آریا بانو

آخرين مطالب

7 دليل براي اينکه شاد باشيد، حتي اگر زندگي خوب پيش نمي‌رود مقالات

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
بااينکه باراني تن نکرده بودم و چتر هم نداشتم، در يک صبح باراني هفته گذشته حدود 15 دقيقه به حرف‌هايش گوش دادم.

اين پسر با پيراهن جلو دکمه‌دار رنگي که تن کرده بود و کلاه خنده‌داري هم که روي سرش گذاشته بود، روز فوق‌العاده‌اي براي من ساخت. او در کافه‌اي کار مي‌کرد که من قهوه‌ام را از آنجا مي‌گيرم. او هميشه به نظر شاد مي‌رسد.

اوايل فکر مي‌کردم که يک لبخند نمايشي روي صورتش است و سعي مي‌کند از شرايط سختش بهترين را بسازد. مطمئناً نمي‌توانست «واقعاً» از کار کردن در چنين جايي اينقدر لذت ببرد.

بعد فهميدم که مهمترين چيز را درمورد او نفهميده بودم: او «واقعاً» از کارش لذت مي‌برد، به همين خاطر شاد به نظر مي‌رسيد.
شايد هر کسي دوست داشته باشد که مثل او باشد.

زندگي من هميشه آنطور که دوست دارم پيش نمي‌رود. خيلي روزها را به تنهايي در اتاق نشيمنم به نوشتن مي‌گذرانم درحاليکه مي‌توانستم در يک دفترکار ساحلي کنار دوستانم کار کنم. ماشينم يک تويوتا قديمي است و واقعاً ترجيح مي‌دهم ماشيني داشته باشم که حداقل شيشه‌هايش دستي بالا و پايين نشود و ضبطش به جاي نوار کاست، CD پخش کند.

اما اگر پول بيشتري داشتم، محل‌کارم جاي ديگري بود يا ماشيني با مدل بالاتر سوار مي‌شدم، زندگي‌ام آنقدرها فرق نمي‌کرد. فقط بسته‌بندي آنهاست که فرق مي‌کند، هديه داخلش يکي است.

احساسي که نسبت به خودم دارم، اينکه چقدر علاقه‌مند به آشنايي با آدم‌ها و تجربيات جديد هستم، چند وقت يکبار پيش مي‌آيد که بي‌دليل لبخند بزنم، هيچکدام به موقعيت زندگي‌ام بستگي ندارند. آن پسر پيراهن‌رنگي اين را خيلي خوب مي‌داند. حدسم اين است که اين 7 دليل که برايتان مي‌نويسم را هم خيلي خوب مي‌داند:

 1. لذت بردن از زمان حال عادتي است که نياز به تمرين دارد.
اگر براي شاد بودن هميشه نگاهتان به سمت فردا باشد، اين احتمال وجود دارد که وقتي به چيزي که مي‌خواستيد رسيديد، باز همين ديدگاه را داشته باشيد. همانطور که عجيب به نظر مي‌رسد، توانايي تشخيص و قدرداني از چيزي که جلو رويتان است هيچ ارتباطي با چيزهايي که اکنون صاحب آنها هستيد، ندارد. بيشتر به ارزيابي شما از چيزهاي خوبي که در هر لحظه در زندگي‌تان است بستگي دارد.

خواستن چيزهايي که داريد را تمرين کنيد و وقتي چيزي که مي‌خواهيد را به دست آوريد، شيريني بيشتري احساس خواهيد کرد. به اطرافتان نگاه کنيد - چه چيزهايي مي‌بينيد که مي‌توانيد از آنها لذت ببريد؟

2. پيدا کردن دليل براي شاد بودن در لحظه‌، به نفع آينده‌تان است.
دکتر داچر کلتنر، استاد دانشگاه کاليفرنيا، ادعا مي‌کند که مي‌تواند آينده هر فرد را با قضاوت درمورد قدرت لبخند آنها پيش‌بيني کند. اين محقق بر روي عکس‌هاي سالانه 111 دانشجوي زن که بين سال‌هاي 1958 و 1960 گرفته شده بود تحقيق کرد.

نتايج اين تحقيق نشان داد که زناني که احساسات مثبت‌تري را در اين عکس‌ها نشان داده بودند، از نظر ذهني متمرکزتر بوده، ازدواج‌هاي موفق‌تري داشته و از سلامت بهتري برخوردار شده‌اند.

در اين مقاله تحقيقي مي‌خوانيم:
«باتوجه به اينکه احساسات مثبت فکر را باز مي‌کند، احساسات منفي آن را باريک کرده و جلو پيشرفت را مي‌گيرد… يافته‌هاي دکتر کلتنر و همکارانش ازجمله اولين تحقيقاتي است که نشان مي‌دهد تفاوت در ميزان ابراز احساسات افراد مي‌تواند در طول زندگي‌شان ثابت بوده و گوياي موفقيت فردي و اجتماعي آنها باشد.»

3. شاد بودن مي‌تواند سلامتتان را ارتقا دهد و سلامتي چيزي است که فرصت‌هاي بسياري را در زندگي سر راهتان قرار مي‌دهد.
سلامتي همان چيزي است که خيلي‌ها ناديده مي‌گيرند تا زماني که به خطر مي‌افتد.
دکتر کريستوفر پيترسون، استاد دانشگاه ميشيگان، که بيش از بيست سال درمورد ارتباط خوش‌بيني و سلامتي تحقيق کرده است، نشان مي‌دهد که افراد خوش‌بين و مثبت‌انديش سيستم ايمني قوي‌تري نسبت به افراد منفي‌گرا دارند. اين مي‌تواند بخاطر ميل به مراقبت کردن بيشتر از خودشان باشد.

همين الان تصميم بگيريد که شاد باشيد و مطمئن باشيد با اين تصميم روزهاي بيشتري براي شاد بودن و لذت بردن از سلامتي‌تان خواهيد داشت.

4. شادي مداوم و طولاني‌مدت به توانايي شما براي توجه به جزئيات بستگي دارد؛ از همين الان مي‌توانيد اين توانايي‌تان را به کار بگيريد.
حتي وقتي همه چيزهايي که مي‌خواهيد را به دست بياوريد، باز دستخوش بالا و پايين‌هاي زندگي خواهيد شد. اگر ياد نگيريد از خوشي‌هاي کوچک لذت ببريد، سلامت شما وابسته به وضعيت زندگي‌تان خواهد شد. آنوقت هر زمان که اتفاق ناخوشايندي برايتان بيفتد، شديداً احساس ناخوشنودي خواهيد کرد.

به چيزهايي فکر کنيد که شما را سرشار از لذت مي‌کنند - وقت گذراندن با حيوان خانگي‌تان، گوش دادن به صداي باران، دويدن در ساحل و … همين الان روي اين کارها متمرکز شويد و بگذاريد همين خوشي‌هاي کوچک روزتان را روشن و درخشان کنند. به اين روش، با وجود تغييراتي که در زندگي‌تان پيش مي‌آيند، انواع و اقسام لذت‌هاي کوچک و ساده‌اي خواهيد داشت که کمکتان مي‌کنند شادتر باشيد.

5. هر روز فرصتي تازه است که بهتر از ديروز باشد؛ اين کار اعتمادبه‌نفس شما و در نتيجه شادي‌تان را بالا مي‌برد.
من همه زندگي‌ام درگير اين بودم که کامل و ايدآل باشم. اگر در چيزي نمي‌توانستم بهترين باشم، شب خوابم نمي‌برد. اما عالي بودن هيچوقت به اندازه خيال آن برايم احساس لذت نداشت چون هميشه جايي براي بهتر شدن وجود داشت. هميشه ناراضي بودم و از خودم دلسرد و نااميد مي‌شدم.

الان به مسائل بعنوان فرصت‌هايي براي بهتر شدن از يک روز به روز بعد نگاه مي‌کنم. هميشه راضي شدن از هدف‌هاي کوچک و قابل‌دسترس‌تر خيلي راحت‌تر است.

با تمرکز بر پيشرفت‌ها يا هدف‌هاي کوچک، خودتان را به تدريج به سمت هدف‌هاي بزرگترتان مي‌کشانيد.

6. همين الان مي‌توانيد همان کسي باشيد که مي‌خواهيد، هيچ ارتباطي هم با موقعيتتان ندارد.
ممکن است تصور کنيد براي اينکه کسي باشيد که هميشه مي‌خواسته‌ايد، زندگي‌تان بايد تغيير بزرگي کند. مثلاً اينکه تا وقتي پول زيادي نداشته باشيد نمي‌توانيد آدم بخشنده‌اي شويد. يا اينکه تا وقتي خانه‌تان را نفروشيد نمي‌توانيد به فردي ماجراجو تبديل شويد. واقعيت اين است که در هر مقطعي از زمان دقيقاً مي‌توانيد همه اينها باشيد.

پولي براي بخشش نداريد؟ با محبتتان بخشندگي کنيد. همين که به حرف‌ها و مشکلات دوستان گوش کنيد تا برايتان درد‌ودل کنند، بخشندگي کرده‌ايد. خانه‌تان به فروش نمي‌رود و اين باعث شده در يکجا بمانيد؟ با امتحان کردن چيزهاي جديد و آشنا شدن با آدم‌هاي جديد در زندگي روزمره‌تان ماجرا ايجاد کنيد.

نمي‌دانيد کي لحظه‌هايتان تمام مي‌شود، پس از خودتان بپرسيد، «چطور مي‌توانم آدمي باشم که در همين لحظه مي‌خواهم باشم؟»

7. پيدا کردن لذت و خوشي در زمان حال، حتي اگر بسيار سخت به نظر برسد، در زندگي‌ ديگران هم تاثير مثبت خواهد داشت.
بااينکه همه ما اهداف و روياهاي متفاوتي داريم، اين يکي از مهمترين آنها براي بيشتر ما است: اينکه زندگي پرمفهوم و خوبي داشته باشيم که در زندگي ديگران نيز تغييري مثبت ايجاد کند.

شادي و خوشبختي يک تصميم لحظه به لحظه است، تصميمي که گرفتن آن براي خيلي‌ها سخت است. اگر اين تصميم را بگيريد، بقيه متوجه آن خواهند شد. با اينکار آنها را هم تشويق به گرفتن اين تصميم مي‌کنيد. همانطور که تحقيقي که در بالا به آن اشاره کرديم نشان مي‌دهد، اين انگيزه تاثير بسيار مهمي بر سلامت و خوشبختي آنها در آينده خواهد داشت.

شايد اين مقاله دلايل عادي که معمولاً براي شاد بودن مي‌شنويد را عنوان نکرده باشد. برعکس بقيه مطالب با تشخيص و شمردن نعمت‌هايي که خداوند به شما داده نه شروع شده و نه تمام مي‌شود. وارد روابط يا شانس خوبتان هم نشده است. که البته همه اينها هم دلايلي داشته است.

تصور من اين نيست که خوشبختي به چيزهايي که داريد بستگي ندارد. داشته‌هاي ما آدمها به مرور زمان تغيير مي‌کند؛ نعمت‌هاي زندگي‌تان هم همينطور! شادي و خوشبختي به تفسير شما از چيزي که در لحظه روبرويتان است بستگي دارد. اينکه چقدر به سبک زندگي‌تان افتخار مي‌کنيد. اينکه چقدر به لذت بردن از لذت‌ها و خوشي‌هاي ساده زندگي تمايل داشته باشيد، حتي اگر وضعيت زندگي‌تان، شرايط مطلوب و مساعدي نداشته باشد.

حتي اگر هيچوقت اينکار را نکرده‌ايد، همين امروز تصميم بگيريد که روي خوبي‌ها متمرکز شويد -- هم خوبي‌هاي دنيا و هم خوبي‌هاي خودتان - تا بتوانيد همين الان و در همين لحظه شاد باشيد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

فتح‌الله‌زاده نمی‌خواست ساپینتو روی نیمکت بنشیند

امروز بگو و بخند، فردا جنگ و جدل!

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس