آریا بانو

آخرين مطالب

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند گفتگو

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کمال یوسف‌پور، معمار و پژوهشگرمعتقد است که اغلب آثار برنده در مسابقات معماری ایران، ساخته نمی‌شوند، به همین خاطر تأثیری در چهره شهرهای امروزی ما ندارند.


سرویس معماری هنرآنلاین: کمال یوسف‌پور، پژوهشگر کارشناسی ارشد معماری، مهم‌ترین کارکرد مسابقات معماری در ایران را امکان دیده شدن برای جوان‌ترها دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین کارکرد مسابقات، برای معماران جوان و فارغ‌التحصیلان این رشته که تازه شروع به کار کرده‌اند، امکان دیده شدن است، زیرا بدون حضور در مسابقات شناساندن خود به جامعه حرفه‌ای کاری مشکل‌تر و طولانی‌تر به شمار می‌رود.
او افزود: متأسفانه اغلب آثاری که در مسابقات معماری برنده می‌شوند، فضا و امکانی برای ساخته شدن به دست نمی‌آورند به همین خاطر به سرانجام نمی‌رسند تا جایی که می‌توان گفت نسبت به تعداد بالای مسابقاتی که در این زمینه برگزار می‌شود، تعداد بسیار اندک و انگشت شماری اجرا می‌شوند.
این معمار درباره تأثیرگذاری مسابقات بر جامعه، بیان کرد: قاعدتاً با این حجم گسترده از مسابقات معماری باید شاهد استعدادیابی‌های گسترده می‌بودیم و نمود آن را در شهرها می‌دیدیم اما چنین اتفاقی رخ نداده و عموماً آثار مسابقات محدود به همان طرح شده است.
یوسف‌پور تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات و انتقاداتی که به بدنه مسابقات در کشور وارد است؛ اما می‌توان گفت که این فضا، امکانی را برای جوان‌ترها فراهم می‌کند تا بتوانند بخشی از استعدادهای خود را به جامعه حرفه‌ای معرفی کنند. البته همین امر نیز سبب شده که برخی از معماران جوان، صرفاً بر روی مسابقات تمرکز کنند و در این بخش به فعالیت بپردازند که خود موضوعی متفاوت است.
او درباره معیارهای داوری در هر یک از این مسابقات توضیح داد و افزود: در هر مسابقه‌ای معیارهای کلی بنا بر داورانی که انتخاب می‌شوند، دارای تنوع دیدگاه و تفاوت است به همین خاطر گاهی شاهد هستیم که آثاری در مسابقات برنده می‌شوند که کاملاً به خواسته کارفرما و ضوابط شهری بی‌توجه هستند و صرفاً بر روی یک ایده تازه و متفاوت تمرکز دارند. البته در برخی از موارد نیز روند کاملاً متفاوت است به نحوی که صرفاً نظر کارفرما و ضوابط مد نظر قرار می‌گیرد؛ اما به صورت کلی بیشتر آثاری که در مسابقات دیده و پذیرفته می‌شوند، روی یک ایده تازه بدون توجه به نکات فنی تمرکز دارند و عملاً در جنبه‌های عملکردی ضعیف هستند.
این معمار مسابقات را در تعیین روند شهرها و زندگی مردم بی‌تأثیر خواند و گفت: از آنجایی که کمتر از یک درصد آثار مسابقات به مرحله اجرا در شهرها می‌رسند و عملاً مردم این طرح‌ها را هرگز نمی‌بینند، پس نمی‌توان گفت که این مسابقات بر روند زندگی مردم تأثیری دارد، زیرا عملاً مردم و کلیت جامعه شاهد این طرح‌ها نیستند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
یوسف‌پور ادامه داد: در مسابقات خارجی عموماً شاهد هستیم که از نظر اجرا و شکل برگزاری استانداردهای بیشتری مد نظر قرار می‌گیرد تا جایی که بر هر کدام از این مسابقات نزدیک به 300 صفحه راهنما ارائه می‌شود اما در مسابقات ایران اغلب در یک صفحه شرایط توضیح داده می‌شود و اطلاعات ناقص است.
او تأکید کرد: در تمام دنیا، آثار و بناهای مطرح از دل مسابقات به دست می‌آیند و این رویدادها تأثیر بسیار مهمی را بر بدنه شهری و اجتماع دارند اما متأسفانه در کشور ما چنین روندی شکل نگرفته است البته با وجود تمام این کمی‌ها و کاستی‌ها من معتقدم که مسابقات سبب می‌شوند که معماران مختلف بتوانند یک موضوع معین را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند و گستره دید وسیع‌تری را به دست آورند.
این هنرمند خاطرنشان کرد: عموماً در تمام دنیا، مسابقات برای بناهای عمومی و شهری برگزار می‌شوند و ساختمان‌های مسکونی کمتر در معرض مسابقات قرار می‌گیرند. در ایران نیز دیده‌ایم که وقتی امکان و فضا به معماران خوب داده می‌شود، خروجی‌های خوبی چون پردیس ملت، تئاتر شهر و ... به دست می‌آید که حاصل یک دوره مدیریتی خوب هستند؛ اما به صورت کلی مسابقات در چهره شهرهای امروزی ما تأثیر چندانی ندارند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار