آریا بانو

آخرين مطالب

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند گفتگو

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کمال یوسف‌پور، معمار و پژوهشگرمعتقد است که اغلب آثار برنده در مسابقات معماری ایران، ساخته نمی‌شوند، به همین خاطر تأثیری در چهره شهرهای امروزی ما ندارند.


سرویس معماری هنرآنلاین: کمال یوسف‌پور، پژوهشگر کارشناسی ارشد معماری، مهم‌ترین کارکرد مسابقات معماری در ایران را امکان دیده شدن برای جوان‌ترها دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین کارکرد مسابقات، برای معماران جوان و فارغ‌التحصیلان این رشته که تازه شروع به کار کرده‌اند، امکان دیده شدن است، زیرا بدون حضور در مسابقات شناساندن خود به جامعه حرفه‌ای کاری مشکل‌تر و طولانی‌تر به شمار می‌رود.
او افزود: متأسفانه اغلب آثاری که در مسابقات معماری برنده می‌شوند، فضا و امکانی برای ساخته شدن به دست نمی‌آورند به همین خاطر به سرانجام نمی‌رسند تا جایی که می‌توان گفت نسبت به تعداد بالای مسابقاتی که در این زمینه برگزار می‌شود، تعداد بسیار اندک و انگشت شماری اجرا می‌شوند.
این معمار درباره تأثیرگذاری مسابقات بر جامعه، بیان کرد: قاعدتاً با این حجم گسترده از مسابقات معماری باید شاهد استعدادیابی‌های گسترده می‌بودیم و نمود آن را در شهرها می‌دیدیم اما چنین اتفاقی رخ نداده و عموماً آثار مسابقات محدود به همان طرح شده است.
یوسف‌پور تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات و انتقاداتی که به بدنه مسابقات در کشور وارد است؛ اما می‌توان گفت که این فضا، امکانی را برای جوان‌ترها فراهم می‌کند تا بتوانند بخشی از استعدادهای خود را به جامعه حرفه‌ای معرفی کنند. البته همین امر نیز سبب شده که برخی از معماران جوان، صرفاً بر روی مسابقات تمرکز کنند و در این بخش به فعالیت بپردازند که خود موضوعی متفاوت است.
او درباره معیارهای داوری در هر یک از این مسابقات توضیح داد و افزود: در هر مسابقه‌ای معیارهای کلی بنا بر داورانی که انتخاب می‌شوند، دارای تنوع دیدگاه و تفاوت است به همین خاطر گاهی شاهد هستیم که آثاری در مسابقات برنده می‌شوند که کاملاً به خواسته کارفرما و ضوابط شهری بی‌توجه هستند و صرفاً بر روی یک ایده تازه و متفاوت تمرکز دارند. البته در برخی از موارد نیز روند کاملاً متفاوت است به نحوی که صرفاً نظر کارفرما و ضوابط مد نظر قرار می‌گیرد؛ اما به صورت کلی بیشتر آثاری که در مسابقات دیده و پذیرفته می‌شوند، روی یک ایده تازه بدون توجه به نکات فنی تمرکز دارند و عملاً در جنبه‌های عملکردی ضعیف هستند.
این معمار مسابقات را در تعیین روند شهرها و زندگی مردم بی‌تأثیر خواند و گفت: از آنجایی که کمتر از یک درصد آثار مسابقات به مرحله اجرا در شهرها می‌رسند و عملاً مردم این طرح‌ها را هرگز نمی‌بینند، پس نمی‌توان گفت که این مسابقات بر روند زندگی مردم تأثیری دارد، زیرا عملاً مردم و کلیت جامعه شاهد این طرح‌ها نیستند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
یوسف‌پور ادامه داد: در مسابقات خارجی عموماً شاهد هستیم که از نظر اجرا و شکل برگزاری استانداردهای بیشتری مد نظر قرار می‌گیرد تا جایی که بر هر کدام از این مسابقات نزدیک به 300 صفحه راهنما ارائه می‌شود اما در مسابقات ایران اغلب در یک صفحه شرایط توضیح داده می‌شود و اطلاعات ناقص است.
او تأکید کرد: در تمام دنیا، آثار و بناهای مطرح از دل مسابقات به دست می‌آیند و این رویدادها تأثیر بسیار مهمی را بر بدنه شهری و اجتماع دارند اما متأسفانه در کشور ما چنین روندی شکل نگرفته است البته با وجود تمام این کمی‌ها و کاستی‌ها من معتقدم که مسابقات سبب می‌شوند که معماران مختلف بتوانند یک موضوع معین را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند و گستره دید وسیع‌تری را به دست آورند.
این هنرمند خاطرنشان کرد: عموماً در تمام دنیا، مسابقات برای بناهای عمومی و شهری برگزار می‌شوند و ساختمان‌های مسکونی کمتر در معرض مسابقات قرار می‌گیرند. در ایران نیز دیده‌ایم که وقتی امکان و فضا به معماران خوب داده می‌شود، خروجی‌های خوبی چون پردیس ملت، تئاتر شهر و ... به دست می‌آید که حاصل یک دوره مدیریتی خوب هستند؛ اما به صورت کلی مسابقات در چهره شهرهای امروزی ما تأثیر چندانی ندارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!