گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال! گوناگون

گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال!

گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال!
ایسنا / به نظر می‌رسد یک نوع پرنده که تصور می‌شد حدود 13 هزار سال پیش منقرض شده حالا دوباره در سیر فرگشت پدیدار شده است.
فرگشت (تکامل) یک فرآیند شگفت انگیز است که حیات را با محیط و شرایط جدید سازگار می‌کند و اکنون دانشمندان یک واقعه نادر را کشف کرده‌اند.
حدود 136 هزار سال پیش، یک پرنده ناتوان در پرواز در جزیره‌ای در اقیانوس هند منقرض شد و حالا هزاران سال بعد دوباره بازگشته است.
گونه‌ها به واسطه فشار‌های محیطی شکل می‌گیرند که می‌تواند فرگشت را در مواقعی قابل پیش‌بینی کند. این تعجب آور نیست که گاهی اوقات بعد از اینکه یک گونه از بین می‌رود، یک گونه جدید با ویژگی‌های بسیار مشابه با گونه قبلی در همان محل ایجاد می‌شود.
فرگشت اساساً یک دستور العمل را دنبال می‌کند؛ اگر شما مواد مشابهی را در یک فرآیند مشابه قرار دهید، نتیجه نهایی باید مشابه روش قبل باشد. به این اتفاق "فرگشت تکراری" می‌گویند.
براساس یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه پورتسموث، این اتفاق در جزیره آلدابرا که یک جزیره مرجانی حلقه‌ای واقع در شمال ماداگاسکار است اتفاق افتاده است. سوابق فسیلی نشان می‌دهد این پرنده به نام "white-throated rail" پس از تشکیل این جزیره در 400 هزار سال پیش به وجود آمده است. پرنده‌ای که بومی ماداگاسکار است.
از آنجایی که هیچ شکارچی طبیعی برای شکار این پرنده وجود نداشت، این پرندگان خیلی زود دچار فرگشت شدند و قابلیت پرواز خود را از دست دادند. اما حدود 136 هزار سال پیش سطح دریا بالا آمد و جزیره به طور کامل غرق شد و این پرندگان از بین رفتند؛ بنابراین تصور می‌شد که این گونه منقرض شده است.
خوشبختانه داستان آنجا پایان نیافت. حدود 100 هزار سال پیش این جزیره به دلیل عصر یخبندان دوباره از زیر آب بیرون آمد. سپس یک گونه از این پرندگان از ماداگاسکار دوباره به این جزیره مهاجرت کردند و یک بار دیگر دچار فرگشت شدند و قابلیت پرواز خود را از دست دادند. نمونه‌ای از فرگشت تکراری و یکی از قوی‌ترین مواردی که تاکنون در پرندگان دیده شده است.
فرگشت یا تکامل یا برآیش یا به‌گونه ویژه‌تر، تکامل زیستی یا اندامی عبارت است از دگرگونی در یک یا چند ویژگی فنوتیپی موروثی که طی زمان در جمعیت‌های موجودات زنده رخ می‌دهد. این ویژگی‌های فنوتیپی که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شوند، صفات ساختاری، بیوشیمیایی و رفتاری را تعیین می‌کنند.
وقوع فرگشت منوط به وجود بستری از گوناگونی ژنی در جمعیت است. این بستر ممکن است از جمعیت‌های دیگر تأمین شود که به "شارش ژن" شهرت دارد. همچنین ممکن است گوناگونی ژنی از درون جمعیت، با ساز و کارهایی، چون جهش یا نوترکیبی پدید آید.
با توجه به اینکه ویژگی‌های فنوتیپی متفاوت، احتمال بقا و تولیدمثل را تحت تأثیرات متفاوتی قرار می‌دهند؛ انتخاب طبیعی می‌تواند سبب فراگیری ژنوتیپ‌های جدید در خزانه ژنی شود و چهره فنوتیپی جمعیت را به تدریج تغییر دهد. انتخاب جنسی ممکن است به همه‌گیری ژن‌هایی ختم شود که نقش مثبتی در افزایش بقای جاندار نداشته باشند و دیگر ساز و کار‌های تکاملی همچون همبستگی ژنی و رانش ژن، ممکن است ژن‌هایی را انتخاب کنند که امتیاز مستقیمی برای بقا یا تولید مثل جاندار ارائه نمی‌دهند.
رویداد فرگشت بدان معناست که تمام موجودات زنده با همهٔ تنوعی که دارند، از نیاکانی مشترک پدیدار گشته‌اند. فرگشت علت پدیده گونه‌زایی است که طی آن یک گونه اجدادی منفرد به دو یا چند گونه متفاوت تقسیم می‌شود. گونه‌زایی در شباهت‌های ساختاری، جنینی و ژنتیکی جانداران، پراکندگی جغرافیایی گونه‌های مرتبط با هم و ثبت سنگواره‌ای تغییرات قابل مشاهده است.
نی‌ای مشترک جانداران امروزی تا بیش از 3.5 میلیارد سال پیش یعنی از زمان پیدایش حیات روی زمین قدمت دارد. تکامل چه به صورت درون‌جمعیتی و چه به صورت گونه‌زایی میان جمعیت‌ها، از طرق گوناگونی روی می‌دهد. آهسته و پیوسته به نام انتخاب یا به سرعت از یک موضع ایستا تا موضع بعدی که تعادل نقطه‌ای خوانده می‌شود.
مطالعه علمی فرگشت (تکامل) از نیمه قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که پژوهش‌ها روی ثبت سنگواره‌ای و تنوع جانداران، بسیاری از دانشمندان را متقاعد کرد که می‌بایست گونه‌ها به نحوی تکامل یابند. بر مبنای سنگواره‌ها می‌یابیم که جانداران امروزی متفاوت از گذشته هستند و به میزانی که به گذشته‌های دورتر می‌نگریم، فسیل‌ها متفاوت‌تر می‌شوند.
تا سال 1858 که نظریه انتخاب طبیعی، به طور مستقل توسط چارلز داروین و آلفرد راسل والاس ارائه شد، ساز و کار‌های پیش‌برنده تکامل همچنان نامشخص باقی‌مانده بودند. اوایل قرن بیستم تئوری‌های داروینی تکامل با ژنتیک، دیرین‌شناسی و سامانه‌شناسی ادغام شدند که با پیوستن یافته‌های بعدی، چون زیست‌شناسی مولکولی تحت عنوان تلفیق تکاملی جدید به اوج رسید. این تلفیق به یک بنیان اصلی در زیست‌شناسی تبدیل شد، چنان که تبیینی منسجم و یکپارچه برای تاریخ و تنوع زیستی حیات روی زمین فراهم ساخت.
امروزه تکامل در شاخه‌های مختلف علوم زیستی، چون زیست‌شناسی بقا، جنین‌شناسی، بوم‌شناسی، فیزیولوژی، دیرین‌شناسی و پزشکی مطالعه و به کار بسته می‌شود. به علاوه تکامل بر دیگر حیطه‌های مطالعات بشری، همچون کشاورزی، انسان‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی نیز اثرگذار بوده است.
نظریه فرگشت پارادایم حاکم بر زیست‌شناسی نوین است که پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد و با شواهد بسیاری پشتیبانی می‌گردد. به‌طوری‌که به گفته دبژنسکی «هیچ چیز در زیست‌شناسی جز در پرتو آن معنا نمی‌یابد.»
همزمان در جزئیات اختلاف نظر هست و پرسش‌های بسیاری نیازمند پاسخ هستند که زیست‌شناسان تکاملی به آن‌ها می‌پردازند. زیست‌شناسان تکاملی واقعیت وقوع تکامل را مستند کرده و همچنین نظریاتی در شرح علل آن توسعه داده و می‌آزمایند.
این تحقیق در مجله Zoological Society of Linnean منتشر شده است.

با سنگ میخواست شیشه رو بشکنه!

پلنگ نادری که در خطر انقراض است

هنرنمایی اسب و سوارش

غافلگیر شدن غزال توسط شبح

تحویل پراید 111 بدون آپشن جهت تنظیم بازار

‌صدایی که در تاریخ ایران ماندگار شد‌

اینجوری کادوی تولد میدند!

با دیدن این وسیله نجات غریق انگشت به دهان خواهید ماند!

برگزاری دوره مارگیری در هند

نسل جدید لاستیک های خودروهای نظامی آمریکا

شجاعت جوان چینی برای نجات جان کودک 2 ساله

جهان نما/ 9 جاذبه گردشگری مبهوت کننده ترکیه

حیرت انگیزترین مکان های متروکه در جهان

11 فرار بزرگ مجرمان از زندان!

احکام/ آیا گذاشتن قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت جایز است؟

ترین ها/ زیباترین آزمایش های فیزیک در تاریخ!

آیا شب قدر در تمام جهان یک شب است؟

وقتی سرآشپز میخواد جلوی آتش سوزی رو بگیره

10 خودروی ایمن در سال 2018

15 حقیقت درباره جنگ جهانی اول که باید بدانید

ترین ها/ عجیب و غریب‌ترین ورزش های دنیا!

آشنایی با زیباترین باغ‌های جهان

خطرناک‌ترین حیوانات در حیات وحش روسیه

تفسیر قرآن؛ او عزیز و رحیم است

تصادف وحشتناک پلیس موتور سوار حین تعقیب یک سارق!

آداب و رسوم زیبای ماه رمضان در سراسر جهان

تو محاسباتش فقط یه ذره اشتباه داشت!

نامه امام علی علیه‌السلام به معاویه در ماه صفر سال 38 هجری

ترین ها/ آشنایی با زیباترین باغ‌های جهان

حکایت/ ماجرای ملانصرالدین و دیگ همسایه

گوناگون/ باز آفرینی مونالیزا روی بومی به اندازه عرض یک موی انسان

باغبان باشی/ چرا بگونیای من دارد می‌میرد؟

لحظاتی دلهره آور از آزاد شدن ترمز تریلی کمرشکن

زنده شدن ماهی بی سر و شکم زیر دست آشپز!

آیا خوردن در هر شرایطی روزه را باطل می‌کند؟

داستانک/ باران همیشه باران نیست!

حقایق جالب در مورد سنگاپور

هنرنمایی دیدنی اسب و سوارش

کلبه وحشت انزلی، جایی که هرگز نباید به آن قدم گذاشت!

10 مورد از گران‌ترین ساعت‌های جهان

ویتنام یا تایلند؟ اول باید به کدامشان سفر کرد؟

نزدیک بود یه لحظه غفلت فاجعه به بار بیاره!

هیچ وقت ناامید نباید شد حتی تو بدترین شرایط

رباتی که هر گیاهی را آفتابگردان می‌کند

وضعیت ایستگاه متروی دروازه دولت تهران

دلیل حس مشترک انسان ها نسبت به دیدن حیوان، بچه یا چیزهای بامزه!

به این میگن استتار

اشتباه مرگبار والدین جوان، جان کودک را گرفت!

کلیپی دیدنی از آموزش نظامی سگ‌ها!

هزار پا بزن روشن شی!