آریا بانو

آخرين مطالب

ایرانسرا/ روستای «سی بن» از مقاصد توریستی و طبیعی ایران گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ایرانسرا/ روستای «سی بن» از مقاصد توریستی و طبیعی ایران 6
٣١٨
٠
همگردی / روستای سی بن (Sibon)، نام یکی از روستاهای زیبا و طبیعت محور نواحی شمالی کشورمان است که در بخش خورگان از شهرستان رودبار که در جنوبی ترین نقطه استان گیلان قرار گرفته، واقع می باشد. این روستا همه ساله به دلیل شرایط معتدل آب و هوایی و طبیعت شگفت انگیزی که در سرتاسر این روستا به چشم می خورد، تبدیل به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری پر طرفدار برای گردشگران اقصی نقاط ایران می شود. پس اگر شما نیز شیفته طبیعت زیبای روستای سیبن شده اید، حتما در ادامه مطلب طبیعت روستای سیبن رودبار با ما همراه باشید تا قدری بیشتر در خصوص روستای سیبن خورگام اطلاعات بدست آورید.
معرفی روستای سیبن
سیبن نام روستایی است واقع در استان سرسبز گیلان که در بخش خورگام از توابع شهرستان رودبارِ این استان شمالی کشورمان قرار گرفته است. روستای سیبن در حدفاصل 8 کیلومتری رودبار و همچنین 40 کیلومتری شهر رستم آباد، در بلندای 1450 متری به نسبت سطح دریا مستقر شده و از جنوب غربی خود به روستای چهیش، از جنوب به روستای گوفل، از شرق به روستای گلنگش و همچنین از شمال نیز به جنگل های راش و صخره مرتفع کمربن منتهی می شود. این روستای قدیمی کشورمان در تمام طول سال به دلیل وجود پوشش های انبوهی از درختان و گیاهانی که دور تا دور آن را احاطه کرده اند، بسیار تماشایی و جذاب می باشد و از شرایط آب و هوایی بسیار مساعدی نیز خصوصا در فصل هایی همچون بهار و تابستان برخوردار بوده و در این بازه زمانی، صاحب جمعیتی چندین برابر تعداد ساکنین خود که حدودا 480 نفر تخمین زده شده، می شود. البته در خصوص روستای سیبن خورگام این را هم باید اضافه کنیم که روستای سی بن دارای زمستان هایی فوق العاده سرد و وحشتناکی است که کمتر کسی حتی از بومیان این روستا ترجیح می دهد در این فصل، در روستای سیبن خورگام بماند و به زندگی روزمره خود ادامه دهد! با تمام این اوصاف سفر به روستای سی بن می تواند برای هر گردشگر و طبیعت گردی بسیار لذت بخش و خاطره ساز بحساب آید، زیرا شما به نقطه ای از سرزمین کهن مادریتان سفر نموده که در هر فصلی از سال رنگ و بوی خاص خود را دراد و هر نقطه ای از آن با نقطه دیگری از تفاوت های متعددی برخوردار است. شما در روستای سی بن می تواند به راحتی تمامی اقلام مورد نیاز خود را از اهالی روستا تامین نمایید و سری به دشت های حوالی آن زده و گیاهانی همچون گل گاوزبان، شقاقل (مهر سلیمان)، بابونه، گل چای را ببینید و برای خود تعدادی از آن ها را بچینید. شایان ذکر است که نام سیبن از ترکیب دو کلمه سی به اضافه بن بوجود آمده که در زبان کردی کرمانجی اهالی این روستا، سی به معنای سایه و بن نیز به معنی پایین و زیر اتلاق می شود و به همین خاطر سیبن یعنی زیر سایه که البته با توجه به وجود جنگل راش در جنوب این روستا و سایر مراتع و پوشش های طبیعی بکری که سرتاسر این روستا را پوشش داده، انتخاب نمودن این اسم بر روی آن خیلی هم جای تعجب باقی نخواهد گذاشت.
دیدنی های روستای سیبن
جدای از طبیعت بکر و چشم نوازی که در روستای سیبن رویت می شود، شما می توانید در این روستا به گشت و گذار در کوچه و پس کوچه های باغی آن مشغول شوید و با معماری ترکیبی خانه و بناهای ساخته شده که تعدادی از آنان با چوب و دیوارهای سنگی هستند و تعدادی دیگر نیز از آهن و آجر ساخته شده، مواجه شوید و از گرد هم آمدن چنین سبک های ساخت و سازی در سیبن لذت ببرید. البته در روستای سیبن خورگام یک حمام نسبتا قدمت دار نیز وجود دارد که درست در ناحیه مرکزی روستا استقرار یافته و اکنون بخش های زیادی از آن به زیر خروارها خاک فرو رفته است که البته با یک برنامه ریزی درست و سنجیده می توان مراحل بازسازی و مرمت این حمام را در دستور کار سازمان میراث فرهنگی کشورمان قرار داد و از یک بنای مخروبه، یک جاذبه توریستی و گردشگری جذاب را خلق نمود.
زمینه های شغلی
عمده فعالیت های اقتصادی موجود در طبیعت روستای سیبن رودبار مربوط می شود به کشاورزی و دامپروری و همچنین تولید صنایع دستی نظیر لباس های بافتنی و جوراب های پشمی! مردم این روستا همیشه بر سر سفره های صبحانه ای خود از سرشیر تازه و کره محلی که از دام های پرورش داده گرفته اند، استفاده می کنند و به دلیل مهمان نوازی فوق العاده خود نیز همیشه از بهترین مواد غذایی برای پذیرایی از مهمانان خود بهره گیری می نمایند. بد نیست بدانید که از جمله محصولات کشاورزی روستای سیبن جو، گندم و عدس است که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشند و توصیه می کنیم اگر روزی به این روستای طبیعت محور ایرانی مراجعه کردید، حتما هم از محصولات دامی اهالی روستا استفاده کنید و هم از محصولات کشاورزی نظیر نان محلی و همچنین صنایع دستی که می توانید از آنان به عنوان سوغات سفر خود یاد نمایید. همچنین بهتر است یادتان نرود که در دل طبیعت روستای سیبن رودبار نیز از یک وعده غذای کبابی با گوشت تازه در کنار دوغ محلی روستای سیبن استقبال بعمل آورید.
مناسب ترین زمان سفر
با توجه به اقلیم کوهستانی روستای سیبن خورگام و سرمای طاقت فرسای هوا در فصول پاییز و زمستان، مناسب ترین وقت برای سفر به این نقطه از کشورمان، فصل بهار و تابستان است که باز میان این دو فصل نیز اگر از جمله دوستداران هوای معتدل و گرم هستید، بهتر است برنامه مسافرتی خود را برای سه ماه تابستان تنظیم نمایید.
راهنمای مسیر
برای رفتن به سمت روستایی به نام سیبن دو مسیر در مقابل شما پس از رسیدن به بخش خورگام از شهرستان رودبار وجود دارد که یکی از مسیرها به ترتیب از رستم آباد، حشمت آباد، بره سر، گوفل عبور می کند و دیگری از رستم آباد، دفراز، پس طالکوه می گذرد. لازم به ذکر است که هر دوی این مسیرها از مناظر طبیعت روستای سیبن رودبار اغنا شده اند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/157701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم