آریا بانو

آخرين مطالب

شرط ثبت ازدواج دختران زیر 13 سال؛ از دهه شصتی‌ها چه خبر؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
شرط ثبت ازدواج دختران زیر 13 سال؛ از دهه شصتی‌ها چه خبر؟
٠
٠
ایسنا / سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص علت روند رو به کاهش ازدواج و ولادت گفت: گذار متولدین دهه 60 از سن ازدواج و فرزند آوری تقریبا عامل اصلی روند کاهش ازدواج و ولادت است.
سیف الله ابوترابی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران برگزار شد ضمن اشاره به این که 30 اردیبهشت روز ملی "جمعیت" نامگذاری شده است و این نامگذاری در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیتی است، به تشریح آمارهای وقایع حیاتی در سال 97 پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: در سال 97 بیش از یک میلیون و 366 هزار و 519 واقعه ولادت رخ داده است که از این تعداد 704 هزار و 67 نوزاد پسر و 662 هزار و 452 نوزاد دختر بودند.
وی در ادامه اضافه کرد: نسبت جنسیت در ولادت به ازای هر 106.3 پسر 100 دختر است و نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهرها 77 درصد است. همچنین ثبت ولادت در مهلت قانونی حدود 98.7 و میزان عمومی (ناخالص) ولادت در کشور نیز به ازای هر هزار نفر جمعیت 17.1 بود.
سیستان‌وبلوچستان دارای بالاترین میزان ولادت در سال 97
سخنگوی سازمان ثبت احوال در ‌عین ‌حال اضافه کرد: پنج استان سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی دارای بالاترین میزان عمومی ولادت بودند و استان‌های گیلان، مازندران، البرز ، مرکزی، سمنان پایین‌ترین میزان عمومی ولادت را در سال 97به خود اختصاص دادند. همچنین میانگین سن پدران در زمان تولد فرزند 33.7 سال و برای مادر 29 سال و میانگین سن مادر زمان ولادت اولین فرزند نیز 27.7 سال ثبت شده است.
وی در ادامه صحبت‌هایش به آمارهای چند قلو زایی اشاره کرد و یادآور شد: در سال 97 ، 19 هزار و 911 دوقلو زایی ، 646 مورد سه قلو زایی، 21 مورد چهار قلو زایی در استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، سمنان ، کردستان، گلستان و همدان و دو مورد نیز پنج قلو زایی در اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.
محبوب‌ترین نام‌ها
ابوترابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، همچنین به محبوب‌ترین نام‌ها با فراوانی بیش از 10 هزار مورد اشاره کرد و گفت: برای پسران نام‌های امیرعلی، محمد، علی ، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیر عباس، محمد طاها دارای بیشترین فراوانی و برای دختران نیز نام‌های "فاطمه، زهرا، حلما، زینب،" دارای بیشترین فراوانی در سال 97 بودند.
ثبت بیش از 300هزار فوتی در سال گذشته
وی در ‌عین ‌حال به آمار فوتی‌های ثبت شده در کشور در سال 97 نیز اشاره کرد و گفت‌: 377 هزار و 245 مورد فوتی در سال 97 ثبت شده است که از این تعداد 211 هزار و 518 مورد مرد و 165 هزار و 675 مورد نیز زن بودند. نسبت جنسیت حاصل از ثبت رویداد وفات نیز 127 فوت مرد در مقابل 100 فوت زن و همچنین نسبت فوت ثبت شده برای ساکنان شهرها نیز 73.8 درصد است. از طرفی 98.1 درصد از فوتی‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.
بیمارهای قلبی و عروقی در صدر عوامل فوتی
سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین اضافه کرد: مهم‌ترین علل مرگ و میر به ترتیب بیماری‌های قلبی ــ عروقی با سهم 38.6 درصد، سرطان‌ها و تومورها سهم درصدی 11.3 و بیماری‌های دستگاه تنفسی نیز با سهم درصدی 9.8 از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در سال 97 بوده‌اند.
ثبت بیش از 500 هزار ازدواج و بیش از 100هزار طلاق طی سال 97
به گفته این مقام مسئول 549 هزار و 861 واقعه ازدواج و 174 هزار و 698 واقعه طلاق سال 97 در کشور به ثبت رسیده است که در این میان میانگین سن مردان در اولین ازدواج 27.5 سال و زنان 23.4 سال گزارش شده است و میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده 36.9سال و میانگین سن زنان به هنگام طلاق 32.1 سال ثبت شده است.
ابوترابی با اشاره به این که در میزان عمومی (ناخالص)ازدواج به ازای هر هزار نفر، 7نفر است اظهار کرد: استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج در سال 97 بودند.
وی با اشاره به اینکه میزان عمومی(ناخالص) طلاق 2.2 به ازای هر هزار نفر جمعیت است گفت: استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان ، اردبیل دارای بیشترین میزان طلاق و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌بختیاری، ایلام ، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر دارای پایین‌ترین میزان عمومی طلاق در سال گذشته بوده‌اند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به این سوال که علت روند رو به کاهش ازدواج و ولادت چیست؟ اظهار کرد: گذار متولدین دهه 60 از سن ازدواج و فرزند آوری تقریبا عامل اصلی روند کاهش ازدواج و ولادت است اما در طلاق شاهد سکون روند طلاق هستیم، زیرا این موضوع مرتب توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله شورای اجتماعی کشور رصد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روند تغییر نام و نام خانوادگی در کشور رو به کاهش است گفت: خانواده‌ها در سال‌های اخیر در انتخاب نام دقت بیشتری می‌کنند. در سال 97 شاهد تغییر نام خانوادگی 175 هزار و 957 نفر بودیم.
وجود 420 هزار نام متفاوت
ابوترابی با اشاره به این که 200 هزار نام برای مردان و 220 هزار نام برای زنان وجود دارد تصریح کرد: 420 هزار نام متفاوت داریم که هموطنان می‌توانند با مراجعه به سامانه انتخاب نام ، نام مورد نظر را بر گزینند. همچنین برای افرادی که درخواست نام جدید دارند، کمیته‌ مشورتی برای نام را در نظر گرفته‌ایم . سال گذشته 1133 خانواده درخواست نام جدید داشتند که در بین 420 هزار نام نبود و پس از بررسی‌های صورت گرفته شده از این تعداد 951 نام در کمیته‌ مشورتی نام به تصویب رسید.
وی در ادامه به آمار تغییر نام در سال گذشته اشاره کرد و گفت‌: 76 هزار و 255 مورد تغییر نام داشتیم که در ثبت احوال به ثبت رسیده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار تعویض شناسنامه نیز اشاره کرد و گفت‌: در سال 97 ، چهار میلیون و 468 هزار و 283 مورد تعویض شناسنامه داشتیم که از این تعداد برای دو میلیون و 575 هزار و 460 نفر بالای 15 سال و برای یک میلیون و 416 هزار و 130 مورد نیز کمتر از 15 سال برای آنها شناسنامه جدید صادر شد. همچنین تعداد 448 هزار و 380 مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای 15 سال و 28 هزار و 133 مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر 15 سال صادر شد.
تکمیل ثبت‌نام بیش از 50 میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند
وی در ادامه اظهاراتش به آمار ثبت‌نامی های کارت ملی هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: تا 20 اردیبهشت سال 98، 50 میلیون و 945 هزار و 827 نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمندشان را انجام داده‌اند که از این تعداد برای 45 میلیون و 293 هزار و 291 نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است و 44 میلیون و 421 هزار و 820 کارت نیز تحویل صاحبانشان داده شده است. پیش‌بینی می‌شود که حدود هشت تا 10 میلیون نفر نیز هنوز به دریافت کارت‌های ملی هوشمند خود اقدام نکرده اند.
ابوترابی ادامه‌ داد: در سال‌های 96 ــ 97 تاریخ اعتبار کارت‌های قدیم را با مصوبه هیات وزیران تمدید کردیم، اما از فروردین ماه سال 98 کلیه کارت‌های ملی قدیم از درجه اعتبار ساقط شد. اگر باز هم تمدید می کردیم برخی‌ها پیدا می‌شدند که مراجعه نمی کردند و این پروژه‌ با تاخیر بسیاری مواجه می‌شد. بنابراین زمان ثبت‌نام را تمدید نکردیم تا افراد هر چه‌ سریع‌تر مراجعه کنند.
وی خاطر نشان کرد: از اول خرداد سال 98 ، با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه‌های اجرایی کسانی که تکمیل ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و رسید دریافت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های مربوطه از خدمات اداری برخوردار شوند و دستگاه‌ها نیز مکلف هستند که استعلام بر خط انجام دهند . یعنی رسید تکمیل ثبت‌نام به منزله بهره مندی از خدمات در دستگاه‌های اجرایی کشور تا زمان صدور کارت ملی هوشمند است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ثبت احوال چه اقدامی برای افرادی که در کشور شناسنامه ندارند، انجام داده است، خاطر نشان کرد: هر کسی که در پهنه جغرافیایی ایران اعلام کند که ایرانی است ، اما فاقد شناسنامه است برای آنها شناسنامه صادر می‌کنیم، اما برخی از افراد ادعا می‌کنند که ایرانی هستند بدون این که هیچ گواهی مبنی بر ایرانی بودن داشته باشند که آن فرد را پس از تشکیل پرونده در فرمانداری به مراکز مربوطه برای بررسی هویت ارجاع داده و پس از احراز ا یرانی بودن شناسنامه آن نیز صادر خواهد شد. بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی باشد که ایرانی و فاقد شناسنامه است.
امیدواری برای اتمام پروژه تولید داخلی بدنه کارت ملی هوشمند تا پایان امسال
وی همچنین به تولید کارت ملی داخلی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس قانون، چاپخانه دولتی مرجع تولید بدنه کارت ملی هوشمند است. هفته‌ گذشته اولین محموله نهایی تحویل داده شده است و کارتها نیز تست شده است. دیروز هم اولین کارت تولید داخل در یکی از دفاتر پیشخوان تحویل داده شده است. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 98 این پروژه‌ را به اتمام برسانیم.
شرط ثبت ازدواج دختران زیر 13 سال سن
ابوترابی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج کودکان کمتر از 13 سال ثبت رسمی می‌شود یا خیر ، اظهار کرد: بنا بر قانون مدنی ایران دختران 13 سال تمام و پسران 15 سال تمام می‌توانند ازدواجشان را به ثبت برسانند. افرادی هم که کمتر از 13 سال و 15 سال سن دارند اما رشد آنها به گونه‌ای است که بیش از سن شناسنامه ای خود نشان می‌دهند، می‌توانند از دادگاه‌ها حکم رشد گرفته و پس از دریافت حکم رشد ، ازدواج آنها رسما در دفاتر رسمی ازدواج ثبت خواهد شد و ثبت احوال نیز آن را ثبت خواهد کرد. بنابراین موضوع ثبت "کودک همسری" نداریم ، زیرا این افراد برای ازدواج باید از دادگاه حکم رشد داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/160908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم