گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال! گوناگون

گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال!

گوناگون/ پیدا شدن پرنده منقرض شده پس از 136 هزار سال!
ایسنا / به نظر می‌رسد یک نوع پرنده که تصور می‌شد حدود 13 هزار سال پیش منقرض شده حالا دوباره در سیر فرگشت پدیدار شده است.
فرگشت (تکامل) یک فرآیند شگفت انگیز است که حیات را با محیط و شرایط جدید سازگار می‌کند و اکنون دانشمندان یک واقعه نادر را کشف کرده‌اند.
حدود 136 هزار سال پیش، یک پرنده ناتوان در پرواز در جزیره‌ای در اقیانوس هند منقرض شد و حالا هزاران سال بعد دوباره بازگشته است.
گونه‌ها به واسطه فشار‌های محیطی شکل می‌گیرند که می‌تواند فرگشت را در مواقعی قابل پیش‌بینی کند. این تعجب آور نیست که گاهی اوقات بعد از اینکه یک گونه از بین می‌رود، یک گونه جدید با ویژگی‌های بسیار مشابه با گونه قبلی در همان محل ایجاد می‌شود.
فرگشت اساساً یک دستور العمل را دنبال می‌کند؛ اگر شما مواد مشابهی را در یک فرآیند مشابه قرار دهید، نتیجه نهایی باید مشابه روش قبل باشد. به این اتفاق "فرگشت تکراری" می‌گویند.
براساس یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه پورتسموث، این اتفاق در جزیره آلدابرا که یک جزیره مرجانی حلقه‌ای واقع در شمال ماداگاسکار است اتفاق افتاده است. سوابق فسیلی نشان می‌دهد این پرنده به نام "white-throated rail" پس از تشکیل این جزیره در 400 هزار سال پیش به وجود آمده است. پرنده‌ای که بومی ماداگاسکار است.
از آنجایی که هیچ شکارچی طبیعی برای شکار این پرنده وجود نداشت، این پرندگان خیلی زود دچار فرگشت شدند و قابلیت پرواز خود را از دست دادند. اما حدود 136 هزار سال پیش سطح دریا بالا آمد و جزیره به طور کامل غرق شد و این پرندگان از بین رفتند؛ بنابراین تصور می‌شد که این گونه منقرض شده است.
خوشبختانه داستان آنجا پایان نیافت. حدود 100 هزار سال پیش این جزیره به دلیل عصر یخبندان دوباره از زیر آب بیرون آمد. سپس یک گونه از این پرندگان از ماداگاسکار دوباره به این جزیره مهاجرت کردند و یک بار دیگر دچار فرگشت شدند و قابلیت پرواز خود را از دست دادند. نمونه‌ای از فرگشت تکراری و یکی از قوی‌ترین مواردی که تاکنون در پرندگان دیده شده است.
فرگشت یا تکامل یا برآیش یا به‌گونه ویژه‌تر، تکامل زیستی یا اندامی عبارت است از دگرگونی در یک یا چند ویژگی فنوتیپی موروثی که طی زمان در جمعیت‌های موجودات زنده رخ می‌دهد. این ویژگی‌های فنوتیپی که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شوند، صفات ساختاری، بیوشیمیایی و رفتاری را تعیین می‌کنند.
وقوع فرگشت منوط به وجود بستری از گوناگونی ژنی در جمعیت است. این بستر ممکن است از جمعیت‌های دیگر تأمین شود که به "شارش ژن" شهرت دارد. همچنین ممکن است گوناگونی ژنی از درون جمعیت، با ساز و کارهایی، چون جهش یا نوترکیبی پدید آید.
با توجه به اینکه ویژگی‌های فنوتیپی متفاوت، احتمال بقا و تولیدمثل را تحت تأثیرات متفاوتی قرار می‌دهند؛ انتخاب طبیعی می‌تواند سبب فراگیری ژنوتیپ‌های جدید در خزانه ژنی شود و چهره فنوتیپی جمعیت را به تدریج تغییر دهد. انتخاب جنسی ممکن است به همه‌گیری ژن‌هایی ختم شود که نقش مثبتی در افزایش بقای جاندار نداشته باشند و دیگر ساز و کار‌های تکاملی همچون همبستگی ژنی و رانش ژن، ممکن است ژن‌هایی را انتخاب کنند که امتیاز مستقیمی برای بقا یا تولید مثل جاندار ارائه نمی‌دهند.
رویداد فرگشت بدان معناست که تمام موجودات زنده با همهٔ تنوعی که دارند، از نیاکانی مشترک پدیدار گشته‌اند. فرگشت علت پدیده گونه‌زایی است که طی آن یک گونه اجدادی منفرد به دو یا چند گونه متفاوت تقسیم می‌شود. گونه‌زایی در شباهت‌های ساختاری، جنینی و ژنتیکی جانداران، پراکندگی جغرافیایی گونه‌های مرتبط با هم و ثبت سنگواره‌ای تغییرات قابل مشاهده است.
نی‌ای مشترک جانداران امروزی تا بیش از 3.5 میلیارد سال پیش یعنی از زمان پیدایش حیات روی زمین قدمت دارد. تکامل چه به صورت درون‌جمعیتی و چه به صورت گونه‌زایی میان جمعیت‌ها، از طرق گوناگونی روی می‌دهد. آهسته و پیوسته به نام انتخاب یا به سرعت از یک موضع ایستا تا موضع بعدی که تعادل نقطه‌ای خوانده می‌شود.
مطالعه علمی فرگشت (تکامل) از نیمه قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که پژوهش‌ها روی ثبت سنگواره‌ای و تنوع جانداران، بسیاری از دانشمندان را متقاعد کرد که می‌بایست گونه‌ها به نحوی تکامل یابند. بر مبنای سنگواره‌ها می‌یابیم که جانداران امروزی متفاوت از گذشته هستند و به میزانی که به گذشته‌های دورتر می‌نگریم، فسیل‌ها متفاوت‌تر می‌شوند.
تا سال 1858 که نظریه انتخاب طبیعی، به طور مستقل توسط چارلز داروین و آلفرد راسل والاس ارائه شد، ساز و کار‌های پیش‌برنده تکامل همچنان نامشخص باقی‌مانده بودند. اوایل قرن بیستم تئوری‌های داروینی تکامل با ژنتیک، دیرین‌شناسی و سامانه‌شناسی ادغام شدند که با پیوستن یافته‌های بعدی، چون زیست‌شناسی مولکولی تحت عنوان تلفیق تکاملی جدید به اوج رسید. این تلفیق به یک بنیان اصلی در زیست‌شناسی تبدیل شد، چنان که تبیینی منسجم و یکپارچه برای تاریخ و تنوع زیستی حیات روی زمین فراهم ساخت.
امروزه تکامل در شاخه‌های مختلف علوم زیستی، چون زیست‌شناسی بقا، جنین‌شناسی، بوم‌شناسی، فیزیولوژی، دیرین‌شناسی و پزشکی مطالعه و به کار بسته می‌شود. به علاوه تکامل بر دیگر حیطه‌های مطالعات بشری، همچون کشاورزی، انسان‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی نیز اثرگذار بوده است.
نظریه فرگشت پارادایم حاکم بر زیست‌شناسی نوین است که پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد و با شواهد بسیاری پشتیبانی می‌گردد. به‌طوری‌که به گفته دبژنسکی «هیچ چیز در زیست‌شناسی جز در پرتو آن معنا نمی‌یابد.»
همزمان در جزئیات اختلاف نظر هست و پرسش‌های بسیاری نیازمند پاسخ هستند که زیست‌شناسان تکاملی به آن‌ها می‌پردازند. زیست‌شناسان تکاملی واقعیت وقوع تکامل را مستند کرده و همچنین نظریاتی در شرح علل آن توسعه داده و می‌آزمایند.
این تحقیق در مجله Zoological Society of Linnean منتشر شده است.

ارواح شاهان در آرامش نیستند؛ مهم‌ترین رهبران جهان را که جنازه‌شان گم شده است بشناسید/ از ناپدید شدن هیتلر و شایعه زنده بودنش تا ناپدید شدن جنازه صدام و رضا شاه و حل کردن جسد تزار روسیه در اسید

برای هنرمند آزادی ضرورتی حیاتی است

طرح عجیب استالین؛ لشکر انسان‌های میمون‌نما

خطرات اشعه ماورای خورشید چشم کودکان را 3 برابر بزرگسالان تهدید می‌کند

حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

اعتدال بهاری و پاییزی از دیدگاه زمین تخت گرایان

هوش مصنوعی به زبان ساده

تصاویر عجیب از تپه‌های شنی مریخ

جوان کردن 50 ساله مغز با تحریک الکتریکی

بررسی رویدادهای نجومی سال 98

جادوی زمین و زمان در لابلای تقویم

اولین عکس واقعی از یک سیاهچاله

موش‌ها مانند انسان درد در دیگران را حس می‌کنند

عکس از سیاه‌چاله تا چه حد واقعی است تا چه حد کامپیوتری؟

فرود اضطراری هواپیما به علت حمله قلبی خلبان در آسمان!!

مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید تا سرطان نگیرید

اگر در مطب با فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی مواجه شوید، چه می‌کنید؟

مهمترین اقدامات در برابر بلع مواد سوزاننده توسط کودک

3 نوشیدنی موثر در کاهش فشارخون

هوای قلبمان را بیشتر داشته باشیم/ سن شیوع سکته قلبی در ایران پایین است

چرا دختران تمایل به ازدواج با مردان مسن دارند

ناهار اشرافی وزیر محیط زیست فرانسه و همسرش جنجالی شد!!

چادر از چه زمانی حجاب برتر زنان ایرانی بوده است؟

مدل و رنگ واقعی موی این ستاره‌ها، شگفت‌زده‌تان می‌کند!

شاه مرا تمسخر کردند، لج کرده عرض کردم شما هم امشب شام ندارید!

چگونگی تاسیس دانشگاه امام صادق به روایت آیت‌الله مهدوی‌کنی: محل دانشگاه، قبلا مرکزی وابسته به دانشگاه هاروارد بود / سمت آیت‌الله منتظری در دانشگاه چه بود؟

مراسم عروسی لاکچری پولدارها در دوره قاجار!

چرا نام خیابان «مصدق» در سال 1360 به «ولیعصر» تغییر کرد؟ / از اعلامیه جبهه ملی علیه قصاص تا ناآرامی های 25 خرداد

حکایت تکان‌دهنده تجارت برده‌ / پوشش قانونی برده‌داری در اروپا و امریکا طی قرن بیستم

واکنش‌های بین‌المللی به تقاضای پناهندگی یهودیان در جریان جنگ جهانی چه بود؟

اشتباه نکنید! این‌ها فتوشاپی نیستند. (+تصاویر)

اولین پرش موفقیت‌آمیز با چتر نجات (+تصاویر)

جشنواره‌ای برای خودآزاری (+تصاویر)

کهن‌ترین کشور‌های دنیا

شباهت ایران و ایتالیا به یکدیگر چیزی فراتر از پرچم های دو کشور

کشف 2 گورستان ماقبل تاریخ در سوئد (+تصاویر)

پل‌ها در معماری تاریخی ترکیه (+تصاویر)

قانونی علیه «نژاد پرستی مو»

نخست وزیری که پس از 10 هفته حکومت در اسید سوزانده شد

افسر جوانی که پایه‌های قدرت عثمانی را متزلزل کرد / از پوشیدن لباس مبدل تا تدوین قوانین اصلاحی برای نظامیان

آشنایی با دو بیماری جنسی که در ایران شایع است

رفتارهای پرخطر در ازدواج

آیا زنان نابارور به خواسته‌های جنسی خود می‌رسند؟

تشخیص جنسیت جنین از روی ویار بارداری

بهترین های چالش باز کردن درب بطری با پا

ویکتور هوگو آتش‌سوزی کلیسای نوتردام را پیش‌بینی کرده بود؟

تفسیری از یک تصویر