آریا بانو

آخرين مطالب

هوای دهان و دندان‌تان را داشته باشید! پزشکي

هوای دهان و دندان‌تان را داشته باشید!

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
هوای دهان و دندان‌تان را داشته باشید!
٢٩١
١
ایسنا / همه ما توصیه‌هایی مانند دو بار در روز مسواک زدن و مصرف کمتر قند را برای سلامت بهتر دندان‌هایمان شنیده‌ایم اما سوال این است که چرا با این حال باز هم دندان‌هایمان دچار پوسیدگی می‌شوند؟
علاوه بر موارد ذکر شده نکات بیشتری نیز برای رعایت سلامت دهان و دندان وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشت.
به درستی مسواک بزنید
مسواک شما و نوع مسواک زدن از اهمیت بالایی در حفظ سلامت دهان و دندان برخوردار است. عمل مکانیکی مسواک زدن پلاک‌های سخت و چسبنده دندان‌ها را که ترکیبی از باکتری‌ها، اسیدها و ضایعات چسبنده و بقایای مواد غذایی هستند، از بین می‌برد.
این پلاک‌ها بلافاصله پس از خوردن مواد غذایی روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند اما تا زمانی که به مرحله خاصی نرسند نامطبوع نبوده و به دندان‌ها آسیب نمی‌رسانند. مقدار دقیق این زمان برای رسیدن به مرحله آسیب زدن به دندان مشخص نیست اما این زمان دست‌کم 12 ساعت است.
باکتری‌ها قند مصرف می‌کنند و اسید را به عنوان محصول جانبی تولید می‌کنند که مواد معدنی دندان را از بین می‌برد و حفره‌های میکروسکوپی روی دندان ایجاد می‌کنند که قابل مشاهده نیستند. در صورتی که این روند متوقف نشود و دندان‌ها ترمیم نشوند، حفره‌ها بزرگ و قابل مشاهده و دردسرساز می‌شوند.
صرف دو دقیقه وقت برای مسواک زدن و انجام این عمل در شب‌ها و یک بار دیگر در طول روز برای از بین بردن پلاک‌های دندان‌ها عملی مناسب محسوب می‌شود. مسواک زدن مکرر از پیشرفت باکتری‌ها به مرحله‌ای که بیشترین میزان اسید را تولید کرده و می‌توانند روی دندان‌ها جا خوش کنند، جلوگیری می‌کند.
مسواک‌های برقی می‌توانند بیش از مسواک‌های عادی موثر واقع شوند و مسواک‌هایی با سری‌های کوچک می‌توانند کمک کنند تا به نواحی انتهایی دهان راحت‌تر دسترسی پیدا کنید. هم‌چنین مسواک‌هایی با برس‌های متوسط باعث می‌شوند تا بدون آسیب‌ رساندن به لثه‌ها و دندان‌ها آن‌ها را به طور موثر تمیز کنید. اما در نهایت مهم‌ترین امر، عمل مسواک زدن به ویژه به روش صحیح است!
از خمیر دندان‌های مناسب و حاوی فلوراید استفاده کنید
بیشتر فایده مسواک زدن به خمیر دندان برمی‌گردد. عنصر کلیدی خمیر دندان نیز فلوراید است که مطالعات حاکی از خاصیت ضد پوسیدگی آن است. فلوراید جایگزین مواد معدنی از بین رفته در دندان و هم‌چنین استحکام بیشتر آن‌ها می‌شود.
برای بهره بردن بیشتر از منافع خمیر دندان از انواع خمیر دندان با میزان 1350 تا 1500 ppmF (غلظت فلوراید در هر میلیون قسمت) فلوراید استفاده کنید تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمایید. همچنین می‌توانید با خواندن اطلاعات روی جعبه خمیر دندان‌ها از میزان غلظت فلوراید آن‌ها مطلع شوید.
هم‌چنین لازم به ذکر است که همه انواع خمیر دندان‌های کودکان به اندازه کافی برای بهره بردن از حداکثر میزان منافع آن قوی نیستند و ممکن است دندانپزشک شما بر اساس میزان پوسیدگی، میزان خطر ایجاد پلاک و پوسیدگی و جنس دندان‌های کودکتان، خمیر دندانی خاص برای او تجویز کند.
مشاهده پلاک‌ها روی دندان‌ها به دلیل رنگ سفیدشان که هم‌رنگ دندان‌هاست، دشوار است. قرص‌هایی در داروخانه‌ها قابل دسترسی است که به مشاهده راحت‌تر پلاک‌ها کمک می‌کند تا بهتر متوجه نقاطی شوید که به هنگام مسواک زدن از دست‌تان در رفته است.
دهان را تخلیه کنید، آب‌کشی نکنید
در شب‌ها کمتر از طول روز بدن آب دهان تولید می‌کند. به همین دلیل حفاظت آب دهان از دندان‌ها در شب‌ها کمتر بوده و آسیب‌پذیری‌ آن‌ها در برابر اسیدها بیشتر است. به همین دلیل است که شستن بقایای مواد غذایی از دهان پیش از خواب حائز اهمیت است تا پلاک‌ها نتوانند در طول خواب به دندان‌ها آسیب برسانند. پس از مسواک زدن و پیش از خواب به جز آب هیچ چیزی ننوشید و نخورید. این امر به فلوراید زمان بیشتری برای تاثیرگذاری در طول شب می‌دهد.
هم‌چنین زمانی که مسواک زدید، دهان خود را با آب یا دهان‌شویه آب‌کشی نکنید چرا که با این کار فلوراید را از دهان خود می‌شویید. عادت کردن به این کار می‌تواند دشوار باشد اما خطر پوسیدگی دندان‌ها را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.
قند زیاد در طول روز مصرف نکنید
قندهای طبیعی به طور طبیعی در مواد غذایی هم‌چون میوه‌ها یافت می‌شوند و نسبت‌ به قندهای آزاد یا افزوده‌ شده کمتر باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. قندهای آزاد به طور کلی به آن دسته از قندهایی اطلاق می‌شود که توسط تولید کنندگان به مواد غذایی افزوده می‌شود اما هم‌چنین شامل عسل، شیره و آبمیوه‌ها نیز می‌شود.
همه این قندها برای مصرف، سوخت و ساز و تولید اسید توسط باکتری‌ها آسان هستند. اگر چه گفتن این که کدام یک از این نوع قندها برای دندان‌ها مضرتر است، کاری دشوار است. برای مثال اگر چه مصرف میزان نرمال میوه خوب است اما آب‌میوه‌ها حاوی قندهای آزاد شده از سلول‌های گیاهی هستند که مصرف بالای آن‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت و سرویس سلامت عمومی انگلیس توصیه می‌کنند که قندهای افزوده‌ شده باید کمتر از پنج درصد از کل میزان کالری مصرفی روزانه شما را تشکیل دهند. این مقدار برای بزرگسالان و کودکان بالای 11 سال حدود 30 گرم یا هشت قاشق چایخوری از قند افزوده شده به طور روزانه است.
البته به جز میزان مصرف قند، تعداد دفعات مصرف آن نیز اهمیت دارد. کربوهیدرات‌های ساده مانند قند نسبت به پروتئین‌ها یا کربوهیدرات‌های پیچیده برای هضم توسط باکتری‌ها راحت‌تر هستند. باکتری‌ها بعد از متابولیسم قندها، اسید تولید می‌کنند که باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان‌ها می‌شوند.
قندها در بیسکوییت‌ها، قهوه و چای شیرین و سایر غذاهای فرآوری شده با کربوهیدرات ها وجود دارند. از این رو مصرف هله و هوله‌ها را برای حفاظت از دندان‌هایتان کاهش دهید.
خوشبختانه استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک زدن منظم خطر پوسیدگی ناشی از مصرف قندها را در دندان‌ها از بین می‌برد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

صندل مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام مى‌شود؟

وضعیت گوش ها چه نکاتی را درباره سلامتی آشکار می کند؟

چه طور از گوشی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد؟

فلوراید با مغزتان چه می‌کند؟

مهمترین علل بروز مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها

کدام گوشت برای دیابتی ها مفید است؟

حمله قلبی چه زمانی رخ می دهد؟

چند نکته که باید درباره عینک آفتابی بدانید

نوشیدن چای ترش به کاهش فشارخون کمک می‌کند

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم بررسی شود

ویتامین هایی که در فرآیند تهیه لواشک و آلوچه از بین می روند

با خواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید

کنکوری‌ها بیخیال این خوراکی‌ها شوند!

صوت/ بلندی یا کوتاهی قد، مسئله این است!

مهم‌ترین علائم سرطان گوارش

چرا پُرکردگی‌های دندان دوام نمی‌آورند؟

آیا روزه‌داری باعث زخم معده می‌شود؟

اگر زیاد گوجه فرنگی مصرف می‌کنید، بخوانید

آیا روزه گرفتن برای گوارش مفید است؟

پوست‌تان را با 5 خوراکی جوان کنید

آنفلوآنزای پرندگان دوباره در ایران شیوع پیدا کرده است؟

کدام بیماری‌ها بیشتر از همه ایرانی‌ها را می‌کُشند؟

سیر تا پیاز نکات غذایی برای دیابتی‌ها

چه کسانی در آینده طاس می‌شوند؟

به جای شکر، عسل بخوریم یا نه؟

هشدار، مراقب وبا باشید!

اینفوگرافی؛ شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان

با این خوراکی‌ها پیری را به تعویق بیندازید

صوت/ خطرات رژیم‌های غذایی غنی از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات!

کودکان را با باتری دکمه‌ای تنها نگذارید!

چطور عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهیم؟

درمان معجزه‌آسای مشکلات گوارشی با مخلوط آب لیمو و روغن زیتون

ماسک‌های مو فوق‌‌العاده با پوست موز!

خطرات استفاده از جوش شیرین در پخت نان

7 حقیقت جالب با یک آزمایش خون ساده!

آیا سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است؟

گول کپسول‌های لاغری را نخورید!

مازندرانی‌ها مراقب این بیماری خطرناک باشند!

سن مناسب فرزندآوری برای آقایان چند سالگی است؟

بیماران درگیر با سرطان معده حتما بخوانند

نکات تغذیه ای ویژه ماه رمضان که حتما باید رعایت شوند

تضمین سلامت پوست با 7 خوراکی خوشمزه

منشاء دردهای شانه چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک‌های غیردارویی

غذاهای فرآوری شده باعث اشتهای کاذب می شوند

برای درمان سرفه شبانه کودکان چه کنیم؟

پوست و مو/ به این دلایل هرگز با موی خیس نخوابید

چگونه بفهمیم دچار فقر آهن هستیم؟

طالبی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون