آریا بانو

آخرين مطالب

اکوتوریسم/ جنگل ابر شاهرود، هم‌آغوشی زمین و آسمان گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اکوتوریسم/ جنگل ابر شاهرود، هم‌آغوشی زمین و آسمان 7
٢١
٠
چطور / غرق شدن در اقیانوسی از ابرهای شناور، زیر سایه‌ی درختان سبز جنگلی، حسی فراموش‌نشدنی است که کلمات در توصیفش عاجز هستند و فقط باید تجربه‌اش کرد. شاهرود از توابع استان سمنان است و یکی از جاذبه‌های مشهور این شهر، سرزمین جنگلی و ابری آن است. جنگل ابر شاهرود از نسل جنگل‌های هیرکانی است که بخشی از دامنه‌های البرز را سبز کرده است. قدمت چند میلیون ساله‌ی جنگل‌های هیرکانی با تنوع پوشش گیاهی، بهشت عاشقان گیاه‌شناسی است. زیبایی و سرسبزی جنگل ابر شاهرود با مناطق جنگلی شمالی ایران رقابت می‌کند و اقیانوس ابر در ارتفاعات آن، این زیبایی را چندبرابر کرده است.
رسیدن به ابرها و قرار گرفتن در یک قدمی آن‌ها، لحظه‌ای جذاب است که بسیاری از ما آن را در کودکی تخیل کرده‌ایم. جنگل ابر همان جایی است که شما مرز میان زمین و آسمان را تشخیص نخواهید داد و این دو در آغوش هم یکی می‌شوند. در ارتفاعات این سرزمین افسانه‌ای، امواج ابرها آرام‌آرام به سوی‌تان حرکت می‌کنند و شما را با زیبایی خیال‌انگیز خود، افسون می‌کنند. این‌جا زمان را به‌راحتی فراموش می‌کنید، ساعت‌ها به درختی تکیه خواهید داد و در ساحل اقیانوس ابری جنگل، آرامش را لمس خواهید کرد.
این جنگل سرزمینی غنی از انواع گیاهان و جانوران است که ارزش آن را افزون کرده‌اند. تنوع پوشش گیاهی جنگل ابر شاهرود مثال‌زدنی است و بافت سبز این جنگل شامل توسکا، افرا، راش، بلوط، آویشن، نارون و… و چندین گونه‌ی دیگر از گیاهان و درختان ارزشمند همچون درخت اورس است که ریشه‌هایی جادویی دارد. تنوع حیات جانوری در این جنگل از دیگر جذابیت‌های آن است. این سرزمین بکر جنگلی، محل سکونت حیوان‌های مختلفی همچون گرگ، روباه، شغال، پلنگ، خرس قهوه‌ای و… است.
برای تماشای اقیانوس سفید ابرها، باید تا ارتفاعات جنگل پیش بروید و خودتان را برای پیاده‌روی در پستی و بلندی‌های مسیر جنگلی آماده کنید. با هر قدمی که برمی‌دارید، اکسیژن خالص آب‌وهوای ناب این جنگل را ببلعید تا وجودتان سرشار از طراوت و حیات شود و یک جنگل‌نوردی ناب را تجربه کنید. جذابیت‌های راه رسیدن به ساحل اقیانوس ابرها، حسابی سرذوق‌تان می‌آورد و هر گام که به جلو برمی‌دارید، چهره‌ای فریبنده‌تر از لحظات قبل منتظرتان است تا شما را شگفت‌زده کند.
درختان خوش‌قدوقامت، سرسبزی نشاط‌آوری که این جنگل را فرش کرده و هیاهیوی آبشارهایی که صدای آب را زمینه‌ساز سفرتان کرده‌اند، وسوسه‌ای روح‌نواز برای پیشروی در این جنگل خواهند بود. همچنین اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید و از حرفه‌ای‌های این ورزش انرژی‌بخش محسوب می‌شوید، جنگل ابر شاهرود مکانی عالی برای لذت بردن از دوچرخه سواری و کسب آرامش است.
برای تماشای اقیانوس ابر، باید به ارتفاعات این جنگل برسید. در طول این مسیر، زیبایی‌های سبز و با طراوت بسیاری وجود دارد که شما را تا مقصد همراهی می‌کند. یکی از زیباترین قسمت‌های جنگل ابر شاهرود، چشمه‌ها و آبشارهای آن است که دل کوه را جلا داده‌اند و با سرسبزی پیرامون خود، قابی دیدنی از طبیعت پدید آورده‌اند. چشمه‌هایی که از دل کوه‌های این جنگل می‌جوشند، شما را به استراحت و رفع خستگی مسیر پیموده وسوسه می‌کنند و با لذت نوشیدن آب گوارای معدنی از شما پذیرایی خواهند کرد. چشمه‌های بسیاری در دل کوه‌های جنگلی این منطقه حیات دارند و چشمه ترش و چشمه قطری در بین آن‌ها نام‌آشناتر هستند.
آبشارهای بسیاری صخره‌ها و کوه‌های این جنگل دیدنی را تزیین کرده‌اند که شناخته‌‌شده‌ترین آن‌ها آبشار آلوچال و شرشر است. بخشی از مسیر منتهی به آلوچال، به دالان بهشت مشهور است و درختان با قدوقامت تنومند، برگ‌های سبز و شاخه‌های بزرگ خود، مسیری رویایی و دیدنی به‌وجود آورده‌اند.
رسیدن به آبشار شرشر در تخصص حرفه‌ای‌هاست. برای رفتن به این آبشار نیاز است که کوهنوردی حرفه‌ای باشید تا سختی‌های مسیر منتهی به شرشر، شما را به دردسر نیندازد.
از اواسط فروردین تا اواسط مهر، سفر به جنگل ابر شاهرود بسیار رونق دارد. در این فصول اگر آب‌وهوای منطقه و شرایط جوی آن محیای تجمع ابرها باشد، بعد از رسیدن به ارتفاعات کوهستان‌های جنگل، خیال‌انگیزترین تصویر جنگل را مشاهده خواهید کرد. در این لحظه باید زمان را فراموش کنید، گوشه‌ای دنج در ساحل اقیانوس ابر پیدا کنید و به تماشای این سرزمین بهشتی بنشینید. آرامش این اقیانوس سفید، تا مدت‌ها همراه‌تان خواهد بود و زیبایی آن هرگز از ذهن‌تان پاک نخواهد شد.
همان‌طور که گفته شد، نیمه‌ی اول سال و همچنین تا اوایل پاییز، زمان خوبی برای سفر به جنگل ابر شاهرود است. سفر پاییزی این جنگل با تمام زیبایی افسونگرش، برای کسانی که طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستند، سفری سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است تا قبل از شروع آب‌وهوای پاییزی و حداکثر تا اواسط مهر، به این جنگل سفر کنید. زمستان جنگل ابر، شرایط جوی بسیار نامساعدی دارد و سفر به آن مقدور نیست. جنگل ابر شاهرود در شهرستان شاهرود استان سمنان واقع شده است. باید خودتان را به شاهرود برسانید و در مسیر جاده‌ی منتهی به آزادشهر گلستان پیش بروید و به روستای ابر برسید. این روستا در ابتدای جنگل ابر جا خوش کرده و همچنین برای اقامت نیز گزینه‌ی خوبی است. بعد از گذشتن از این روستا، سفر شما به قصد رسیدن به جنگل آغاز خواهد شد.
طبیعت گردی در این جنگل، به سفری شیرین و تجربه‌ای خاص تبدیل خواهد شد. در این جنگل به لنز دوربین‌تان استراحت ندهید و تا می‌توانید قاب‌های سبز و مه‌آلود آن را ثبت کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/156406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

یک غذای فوری با نان تست

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

افزایش ماندگاری رنگ مو با 12 ترفند کاربردی

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

خواستگاری کاظم نوربخش بازیگر معروف «نون خ» از تیفانی دختر ترامپ که وایرال شد!

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد