آریا بانو

آخرين مطالب

تجلیل از قصه‌گوی شب بخیر کوچولو فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تجلیل از قصه‌گوی شب بخیر کوچولو
١٥٦
٠
مهر / در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی از مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد.
در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی که امروز 31 اردیبهشت در استودیوی هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، علیرضا سلیمانی رئیس فرهنگستان هنر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و شفیق‌الله شرق، سفیر فرهنگی تاجیکستان استادان و هنرمندان زبان فارسی حضور داشتند.
شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: نقش صدا و سیما در پاسداشت زبان فارسی نقش بی بدیلی است و امروز رادیو ایران می‌تواند یک نمونه دقیق برای این کار باشد چراکه رسانه طراز در زبان و ادبیات فارسی است. بخشی از واژه‌های مصوب فرهنگستان واژه‌های پیشنهادی شنوندگان رادیو ایران است و این باعث افتخار است.
وی با اشاره به اینکه برای نگهبانی از زبان فارسی عزم ملی در کشور احتیاج است گفت: فقدان مدیریت فضای مجازی در این حوزه این چشمه را آلوده می‌کند و فضای مجازی ارکان زبان فارسی را هدف قرار داده و آسیب‌زاست.
گلایه رهبری را جدی بگیریم
در ادامه غلامعلی حدادعادل با اشاره به تاکید رهبری در دیدار با شاعران ایران که شامگاه دوشنبه اتفاّق افتاد گفت: ایشان از صداوسیما گله‌مند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. البته این برای اولین‌بار نیست که ایشان تذکر می‌دهند بارها به شورای عالی انقلاب گفته‌اند که باید از زبان فارسی نگهبانی کنیم.
حدادعادل تصریح کرد: صداوسیما آیینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا می‌کند. مثلاً استفاده از واژه‌های بیگانه به جای فارسی مانند جواز استفاده بی حساب از واژه‌های بیگانه است. در ده سال گذشته یکی از برنامه‌های ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما بود. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش می‌کنیم که به جذب علاقه‌مندان زبان فارسی حتی در میان غیرایرانی‌ها بپردازیم.
حداد عادل از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی که توسط مدیر رادیو ایران مطرح شده بود، استقبال کرد و گفت: پیش‌تر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافت‌ها توجه کرد. مثلاً من 50 سال است که کارهای هنری آقای علی نصیریان را پیگیری می‌کنم و تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیده‌ام. پیشنهاد می‌کنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.
حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما می‌تواند این جایزه را از برنامه‌های خودش آغاز کند و هرسال در جشنواره‌های صداوسیما یک جایزه را به بهترین اثر از نظر رعایت اصول زبان فارسی اختصاص دهد.
رادیو ایران پایگاه زبان فارسی
محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران میزبان این مراسم در آغاز برنامه درباره اهمیت تلاش در زمینه نگهبانی و حفظ زبان فارسی گفت: من و همکارانم در رادیو ایران این شبکه رادیویی را پایگاه زبان فارسی می‌دانیم. این رادیو کوشیده با سه راهبرد در عرصه نگهبانی زبان پیشتاز باشد. اول ایجاد گفتمان فرهنگ و زبان فارسی و تسری آن به همه برنامه‌ها، دوم پخش گفتارها و تذکارها به زبان فارسی و بهره‌گیری از متون ارزشمند زبان فارسی و سوم کمک به معرفی زبان فارسی به عنوان زبان معیار در کشور. در رادیو ایران همچنین با پخش و حتی تولید موسیقی فاخر ایرانی برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کردیم.
در آیین سخن پاسداشت زبان فارسی از کتاب 12 جلدی دانشنامه زبان فارسی به کوشش اسماعیل سعادت که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فرهنگ سخن منتشر شده است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از هشت قطعه موسیقی با کلام درباره ایران رونمایی شد، که برخی از این قطعات به همت رادیو ایران بازآفرینی و بازسازی شده است.
مریم نشیبا نیز در این مراسم که با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی برگزار می‌شد، حاضر شد و از پوستر خود در جمع مهمانان ویژه مراسم رونمایی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/161738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم