آریا بانو

آخرين مطالب

رویکرد قرآن به مسئله شرّ، تفاوت عمده‌ای با نگاه کلامی و فلسفی در سنت اسلامی دارد/ گزارش هفتاد و یکمین نشست مدرسه دراماتورژی قرآن کریم فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - دکتر نعیمه پورمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: با پژوهشی مستقل در مفاهیم و سیاق آیات قرآن متوجه می‌شویم که اساساً رویکرد قرآن به مسئله شرّ تفاوت عمده‌ای با نگاه کلامی و فلسفی در سنت اسلامی دارد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، هفتاد و یکمین نشست مدرسه دراماتورژی قرآن کریم با حضور دکتر نعیمه پورمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی از علاقه‌مندان، با موضوع رویکرد قرآن کریم به مسئله شرّ و مقایسه آن با نظرگاه کتاب مقدس عصر سه‌شنبه در مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد.
پورمحمدی در ابتدا با اشاره به اینکه در این جلسه صرفاً به رویکرد الهیاتی مسئله شرّ خواهد پرداخت، تصریح کرد: مثلث خدا، انسان و شرّ، الگویی برای گفت‌وگو درباره جنبه الاهیاتی مسئله شرّ است و تبارشناسی پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره این موضوع، در سه دسته مسئله منطقی شرّ، مسئله قرینه‌ای یا فلسفی شرّ و مسئله اگزیستانسیالیستی شرّ صورت‌بندی می‌شود.
وی در تقریر مسئله منطقی شرّ، با مطرح کردن سه مساله "اگر خداوند قادر مطلق است، چرا جلوی این شرّور را نمی‌گیرد؟"، "اگر خداوند عالم مطلق است، چرا پیشتر از وجود چنین شرّوری بی‌اطلاع بوده است؟" و "اگر خیر مطلق است، چرا به رحم نمی‌آید و این شرّور را محو نمی‌کند؟"، گفت: سه صفت قدرت مطلق، علم مطلق و خیر مطلق در تعارض منطقی با شرّوری قرار داد که در این عالم وجود دارند.
پورمحمدی افزود: در پاسخ به ادعای مسئله منطقی شرّ، دفاعیه‌هایی مطرح شده است. این دفاعیه‌ها مدعی‌اند که ما می‌توانیم جهانی را در نظر بگیریم که در آن وجود چنین خدایی با وجود شرّ سازگار است، مثلاً جهانی که انسان‌های مختار در آن زندگی می‌کنند و دفاعیات دیگر.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این مسئله که وجود شرّور، فراوانی آن‌ها، تنوع بالا و گزاف بودن‌شان، چهار قرینه و شاهدی است که احتمال وجود خداوند را به شدت پایین می‌آورد، گفت: پاسخ به این تقریر نیز در اندیشه فلسفی به تئودیسه‌ها مشهور شده است؛ بدین معنا که خداوند حتماً برای وجود این شرّور دلایل مناسبی داشته است و خیری در ورای آن‌ها بوده است. مانند خیر اختیار، پرورش نفس و ... یا اینکه این شرّور در عالمی دیگر جبران می‌شوند یا دلایل دیگری که در تبیین بیهوده نبودن این شرّور ارائه شده است.
دکتر پورمحمدی تقریر دیگر از مسئله شرّ را رویکرد اگزیستانسیالیستی معرفی کرد و یادآور شد: رنجیده شدن انسان مبتلا به شرّ از خداوند و اطمینان نداشتن و فقدان امید به خداوند از خصیصه‌های این وضعیت است. در رویکرد عقلی به مسئله شرّ پرسش این بود که چرا شرّ در این جهان وجود دارد؛ اما در رویکرد اگزیستانسیالیستی پرسش این است که چرا شرّ در زندگی من وجود دارد، و این یک رویکرد شخصی و درونی است.
وی به توضیح بیشتر این رویکرد پرداخت و گفت: این رویکرد به شدت مستعد سوزاندن ریشه‌های ایمان و معنازدایی از آن در وجود انسان است. اینجاست که اگر الهیات در پی اصلاح رابطه انسان و خداست، باید پاسخی در خور این مسئله ارائه دهد.
