آریا بانو

آخرين مطالب

17 فرودگاه متروکه جهان را بشناسید! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
17 فرودگاه متروکه جهان را بشناسید! 18
٨
٠
برترین ها / زمانی که هواپیما‌ها آسمان جهان را فتح کردند؛ بشر با حرارت و شور فراوانی به دنبال گسترش و ساخت فرودگاه‌های بزرگ و راهبردی بود. به این ترتیب امروزه فرودگاه‌ها نقش مهمی در صنعت حمل‌ونقل جهان داشته و شرکت‌هایی مانند قطرایرلاین، امارات ایرلاین و خطوط هوایی سنگاپور از چندین فرودگاه مختلف برای اتصال نقاط گوناگون کره زمین استفاده می‌کنند.
اتصال چندین شهر و کشور به واسطه فرودگاه‌ها امکان‌پذیر شده و مردم در نقاط مختلف جهان با مراجعه به فرودگا‌ه‌ها می‌توانند به نقاط گوناگون زمین سفر کنند. ولی همه فرودگاه موفق نبوده و نقش چندانی در اتصال شهر‌ها و کشور‌های مختلف نداشتند؛ بنابراین فرودگاه‌های مذکور به دلایل گوناگون رها شده و تمام ساختمان‌ها و... آن‌ها اکنون متروکه وبلااستفاده شدند.
حالا ما می‌خواهیم که شما را با 17 فرودگاه متروکه جهان آشنا کنیم و برای شما از داستان به پایان رسیدن حیات برخی از فرودگاه‌های مهم و کاربردی جهان بگوییم. پس با برترین‌ها همراه باشید!
در 10 کیلومتری شمال غربی شهر دونتسک؛ خرابه‌های فرودگاه بین‌المللی دونتسک اوکراین قرار دارد. این فرودگاه در سال 2014 بمباران شد و اوکراین یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های خود را از دست داد.
هنوز می‌توان برج مراقبت هوایی فرودگاه دونتسک را با زخم‌های جنگی دید و اشک ریخت! به نظر می‌رسد که هیچ‌گاه فرودگاه بین‌المللی دونتسک به روز‌های اوج خود باز نگشته و بهتر است که دولت اوکراین به فکر ساخت یک فرودگاه جدید باشد.
فرودگاه RAF Binbrook انگلستان
نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در جنگ جهانی دوم، از فرودگاه‌های غیرقانونی برای انجام حملات خود به نیرو‌های آلمان نازی استفاده می‌کرد. اما اکنون این فرودگاه‌ها فراموش شده و کمتر کسی به سراغ آن‌ها می‌رود. یکی از فرودگاه‌های مذکور RAF Binbrook نام داشت که تا پایان دهه 1980 از آن استفاده شد. ولی دیگر فرودگاه RAF Binbrook کاربردی برای انگلستانی‌ها نداشت و در نهایت این فرودگاه را تعطیل کردند.
مدتی گذشت و عوامل ساخت فیلم‌سینمایی Memphis Belle از فرودگاه RAF Binbrook برای ضبط صحنه‌های فیلم خود استفاده کرده و برای دقایقی خاطرات روز‌های اوج فرودگاه متروکه را زنده شد!
فرودگاه گویان فیلیپین
یک منطقه ویژه روستایی در منطقه سامار شرقی فیلیپین برای مدتی میزبان هواپیما‌های آمریکایی بود. در این منطقه فرودگاه گویان با پوشش گیاهی سبز و در ساحل شرقی اقیانوس آرام قرار داشت.
این فرودگاه نقش ویژه‌ای در عملیات امدادرسانی بین‌المللی به قربانیان یکی از بدترین طوفان‌های تاریخ فیلیپین داشت؛ ولی پس از پایان طوفان دیگر کسی از فرودگاه گویان یاد نکرد و این فرودگاه هم فراموش شد!
فرودگاه بین‌المللی Stapleton، دنور ایالات‌متحده آمریکا
فرودگاه بین‌المللی Stapleton از سال 1929 تا 1995 فعال بود و قاره‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کرد. ولی گسترش پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی Stapleton برای ساکنان دنو خوب نبود و آن‌ها از سر و صدای فراوان هواپیما‌ها شکایت داشتند!
شکایت و نارضایتی اهالی دنو و ساکنان نزدیک فرودگاه بسیار فراوان بود و در نهایت مسئولان دنو تصمیم به تعطیلی فرودگاه بین‌المللی Stapleton گرفتند. اما اکنون ساختمان و برج مراقبت 12 طبقه‌ای آن پابرجا بوده و تبدیل به یک رستوران جالب شده است!
فرودگاه فلوید بنت فیلد، نیویورک ایالات‌متحده آمریکا
فرودگاه فلوید بنت فیلد در جنوب شرقی بروکلین و در امتداد ساحل خلیج جامائیکا قرار گرفته است. این فرودگاه در سال 1971 تعطیل شد و مسئولان نیویورکی تصمیم گرفتند که آن را به یک پارک و موزه ملی تبدیل کنند.
نکته قابل توجه درباره فرودگاه فلوید بنت فیلد این است که آملیا ارهارت به عنوان یکی از مشهورترین خلبانان زن تاریخ هوایی جهان، از این فرودگاه برای سفر به دور دنیا استفاده کرده بود.
فرودگاه بین المللی کای تاک هنگ کنگ
هنگ کنگ را باید دروازه قاره آسیا دانست و امروزه تعداد قابل توجهی از هواپیما‌های جهان از طریق آسمان هنگ کنگ و فرودگاه بزرگ آن به مقاصد مختلف خود سفر می‌کنند. صد‌ها هواپیما از کشور‌های گوناگون در هنگ کنگ حضور داشته و این موضوع باعث شده است که امروزه فرودگاه این شهر در حومه آن ساخته شود؛ بنابراین به آسانی مسئولان هنگ کنگ فرودگاه کای تاک را رها کردند؛ زیرا این فرودگاه در وسط شهر شلوغ هنگ کنگ قرار داشت و آن‌ها مجبور شدند از جزیره دیگری برای ساخت فرودگاه جدید استفاده کنند!
فرودگاه رابرت مولر، تگزاس ایالات متحده آمریکا
فرودگاه رابرت مولر یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه تگزاس آمریکا بود. این فرودگاه در سال 1928 تاسیس شد و تا سال 1999 به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1999 رابرت مولر دیگر درآمد زیادی برای شهر تگزاس نداشت و مسئولان آن را تعطیل کرد.
فرودگاه بین‌المللی آستین برگسترم جایگزین فرودگاه رابرت مولر شده و اکنون از آن برای ارتباط تگزاس با سایر نقاط جهان استفاده می‌شود! بنابراین از رابرت مولر فقط یک برج مراقب به یادگار ماند و این فرودگاه قدیمی متروکه شد.
فرودگاه گالیلو شانگنگ ایالات متحده آمریکا
این فرودگاه کوچک در ایالت نیویورک آمریکا قرار داشته و از آن برای آموزش خلبانان در دوران جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد. فرودگاه گالیلو دو باند برای فرود و پرواز داشته و خلبانان می‌توانستند به راحتی بر فراز آن مانور‌های هوایی متنوعی را انجام دهند.
در حال حاضر فرودگاه گالیلو بخشی از پناهگاه حیات وحش کوهستان شانگنگ بوده و هنوز هم باند‌های آن قابل تشخیص است.
فرودگاه منستون انگلستان
فرودگاه منستون یک فرودگاه خصوصی بود و مالک آن 139 میلیون دلار بدهی داشت؛ بنابراین او فرودگاه منستون را برای فروش آماده کرد و چندین شرکت برای خریداری آن اعلام آمادگی کردند.
یکی از شرکت‌های مذکور اعلام کرد که می‌خواهد دوباره فرودگاه منستون را که 16 سال پیش تعطیل شده و دیگر غیرقابل استفاده شده بود؛ دوباره راه‌اندازی کند و امیدوار است که با این کار سود زیادی به دست آورد!
فرودگاه مونترال میرابل کانادا
مردم تصور می‌کردند که فرودگاه مونترال میرابل به دلیل انجام پرواز‌های تجاری، سودآوری بالایی داشته و این تصور غلط باعث شد که مردم محلی نسبت به وجود این فرودگاه در نزدیکی منازل و مزارع خود اعتراض داشته باشند!
بنابراین آن‌ها دست به کار شده و فرودگاه را تعطیل کردند. اکنون نزدیک به یک دهه است که از فرودگاه مونترال میرابل پروازی صورت نگرفته و مردم در تلاش هستند که این فرودگاه بزرگ را تخریب کنند. این فرودگاه میزبان المپیک تابستانی 1976 بود و شهرتی جهانی داشت!
فرودگاه بین المللی نیکوزیا قبرس
این فرودگاه در سال 1968 و توسط طراحان خارجی ساخته شد. هدف از ساخت فرودگاه بین‌المللی نیکوزیا برقراری پرواز‌های بین‌المللی داخلی و خارجی بود و قبرس به یک فرودگاه ویژه و خاص احتیاج داشت.
ولی در سال 1974 با حمله ترکیه به قبرس فعالیت تجاری فرودگاه نیکوزیا متقوف شد و صلحبانان سازمان ملل برای جلوگیری از درگیری‌های مجدد؛ دفتر مرکزی خود در قبرس را به فرودگاه نیکوزیا منتقل کرده‌اند!
فرودگاه جیزلمر هندوستان
فرودگاه جیزلمر یک نمونه شکست خورده از سرمایه‌گذاری میلیون دلاری هندی‌ها، به منظور توسعه بخش اقتصادی نقاط دور افتاده هندوستان بود.
این فرودگاه در جیزلمر قرار داشت و کسی حاضر به سفر و سرمایه‌گذاری در آنجا نبود! در واقع 17 میلیون دلارِ ناقابل خرج شد و اکنون یک فرودگاه متروکه و بلااستفاده روی دست دولت هندوستان باقی مانده است!
فرودگاه Minsk-1 بلاروس
این فرودگاه دو روز قبل از روز کریسمس سال 2015 به طور رسمی تعطیل شد و با بسته شدن آن تعداد پرواز‌های فرودگاه ملی مینسک به شدت افزایش یافت. این اقدام به دنبال قرارداد تاسیس یک کارگاه تعمیر هواپیما در خارج از شهر مینسک انجام شد و مسئولان با تعطیلی Minsk-1 توانستند کارگاه تعمیر هواپیما‌های خود را با کمترین هزینه ممکن راه‌اندازی کنند!
اکنون فرودگاه مینسک 2 یا فرودگاه ملی مینسک با بسته شدن مینسک یک؛ در هر سال بیش از یک میلیون مسافر دارد.
فرودگاه دبلیو. اچ. برامبل منتسرات
طبیعت به چیزی رحم نمی‌کند. گاهی طوفان، زلزله، سیل و فوران آتش‌فشان می‌تواند تمام داشته‌ها و ساخته‌های بشر را از بین ببرد. فرودگاه دبلیو. اچ. برامبل در کشور منتسرات به خوبی معنای جملات ما را درک می‌کند؛ زیرا این فرودگاه عمر زیادی نداشت و تمام تلاش‌های بریتانیا با فوران آتش‌فشان به هدر رفته و فرودگاه دبلیو. اچ. برامبل نابود شد!
البته هنوز هم تکه‌هایی از فرودگاه دبلیو. اچ. برامبل مشخص بوده و خلبانان باید با مهارتی کامل هواپیما‌ها را روی زمین فرود بیاورند؛ اما این کاره خطرناکی بوده و کمتر کسی به سراغ فرودگاه متروکه دبلیو. اچ. برامبل می‌رود.
فرودگاه سیوداد ریل سنترال اسپانیا
این فرودگاه بین‌المللی در جنوب سیوداد اسپانیا قرار داشت. برای ساخت ریل سنترال نزدیک به 1.1 میلیارد یورو هزینه شد و در سال 2009 به عنوان اولین فرودگاه بین‌المللی خصوصی اسپانیا افتتاح شد. این فرودگاه به مدت سه سال فعال بود و در سال 2012 به دلیل عدم بازگشت سرمایه اولیه و... تعطیل گشت.
فرودگاه ریل سنترال حدود 50 دقیقه با شهر مادرید فاصله داشته و کمتر کسی حاضر بود که از این فرودگاه دور افتاده استفاده کند!
فرودگاه کستلون-کوستا ازاهار در اسپانیا
این فرودگاه هنوز کاملا تعطیل نشده و یک شرکت هواپیمایی ایرلندی برای انجام پرواز‌های خود از آن استفاده می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد که این فرودگاه به شکل انحصاری در اختیار ایرلندی‌ها بوده و به غیر از آن‌ها هیچکس سمت فرودگاه کستلون-کوستا ازاهار نمی‌رود!
البته در سال 2018 یک شرکت رومانیایی تعدادی از پرواز‌های خود را به فرودگاه کستلون-کوستا ازاهار منتقل کرده است؛ اما این اقدامات تغییری در شرایط فرودگاه مذکور ایجاد نکرده و از آن به عنوان یک فرودگاه متروکه یاد می‌شود!
فرودگاه بین‌المللی الینیکو یونان
فرودگاه الینیکو تقریبا هم زمان با جنگ جهانی دوم افتتاح شد. اما نیرو‌های ایالات‌متحده آمریکا آنجا را تصاحب کرده و از الینیکو به عنوان پایگاهی برای حمایت از متحدان اروپایی خود استفاده کرد. پس از جنگ الینیکو تا سال 2001 فعال بود و با تاسیس فرودگاه جدید آتن دیگر از آن استفاده نشد.
معمار معروفی همانند ارو سارینن در ساخت فرودگاه الینیکو مشارکت داشته و ترمینال‌های آن را طراحی کرده بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه