آریا بانو

آخرين مطالب

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش گفتگو

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

  بزرگنمايي:

آریا بانو - انسیه جهان آرا تهیه کننده فیلم "تولدت مبارک" می‌گوید برخی می‌خواهند من را سیاسی نشان دهند و از این فضا عقب نگه دارند در حالی که من و خانواده‌‌ام صرفا در راستای خدمت به مردم گام برداشته‌ایم.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : انسیه جهان‌آرا، تهیه‌کننده فیلم سینمایی "تولدت مبارک" است که این روزها بر پرده سینماها نقش بسته است. فیلمی که پس از گذشت پنج سال رنگ پرده سینماها را به خود دیده است و برخلاف آنچه که عنوان شده به موضوع خانواده و کودک می‌پردازد. در این فیلم اکبر عبدی، محمدرضا فروتن، مبینا مرتضوی، محبوبه بیات، نسرین نکیسا و نیما سیدی به ایفای نقش می‌پردازند.
جهان آرا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: در مشاوره‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم بازار هدف ما برای این فیلم نوجوانان سنین راهنمایی و دبیرستان و خانواده آنها بودند که آبان ماه را بهترین زمان ممکن برای اکران فیلم اعلام کردند. از سوی دیگر با توجه به صحبت‌هایی که با حوزه هنری داشتیم قرار بود پخش فیلم ما با آنها باشد اما متاسفانه عهدشکنی کردند و این اتفاق نیفتاد. حوزه هنری در حالی که اعلام کرده بود پخش فیلم را برعهده می‌گیرد و حتی پیش‌نویس قرار داد نیز امضا شده بود، اما پس از مدتی اعلام کرد که صرفا می‌تواند به ما سرگروهی بدهد و باید یک شرکت پخش دیگر را به میان بیاوریم. بعد هم که اعلام کردند فیلم باید اکران شود بدون هیچگونه تبلیغاتی و بدون اینکه مخاطب با فیلم آشنا شود. این اتفاقات در حالی رخ داد که فیلم ما در جشنواره کن دیده شده و در جلسه منتقدان هم قرار است دیده و درباره آن صحبت شود. منتقدانی که در کایه دوسینما بسیار خبره هستند و همه این را می‌دانند که وقتی فیلمی به این پتانسیل می‌رسد که مورد تایید واقع شود. من فیلمی تولید کردم که توانمند است و یک مسئله جهانی را مطرح می‌کند که در همه جای دنیا وجود دارد.
وی درباره چرایی تاخیر اکران این فیلم اظهار کرد: سمیه زارعی‌نژاد یک کارگردان فیلم اولی است و ما فیلم را در سنی تولید کردیم که هر دو زیر 30 سال داشتیم. اگر چنین اتفاقاتی در جهان بیفتد این پتانسیل جوان را حمایت می‌کنند، در حالی که در ایران اینگونه نیست و ما مورد حمایت قرار نگرفتیم که هیچ، بلکه بیشتر مورد بی‌مهری واقع شدیم. ما پیش از این نیز یک کار دیگر تولید کرده بودیم به نام "وقتی شهاب سنگ‌ها باریدند" که فیلمی در ژانر جنگ و دفاع مقدس بود و در مرز ایران و عراق ساخته شد. این فیلم در حالی ساخته شد که ما با خطر مرگ مواجه بودیم چرا که در آن زمان مین‌های منطقه پاکسازی نشده بودند و ما صرفا دو خانم پرانرژی و جوان بودیم که با دست خالی رفتیم و فیلم ساختیم و زمانی که این کار را انجام دادیم تمام مدیران از جمله آقای باکیده، شرف‌الدین و خزایی همه به ما گفتند بسیار فیلم خوبی است و نگاه ویژه‌ای به مقوله جنگ دارد. این فیلم در جشنواره کره موفق به کسب جایزه شد و همان زمان نیز به من پیشنهاد شد تا در حوزه جنگ زندگینامه شهید جهان‌آرا، عمویم را تبدیل به فیلمنامه کنم با دستمزد بسیار بالا ولی من این کار را انجام ندادم.
جهان‌آرا ادامه داد: پس از مدتی به ما پیشنهاد شد تا برای جشنواره فیلم کودک کار بسازیم و ما پذیرفتیم و این فیلم را در حالی ساختیم که 5 سال پشت درهای بسته ماند. در حالی که بسیاری از کارگردان‌هایی که امروز شناخته شده‌اند، در آن زمان در سینما حضور نداشتند. همان زمان به ما اعلام کردند که شما فیلم بسازید و ما حمایت‌تان می‌کنیم به همین دلیل ما پرانرژی و پرتوان به دنبال فراهم کردن شرایط ساخت فیلم رفتیم در ابتدا با پروانه ویدئویی کار کردیم اما بعد این پروانه به دلیل کیفیت بالای کار تبدیل به پروانه سینمایی شد و خوشبختانه از تمام شوراهای موجود سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاییدیه‌های لازم را کسب کرد؛ اما بعد از مدتی مشکلات ما آغاز شد و به خاطر حضور من در مقام تهیه‌کننده این اتفاقات رخ داد با این‌که من هرگز نخواستم از پیشینه خانوادگی‌ام استفاده کنم. حتی فیلم در زمان تولید متوقف شد در حالی که دولت باید به ما کمک هزینه پرداخت می‌کرد و این جزو وظایفش بود و فیلمنامه را خریداری کرده بود، اما این اتفاق نیز نیفتاد و ما با سرمایه شخصی خودمان کار را ادامه دادیم. در نتیجه نیز هیچ‌کس به ما در دریافت پروانه نمایش کمک نکرد و دفاعی از ما صورت نگرفت و خود فیلم سربلند از این مراحل بیرون آمد.
این تهیه‌کننده جوان توضیح داد: سینمای کودک امروز نیازمند کمک است و بسیاری از تهیه‌کننده‌ها به سراغ آن نمی‌روند. دیدگاه مردم با فیلم‌های کمدی پایین آمده است و سازندگان نیز صرفا می‌خواهند مخاطب را بخندانند در حالی که ما باید گاهی مخاطب را به تفکر وادار کنیم و گاهی نیز مشکلات را به صورت مخاطب بکوبیم تا تلخی واقعه را حس کند. ما در این فیلم به موضوع طلاق و تبعاتی که این اتفاق برای فرزند خانواده به همراه دارد پرداختیم.
وی در خاتمه گفت: متاسفانه برخی می‌خواهند من را سیاسی نشان دهند این در حالی است که نه من و نه خانواده جهان‌آرا هیچکدام‌مان سیاسی نبوده‌ایم و صرفا مردم برای‌مان اهمیت داشته‌اند. ما می‌توانستیم در طی این پنج سال چند فیلم بسازیم اما مدیران ما را عقب انداختند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!