آریا بانو

آخرين مطالب

خداحافظ "پل گیشا" اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
خداحافظ "پل گیشا" 2
٣٧٧
٠
ایسنا / بیش از 40 سال است که از عمر پل گیشا یا همان نصر می‌گذرد، با اینکه در این سال‌ها تلاش کردند که حفظش کنند، اما حالا در آزمایشات بهسازی لرزه‌ای رد شده و باید با پل گیشا خداحافظی کنیم. حالا آن طور که مسئولان شهری می‌گویند باید چند ماهی با آن خداحافظی کنیم و بعد مجددا بر سر جایش می‌نشیند، اما با شکل و شمایلی جدید!
سال 53، غلامرضا نیک پی شهردار وقت تهران دستور داد که در راستای تشریفات و تسهیلات میزبانی ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی که در تهران برگزار می‌شد و برای جلوگیری از ترافیک کاروان‌های ورزشی از هتل تا ورزشگاه، پلی بر روی بزرگراه موسوم به فرحزاد (جلال آل احمد فعلی) که از روی بزرگراه معروف به پارک وی(شهید چمران فعلی) گذر می‌کند، ساخته شود.
آنطور که نقل می‌شود ساخت پل گیشا را به یک شرکت بلژیکی دادند که با سازه فلزی پیچ و مهره ساخته شد؛ پلی موقت و تماما فلزی به طول 620 متر با ارتفاع بالاتر از حداستاندارد، کم عرض و دارای دو لاین عبوری که رفته رفته با افزایش تعداد خودروها، ترافیک این پل نیز افزایش یافت و حجم ترددها مسئولان شهری را نگران کرد؛ چراکه معتقد بودند این پل‌ برای آنچه حالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بارگذاری نشده‌ و پل، باری نامتعارف و خارج از حد برنامه‌ریزی و بیشتر از آنچه مورد انتظار است را تحمل می‌کند.
با این که قرار بود این پل موقت باشد اما 45 سال است که مهمان شهر تهران شده؛ چند سال قبل هنگامی که تیم مهندسان معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در حین آزمایش لرزه نگاری پل‌ها به گیشا رسیدند، متوجه شدند که این پل دیگر از نظر به‌سازی لرزه‌ای کارا نیست و آنقدر از رده خارج شده که حتی نمی‌توان و به صرفه نیست که با انجام عملیات‌های مختلف مهندسی این پل را حفظ کرد و همان موقع ساخت تونل به جای پل را در دستور کار قرار دادند.
در همان زمان نیز پل طبیعت توانست نه تنها نظر مردم تهران بلکه نظر مهندسان خارجی را جلب کند و همین موضوع سبب ایجاد جرقه‌ای در ذهن مسئولان شهری شد؛ بگونه‌ای که آنها اعلام کردند حالا که تردد خودروها از روی پل امکان پذیر نیست چرا به جای برچیده شدن پل آن را تبدیل به فضایی مشابه پل طبیعت نکنیم؟ که برهمین اساس طرح پل سبز زندگی ارائه شد.
به گزارش ایسنا، حالا با پیشرفت عملیات حفر و ساخت تونل، مهندسان عنوان کردند که بار زنده روی پل باید تخلیه شود و آنگونه که سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته، در راستای پیشرفت فیزیکی تونل و آماده سازی، پل گیشا برچیده می‌شود و بعد مجددا با انجام اصلاحات به محل خود بازمی‌گردد.
صفا صبوری دیلمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پل موجود گیشا بیش از 40 سال عمر دارد و دیگر جوابگوی بار ترافیکی نیست، گفت: برای ارتقاء سطح ایمنی پل فعلی گیشا و بهسازی لرزه‌ای آن، بررسی‌های دقیق مهندسی صورت گرفت که نهایتاً مشخص شد این پل ناایمن است و براساس آیین‌نامه‌های جدید این پل پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از اشکالات اساسی این پل این است که دو خط عبوری در هر طرف دارد و این سبب شده که به راحتی ترافیک در این نقطه جریان نداشته باشد، اما زیرگذری که در حال ساخت است در هر طرف سه خط دارد.
وی با بیان این‌که پروژه زیرگذر گیشا دو الی سه سال پیش آغاز شد و با درصد کمی از پیشرفت، ساخت آن ادامه داشت، اظهار کرد: از زمستان سال 1396 فعالیت این پروژه از سر گرفته شد و حالا بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جدیداً نیز بار دیگر این پروژه مهندسی ارزش شد و مصوبات لازم را نیز در زمینه‌ ساخت این پروژه داریم و حتی سال گذشته اعتبارات مشخصی از سوی شورای شهر تهران برای این پروژه در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیکی این منطقه سناریوهایی در نظر گرفته شد و نهایتاً بهترین راه‌حل برای عبور ترافیک این منطقه ایجاد تونل بود، گفت: ترافیک ناشی از عدم تعادل خطوط ترافیکی پل کوی نصر نسبت به بزرگراه جلال آل احمد، به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را نیز به ویژه در ساعات اوج رفت و آمد تحت‌الشعاع قرار می‌داد.
وی افزود: پل گیشا قرار است برای بازسازی و بهسازی به کارگاه منتقل شود، اما مجدداً به این محل بازخواهد گشت و به عنوان یک فضای فرهنگی و صرفاً برای عابرین پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد و چیزی به مانند پل طبیعت در این منطقه ایجاد می‌شود.
صبوری در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود اگر این پل جمع‌آوری شود دیگر آن را نخواهیم دید، اظهار کرد: این پل به یک نشان شهری تبدیل شده و تصمیم بر این است که این پل جمع‌آوری شده و پس از بهسازی و ارتقای ایمنی مجدداً با یک سبک و شکل دیگری به این محل بازگردد، اما از آنجایی که قرار است این پل به پل سبز زندگی تبدیل شود، قطعاً شاهد تغییراتی خواهیم بود.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد با انجام عملیات بهسازی لرزه‌ای این پل را حفظ کرد، اظهار کرد: این پل براساس آیین‌نامه‌های 40 سال پیش ایجاد شده و این در حالی است که مقررات مهندسی دائماً در حال تغییر است و این پل توان بهسازی لرزه‌ای را نداشت.
صبوری با بیان اینکه اگر پل با برنامه زمان‌بندی شده جمع‌آوری شود می‌توانیم پل گیشا را بهره‌برداری کنیم، تصریح کرد: البته این پروژه دارای دو بخش همسطح و زیرسطح است و اگر شرایط مهیا باشد، می‌توانیم فضای روسطحی را زودتر از فضای تونلی، تحویل مردم دهیم.
به گزارش ایسنا، در تصاویر ذیل، ایده اولیه پل گیشا که قرار است به پل سبز زندگی تبدیل شود را خواهید دید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/160738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

با برد دورتموند، سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد پیش از بازی با پاری سن ژرمن

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

تصویر دیده نشده لیلا اوتادی 17 سال پیش در کنار زنده یاد داریوش مهرجویی

شرایط دریافت دسته چک باز هم تغییر کرد/ خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی نژاد در استانبول

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

معمای عجیب: این 500 نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نوری: متاسفانه 2 امتیاز از دست دادیم