آریا بانو

آخرين مطالب

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در نشست هم‌اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود و این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است؛ بی‌شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نویدبخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه‌ساز به شمار می‌رود. از این‌رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.
دبیر سومین بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز 1397 رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع‌رسانی شده، سپس بر اساس رزومۀ هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.
مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار خواهد شد و ضمن تقدیر از آثار منتخب و ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده، آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.
او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مدنظر است؛ از روابط فرمی و مفاهیم زیبایی‌شناسی گرفته تا رفتاری متناسب با فضای تعریف شده در شهر و دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و البته ارتباط مجسمه با مخاطب و این‌ها مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه‌سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، کوروش گلناری،اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح اله شمسی‌زاده آثار این بینال را داوری خواهند کرد.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای ـ هنری و تعاملی اثربخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌نماید و با ایفای نقش تسهیل‌گری و هدایت‌گری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته، مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.
روح الله شمسی‌زاده داور بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر ارگانیسیمی، پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که براساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.
او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر بفردی است و می‌تواند بستر شکل‌گیری رویداد‌های ویژه نیز باشد.
در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا براساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.
داور بینال مجسمه‌سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارایه خواهد کرد.
یعنی مختصات فیزیکی شامل ابعاد و اندازه ، متریال و حتی هندسه اثر می‌تواند در دیالکتیک دوسویه با شرایط و امکانات آن مکان مشخص، در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/156118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری