آریا بانو

آخرين مطالب

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش گفتگو

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

  بزرگنمايي:

آریا بانو - انسیه جهان آرا تهیه کننده فیلم "تولدت مبارک" می‌گوید برخی می‌خواهند من را سیاسی نشان دهند و از این فضا عقب نگه دارند در حالی که من و خانواده‌‌ام صرفا در راستای خدمت به مردم گام برداشته‌ایم.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : انسیه جهان‌آرا، تهیه‌کننده فیلم سینمایی "تولدت مبارک" است که این روزها بر پرده سینماها نقش بسته است. فیلمی که پس از گذشت پنج سال رنگ پرده سینماها را به خود دیده است و برخلاف آنچه که عنوان شده به موضوع خانواده و کودک می‌پردازد. در این فیلم اکبر عبدی، محمدرضا فروتن، مبینا مرتضوی، محبوبه بیات، نسرین نکیسا و نیما سیدی به ایفای نقش می‌پردازند.
جهان آرا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: در مشاوره‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم بازار هدف ما برای این فیلم نوجوانان سنین راهنمایی و دبیرستان و خانواده آنها بودند که آبان ماه را بهترین زمان ممکن برای اکران فیلم اعلام کردند. از سوی دیگر با توجه به صحبت‌هایی که با حوزه هنری داشتیم قرار بود پخش فیلم ما با آنها باشد اما متاسفانه عهدشکنی کردند و این اتفاق نیفتاد. حوزه هنری در حالی که اعلام کرده بود پخش فیلم را برعهده می‌گیرد و حتی پیش‌نویس قرار داد نیز امضا شده بود، اما پس از مدتی اعلام کرد که صرفا می‌تواند به ما سرگروهی بدهد و باید یک شرکت پخش دیگر را به میان بیاوریم. بعد هم که اعلام کردند فیلم باید اکران شود بدون هیچگونه تبلیغاتی و بدون اینکه مخاطب با فیلم آشنا شود. این اتفاقات در حالی رخ داد که فیلم ما در جشنواره کن دیده شده و در جلسه منتقدان هم قرار است دیده و درباره آن صحبت شود. منتقدانی که در کایه دوسینما بسیار خبره هستند و همه این را می‌دانند که وقتی فیلمی به این پتانسیل می‌رسد که مورد تایید واقع شود. من فیلمی تولید کردم که توانمند است و یک مسئله جهانی را مطرح می‌کند که در همه جای دنیا وجود دارد.
وی درباره چرایی تاخیر اکران این فیلم اظهار کرد: سمیه زارعی‌نژاد یک کارگردان فیلم اولی است و ما فیلم را در سنی تولید کردیم که هر دو زیر 30 سال داشتیم. اگر چنین اتفاقاتی در جهان بیفتد این پتانسیل جوان را حمایت می‌کنند، در حالی که در ایران اینگونه نیست و ما مورد حمایت قرار نگرفتیم که هیچ، بلکه بیشتر مورد بی‌مهری واقع شدیم. ما پیش از این نیز یک کار دیگر تولید کرده بودیم به نام "وقتی شهاب سنگ‌ها باریدند" که فیلمی در ژانر جنگ و دفاع مقدس بود و در مرز ایران و عراق ساخته شد. این فیلم در حالی ساخته شد که ما با خطر مرگ مواجه بودیم چرا که در آن زمان مین‌های منطقه پاکسازی نشده بودند و ما صرفا دو خانم پرانرژی و جوان بودیم که با دست خالی رفتیم و فیلم ساختیم و زمانی که این کار را انجام دادیم تمام مدیران از جمله آقای باکیده، شرف‌الدین و خزایی همه به ما گفتند بسیار فیلم خوبی است و نگاه ویژه‌ای به مقوله جنگ دارد. این فیلم در جشنواره کره موفق به کسب جایزه شد و همان زمان نیز به من پیشنهاد شد تا در حوزه جنگ زندگینامه شهید جهان‌آرا، عمویم را تبدیل به فیلمنامه کنم با دستمزد بسیار بالا ولی من این کار را انجام ندادم.
جهان‌آرا ادامه داد: پس از مدتی به ما پیشنهاد شد تا برای جشنواره فیلم کودک کار بسازیم و ما پذیرفتیم و این فیلم را در حالی ساختیم که 5 سال پشت درهای بسته ماند. در حالی که بسیاری از کارگردان‌هایی که امروز شناخته شده‌اند، در آن زمان در سینما حضور نداشتند. همان زمان به ما اعلام کردند که شما فیلم بسازید و ما حمایت‌تان می‌کنیم به همین دلیل ما پرانرژی و پرتوان به دنبال فراهم کردن شرایط ساخت فیلم رفتیم در ابتدا با پروانه ویدئویی کار کردیم اما بعد این پروانه به دلیل کیفیت بالای کار تبدیل به پروانه سینمایی شد و خوشبختانه از تمام شوراهای موجود سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاییدیه‌های لازم را کسب کرد؛ اما بعد از مدتی مشکلات ما آغاز شد و به خاطر حضور من در مقام تهیه‌کننده این اتفاقات رخ داد با این‌که من هرگز نخواستم از پیشینه خانوادگی‌ام استفاده کنم. حتی فیلم در زمان تولید متوقف شد در حالی که دولت باید به ما کمک هزینه پرداخت می‌کرد و این جزو وظایفش بود و فیلمنامه را خریداری کرده بود، اما این اتفاق نیز نیفتاد و ما با سرمایه شخصی خودمان کار را ادامه دادیم. در نتیجه نیز هیچ‌کس به ما در دریافت پروانه نمایش کمک نکرد و دفاعی از ما صورت نگرفت و خود فیلم سربلند از این مراحل بیرون آمد.
این تهیه‌کننده جوان توضیح داد: سینمای کودک امروز نیازمند کمک است و بسیاری از تهیه‌کننده‌ها به سراغ آن نمی‌روند. دیدگاه مردم با فیلم‌های کمدی پایین آمده است و سازندگان نیز صرفا می‌خواهند مخاطب را بخندانند در حالی که ما باید گاهی مخاطب را به تفکر وادار کنیم و گاهی نیز مشکلات را به صورت مخاطب بکوبیم تا تلخی واقعه را حس کند. ما در این فیلم به موضوع طلاق و تبعاتی که این اتفاق برای فرزند خانواده به همراه دارد پرداختیم.
وی در خاتمه گفت: متاسفانه برخی می‌خواهند من را سیاسی نشان دهند این در حالی است که نه من و نه خانواده جهان‌آرا هیچکدام‌مان سیاسی نبوده‌ایم و صرفا مردم برای‌مان اهمیت داشته‌اند. ما می‌توانستیم در طی این پنج سال چند فیلم بسازیم اما مدیران ما را عقب انداختند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار