آریا بانو

آخرين مطالب

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند گفتگو

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در نشست هم‌اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود و این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است؛ بی‌شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نویدبخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه‌ساز به شمار می‌رود. از این‌رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.
دبیر سومین بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز 1397 رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع‌رسانی شده، سپس بر اساس رزومۀ هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.
مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار خواهد شد و ضمن تقدیر از آثار منتخب و ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده، آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.
او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مدنظر است؛ از روابط فرمی و مفاهیم زیبایی‌شناسی گرفته تا رفتاری متناسب با فضای تعریف شده در شهر و دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و البته ارتباط مجسمه با مخاطب و این‌ها مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه‌سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، کوروش گلناری،اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح اله شمسی‌زاده آثار این بینال را داوری خواهند کرد.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای ـ هنری و تعاملی اثربخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌نماید و با ایفای نقش تسهیل‌گری و هدایت‌گری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته، مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.
روح الله شمسی‌زاده داور بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر ارگانیسیمی، پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که براساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.
او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر بفردی است و می‌تواند بستر شکل‌گیری رویداد‌های ویژه نیز باشد.
در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا براساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.
داور بینال مجسمه‌سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارایه خواهد کرد.
یعنی مختصات فیزیکی شامل ابعاد و اندازه ، متریال و حتی هندسه اثر می‌تواند در دیالکتیک دوسویه با شرایط و امکانات آن مکان مشخص، در نظر گرفته شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی