آریا بانو

آخرين مطالب

توصیه بانوی ناشر ایرانی به زنان:

کتاب خواندن را واماندن از زندگی ندانیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در کنار به نمایش گذاشتن کتاب، بسترساز حضور و گردآمدن بانوان در کنار یارمهربان شده است؛ موضوعی که مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان از آن ابراز خرسندی کرد و گفت: تمامی زنان باید این فرهنگ که کتاب خواندن آنان را از زندگی وامی دارد، کنار بگذارند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، چتر گسترده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر جامعه هم نتوانست اهمیت کتاب و کتاب خوانی را کم کند، موضوعی که اقشار جامعه با حضور پررنگ در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب آن را نشان دادند.
در این رویداد فرهنگی، آثار منتشر شده از بانوان ناشر، حضور پررنگ زنان در سرسرا، راهرو و شبستان نمایشگاه و همچنین کتاب های جای گرفته در سبد خرید آنان، از تحول در عرصه کتابخوانی بانو نیوز می دهد. موضوعی که «شهلا لاهیجی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و یادآور شد: در سبد کتاب خوانی زنان، رنگ کتاب و جنس موضوعات آن تغییر کرده و شاهدیم که در کنار کتاب های آشپزی و خیاطی، به سراغ کتاب مهارت افزایی در زندگی و تربیتی سوق یافته اند؛ اما همچنان برای رسیدن به استانداردهای لازم راه بسیار است.
* خانواده بسترساز گسترش سرانه مطالعه زنان
مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ادامه داد: یکی از دلایل که زنان به مواردی که مستقیم به زندگی آنان وابسته است، علاقمندی نشان نمی دهند، این است که در مدارس، محیط های آموزشی یا در خانواده اهمیت این موضوع برایشان شرح داده نشده است. به عنوان نمونه، کتابی مربوط به حقوق بین الملل برای زنان شاغل به چاپ رسید و امیدوار بودیم که به این دلیل که مستقیما با زنان شاغل مرتبط است، استقبال خوبی از آن شود اما تیراژ آن واقعیت را به گونه ای دیگر نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که سرانه مطالعه در زنان را کاهش داده است، نبود فرهنگ مشارکت در زندگی مشترک است، به این معنا که زن بار مسئولیت تمامی امور خانواده را بر دوش دارد و به همین دلیل کتاب خواندن را وقت گیر و واداشتن از زندگی تلقی می کند. اگر زمانی هم به کتابخوانی روی می آورند، رمان هایی زرد و دور از زندگی واقعی است که سختی های زندگی را برایشان دوچندان می کند.
* فرزندان کتابخوان در دامان مادر کتابدان، رشد می کنند
تجربه زیسته این بانوی ناشر از سوق یافتن به سمت کتاب خوانی و رسیدن به نشر کتاب هم خود راهکاری برای توسعه سرانه مطالعه در میان زنان است. وی در این باره اظهار داشت: محیط خانواده و فرهنگ حاکم بر آن اعتماد به نفسی به من داد که خود را همواره قهرمان می دیدم و باعث شد به مسایلی توجه کنم که شاید رسم زمانه نبود اما مسایل زنان بود.
وی افزود: در خانه ما برعکس سنت مرسوم روزگار، دختران بر پسران برتری و توجه بیشتری داشتند؛ همین روحیه اعتماد به نفس باعث شکوفایی شد. مادر من در آشنایی ما با کتاب بسیار موثر بود تا آن جا که داستان های دنباله دار مجله ها را می خواند و باعث شد خیلی زود با فضای کتاب و مطالعه آشنا شویم.
* برای گسترش فرهنگ کتاب خوانی، جوانان را در انتخاب کتاب یاری کنیم
لاهیجی درباره چگونگی توسعه سرانه مطالعه و سوق دادن جوانان به فرهنگ کتابخوانی هم توصیه کرد: سرانه مطالعه و کتاب خوانی زمانی توسعه می یابد که فرهنگ آن از خانواده تا مدرسه به جوانان ارائه شود تا راه زندگی را بیابند.
وی افزود: اگر جوانان علاقمندی به رشته ورزشی یا هنری دارند باید کتاب های مورد نظر آنان فراهم شود. این اتفاق در کشور ما نمی افتد و جالب این است که خانواده گاهی کتاب خواندن فرزندان را نوعی از درس واماندن تلقی می کنند و توجه ندارند که این ها چقدر در ضمیر ناخودآگاه و افزوده شدن دانش های گسترده آنان تاثیر می گذارد.
* آینده زنان ایران را درخشان می بینم
لاهیجی در بخشی دیگر از این گفت و گو، آینده زنان ایران را روشن و درخشان عنوان کرد و گفت: زنان پا به عرصه ظهور در اجتماع گذاشته و توانسته اند در تمامی مراحل دوشادوش مردان حرکت کنند؛ زمانی که توانستند در کنار مسئولیت خانه داری و همسرداری، در محیط اجتماعی، نه الزاما برای تقابل بلکه برای همراهی با مردان کسب درآمد کنند، باعث شدند آینده ای درخشان برای خود رقم بزنند.
وی ادامه داد: همواره معتقدم خانواده باید روی دو ستون و شانه زن و مرد بنا شود. وقتی حقوقی را از زنان سلب می کنیم، یک بال مردان را می شکنیم و نمی شود که پنجاه درصد جمعیت کشور برای صددرصد جمعیت تولید داشته باشند.
مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با تاکید بر اینکه دیگر دغدغه اصلی حضور فیزیکی زنان نیست، تصریح کرد: باید روی فراهم کردن زمینه های رشد زنان و مردان دوشادوش هم تمرکز کرد و بسترهای حرکت موزون و همدوش و نه عقب و جلو با مردان را برایشان فراهم کرد چرا که هر وسیله محرکی نیاز به حرکت همزمان دارد و این ناموزونی باعث خرد و شکستن آن می شود.
وی ادامه داد: با تحقق این باور، دیگر مهم نیست که زن در کابینه داریم یا نه؛ چرا که اگر قرار است زنان ما وارد مشاغل سیاسی و مدیریتی شون،د باید دانش آن را داشته باشند. باید روی تحقق حقوق شهروندی و اجرای دموکراسی کار شود و مردان و زنان هر دو در این مقوله نیاز به کار و فرصت دارند.
*9294*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/154168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید

از کجا بفهمیم غمگین هستیم یا افسرده؟

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده

چگونه در 50 سالگی جوانتر به نظر برسید!

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟

نقش خانواده در عبور ایمن نوجوان از فضای مجازی

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه