آریا بانو

آخرين مطالب

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفتگو

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سمیرا افتخاری: این روزها شبکه نمایش خانگی پربارتر و پرکارتر از همیشه در حال فعالیت است اما مخاطبان این شبکه رضایت صددرصدی از آثار ندارند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : در حال حاضر چهار سریال "هیولا" به کارگردانی مهران مدیری، "نهنگ آبی" به کارگردانی فریدون جیرانی، "رقص روی شیشه" مهدی گلستانه و "سال‌های دور از خانه" مجید صالحی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که این سریال‌ها با وجود حضور بازیگران استار و بنام و کارگردان‌های شناخته شده، نتوانستند آنطور که باید و شاید مخاطب را جذب کنند.
سریال "نهنگ آبی" با حضور لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، حمیدرضا آذرنگ، ویشکا آسایش، مصطفی زمانی، ماهور الوند، آزاده صمدی و ... روایتی پیچیده از یک مافیا دارد که به نوعی درگیر بازی نهنگ آبی نیز می‌شوند اما این سریال با وجود تمام ستاره‌هایش و با وجود آنکه تلاش کرد تا سبکی دیگر از سریال‌سازی را به نمایش بگذارد و در دنیای فناوری و دیجیتال غرق شود اما نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند.
در ادامه این روند سریال "رقص روی شیشه" به کارگردانی مهدی گلستانه با بازی بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار، حامد کمیلی، مهرداد صدیقی، هدی زین‌العابدین و بیتا فرهی با سروصدا و اما و اگرهای بسیار به شبکه نمایش خانگی رسید. این سریال روایتی است از زندگی یک بازیگر زن که سال‌هاست به خاطر همسرش از فضای هنری دور مانده و حالا به دلیل علاقمندی‌اش به این عرصه وارد بازی می‌شود که زندگی‌اش را درگیر می‌کند. این سریال نیز با وجود آنکه با بازیگران ستاره وارد گود شبکه نمایش خانگی شد اما در جذب مخاطب حداکثری قوی ظاهر نشد و تولید آن نیز با حواشی بسیاری همراه شد.
مجید صالحی اما با هوشیاری به سراغ دو شخصیت شناخته شده رفت و سریال "سال‌های دور از خانه" را با دو کاراکتر محبوب سریال "شاهگوش" تولید کرد. اتفاقی که در سریال‌سازی ایران چندان دیده نشده و شاید بتوان گفت اولین بوده است. این سریال با حضور احمد مهرانفر، هادی کاظمی، آزیتا حاجیان و بسیاری دیگر در حال پخش از این شبکه است و شاید بتوان گفت پس از پخش پنج قسمت همچنان با مخاطب مرددی روبه روست که نمی‌داند آیا می‌تواند به این سریال اعتماد کند و آن را تا انتها دنبال کند یا خیر و همواره با این سوال در ذهن روبه روست که آیا این سریال می‌تواند همانند سریال "شاهگوش" ساخته داود میرباقری که موفق بود، مورد توجه واقع شود یا خیر!
اما مهران مدیری بار دیگر با یک سریال به شبکه نمایش خانگی بازگشت. او که نسبت به سایر کارگردان‌هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی حضور دارند، ید طولایی در ساخت آثار خانگی دارد و شاید بتوان او را بنیانگذار تولیدات شبکه نمایش خانگی دانست، این روزها سریال"هیولا" را روانه بازار کرده است. سریالی با بازی فرهاد اصلانی، گوهرخیراندیش، شبنم مقدمی و ... که به همراهی پیمان قاسم‌خانی تولید شده است. این دو پیش از این نیز با هم همکاری‌های مثبت و درخشانی داشتند و آثار به یاد ماندنی برای مخاطبان خود تولید کردند؛ اما این روزها را شاید بتوان روزهای فرود مهران مدیری دانست او این روزها در اوج نیست و هرچند مخاطبان ثابت خود را دارد اما نتوانسته است رضایت صد در صدی آنها را بدست آورد. مدیری در این سریال نیز به مانند آثار قبلی خود به سراغ بیان مناسبت‌ها و موضوعاتی رفته است که بحث روز جامعه هستند و شاید همین نکات بتواند در جذب مخاطب به مدیری کمک کند. او رگ خواب مخاطب را به خوبی در دست دارد و هرچند در قسمت‌های ابتدایی چندان موفق نبود اما شاید بتواند در ادامه روند موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند.
در هرحال شبکه نمایش خانگی هرچند در طی سال‌های گذشته بواسطه برخی از سریال‌ها مانند "شهرزاد" در جذب حداکثری مخاطب موفق عمل کرد؛ اما پس از آن شاید بتوان گفت هنوز سریالی که بتواند در حد و اندازه‌های سریال فتحی ساخته شود و مخاطب داشته باشد تولید نشده است و نظر مخاطبان را جلب نکرده است. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان آثار شبکه نمایش خانگی با بهره گرفتن از بازیگران به نام و شناخته شده سینمایی در تلاش هستند تا مخاطب را جذب این آثار کنند و حتی گاهی با زیرپا گذاشتن بسیاری از خط قرمزها و بعد سانسورها این روند را ادامه می‌دهند اما شاید بهتر باشد با دقت و وسواس بیشتری روی آثار خود تمرکز کنند و صرفا به بازیگران خود تکیه نکنند. بازیگرانی که این روزها پس از عدم موفقیت چند قسمت اول کار را رها کرده و از ادامه مسیر انصراف می‌دهند. سازندگان محصولات شبکه نمایش خانگی باید بتوانند آثاری در خور و شان مخاطب تولید کنند در غیر اینصورت شبکه نمایش خانگی بار دیگر به قهقرا رفته و مخاطبان خود را از دست خواهد داد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!