آریا بانو

آخرين مطالب

اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری پزشکي

اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری
٦١٤
٠
شفاآنلاین / یک متخصص تغذیه گفت: روزه داران در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده کنند زیرا مواد غذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر عارض می شود.
فاطمه حسینی گفت: مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده و در بسیاری از بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی(Obesity) و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه‌داری مفید است.
او گفت: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.
حسینی ادامه داد: بسیاری از روزه‌داران فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، در حالی که مصرف موادغذایی پرچربی موجب تشنگی شدید و کم‌آبی بدن می‌شود.
او اضافه کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده وروند هضم غذا مختل می‌شود.
چای زیاد ننوشید
حسینی با بیان اینکه افراد از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری پرهیز کنند، گفت: چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود.
او افزود: برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه به دلیل افت شدید قند خون(Blood glucose) در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.
او با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود،افزود: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند و مصرف این مواد در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.
حسینی اضافه کرد: از آن جا که میوه‌ها نیز حاوی قندهای ساده هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری کمتر مصرف شوند، انواع میوه را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و بسیار مفید برای سلامت بدن است و باید در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.
لیمو ترش بخورید
این متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران برای کاهش تشنگی می‌توانند از لیمو ترش و سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری استفاده کنند، گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکوسیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می‌شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده به دلیل ایجاد تشنگی خودداری کنند.
به موقع آب بنوشید
حسینی گفت: مهم‌ ترین زمان برای نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ‌ساعت قبل از سحری است، مصرف میوه مثل هندوانه، خربزه، طالبی و آبمیوه تازه یا شربت های کم‌شیرین حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند و همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان می‌توان از مقداری سوپ یا آش ساده هنگام افطار استفاده کرد.
حسینی گفت: از غلات و حبوبـات به میزان دلخواه در ترکیبات غذایی سحری برای جلوگیری از افت قند خون در طول روزه‌داری و یبوست استفاده و در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف مصرف شود.
او افزود: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بعد از کاهش وزن، اینجوری از پوست‌تان مراقبت کنید!

در خانه‌تان باشگاه بدنسازی راه بیندازید!

کدام مواد غذایی آسان‌تر هضم می‌شوند؟

«ویپ» و بیماری‌های ریه، تفریح جدید جوانان

نقش میزان کلسیم در عملکرد سلول‌های خاص در مغز

«پیر چشمی» چیست؟

6 راهکار ساده برای اینکه قند خون‌تان را کنترل کنید

پیاز و خواص باورنکردنی اش را بیشتر بشناسید

رازهای ساده سلامتی که جدی‎شان نمی گیریم

استخر و پارک های آبی، عامل بیماری های پوستی

تشخیص عینی و زودهنگام اوتیسم به دو روش جدید

موهای زیرپوستی؛ چرایی و پیشگیری

سنگ لوزه در چه افرادی بیشتر دیده می شود؟

چربی های سالم کدام بیماری ها را از شما دور می کنند؟

دردسرها و مشکلات جراحی ایجاد چال گونه

با قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی آشنا شوید

دانستنی‌هایی درباره سوزش معده

تغذیه/ تمام غذاهایی که شبها شما را بیدار نگه می دارند

توصیه‌هایی برای مراقبت از استخوان‌ها در تمام سنین

چاق شدن صورت با شیر خشک به چه صورت است؟

با انواع واژن بیشتر آشنا شوید!

پایین بودن پلاکت خون در بارداری خطرناک است

عوارض خطرناک استفاده خودسرانه آلپرازولام

احساس وجود توده در گلو نشانه چیست؟

عوارض خودارضایی در زنان و راههای ترک خودارضایی

کاربردهای گیاه جینسینگ چیست؟

چگونه در سفرهای جاده ای سالم بمانیم؟

تناسب اندام/ چربی بسوزانید، با کمترین فشار به قلب

تاثیر چشمگیر یک غذای کره‌ای در رفع ریزش مو

تمام غذاهایی که شبها شما را بیدار نگه می دارند

علائمی که به شما می گویند نباید کیوی بخورید

دوستی خارپاشنه با افراد چاق

افتادن جسم خارجی داخل چشم

تغذیه/ درمان همه دردها با مصرف این نوشیدنی

آیا افراد روزانه به مولتی ویتامین احتیاج دارند؟

معجون شگفت انگیزی که خواب نوزادان را منظم می‌کند

با فواید و مضرات مصرف روزانه چای آشنا شوید

دکتر سلام/ چه کنیم دستانمان عرق نکند؟

تغذیه/ خوراکی های چاق نکن را بشناسید

راز داشتن پوستی زیبا و شفاف بعد از 40 سالگی

میوه‌های شیرین تابستانی چاق می‌کنند؟

چگونه از بروز چین و چروک‌های پیشانی جلوگیری کنید؟

خطرناک‌ترین شیوه مصرف تنباکو

عصاره این گیاه معطر سبب بلوغ زودرس می‌شود

با تمرینات اینتروال 9 برابر بیشتر از روش‌های سنتی چربی بسوزانید

6 علت رایج گریه شیرخواران

خواص رازیانه برای زنان

ایرانی‌ها؛ تنها یک ساعت مشارکت اجتماعی دارند/ضعف ارتباطی خانواده و زوج‌ها یکی از دلایل اصلی طلاق

زانو درد به هنگام کوهنوردی را چه طور درمان کنیم؟

قرص های آنتی ‌بیوتیک برای کودکان مضر است