پورمحمدی در ادامه نشست سنت اسلامی، به ویژه سنت کلامی و فلسفی پیرامون مسئله شرّ را مطرح و بیان کرد: سنت اسلامی، به ویژه سنت کلامی و فلسفی پیرامون مسئله شرّ این است که اساساً هیچ پاسخی به جنبه‌های اگزیستانسیالیستی این مسئله ارائه نشده است، گویی هیچکس در این سنت از خداوند نرنجیده است و مواجهه با مسئله شرّ صرفاً با مسائل ذهنی و فلسفی درگیر بوده‌اند؛ یک نگاه کاملاً تجاری در کلام اسلامی که همواره این رویکرد را داشته است که رنج‌ها همیشه عوضی در پی دارند و باید به آن ‌عوض‌ها دلخوش بود.
وی ادامه داد: نگاه فلسفه اسلامی نیز همواره با طعن و استهزاء فرد رنج‌دیده همراه است و اینگونه القا می‌شود که اساساً شرّ یک مسئله عدمی و نسبی است و از مقوله توهم است؛ رویکردی که آلام رنج‌دیدگان را نادیده می‌گیرد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از مباحث خود، نگاه قرآن به مسئله شرّ را بررسی کرد و افزود: با پژوهشی مستقل در مفاهیم و سیاق آیات قرآن متوجه می‌شویم که اساساً رویکرد قرآن به مسئله شرّ تفاوت عمده‌ای با نگاه کلامی و فلسفی در سنت اسلامی دارد. صورت‌بندی قرآن از مسئله شرّ اینگونه است که نخست از تقابل خداوند و شرّور سخنی به میان نمی‌آورد. برای مثال در آیه 214 سوره بقره می‌فرماید: "مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ" قرآن کریم بیان می‌کند که آن هنگام که شرّی بر شما عارض می‌شود، می‌گوئید: متی نصرالله؟ نصرت و یاری خداوند کجاست و سپس تأکید که می‌کند که یاری خداوند نزدیک است؛ و این تأکید بر احساس تسلی است.
وی سوره‌های ضحی و انشرّاح را سوره‌های کانونی پیرامون مسئله شرّ در قرآن کریم معرفی کرد و گفت: جایی که خداوند مقام ربوبیت‌اش را به رخ می‌کشد که هر بنده خود را به شکل اختصاصی مورد رحمت خود قرار می‌دهد. تبیین رابطه عُسر و یُسر در قرآن کریم، تصویری است که به شکلی مستقیم با آلام انسان رنج‌دیده تنیده شده است.
از ویژگی‌های جالب توجه دیگر رویکرد قرآنی به مسئله شرّ، زاویه نگاه دنیوی آن بود که دکتر نعیمه پورمحمدی به آن پرداخت و گفت: زاویه‌ای که شرّورِ ایجادشده در زندگی و تبعات و نتایج حاصل از آن در روابط دنیوی انسان تبیین می‌کند، با یادآوری انتخاب‌های انسان در گذشته و مسیرهایی که در آینده در برابرش قرار می‌گیرند رابطه دارد. این تصویر با تصویری که متکلمان و فیلسوفان از چهره خداوند ارائه می‌دهد متفاوت است. خدایی رابطه‌مند با انسان که توجه فوق‌العاده‌ای با احساسات و تأثرات آدمی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان به شباهت‌های رویکرد کتاب مقدس و رویکرد قرآنی نسبت به مسئله شرّ اشاره کرد و گفت: کتاب مقدس با تأکید بر مفاهیم محبت و مراقبت در رابطه خدا و انسان، نگاهی اگزیستانسیالیستی به رنج دردمندان جهان دارد. نگاهی که در میان الهیات‌دانان به رویکرد شبانی معروف شده است؛ رابطه مسیح به عنوان چوپانی دلسوز و انسان‌ها در مقام گوسفندانی سرگردان.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور