آریا بانو

آخرين مطالب

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند گفتگو

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در نشست هم‌اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود و این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است؛ بی‌شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نویدبخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه‌ساز به شمار می‌رود. از این‌رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.
دبیر سومین بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز 1397 رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع‌رسانی شده، سپس بر اساس رزومۀ هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.
مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار خواهد شد و ضمن تقدیر از آثار منتخب و ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده، آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.
او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مدنظر است؛ از روابط فرمی و مفاهیم زیبایی‌شناسی گرفته تا رفتاری متناسب با فضای تعریف شده در شهر و دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و البته ارتباط مجسمه با مخاطب و این‌ها مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه‌سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، کوروش گلناری،اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح اله شمسی‌زاده آثار این بینال را داوری خواهند کرد.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای ـ هنری و تعاملی اثربخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌نماید و با ایفای نقش تسهیل‌گری و هدایت‌گری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته، مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.
روح الله شمسی‌زاده داور بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر ارگانیسیمی، پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که براساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.
او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر بفردی است و می‌تواند بستر شکل‌گیری رویداد‌های ویژه نیز باشد.
در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا براساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.
داور بینال مجسمه‌سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارایه خواهد کرد.
یعنی مختصات فیزیکی شامل ابعاد و اندازه ، متریال و حتی هندسه اثر می‌تواند در دیالکتیک دوسویه با شرایط و امکانات آن مکان مشخص، در نظر گرفته شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان