آریا بانو

آخرين مطالب

11 باور غلط درباره ی ورزش که سلامت ما را به خطر می‌اندازد پزشکي

11 باور غلط درباره ی ورزش که سلامت ما را به خطر می‌اندازد

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
11 باور غلط درباره ی ورزش که سلامت ما را به خطر می‌اندازد
k ١.٢
٠
روزیاتو / اگر اهل ورزش کردن هستید یا قصد دارید به زودی این فعالیت بسیار مفید را در برنامه ی زندگی تان بگنجانید، حتماً متوجه شده اید که بایدها و نبایدهای زیادی درباره ی ورزش، تناسب اندام و رژیم های غذایی وجود دارد که گاهی تشخیص درستی یا نادرستی آن ها تقریباً غیر ممکن می شود. حتی گاهی توصیه هایی به ما می شود که با چیزهایی که قبلاً شنیده ایم کاملاً متضاد است. در ادامه به تعدادی از باورهای رایج درباره ی ورزش و تناسب اندام و علت اشتباه بودن آن ها می پردازیم.
1- بهترین زمان برای ورزش کردن صبح ها است
این باور کاملاً اشتباه است. بهترین ساعت برای ورزش کردن زمانی است که احساس کنید آمادگی ورزش کردن را دارید. فرقی نمی کند ترجیح بدهید عصرها در باشگاه ورزش کنید یا صبح ها قبل از رفتن به سر کار در هوای آزاد بدوید. تنها چیزی که مهم است ممارست شما است. تحقیقات نشان می دهد حقیقتاً هیچ فرقی بین ورزش صبحگاهی با ورزش عصرگاهی وجود ندارد.
2- بهترین ورزش برای مغز، حل پازل و جدول و بازی کردن است
حل جدول، معما و پازل، تنها راه رشد مغز نیست. ورزش های فیزیکی هم برای بدن و هم برای مغز ما مفید هستند. انجام ورزش هایی که سرعت گردش خون در بدن را بیشتر می کند مؤثرتر از صرف ساعت ها وقت برای حل معما است. طبق تحقیقات، ورزش کردن تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه و حافظه دارد و جلوی ابتلا به زوال عقل را می گیرد.
3- برای حفظ تناسب اندام لازم نیست مرتب ورزش کنیم
متأسفانه این باور هم غلط است. بیشتر افراد بعد از تنها یک هفته ورزش نکردن، تون عضلانی خود را از دست می دهند. بنابراین، حتی زمانی که به نتیجه ی دلخواهتان رسیدید هم نباید ورزش را به کلی کنار بگذارید.
4- دویدن فقط در مسیرهای طولانی تأثیر و فایده دارد
این تصور اصلاً درست نیست. کسانی که مسیرهای کوتاه را برای دویدن انتخاب می کنند، همان شرایط قلبی دونده های ماراتن را دارند. علاوه بر این، ورزش های سبکی مثل دوی آهسته یا حتی پیاده روی، برای بدن بهتر هستند. قلب و سیستم عروقی بدن شما قادرند خود را با ورزش های شما سازگار کنند.
5- نوشیدنی های انرژی زا گزینه ی خوبی برای حفظ آب بدن در زمان ورزش کردن هستند

نوشیدنی های انرژی زا در حقیقت چیزی جز آب و شکر در خود ندارند. کارشناسان توصیه می کنند به جای این نوشیدنی ها، آب ساده بنوشید و بعد از ورزش هم با خوردن مواد غذایی ای که سرشار از پروتئین هستند تجدید قوا کنید.
6- دویدن روی تردمیل بهتر از دویدن در پارک است
دویدن روی تردمیل اصلاً تأثیر دوی آهسته در هوای تازه را ندارد، حتی اگر مسافت یکسانی را بدوید. دویدن در جهت مخالف باد، باعث به کار افتادن مجموعه ای از عضلات بسیار مهم بدن می شود و 10 درصد بیشتر از دویدن روی تردمیل، کالری می سوزاند.
7- ورزش کردن ما را گرسنه می کند

اگر بعد از ورزش کردن احساس گرسنگی کنید، این مسأله نشان می دهد که در این میان اشتباهی رخ داده است. حقیقت آن است که ورزش های فیزیکی باعث سرکوب گرسنگی می شوند. علت این مسأله به هورمون های بدن برمی گردد. ورزش کردن باعث کم شدن سرعت تولید گرلین یا همان هورمون گرسنگی می شود. در مقابل، تولید ماده ی لپتین سرعت می گیرد، هورمونی که از راه های مختلفی باعث کاهش اشتها می شود.
8- کلسیم فقط در مواد لبنی وجود دارد

این باور که محصولات لبنی کلسیم زیادی دارند، دیگر منسوخ شده محسوب می شود. مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که سرشار از کلسیم هستند. کلم بروکلی، اسفناج، بادام، آب پرتقال، نخود، جو دو سر و ریواس تنها تعدادی از منابع غیر لبنی کلسیم هستند و جایگزین خوبی برای مواد لبنی به شمار می روند. محصولات لبنی همیشه آنقدری که تصور می کنیم مواد غذایی سالمی نیستند.
9- یوگا کمر درد را درمان می کند
یوگا کمر درد را خوب نمی کند. اگر درد کمر ناشی از مشکلات عضلانی باشد، انجام تمرینات کششی و دیگر ورزش ها می تواند کمک زیادی به رفع درد کند چون این تمرینات باعث قوی تر شدن عضلات می شوند و حتی ممکن است درد کمر را به طور کامل از بین ببرند. اما اگر کمر درد شما ناشی از مشکل جدی تری مثل فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر باشد، انجام یوگا به جای آنکه به حل مشکل تان کمک کند، به شما صدمه خواهد زد. در هر صورت، قبل از شروع یوگا، باید با پزشک مشورت کنید.
10- دویدن به زانو و قوزک پا صدمه می زند

این باور اشتباه هیچ پایه و اساس علمی ای ندارد. طبق جدیدترین تحقیقات، دویدن نه تنها هیچ صدمه ای به پاها نمی زند، بلکه آن ها را قوی تر و از آسیب پذیری آن ها در برابر صدمات کم می کند.
11- هر چه بیشتر ورزش کنیم بهتر است

به گفته ی پزشکان، در انجام هیچ ورزشی نباید زیاده روی کرد. حتی اگر می خواهید هر چه سریع تر به اندام دلخواه تان برسید هم نباید هر روز به باشگاه بروید، چون این کار فشار خیلی زیادی به بدن شما وارد می کند. بدن احتیاج به فرصت دارد تا خود را ترمیم کند. البته این به آن معنی نیست که یک روز را کامل را در خانه بنشینید و فست فود بخورید، اما استراحت هم به اندازه ی ورزش برای سلامت ما لازم است. به علاوه فراموش نکنید که باید عضلات مختلفی را با تمرینات مختلفی ورزش دهید تا فقط به یک بخش از بدن تان فشار وارد نشود و عضلات تان صدمه نبینند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روز اهدا عضو، روزی برای هدیه دادن زندگی به بیماران

احساس ضعف و بی‌حالی نشانه چیست؟

شیردهی موجب سلامت قلب مادر می‌شود

رمز طول عمر بیماران کبدی

بیماری‌های قلبی و عروقی علت 45 درصد مرگ و میرها در منطقه سیستان

صندل مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام مى‌شود؟

وضعیت گوش ها چه نکاتی را درباره سلامتی آشکار می کند؟

چه طور از گوشی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد؟

فلوراید با مغزتان چه می‌کند؟

مهمترین علل بروز مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها

کدام گوشت برای دیابتی ها مفید است؟

حمله قلبی چه زمانی رخ می دهد؟

چند نکته که باید درباره عینک آفتابی بدانید

نوشیدن چای ترش به کاهش فشارخون کمک می‌کند

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم بررسی شود

ویتامین هایی که در فرآیند تهیه لواشک و آلوچه از بین می روند

با خواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید

کنکوری‌ها بیخیال این خوراکی‌ها شوند!

صوت/ بلندی یا کوتاهی قد، مسئله این است!

مهم‌ترین علائم سرطان گوارش

چرا پُرکردگی‌های دندان دوام نمی‌آورند؟

آیا روزه‌داری باعث زخم معده می‌شود؟

اگر زیاد گوجه فرنگی مصرف می‌کنید، بخوانید

آیا روزه گرفتن برای گوارش مفید است؟

پوست‌تان را با 5 خوراکی جوان کنید

آنفلوآنزای پرندگان دوباره در ایران شیوع پیدا کرده است؟

کدام بیماری‌ها بیشتر از همه ایرانی‌ها را می‌کُشند؟

سیر تا پیاز نکات غذایی برای دیابتی‌ها

چه کسانی در آینده طاس می‌شوند؟

به جای شکر، عسل بخوریم یا نه؟

هشدار، مراقب وبا باشید!

اینفوگرافی؛ شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان

با این خوراکی‌ها پیری را به تعویق بیندازید

صوت/ خطرات رژیم‌های غذایی غنی از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات!

کودکان را با باتری دکمه‌ای تنها نگذارید!

چطور عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهیم؟

درمان معجزه‌آسای مشکلات گوارشی با مخلوط آب لیمو و روغن زیتون

ماسک‌های مو فوق‌‌العاده با پوست موز!

خطرات استفاده از جوش شیرین در پخت نان

7 حقیقت جالب با یک آزمایش خون ساده!

آیا سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است؟

گول کپسول‌های لاغری را نخورید!

مازندرانی‌ها مراقب این بیماری خطرناک باشند!

سن مناسب فرزندآوری برای آقایان چند سالگی است؟

بیماران درگیر با سرطان معده حتما بخوانند

نکات تغذیه ای ویژه ماه رمضان که حتما باید رعایت شوند

تضمین سلامت پوست با 7 خوراکی خوشمزه

منشاء دردهای شانه چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک‌های غیردارویی