آریا بانو

آخرين مطالب

خسرو معصومی: برای تماشاگری که گبه می‌دیده، تماشای رحمان1400 سخت است فرهنگی هنری

خسرو معصومی: برای تماشاگری که گبه می‌دیده، تماشای رحمان1400 سخت است

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
خسرو معصومی: برای تماشاگری که گبه می‌دیده، تماشای رحمان1400 سخت است
٤٠٣
٠
ایسنا / خسرو معصومی با بیان اینکه رده بندی سنی در سینما بیشتر برای تنبیه فیلم‌های سخیف است، گفت: من حاضرم فیلم «خرس» حتی برای یک هفته روی پرده سینماها باشد اما بالاخره به اکران برسد.
این کارگردان سینما در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اعمال رده بندی سنی در فیلم‌ها و این گمانه‌زنی که شاید برخی فیلم‌های مسئله‌دار با اکران محدودتر شرایط نمایش پیدا کنند، تمایل به اکران فیلم «خرس» دارد؟ بیان کرد: واقعیت این است که به نظر من رده بندی سنی برای فیلم‌های زرد و سخیف است تا اگر فیلمی از نظر مدیران به درد مخاطب نمی‌خورد کنترل شود. البته این رده بندی سنی موضوع تازه‌ای در سینما نیست و من هم موافقم که تماشای یک فیلم بخاطر یکسری حرف‌های رکیک و نامناسب برای بچه‌ها محدود شود اما اگر فیلمی که بار اجتماعی دارد مجبور به محدودیت در اکران باشد اتفاق خوبی نیست.
او با اشاره به اینکه هشت سال از ساخت فیلم «خرس» گذشته و هنوز نمایش پیدا نکرده است، درباره اینکه آیا با اعمال محدودیت سنی امکان نمایش «خرس» فراهم می‌شود همانطور که درباره «خانه پدری» گمانه‌زنی می‌شود؟ ادامه داد: من حاضرم فیلم «خرس» 2 هفته یا حتی یک هفته اکران شود اما آیا واقعاً آن را اکران می‌کنند؟ چون در این سال‌ها به دلایل واهی جلوی نمایش فیلم را گرفته‌اند. اصلاً حالا که خودشان صاحب فیلم هستند و آن را خریده‌اند حاضرند فیلم را محدود اکران کنند و یک بار هم خودشان ضرر کنند؟
معصومی گفت: بعضی وقت‌ها در سینما اتفاقاتی می‌افتد که بن‌بست سرگیجی است و برای من سوال است که چطور فیلمی مثل «خرس» که پروانه ساخت داشته، در جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفته و در چند جشنواره خارجی برگزیده جایزه بهترین فیلم یا کارگردانی شده امکان اکران پیدا نکرده است؟
او افزود: من حاضرم اگر فیلم زرد ساختم که در آن فقط منافع مالی در نظر گرفته شده بود، جلویش گرفته شود اما به عنوان کارگردان برای فیلم‌های اجتماعی که باعث اعتبار سینمای ایران هستند چنین وضعی را نمی‌پذیرم. الان ببینید جایگاه فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی کجاست؟ در حالی که یادم می‌آید وقتی در سینماها اکران شد بسیاری از تماشاگران راضی نبودند ولی این از سلیقه تماشاچی است که فقط می‌خواهد بخندد و ما هستیم که باید آن را تغییر دهیم تا هم تماشاگر از فیلم لذت ببرد و هم دچار فکر و دگرگونی شود. وظیفه سینما فقط تفریح نیست بلکه نقش مهمی در فکر و اندیشه مخاطب هم دارد.
این کارگردان که این روزها در حال نگارش فیلمنامه‌ای جدید است تا احتمالاً در زمستان آن را جلوی دوربین ببرد، در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره وضعیت اکران فیلم‌ها در ماه رمضان با اشاره به تبلیغات نامناسب طرح افطار تا سحر گفت: ماه رمضان برای اکران فیلم‌های سینمایی یک تایم مرده است و خیلی سخت است کسانی را که روزه هستند، پس از افطار به سینماها بکشانیم. ضمن اینکه مشکلات اقتصادی خانواده‌ها به حدی است که پدر یک خانواده مجبور به داشتن چند شغل است و وقتی شب به خانه بر می‌گردد بهترین تفریح برایش خواب است. در این بین ممکن است یک عده از جوان‌ها به سینما بروند که آن هم ترجیح می‌دهند فیلم کمدی ببینند.
معصومی افزود: بنابراین به نظرم در شرایط فعلی یک راه مناسب این است که در اکران عید فطر اگر چند فیلم گردن‌کلفت نمایش داده می‌شوند فیلمی که احتمال می‌رود فروش کمی داشته باشد هم در کنار آن‌ها روی پرده برود، چون قرار است چند فیلمی که حدس زده می‌شود فروش خوبی خواهند داشت همه در کنار هم و همزمان با هم اکران شوند و هیچ توازنی در این میان وجود ندارد در حالی که یک زمانی در دهه 60 و در زمان مدیریت آقای انوار جدولی برای اکران فیلم‌ها مشخص شده بود و از همان ابتدای بهار بر اساس پروانه نمایش‌ها مشخص بود چه فیلم‌هایی و در چه زمانی اکران می‌شوند، اما بعدها با برداشته شدن این جدول، سینما زیر چرخه مافیا رفت و در این چرخه فیلم‌های اجتماعی وضعیت سخت‌تری پیدا کردند.
او در پایان تاکید کرد: ما تماشاچیانی داریم که نگاهشان به سینما خوب است و منتظر دیدن فیلم‌های خوب هستند، اما اتفاقاً همین‌ها با سینما قهر کرده‌اند چون احساس می‌کنند سینما زیر چرخ یکسری فیلم زرد رفته که تلاشی برای ساخت آن‌ها نشده است درواقع برای تماشاگری که مثلاً یک روز فیلم «گبه» می‌دیده سخت است که «رحمان 1400» تماشا کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

درگذشت بازپرسی که منبع الهام سریال «نظم و قانون» بود

نامزدهای هفتمین جشنواره فیلم شهر اعلام شدند

خطوط قرمز تلویزیون چگونه تعیین می‌شوند؟/ پاسخ به مشکلات خانوادگی در «هزار راه نرفته»

زائر اولی‌های «مخاطب خاص» ماه محرم کربلایی می‌شوند

رئیس رسانه ملی تولد عمو پورنگ را تبریک گفت

فصل دوم «محرمانه» در راه است

چهره ها/ خانم مجری با خودش خلوت می کند

چرا خبر این جایزه‌ی بین‌المللی دیر مخابره می‌شود؟

فیلم اختتامیه جشنواره ونیز معرفی شد

چهره ها/ خانم بازیگر و آغازی که پایان ندارد!

چهره ها/ دو یار و برادر همیشگی سینمای کمدی

چهره ها/ فیس اپ واقعی وحید شیخ زاده!

افسانه کمالی: دلم می‌خواهد که روی ژانر ترس کار کنم

ساخت دردسرهای عظیم3 به شرط حضور جواد عزتی

ماجرای آشنایی پوریا فیاضی، بازیکن تیم ملی والیبال با همسرش

چهره ها/ آرمیتا کوچولو در کنار عکس پدرش!

چهره ها/ مینا وحید با یک لباس پتویی جدید!

گفت‌وگو با هوشنگ مرادی‌کرمانی در شهر کتاب مرکزی / نقد و بررسی "خون‌خورده"

منتخبین اولین دوره فستیوال سوآرت معرفی شدند

آماری از طرح "تابستانه کتاب"

چهره ها/ نیاز مبرم این روزهای خاله سارا

200 تهیه‌کننده تلویزیون بیکار هستند

خبر قطعی تعطیلی «محله گل و بلبل» اعلام شد

چهره ها/ سلفی هوشنگ شرافت با شهره خانوم

چهره ها/ زلف‌های بر باد رفته لیندا کیانی

چهره ها/ سلفی خندان مارال فرجاد با سام درخشانی

چهره ها/ شبنم قلی‌خانی لب دریا

20000 یورو برای برنده جایزه لوکس ونیز 2019

«قیصر» و «گاو»؛ 50 سال بعد

گلوریا هاردی بازیگر سریال «#سرباز» شد

چهره ها/ تمجید تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» از فیلم «قصر شیرین»

چهره ها/ لیلا بلوکات به تماشای تئاتر نسیم ادبی نشست

چهره ها/ وزیر ارتباطات چه گوشی دارد؟

چهره‌ ها/ آناهیتا همتی در جمع طنازان

سقوط لیلا حاتمی از یک برج در فیلم «ما همه با هم هستیم»

چهره ها/ مجری «نما به نما» هم پیر شد

چهره ها/ موتورسواری احسان خواجه‌امیری و عشقش

بگیر و ببند ساواک در سینما

«زهرمار»؛ تلاشی‌ ناموفق‌ در مکتب «مارمولک»یسم!

برادر محمدمصطفی حصار دو داور عصر جدید را سنگ روی یخ کرد

خاطره جالب سعید فتحی‌روشن از گروکشی پلیس برای لو دادن حقه‌اش

نخستین بازیگر زن ایران درگذشت

رامبد جوان پدر شد!

حضور عادل فردوسی‌پور در تئاتر مادر

اقدام تحسین‌برانگیز آریا عظیمی‌نژاد در جهت کمک به شرکت‌کننده عصر جدید

قطعه "سرنوشت" از سعید کرمی منتشر شد

سروش صحت بار دیگر دبیر هنری جشنواره قصه‌گویی شد

توضیحات بیک‌وردی درباره شبکه تلویزیون اینترنتی اشاره

انتصاب دبیر و اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌ و‌ ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

اصلاً چرا بانوی آوازخوان؟ / یادداشت منصور خلج بر نمایش "بانوی آوازه خوان" نوشته‌ وجری معووض (معود) به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی