آریا بانو

آخرين مطالب

ابتکار: مشارکت سازمانهای مردم نهاد در دولت تدبیر و امید افزایش یافت اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مشهد- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: با نگاهی که رئیس جمهوری به جامعه مدنی، بسط آزادیهای مشروع و ایجاد فضا برای حضور نیروهای داوطلب دارد، مشارکت سازمانهای مردم نهاد در همه امور در طول فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم افزایش یافته است.

معصومه ابتکار روز شنبه در چهارمین نشست تخصصی از سری نشستهای آموزشی تقویت رویکردهای مشارکتی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان در مشهد افزود: این نگاه و توجه حجت الاسلام و المسلمین روحانی به سازمانهای مردم نهاد هم در سطح سیاستگذاری و هم در سطح برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم به سازمانهای مردم نهاد برای دخالت در سیاستها و اصلاح آنها که عمدتا از طریق کارگروههای شورای برنامه ریزی در استانها اتفاق افتاد فرصت داده شد به طوری که آنها در این شوراها حق رای پیدا کردند.
معاون رئیس جمهوری گفت: همچنین در این دولت حضور سازمانهای مردم نهاد در برنامه ریزیهای کلان در قالب تدوین برنامه های منطقه ای و محلی نیز دیده شد به طوری که هم اینک سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در 31 استان با حضور تشکلها و بخشهای دولتی و بخشهای ذینفع نهایی شده است.
وی افزود: این سند به زودی در همه شوراهای برنامه ریزی استانها به تصویب می رسد و نقش تشکلها در تدوین و برنامه ریزی این سند خیلی پررنگ بوده که امید است در اجرا نیز پررنگ باشد.
ابتکار ادامه داد: مرحله بعد که سازمانهای مردم نهاد و نیروهای داوطلبانه می توانند در آن نقش داشته باشند جلب مشارکت و ایجاد بسیج اجتماعی است که نمونه بارز آن را در همین سیل اخیر دیدیم که چگونه نیروهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد افتخارآفرینی کردند و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم صحه گذاشتند.
وی گفت: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرحهایی با محوریت سازمانهای مردم نهاد در دست اجراست که اجرای این طرحها با تمرکز بیشتر در مناطق سیل زده در دستور کار قرار گرفته است. بطور مثال طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی به منظور بازسازی روانی و همکاری تسهیلگران سازمانهای مردم نهاد با رویکرد تخصصی در مناطق سیل زده در حال اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: تاکنون مرحله نخست طرح ملی گفت و گوی خانواده در 31 استان با کمک انجمن جامعه شناسی ایران اجرا شده است که این طرح نیز در استانهای سیل زده با قوت بیشتر و با همکاری سازمانهای مردم نهاد اجرا می شود تا به تحکیم خانواده، کاهش آسیبها و به خصوص بهبود شرایط ارتباطی در بین خانواده کمک کند.
وی ادامه داد: طرح توان افزایی اقتصادی زنان که کمک به جوامع به ویژه زنان سرپرست خانوار است هم اینک با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی در حال اجراست و این طرح هم جزء هدفگذاریهای خاص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در استانهای سیلزده است.
ابتکار گفت: تدوین یا تهیه یک طرح یا اقدام مشترک برای توان افزایی سازمانهای مردم نهاد و کمک به نگاه تخصصی به آنها، از برنامه های دیگر این معاونت است و نشست امروز نیز در این راستا با حضور سازمانهای مردم نهاد چهار استان برگزار شده است.
وی بر برگزاری نشستهای آموزشی تقویت رویکردهای مشارکتی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده در شرایطی که کشور به شدت در معرض تهدیدها و تحریمهای اقتصادی قرار دارد تاکید و بیان کرد: در این شرایط لازم است سازمانهای مردم نهاد با انسجام بیشتر، نگاهی تخصصی تر و عملگرایانه تر عمل کنند و از تجربیات موفق سایر نقاط کشور بهره گیرند.
معاون رئیس جمهوری با بیان این که نهادهای مدنی در دیده بانی هم نقش موثری دارند افزود: دولت تلاش کرده است که نقش دیده بانی سازمانهای مردم نهاد را هم به رسمیت بشناسد تا سازمانهای مردم نهاد تخصصی که در میدان عمل هستند با ارائه پیشنهادها، انتقادها، ابتکارات و خلاقیتهای خود بتوانند مشکلات را حل کرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت با همدلی و همکاری بخش غیردولتی، بخش خصوصی، بخش تعاون، بخش مدنی و سازمانهای مردم نهاد تلاش می کند که موثر واقع شود.
ابتکار با تاکید بر توان افزایی سازمانهای مردم نهاد اضافه کرد: مدیریت سازمانهای مردم نهاد متفاوت از مدیریت دولتی است لذا نگاه تخصصی در سازمانهای مردم نهاد و مدیریت نیروی داوطلب خیلی اهمیت دارد.
وی گفت: ساختارها و فرآیندهای سازمانهای مردم نهاد به دلیل این که گرفتار بوروکراسی اداری نیستند در عمل به موفقیت رسیده اند و اگر قرار باشد سازمانهای مردم نهاد نیز درگیر فرآیندهای پیچیده بوروکراسی اداری شوند یا ساختارهای پیچیده برای خود تعریف کنند بهره وری شان کاهش می یابد.
معاون رئیس جمهوری افزود: در تمام دنیا سازمانهای مردم نهاد به دلیل برخورداری از انگیزه های بالای معنوی و مدیریت نیروی داوطلب و این که سازمانهایی آموزش پذیر و آموزش دهنده هستند با بهره وری و اثربخشی بسیار بالا در جوامع موثر واقع می شوند.
وی اتخاذ نگاه تخصصی در هر موضوع، هم افزایی سازمانهای مردم نهاد با تشکلهای همکار و همسو در انتقال تجربیات، همکاری و هم افزایی بین خود سازمانهای مردم نهاد، شبکه سازی، ارتباط گرفتن سازنده و رقابت مفید را مورد تاکید قرار داد.
ابتکار گفت: نظارتهای داخلی در سازمانهای مردم نهاد بسیار حائز اهمیت است لذا آنها باید با استفاده از ساختارهای نظارتی داخلی خود سعی کنند مراقب باشند تا مورد استفاده افراد سودجو قرار نگیرند و بتوانند سلامت کار، توان افزایی و شفافیت خود را حفظ کنند.
ابتکار با اشاره به نتایج موفقی که در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی در روستای قلعه گنج کرمان به دست آمد افزود: این موفقیت از طریق یکی از سازمانهای مردم نهاد که تشکلی خیریه ای بود حاصل شد.
1922/7489

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مهاجرت با ویزای جعلی

رقص دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با آهنگ معروف مایکل جکسون که پربازدید شد

رونمایی ستاره سادات قطبی از پسر همسرش شهرام شکیبا / این همه شباهت پدر پسری مگه داریم باورتان نمی شود

نگاهی به پوشش متفاوت مبینا نصیری در جشن تولد 34 سالگی اش / ست لباسش جلب توجه کرد

اولین صحبت های سینا مهراد درباره سکانس صیغه با شکلات در «آقازاده» که جنجالی شد!

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

خنده‌دارترین و عجیب ترین زیرنویس صداوسیما در سریال هفت سر اژدها شبکه سه

قابی دیدنی و متفاوت که بهنوش طباطبایی بازیگر پُرحاشیه از خود در حرم امام رضا(ع) منتشر کرد

الان خودرو بخریم یا نه؟/ پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو در سال 1403

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است