آریا بانو

آخرين مطالب

مروری بر کارنامه کاری سعید نعمت‌ا...، به بهانه پخش سریال «برادرجان» مشتی‌باش! فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
موفق در جذب مخاطب
رستگاران، زیر هشت، جراحت، شیدایی، دیوار، مادرانه، مدینه، میکائیل، پشت‌بام تهران، زیر پای مادر، عقیق و برادرجان نام مجموعه‌هایی هستند که نعمت‌ا... تاکنون برای ساخت در تلویزیون نگاشته است. مجموعه‌هایی که بی‌شک داستان بخش عمده‌ای‌شان را بی این‌که نیازی به جست‌وجو در اینترنت داشته باشیم، در ذهن داریم و حتی ممکن است در زمان پخش به تماشایشان نشسته باشیم. همان‌طور که در شروع این گزارش به آن اشاره شد، آثار نعمت‌ا... در زمان پخش عموما پرمخاطب واقع می‌شوند و شاید بخشی از این قضیه هم به این برمی‌گردد که او همیشه با کارگردانان شناخته شده کار می‌کند. کارگردانان شناخته شده هم با خود، بازیگران سرشناس به مجموعه می‌آورند و این فرمول سه بخشی (فیلمنامه‌نویس، کارگردان و بازیگران) موجب موفق‌تر شدن آثار می‌شود. کارگردان پنج عنوان از سریال‌هایی که در بالا به نامشان اشاره شد، سیروس مقدم است؛ سه مجموعه را بهرنگ توفیقی و دو مجموعه را محمدمهدی عسگرپور کارگردانی کرده‌اند و محمدرضا آهنج هم در اولین همکاری‌اش با سعید نعمت‌ا...، کارگردانی فیلمنامه تازه‌اش، برادرجان را عهده‌دار شده است.
اما آیا جدای از نام کارگردانان، حلقه مشترک دیگری هم میان این آثار دیده می‌شود؟ جواب مسلما بله است. آثاری که نعمت‌ا... می‌نویسد، عموما درونمایه‌های مشترکی دارند که در تمام این آثار می‌شود ردشان را دنبال کرد. درونمایه‌هایی چون عدل و عدالت و تقابل ظالم و مظلوم و خیر و شر که البته در مواردی به سمت اغراق هم حرکت می‌کنند. دیگر درونمایه مشترک این آثار، لحن دیالوگ‌نویسی برای شخصیت‌ها و مونولوگ‌هایی است که شخصیت‌هایش راه و بیراه در قصه می‌گویند و فقط شنیدن یکی دوتا از این مونولوگ‌ها کافی است تا مخاطب زیرک بی این‌که حتی نیازی باشد، تیتراژ مجموعه را ببیند‌ به این نکته که فیلمنامه‌نویس آن سعید نعمت‌ا... بوده است، پی ببرد.
در ادامه به بخشی از این درونمایه‌ها می‌پردازیم.
مثل قهرمان‌های نوآر
آدم‌های قصه‌های نعمت‌ا...، در اولین نگاه آدم‌هایی به تعبیر عامیانه «بامرام»‌ هستند. آدم‌هایی که سلوک خودشان را دارند و جهان‌بینی‌شان نه برخاسته از نظر و عقاید بقیه که تحت تاثیر درونیات و جهان‌بینی ذاتی خودشان است. آدم‌هایی تک‌رو که در خانواده زندگی می‌کنند و از دیدشان مرام و معرفت و خاکی بودن نهایت ارج و قرب است. به عنوان مثال در همین یکی دو قسمت قبل سریال برادرجان این‌طور دیدیم که حنیف آن‌قدر شیفته و سرسپرده چاوش است که برای راضی کردن آراز به سکوت و بر ملا نشدن راز چاوش، خواهرش لیلا را سراغ آراز فرستاده و تلویحا به ازدواج میان این دو نفر ـ که تا پیش از آن همه مخالف بودند ـ رضایت داد.
در زیر پای مادر هم خلیل دشتی (کبابی) با بازی کامبیز دیرباز، مردی است که همسر سرکشش به فاصله کوتاهی بعد از ازدواج و زایمان، فرزند و همسرش را رها کرده و از خانواده دور شده است، اما خلیل در همه این سال‌ها تنها بزرگ کردن فرزند را به دوش کشیده و غم دوری از همسر و علاقه سال‌های دورش به او به رازی در سینه‌اش تبدیل شده است یا در میکائیل، پلیسی به همین نام (باز با بازی کامبیز دیرباز) کشته شدن دوست صمیمی‌اش رسول (با بازی کاوه سماک‌باشی) را توسط اشرار به چشم خود دیده است. او حالا عزم خود را جزم می‌کند که برای استقرار نظم و امنیت در منطقه و گرفتن انتقام خون رسول با اشرار مبارزه کند؛ هرچند در این راه آسیب‌هایی می‌بیند. در واقع شخصیت‌های داستانش عموما تا پای جان از این مرام دست نمی‌کشند و سیر و سلوکشان حتی از جانشان هم برایشان مهم‌تر است. مثل قهرمان‌های فیلم‌های نوآر که جدال با سرنوشت بر پیشانی‌شان نوشته شده است و انگار به دنیا آمده‌اند تا مبارزه کنند، آدم‌های داستان‌های نعمت‌ا... هم همین‌طورند و داستانش بر پایه این جدال‌ها و تلاش برای رساندن اوضاع به صلح و آرامش پیش می‌رود.
جزیره‌های از هم جدا
مهم نیست قصه‌های نعمت‌ا... به لحاظ تعدد شخصیت‌ها چقدر شلوغ و خانواده‌های آن پرجمعیت باشند؛ بـــا ایــــــــن حـــــــــال شخصیــــت‌هــــــای قصه‌اش عموما هرکدام چون جزیره‌ای تنها و جدا افتاده از شخصیت‌های دیگر هستند و احوال درونی‌شان را برای دیگر شخصیت‌ها بروز نمی‌دهند.
در قصه برادرجان، چاوش (با بازی حسام منظور) شخصیتی محوری است که در راه از‌دست ندادن منافع مالی زندگی فردی و وجهه اجتماعی، بار دروغی خانوادگی ـ ندادن سهمیه شوهرخاله و شریک پدرش، کریم بوستان ـ را به دوش می‌کشد و تمام تلاشش را در راه فاش نشدن این راز به کار می‌گیرد. آراز (با بازی سجاد افشاریان) جوانی عاشق‌پیشه و کمی نامتعادل است که با کابوس عذاب‌های پدر دست‌وپنجه نرم می‌کند و وقتی هم راز چاوش را می‌فهمد، باز محکوم به سکوت است. ضلع سوم این مثلث را هم حنیف (با بازی کامران تفتی) تشکیل می‌دهد که او هم برای خود رازی دارد و به‌‌رغم این‌که به خواستگاری خواهرزن چاوش ـ که دختری متمول است ـ رفته است، دلبسته دختری است که راننده تاکسی (با بازی شیوا ابراهیمی) است و با او رابطه دارد.
در آثار قبلی او هم همین جهان شخصیت‌ها و رازهایشان را به گونه‌ای دیگر می‌توان دنبال کرد. جهانی که در آن قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌ها در هم تنیده شده‌اند و مرز میانشان باریک است. در گذشته کسی که اکنون قهرمان است، ناگاه رازی تاریک بر ملا می‌شود و ضدقهرمان‌هایش هم برای خود دلایلی برای دوست داشته شدن دارند.
ادامه راه کیمیایی یا اطناب و پرگویی؟
از شخصیت‌ها و مرام و سلوک منحصر به‌فردشان که بگذریم، دیالوگ‌نویسی‌های خاص و مونولوگ‌گویی‌های طولانی شخصیت‌ها، دیگر امضا و خصیصه اصلی کارهای نعمت‌ا... است. آدم‌های داستان‌های نعمت‌ا... شبیه هیچ یک از افراد جامعه دور‌و‌برمان سخن نمی‌گویند؛ اسم‌هایشان هم با خیلی‌هایمان فرق می‌کند: چاوش، حنیف، کریم بوستان، خلیل کبابی، غیاث، آهی، مدینه، بلبل، خجسته و ... . اسم‌هایی که در جامعه کمتر رواج دارند و در عوض، قهرمان‌های داستان‌های نعمت‌ا... این‌طور نام می‌گیرند.
او در مصاحبه‌ای که دو سال قبل، به بهانه پخش مجموعه رمضانی زیر پای مادر با ما داشت، در خصوص نامگذاری‌ شخصیت‌هایش به جام‌جم گفته بود: «من معمولا به قبرستان زیاد می‌روم، روی سنگ قبرها را هم می‌خوانم و در این بین گاه اسامی بامزه‌ای را پیدا می‌کنم. اصطلاحا آدم تکه‌جمع‌کنی هستم و هر چیزی را که به نظرم در نگاه اول خاص و جذاب باشد، جمع می‌کنم.» شاید این دلیلی باشد که نامگذاری‌های شخصیت‌های داستانی او را توجیه کند.
آدم‌های داستان‌های نعمت‌ا... دیالوگ‌های فلسفی و بازی با کلمات هم کم ندارند. استادند در بی‌نفس حرف زدن و یک‌سره تک‌گویی کردن و تا ترمزشان کشیده نشود و کات داده نشود، همین‌طور به گفتن ادامه می‌دهند. از سلوک و سیاق شخصیت‌های نعمت‌ا... این‌طور برمی‌آید که او دلبستگی‌هایی به سبک دیالوگ‌نویسی‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی و حتی دورتر از آن، علی حاتمی دارد، اما این‌که او توانسته ادامه‌دهنده خوبی برای راه این دو کارگردان باشد یا نه، در عوض در مسیر اطناب و پرگویی از زبان شخصیت‌هایش حرکت کرده است، خود سؤالی دیگر است.
برادرجان؛ یک تغییر مسیر
بعد از پخش مجموعه مناسبتی زیر پای مادر ـ که رمضان دو سال پیش روی آنتن رفت-و بعد مجموعه عقیق ـ مجموعه مناسبتی محرم سال قبل که چندان مورد اقبال واقع نشد-حالا به نظر می‌رسد نعمت‌ا... در تازه‌ترین اثرش قدری سراغ تغییر سبک و مسیر رفته است. زیر پای مادر مجموعه پرحرف‌وحدیث آن سال بود که موضوعاتی چون تغییر در پایان‌بندی و بعد درگیری لفظی که بین بهناز جعفری و یکی از خبرنگاران در نشست خبری آن پیش آورد، مجموعه را با حواشی مختلفی مواجه کرد. عقیق هم گرچه فضایی تاریخی مربوط به دوران قاجار داشت و از حضور بازیگران شناخته شده‌ای چون شبنم مقدمی و هدایت هاشمی بهره گرفته بود، اما به دلیل سنگینی فضا و جنس ثقیل دیالوگ‌ها و گنگی شخصیت‌هایش خیلی به مذاق مخاطبان خوش نیامد. شاید همین دو تجربه تلخ پی‌درپی جنس کار تازه نعمت‌ا... را متفاوت کرده و از آن مونولوگ‌گویی‌های همیشگی و دیالوگ‌های آهنگ‌وار، اما بی‌انتهایش کم کرده است. البته دلیل دیگرش هم ممکن است به کارگردانی محمدرضا آهنج برگردد که زبان و بیانی تازه به این مجموعه بخشیده است. احتمالا با گذشت قسمت‌های بیشتر، در مورد برادرجان و این‌که چقدر می‌تواند در بیان مفاهیم مورد نظر و به سرانجام رساندن داستان شخصیت‌هایش موفق باشد، می‌توان بهتر قضاوت کرد.
روزنامه جام جم

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/157961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

خواستگاری کاظم نوربخش بازیگر معروف «نون خ» از تیفانی دختر ترامپ که وایرال شد!

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

روش تهیه خمیر پیتزای رستورانی

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مهاجرت با ویزای جعلی

رقص دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با آهنگ معروف مایکل جکسون که پربازدید شد

رونمایی ستاره سادات قطبی از پسر همسرش شهرام شکیبا / این همه شباهت پدر پسری مگه داریم باورتان نمی شود

نگاهی به پوشش متفاوت مبینا نصیری در جشن تولد 34 سالگی اش / ست لباسش جلب توجه کرد

اولین صحبت های سینا مهراد درباره سکانس صیغه با شکلات در «آقازاده» که جنجالی شد!

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور