آریا بانو

آخرين مطالب

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد گفتگو

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد
١٠٧
٠
ایسنا / کارگردان سریال «دلدار» درباره‌ی علت بازنمایی نقش‌های تکراری در تلویزیون، پخش همزمان سه سریال ماه رمضانی با تم غم و اندوه و شباهت «دلدار» به سریال قبلی‌اش و همچنین علت حضور بازیگران ناشناس و جدید در این سریال توضیحاتی را بیان کرد.
جمشید محمودی - یکی از کارگردانان سریال «دلدار» - درباره علت خلق نقش‌های تکراری و کلیشه‌ای در سریال‌های تلویزیونی، اظهار کرد: یک ماجرایی هست و آن اینکه محدودیت‌هایی در فضای نوشتن و اجرا وجود دارد که باعث می‌شود، تیپ‌ها جایگزین شخصیت و نقش شوند. نه فقط شخصیتی که خانم بوبانی در سریال «دلدار» ایفا می‌کند، بلکه در بسیاری از سریال‌ها بازی‌ها تکراری هستند؛ چرا که اجازه نوشتن محدود شده است. از طرفی نمی‌توان کاراکتر عجیب و غریبی به عنوان مثال در سن و سال خانم مریم بوبانی نوشت. همچنین در طراحی‌ها دست و بال ما بسته است، به همین دلیل، نقش‌ها تکراری و تبدیل به تیپ می‌شوند، اما باید گفت بازیگران گناهی ندارند ما هم گناهی نداریم.
چرا همه سریال‌های رمضان امسال غمگینند؟
او که دومین سریال خود در در تلویزیون را به همراه برادرش نوید محمودی به عنوان تهیه‌کننده تجربه می‌کند، درباره علت پخش سه سریال ماه رمضان تلویزیون با حال و هوای غم و اندوه، اظهار کرد: واقعیت این است که من دو سریال دیگر را ندیده‌ام اما با موضوعات آنها آشنا هستم ولی نمی‌دانم فضای آنها چگونه است. طبیعتاً اگر سریال‌های رمضانی تنوع موضوع داشته باشند خوب است، اما آن کسی که مسؤولیت دارد، می‌تواند تصمیم بگیرد که کارها و فضای آنها را انتخاب کند. مثلاً طنز باشد یا اکشن یا هر تم دیگری. چیزی که ما از قصه «دلدار» می‌خواستیم این بود که یک وجه آموزنده داشته باشد؛ بخشش و موضوعاتی شبیه به این را می‌توانستیم در این قصه جای بدهیم. طرحی که ما داشتیم طرحی قدیم و برای چند سال پیش است، سال قبل با خانم ایرانی مطرح کرده و آن را به‌روز کردیم، قطعاً چیزهایی را به آن اضافه کردیم که قصه بیشتر به زمان حال بیشتر بخورد.
جمشید محمودی درباره محتوا و شعار قصه در سریال دلدار توضیح داد: موضوعی که ما در قصه پررنگ کردیم و شاید در خیلی از کارها مطرح شده و به نوعی دیگر قصه‌سازی شده، موضوع خشم و عصبانیت است که نباید موقع خشم و عصبانیت درگیر شد، خیلی مسائل را با حرف می‌توان کنترل کرد. خشم را می‌توان کنترل کرد. موضوعی که مطرح کردیم این بود که کاری نکنیم تا آدم دیگری در زندگی نسبت به ما کینه و عقده‌ای داشته باشد. همه‌ی این موارد در سریال «دلدار» به سمت و سویی می‌روند که باید بایستیم تا قصه بازتر شود.
شباهت «دلدار» به سریال قبلی برادران محمودی
کارگردان دلدار درباره‌ی علت شباهت این سریال با مجموعه قبلی‌اش، «سایه‌بان» نیز اظهار کرد: به نظرم این کار اصلاً شبیه به سریال قبلی‌ام نیست. اتفاقاً در آن کار، فضای سینمایی در قاب‌ها و بازی‌ها خیلی مراعات شده بود، ولی در این سریال همه‌ی تلاشمان را کردیم که تلویزیونی‌تر کار کنیم و در تنوع پلان‌ها، تعدد کاراکترها و پلان‌ها و لوکیشن‌ها سعی کردیم که مهیج‌تر باشیم تا هر طوری که شده مخاطب را پای تلویزیون نگه داریم. به هر حال شاید در کار «سایه‌بان» بحث کار جوانان مهم‌تر بود اما مثلاً در این سریال، در حاشیه قصه باشد و خط اصلی داستان نیست.
علت حضور بازیگران ناشناس در «دلدار»
محمودی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره حضور پررنگ برخی نابازیگران در تلویزیون که از آن به عنوان پدیده‌ای به نام نقش‌فروشی نام برده می‌شود، اظهار کرد: نقش فروشی هم مثل هر شغل دیگر که فساد در آن فرا گرفته ناجوانمردانه است. پولی که از آن درمی‌آید طبیعتاً درست نیست و شما دیگر در صحنه نمی‌توانید با این وجود، مدیریت درست روی کار، عوامل و بازی‌ها داشته باشید. اتفاقی که فکر می‌کنم میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد و هیچ وقت به سمت آن نمی‌روم. ما در سریال دلدار کاراکترهایی داریم که ناشناس هستند اما بازی‌شان در کارهای دیگر دیده شده است. به عنوان مثال بازیگر نقش رامین (سجاد دیرمینا)، پیش از این در سریال «سایه‌بان» بازی کرده بود. آنجا نقش کوتاهی داشت، زمانی که دیدم چقدر مستعد است، در این سریال، نقش پررنگ‌تری به او واگذار کردم یا بازیگران دیگر همین‌طور، تجربه کار داشتند توانایی آن را هم داشتند که ما از آنها در این سریال استفاده کردیم.
چهره زیبا فاکتور کمی برای تلویزیون نیست
کارگردان «دلدار» با اعتقاد بر اینکه این روزها چهره زیبا فاکتور کمی برای بازیگری در تلویزیون نیست و برای تلویزیون اهمیت دارد، در عین حال گفت: برای خود من توانایی بازیگر اهمیت دارد. یعنی اگر چهره زیبایی داشته باشد اما صدایی نداشته باشد که جلوی دوربین ارائه دهد او را انتخاب نمی‌کنم اما به هر حال چهره و توانایی هر دو فاکتور مهمی هستند. چهره مهم است و در کار هنری اهمیت خودش را دارد، اما قطعاً اولویت اول نیست.
محمودی درباره چینش بازیگران سریال «دلدار» و اینکه در انتخاب بعضی بازیگران مجبور به جابجایی و تغییر شدند، توضیح داد: زمانی که فیلمنامه را می‌خواندیم تمام تلاش ما این بود که قصه به نقش‌ها بیاید. پیشنهادهایی به یکسری دوستان دادیم اما سرکار بودند. این خروجی و انتخاب بازیگران حداکثر توان ما بوده است. برای یکسری نقش‌ها از ابتدا به همین بازیگر رسیده بودیم؛ به عنوان مثال نقش محمدرضا غفاری، بهزاد فراهانی و سوگل خلیق را فکر کرده بودیم اما همایون ارشادی بعداً پررنگ شدند حتی زمانی که ما کار را شروع کرده بودیم به ایشان رسیدیم. می‌شود گفت برخی بازیگران ما جابجا شدند ولی 60 درصد، همین بازیگرانی بودند که ما به دنبال آنها بودیم و مابقی را مجبور شدیم جابجا کنیم؛ چرا که به لحاظ زمان‌بندی باید کار را به سرانجام می‌رساندیم. اما در نهایت معتقدم ترکیب قابل قبولی بود.
همه به سراغ چاوشی می‌روند
محمودی همچنین درباره انتخاب محسن چاوشی به عنوان خواننده تیتراژ این سریال، توضیح داد: در سریال سایه‌بان با آقای چاوشی همکاری داشتیم که به همکاری دوباره در سریال دلدار انجامید. اما در نهایت تلاش کردیم کار خوبی در تیراژ ارائه دهیم. دوست داشتیم خواننده‌ای بخواند که مخاطبان زیادی داشته باشد و یقیناً محسن چاوشی یکی از بهترین انتخاب‌ها است. الان می‌بینید که بسیاری از سازندگان فیلم‌های سینمایی برای کارشان سراغ ایشان می‌روند و قطعاً در تلویزیون هم وضعیت همین است. به نظر خود من تیتراژ این کار یکی از بهترین عاشقانه‌هایی بود که توسط محسن چاوشی خوانده شد.
کارگردان سریال «دلدار» با بیان اینکه در بخشی از کار اصلاح پخش داشته‌اند، درباره دلایل آن و اینکه آیا این اتفاق به سریال آسیب زده است؟ اظهار کرد: مثل همه کارها اصلاح پخش داشته‌ایم؛ به عنوان مثال اینکه چرا فلان شخصیت خیلی تند حرف زده است و چرا خشن است، اما به گونه‌ای نبوده است که به قصه آسیب بزند. معمولاً اصلاح هنگام پخش وجود دارد.
وی از تصویربرداری سکانس‌هایی از «دلدار» خبر داد و گفت: کار تقریباً به اتمام رسیده است اما یک بخش‌های پراکنده‌ای نیاز هست که تصویربرداری کنیم.
پایانی قطعی برای «دلدار»
جمشید محمودی درباره پایان‌بندی سریال «دلدار» اظهار کرد: سریال پایان مشخصی خواهد داشت. در سریال سایه‌بان پایان‌بندی که اتفاق افتاد را دوست داشتم اما خیلی‌ها مطرح کردند که چرا کار روی هوا بوده است. باید بگویم پایان «دلدار» یک پایان قطعی‌تری خواهد بود.
ما تلاش کردیم کاری که به ما سپرده شده است را درست انجام دهیم در انتخاب بازیگر در رقابت با سریال‌های دیگر سعی نکردیم بازیگر بهتری انتخاب کنیم بلکه کلاً سعی کردیم بازیگر را درست انتخاب کنیم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار