آریا بانو

آخرين مطالب

آمار عجیب غرق شدگانی که فن شنا را کاملا بلد بودند! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
آمار عجیب غرق شدگانی که فن شنا را کاملا بلد بودند!
k ١.٥
٠
ایرنا / روزهای گرم بهاری فرارسیده و مثل همیشه بسیاری از مردم دوست دارند که تنی به اب زنند، اما طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی استان مازندران پارسال 76نفر در آب های دریای خزر در مازندران غرق شدند که بیشتر آنان با فن شنا به طور کامل آشنا و بلد بودند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از آنجاییکه طرح ساماندهی دریا در سال جاری به منظور بهره گیری از آب های ساحلی خزر برای شنا مسافران تابستانی از اول خرداد ماه در مازندران شروع می شود، ضرورت هشدار عمومی و رعایت نکاتی مهم در شنا مورد تاکید است.
پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که پارسال 99نفر (91مرد و هشت نفر زن ) از هموطنان در سواحل مازندرانی دریای خزر، رودخانه ها، استخر و کانال های آب استان غرق شدند که از این تعداد 76 نفر در دریا ، 14نفر در رودخانه و 9نفر در دریاچه مصنوعی ، سد ، استخر کشاورزی ، چاه ،استخر شنا ،حوض یا حوضچه جانشان را از دست دادند.
مهمترین موضوع در مقوله خطرات شنا و غرق شدن در خطه شمال دراستفاده از آب سواحل دریای خزر است چراکه بررسی ها نشان می دهد 90 درصد مسافران و گردشگرانی که در طی سال به ویژه ایام تابستان به مازندران سفر می کنند با هدف استفاده از ساحل و شنا در دریا است.
در همین راستا طرح های دریا همه ساله از اول خرداد با به صدا درآمدن سوت شنا در مازندران شروع می شود و تا پایان شهریور ادامه می یابد.
خطر غرق شدن در سواحل مازندران عوامل زیادی دارد به همین دلیل شنا در مناطق اجرای طرح دریا که امسال در 60 نقطه از سواحل مازندران با نظارت جمعیت هلال احمر و حضور دستگاههای مرتبط اجرا خواهد شد، مورد تاکید است.
باید اذعان کنیم که امسال 30 نقطه طرح دریا در سواحل استان مازندران نسبت به سال قبل کمتر شد و حدود 370 نقطه حادثه خیز و نقاط ممنوعه شنا نیز شناسایی شده وجود دارد، پس خطر غرق شدن در سواحل خزر همیشه است.
خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان حدود 384 هزارکیلومتر وسعت دارد و طول خط ساحلی آن در جنوب حدود 670 کیلومتر است که 338 کیلومتر آن در محدوده جغرافیائی استان مازندران و بقیه در استان های گیلان و گلستان واقع است.
شنا کردن درآب های مختلف به ویژه سواحل دریای خزر یکی از تفریحات سالم و رایج مسافران است اما رعایت نکات شنا همواره می تواند سفر هموطنان عزیز را به خطه شمال تلخ نکند.
آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا از جمله وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است.
به اعتقاد مسئولان و کارشناسان، مسائل زیادی در وقوع حوادث تلخ و ناگوار مرگ و میر در دریای خزر موثر بوده که عمده آن به سهل انگاری خانواده ها، رعایت نکردن نکات ایمنی و علت مهم تر ناشی از ناآگاهی از وضعیت سواحل دریای خزر و موج های شکافنده خزر است.
**خلاف جریان شکافنده دریای خزر شنا نکنید
مبارزه با موج های شکافنده دریای خزر بیهوده است و اگر جریان شما را به سوی دریا می برد، هیچگاه در جهت خلاف جریان تلاش نکنید که خود را به ساحل برسانید.
کارشناسان معتقدند، جریان شکافنده یکی از مخاطرات دائمی دریای خزر است که همواره در هر شرائط آب و هوایی وجود دارد و به طور یقین این موج در زمان ناپایداری هوا قوی تر است.
جریان های شکافنده جریان های تند و مرگباری هستند که از ساحل به سمت دریا حرکت می کنند و اگر فردی در این جریان ها گرفتار شود هرچه بیشتر تقلا کند، بیشتر به سمت دریا کشیده می شود، بنابراین باید خود را به جریان بسپارد و با توجه به این که قدرت این جریان ها ناپایدار است و در طول مدت زمان کوتاهی قدرت جریان کاهش می یابد، بنابراین فرد نجات پیدا می کند.
به اعتقاد کارشناسان، بهترین راه شنا به موازات ساحل است تا از محدوده موج خارج و سپس به سوی ساحل شنا کنید.
اگر کسی به توان فیزیکی خود برای بازگشت اطمینان دارد، می تواند خود را به همراه جریان رها کند تا جریان در آب دریا از بین برود ، سپس خود را به حالت مورب به ساحل برساند.
** هشدار شرکت آب منطقه ای نسبت به شنا در دریاچه های سدهای مازندران
همه ساله با شروع فصل گرما برخی از شهروندان بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه های مکرر شرکت آب منطقه ای مازندران مبادرت به شنا در دریاچه سدهای مخزنی شهید رجایی، البرز، میجران، شیاده، برنجستانک، صلاح الدین کلا، الیمالات، سنبل رود، فریم صحرا، عباس آباد و کانال های آبیاری و زهکشی تجن، گلورد، البرز، هراز، چالوس و سردابرود و کلیه رودخانه ها (دائمی، فصلی) و تاسیسات جانبی آن می کنند که این سهل انگاری موجب بروز خسارات جانی و مالی می شود.
شرکت آب منطقه ای مازندران تاکید دارد تاسیسات یاد شده محل مناسبی برای شنا نیستند و از شهروندانی که این اماکن را برای تفریح انتخاب می کنند درخواست کرد به علائم هشدار دهنده توجه کرده و تذکرات مامورین را جدی بگیرند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.
شرکت آب منطقه ای مازندران اعلام کرد که این شرکت و واحدهای تابعه درصورت بروز هرگونه حادثه ای در مناطق فوق الذکر، هیچ گونه مسئولیتی به عهده نخواهند داشت.
**لزوم رعایت نکات مهم شنا در آب های غیر از سواحل دریای خزر
شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد ، همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.
بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.
به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردنتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید، به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید، در آب و موقع شنا شوخی های خطرناک نکنید و پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.
توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید و در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.
برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، سریع با اورژانس تماس بگیرید.
بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/158743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!