آریا بانو

آخرين مطالب

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفتگو

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سمیرا افتخاری: این روزها شبکه نمایش خانگی پربارتر و پرکارتر از همیشه در حال فعالیت است اما مخاطبان این شبکه رضایت صددرصدی از آثار ندارند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : در حال حاضر چهار سریال "هیولا" به کارگردانی مهران مدیری، "نهنگ آبی" به کارگردانی فریدون جیرانی، "رقص روی شیشه" مهدی گلستانه و "سال‌های دور از خانه" مجید صالحی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که این سریال‌ها با وجود حضور بازیگران استار و بنام و کارگردان‌های شناخته شده، نتوانستند آنطور که باید و شاید مخاطب را جذب کنند.
سریال "نهنگ آبی" با حضور لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، حمیدرضا آذرنگ، ویشکا آسایش، مصطفی زمانی، ماهور الوند، آزاده صمدی و ... روایتی پیچیده از یک مافیا دارد که به نوعی درگیر بازی نهنگ آبی نیز می‌شوند اما این سریال با وجود تمام ستاره‌هایش و با وجود آنکه تلاش کرد تا سبکی دیگر از سریال‌سازی را به نمایش بگذارد و در دنیای فناوری و دیجیتال غرق شود اما نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند.
در ادامه این روند سریال "رقص روی شیشه" به کارگردانی مهدی گلستانه با بازی بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار، حامد کمیلی، مهرداد صدیقی، هدی زین‌العابدین و بیتا فرهی با سروصدا و اما و اگرهای بسیار به شبکه نمایش خانگی رسید. این سریال روایتی است از زندگی یک بازیگر زن که سال‌هاست به خاطر همسرش از فضای هنری دور مانده و حالا به دلیل علاقمندی‌اش به این عرصه وارد بازی می‌شود که زندگی‌اش را درگیر می‌کند. این سریال نیز با وجود آنکه با بازیگران ستاره وارد گود شبکه نمایش خانگی شد اما در جذب مخاطب حداکثری قوی ظاهر نشد و تولید آن نیز با حواشی بسیاری همراه شد.
مجید صالحی اما با هوشیاری به سراغ دو شخصیت شناخته شده رفت و سریال "سال‌های دور از خانه" را با دو کاراکتر محبوب سریال "شاهگوش" تولید کرد. اتفاقی که در سریال‌سازی ایران چندان دیده نشده و شاید بتوان گفت اولین بوده است. این سریال با حضور احمد مهرانفر، هادی کاظمی، آزیتا حاجیان و بسیاری دیگر در حال پخش از این شبکه است و شاید بتوان گفت پس از پخش پنج قسمت همچنان با مخاطب مرددی روبه روست که نمی‌داند آیا می‌تواند به این سریال اعتماد کند و آن را تا انتها دنبال کند یا خیر و همواره با این سوال در ذهن روبه روست که آیا این سریال می‌تواند همانند سریال "شاهگوش" ساخته داود میرباقری که موفق بود، مورد توجه واقع شود یا خیر!
اما مهران مدیری بار دیگر با یک سریال به شبکه نمایش خانگی بازگشت. او که نسبت به سایر کارگردان‌هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی حضور دارند، ید طولایی در ساخت آثار خانگی دارد و شاید بتوان او را بنیانگذار تولیدات شبکه نمایش خانگی دانست، این روزها سریال"هیولا" را روانه بازار کرده است. سریالی با بازی فرهاد اصلانی، گوهرخیراندیش، شبنم مقدمی و ... که به همراهی پیمان قاسم‌خانی تولید شده است. این دو پیش از این نیز با هم همکاری‌های مثبت و درخشانی داشتند و آثار به یاد ماندنی برای مخاطبان خود تولید کردند؛ اما این روزها را شاید بتوان روزهای فرود مهران مدیری دانست او این روزها در اوج نیست و هرچند مخاطبان ثابت خود را دارد اما نتوانسته است رضایت صد در صدی آنها را بدست آورد. مدیری در این سریال نیز به مانند آثار قبلی خود به سراغ بیان مناسبت‌ها و موضوعاتی رفته است که بحث روز جامعه هستند و شاید همین نکات بتواند در جذب مخاطب به مدیری کمک کند. او رگ خواب مخاطب را به خوبی در دست دارد و هرچند در قسمت‌های ابتدایی چندان موفق نبود اما شاید بتواند در ادامه روند موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند.
در هرحال شبکه نمایش خانگی هرچند در طی سال‌های گذشته بواسطه برخی از سریال‌ها مانند "شهرزاد" در جذب حداکثری مخاطب موفق عمل کرد؛ اما پس از آن شاید بتوان گفت هنوز سریالی که بتواند در حد و اندازه‌های سریال فتحی ساخته شود و مخاطب داشته باشد تولید نشده است و نظر مخاطبان را جلب نکرده است. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان آثار شبکه نمایش خانگی با بهره گرفتن از بازیگران به نام و شناخته شده سینمایی در تلاش هستند تا مخاطب را جذب این آثار کنند و حتی گاهی با زیرپا گذاشتن بسیاری از خط قرمزها و بعد سانسورها این روند را ادامه می‌دهند اما شاید بهتر باشد با دقت و وسواس بیشتری روی آثار خود تمرکز کنند و صرفا به بازیگران خود تکیه نکنند. بازیگرانی که این روزها پس از عدم موفقیت چند قسمت اول کار را رها کرده و از ادامه مسیر انصراف می‌دهند. سازندگان محصولات شبکه نمایش خانگی باید بتوانند آثاری در خور و شان مخاطب تولید کنند در غیر اینصورت شبکه نمایش خانگی بار دیگر به قهقرا رفته و مخاطبان خود را از دست خواهد داد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار