آریا بانو

آخرين مطالب

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند گفتگو

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در نشست هم‌اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود و این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است؛ بی‌شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نویدبخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه‌ساز به شمار می‌رود. از این‌رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.
دبیر سومین بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز 1397 رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع‌رسانی شده، سپس بر اساس رزومۀ هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.
مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار خواهد شد و ضمن تقدیر از آثار منتخب و ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده، آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.
او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مدنظر است؛ از روابط فرمی و مفاهیم زیبایی‌شناسی گرفته تا رفتاری متناسب با فضای تعریف شده در شهر و دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و البته ارتباط مجسمه با مخاطب و این‌ها مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه‌سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، کوروش گلناری،اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح اله شمسی‌زاده آثار این بینال را داوری خواهند کرد.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای ـ هنری و تعاملی اثربخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌نماید و با ایفای نقش تسهیل‌گری و هدایت‌گری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته، مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.
روح الله شمسی‌زاده داور بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر ارگانیسیمی، پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که براساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.
او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر بفردی است و می‌تواند بستر شکل‌گیری رویداد‌های ویژه نیز باشد.
در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا براساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.
داور بینال مجسمه‌سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارایه خواهد کرد.
یعنی مختصات فیزیکی شامل ابعاد و اندازه ، متریال و حتی هندسه اثر می‌تواند در دیالکتیک دوسویه با شرایط و امکانات آن مکان مشخص، در نظر گرفته شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی