم. در جشنواره‌های بین‌المللی وقتی با فیلمی درباره مهاجران مواجه هستند که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد با آن ارتباط برقرار می‌کنند و به همین خاطر بحث و گفتگو ایجاد می‌شود. حتی در ایران نیز به دلیل اینکه بسیاری از مخاطبان از قواعد مهاجرت اطلاعی ندارند و ناشناخته‌تر است، برای ایرانی‌ها نیز عجیب بود و شوکه می‌شوند. من سال‌ها با مهاجران صحبت کردم و در خارج از ایران بسیار این وضعیت را با وضعیت مهاجران خود مقایسه می‌کنند و همین امر نیز موجب شده است تا بازخوردهای خوب و متفاوتی را دریافت کنیم.

محمودی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تا این اندازه برای نمایش فیلم با سختی مواجه شدند و چرا فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت، گفت: نمی‌دانم چرا فیلم انتخاب نشد ضمن این که جواب دقیقی نیز به ما ندادند و خیلی هم دنبال پاسخ آن نبودیم. بهرحال طبق مقررات فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد اما تلاش کردیم فیلم در مسیری که باید باشد، گذاشته شود. قطعا اگر در جشنواره فیلم فجر حضور داشت بازخوردها پررنگ‌تر می‌بود.
او در ادامه به دلایل انتخاب محسن تنابنده در نقش عظیم اشاره کرد و افزود: در همان هنگام نگارش فیلمنامه به محسن تنابنده فکر کردم و حتی قبل از نگارش نیز با او درباره قصه فیلم صحبت کردم و دوست داشتم که او در این نقش حضور داشته باشد و او نیز زمانی که از قصه مطلع شد آن را دوست داشت و قرار گذاشتیم که او در نقش عظیم حضور یابد. عظیم قصه مردی شبیه به محسن بود، نگاهش، اندامش، حتی موهایش شباهت عجیبی به تنابنده داشت. ضمن اینکه توانایی بازی او بسیار مهم بود. تنابنده یکی از بهترین بازیگران برای ایفای این نقش بود و از این که او در این نقش حضور دارد بسیار راضی هستیم.
کارگردان "چند متر مکعب عشق" درباره تاثیر جشنواره جهانی فیلم فجر بر روی دیده شدن آثار نیز بیان کرد: در بیرون از ایران نمی‌دانم تا چه اندازه این حضور می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما همین که یکسری از فیلم‌ها بواسطه جشنواره و بخش بازار امکان دیده شدن برایشان فراهم می‌شود اتفاق خوبی است. ضمن اینکه مدیران جشنواره سعی می‌کنند از جشنواره‌های دیگر دنیا نیز مهمانانی داشته باشند که اغلب شناخته شده هستند و این یک فرصت خوب برای فیلمسازان و معرفی آثارشان به پخش‌کنندگان و مدیران جشنواره‌های خارجی است.
او در خاتمه درباره اکران این فیلم در ایران و فعالیت‌های جدیدشان گفت: برای اکران نیازمند یک فرصت خوب هستیم چون فیلم کار سختی در گیشه دارد و با یک تبلیغات خوب و مناسب امیدواریم بتوانیم اکران خوبی داشته باشیم. در حال حاضر نیز درگیر ضبط سریال هستیم تا به ماه مبارک رمضان برسد و در تلاش هستیم تا به زودی فیلم جدیدمان را تولید کنیم که قطعا امسال این اتفاق رخ خواهد داد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود