آریا بانو

آخرين مطالب

5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید پزشکي

5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید
٣٠
٠
وارونه / لزومی ندارد که برای افزایش قدرت و سلامت ذهنی حتما به روانشناس مراجعه کنیم بلکه با بعضی تمرین های خودیاری می توانیم در این راه موفق عمل کنیم. البته از این موضوع می گذریم که بسیاری از افراد به اشتباه اصلا لزومی در مراجعه به روانشناس نمی بینند! به هر حال به دلایل مختلفی مثل بالا بودن هزینه ها و … خودتان می توانید با ایجاد 5 عادت زیر در افزایش قدرت و سلامت ذهنی تان موثر باشید.
1. از پیش کشیدن اتفاقات گذشته خودداری کنید!
فرق افراد خوشحال با دیگران در مدت زمانی است که برای افسوس خوردن از اتفاقی که افتاده می گذارند. همه شکست می خورند، اشتباه می کنند و اتفاقات بد را تجربه می کنند و هیچ کس در دنیا وجود ندارد که طعم ناکامی را نچشیده باشد. اما زمان و انرژی که شما برای افسوس خوردن بابت این شکست ها یا ناکامی ها و اتفاقات بد می گذارید اهمیت دارد.
برای اینکه بتوانید خوشحال باشید باید بتوانید ذهن تان را کنترل کنید و نگذارید هر فکری مثل فکرهای منفی مربوط به گذشته وارد آن شود. شکست ها و ناکامی ها و اتفاقات بد گذشته را بپذیرید و آنها را در گذشته رها کنید. با توجه به اینکه شکست خوردن راه رسیدن به موفقیت است و از آن گریزی نیست، دوباره برای موفقیت تلاش کنید.
2. به خودتان آگاه باشید!
آگاه بودن از خود به این معناست که فرد اهداف و انگیزه ها و هیجانات مختلف خود را بشناسد. زمانی که شما اهداف خود را به خوبی بشناسید بهتر راه مناسب و شیوه ی زندگی مناسب در جهت آن اهداف را مشخص کنید. در غیر این صورت زندگی بی هدفی خواهید داشت که هر بادی می تواند جهت آن را تغییر دهد.
همینطور زمانی که انگیزه های هشیار و ناهشیار خود ر ا بدانید، راحت تر می توانید رفتارهایتان را کنترل کنید. مثلا اگر در مواقع عصبانیت زیاد غذا می خورید و یا حرف های زشت می زنید، آگاه بودن از این موضوع باعث می شود رفتارتان را کنترل کنید. همینطور آگاه بودن از هیجانات مختلفی که فرد تجربه می کند و توجه به اینکه آیا آن هیجان مناسب با موقعیت است یا نه، افزایش قدرت و سلامت ذهنی بسیار مفید است.
3. با اموری که تحت کنترل تان نیست کنار بیایید!
شما می توانید خیلی از مسائل را تحت کنترل بگیرید و یا برای تغییر آنها تلاش کنید و موفق به تغییرشان هم بشوید. اما باید قبول کنید که مسائلی وجود دارند که تحت کنترل شما نیستند و فکر کردن به آنها و یا تلاش برای تغییر آنها کار بیهوده ای است.
مادامی که از فکر کردن به اموری که تحت کنترل تان نیست دست بردارید میزان زیادی از استرس و اضطراب تان از بین خواهد رفت و می توانید وقت بیشتری را برای چیزهایی که دست شما هستند و می توانید در آنها تغییری ایجاد کنید بگذارید.
4. از خود بپرسید: از چه چیزی می ترسی؟
بسیاری از ترس ها و اضطراب های ما بی جا هستند و در پاسخ به یک تهدید غیر واقعی بروز می کنند. در واقع اصلا خطری ما را تهدید نمی کند اما ما به طور مثال می ترسیم به دیگران نزدیک شویم یا در جلسه ی کاری یا درسی شروع به صحبت کردن کنیم و یا هر ابراز وجود دیگری.
از خودتان بپرسید از چه چیزی می ترسی؟ دیگران به تو بخندند؟ خب اگر دیگران به تو بخندند چه می شود؟ سقف فرو می ریزد و یا باران مصیبت می بارد؟ می توانید ترس های بی مورد تان را پرسیدن این سوال ها از خودتان و آشکار ساختن بی مورد بودن آنها برای خودتان از بین ببرید. نگذارید چیزی جلوی ابراز وجودتان را بگیرد.
5. تسلیم افکار منفی نشوید!
بسیاری از افراد تسلیم افکارشان می شوند و می گذارند این افکار منفی هرچه می خواهند در ذهن شان جولان دهند و هیچ تابلوی ایستی جلوی این افکار مخرب نمی گذارند. نگذارید افکار مخرب و منفی شما را تسلیم کنند، به محض ورودشان بروید بیرون و هوای تازه تنفس کنید و یا موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید، کتاب بخوانبد، ورزش کنید، به مدیتیشن بپردازید و ….
فنون مختلفی برای رهایی از افکار منفی و یا بیش از حد فکر کردن وجود دارند که می توانید از آنها بهره ببرید. ولی به هر حال نگذارید که راحت در ذهن تان بچرند و آنها را با فکر کردن به چیزهای مثبت و شکر گذاری از ذهن تان خارج کنید. خواهش می کنم نگویید آخر برای چه چیزی شکر گذار باشم… برای همین چشمی که به شما توانایی خواندن این مطلب را داده است و… که اگر بخواهم بنویسم بسیار بسیار مفصل خواهد شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روز اهدا عضو، روزی برای هدیه دادن زندگی به بیماران

احساس ضعف و بی‌حالی نشانه چیست؟

شیردهی موجب سلامت قلب مادر می‌شود

رمز طول عمر بیماران کبدی

بیماری‌های قلبی و عروقی علت 45 درصد مرگ و میرها در منطقه سیستان

صندل مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام مى‌شود؟

وضعیت گوش ها چه نکاتی را درباره سلامتی آشکار می کند؟

چه طور از گوشی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد؟

فلوراید با مغزتان چه می‌کند؟

مهمترین علل بروز مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها

کدام گوشت برای دیابتی ها مفید است؟

حمله قلبی چه زمانی رخ می دهد؟

چند نکته که باید درباره عینک آفتابی بدانید

نوشیدن چای ترش به کاهش فشارخون کمک می‌کند

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم بررسی شود

ویتامین هایی که در فرآیند تهیه لواشک و آلوچه از بین می روند

با خواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید

کنکوری‌ها بیخیال این خوراکی‌ها شوند!

صوت/ بلندی یا کوتاهی قد، مسئله این است!

مهم‌ترین علائم سرطان گوارش

چرا پُرکردگی‌های دندان دوام نمی‌آورند؟

آیا روزه‌داری باعث زخم معده می‌شود؟

اگر زیاد گوجه فرنگی مصرف می‌کنید، بخوانید

آیا روزه گرفتن برای گوارش مفید است؟

پوست‌تان را با 5 خوراکی جوان کنید

آنفلوآنزای پرندگان دوباره در ایران شیوع پیدا کرده است؟

کدام بیماری‌ها بیشتر از همه ایرانی‌ها را می‌کُشند؟

سیر تا پیاز نکات غذایی برای دیابتی‌ها

چه کسانی در آینده طاس می‌شوند؟

به جای شکر، عسل بخوریم یا نه؟

هشدار، مراقب وبا باشید!

اینفوگرافی؛ شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان

با این خوراکی‌ها پیری را به تعویق بیندازید

صوت/ خطرات رژیم‌های غذایی غنی از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات!

کودکان را با باتری دکمه‌ای تنها نگذارید!

چطور عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهیم؟

درمان معجزه‌آسای مشکلات گوارشی با مخلوط آب لیمو و روغن زیتون

ماسک‌های مو فوق‌‌العاده با پوست موز!

خطرات استفاده از جوش شیرین در پخت نان

7 حقیقت جالب با یک آزمایش خون ساده!

آیا سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است؟

گول کپسول‌های لاغری را نخورید!

مازندرانی‌ها مراقب این بیماری خطرناک باشند!

سن مناسب فرزندآوری برای آقایان چند سالگی است؟

بیماران درگیر با سرطان معده حتما بخوانند

نکات تغذیه ای ویژه ماه رمضان که حتما باید رعایت شوند

تضمین سلامت پوست با 7 خوراکی خوشمزه

منشاء دردهای شانه چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک‌های غیردارویی