آریا بانو

آخرين مطالب

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند گفتگو

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند
١٥٦
١
آنا / یکی از مدیران فیلمبرداری سینما و تلویزیون گفت: به علت نبود تعهد در تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، دستمزد فیلمبرداری مانند مهریه شده است.
پرداخت نشدن دستمزد عوامل یک فیلم یا سریال در وادی هنر از سوی تهیه‌کنندگان از سال‌های دور تا به امروز مطرح بوده است و حتی بازیگران، کارگردانان، تصویربرداران و دیگر عوامل نام آشنایی نیز در این‌باره واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. آنها براین باورند که حتی یک قرارداد محکم نیز کاری از پیش نخواهد برد، چراکه هیچ‌گونه مرجع هنری مسئولی برای نظارت در این کار وجود ندارد.
مجید گل‌سفیدی درباره معضل پرداخت نشدن دستمزد عوامل سینما و تلویزیون گفت: در رابطه با مشکلات عوامل سینما و تلویزیون یکسری صحبت‌ها و بحث‌هایی وجود دارد که بار‌ها تکرار شده و متأسفانه تاکنون نیز مرتفع نشده است.
وی ادامه داد: ما در سیستم کاری‌مان هیچ پشتوانه مالی نداریم، به دلیل آنکه سیستم کاری ما سیستمی است که یک قراردادی، یک تعهدی میان دو نفر بسته می‌شود و اکثراََ به تعهد مالی‌شان عمل نمی‌کنند. موضوعی که خیلی ناراحت‌کننده است، این است که در قراردادهایی که بین ما و طرف اول؛ تهیه‌کننده، مجری طرح یا مدیر تولید بسته می‌شود ، برگه قرارداد کاملا یک‌طرفه است، بدین معناکه طرف دوم فقط یک تعهدی دارد که باید به تعهدات طرف اول که همه آن‌ها شاملش می‌شود، عمل کند.
مدیر فیلمبرداری پروژ‌های سینمایی و تلویزیونی با تأکید براین‌که اکثریت تهیه‌کنندگان بر تعهدات مالی خود در قرارداد‌ پروژ‌ها عمل نمی‌کنند، بیان کرد: اتفاق مهم این است که تهیه‌کنندگان به‌عنوان طرف اول قرارداد، همیشه همه چیز را می‌خواهند و این‌که طرف دوم که ما یا دوستان دیگر باشند، باید به آن تعهدات عمل کنند و تا پایان پروژه نیز این قضیه را پیش ببرند. تمامی این مسیر باید درحالی رخ دهد که خدشه‌ای در کار ایجاد نشود. تنها مشکلی که طرف اول قرارداد دارد موضوع مالی قرارداد است که تعهدشان هم عمل نمی‌کنند.
وی ادامه داد: امروزه قرارداد در سینما و تلویزیون به دلیل عدم تعهد تهیه‌کنندگان همانند مهریه شده است، به‌طوری‌که بنده به شخصه براین باورم که دستمزد مطرح شده در یک قرارداد را کی داده و کی گرفته؟
مدیر فیلمبرداری سریال سفر در خانه خاطرنشان کرد: این مبحث درد و دل مجید گل سفیدی به تنهایی نیست، درد و دل تمامی اعضای صنوف مرتبط با سینما و تلویزیون است. این یک اتفاق ریشه‌ای است که می‌تواند برای همه اصناف اعم از منشی صحنه، دستیار کارگردان رخ دهد.
وی در ادامه با تأکید برآن‌که متأسفانه تعهدی که تهیه کننده نسبت به‌عوامل دارد، هیچ زمان رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: آخرین پروژه‌ای که بنده درآن فعالیت کردم در شهر زنجان انجام شد؛ شش ماه است این سریال تمام شده، چهار ماه برای آن فعالیت کردیم، یک ماه و نیم دستمزد‌مان را داده‌اند، دو ماه و نیم از دستمزدمان مانده است و هنوزم که هنوز است بعد از شش ماه هیچ کجا، هیچ شخصی، هیچ ارگانی پیگیر این موضوع نیست که بنده بتوانم پولم را از این پروژه بگیرم. می‌روم صدا و سیما، به من می‌گویند برو در آن اتاق، می‌روم آن‌جا، می‌گویند برو در آن اتاق.
وی ادامه داد: نمی‌دانم بر چه مبنایی در هزاران اتاق صدا و سیما، اتاقی را برای پیگیری این موضوعات اختصاص نداده‌اند، این امر به این معناست که هیچ رسیدگی‌ای در این سیستم نداریم.
گل سفیدی با بیان این‌که درون قرارداد مربوطه نکات بسیاری وجود داری، بیان کرد: اولا که قراردادی که بسته می‌شود، شخص طرف اول قرارداد است که اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی محبت کند و بر این بندهای قرارداد یک نظارتی داشته باشد که هر اتفاقی افتاد، به یک مکانی مراجعه کنید، خب تکلیف معلوم است. ما با شخص قرارداد می‌بندیم، آخر پروژه یکدفعه نگاه می‌کنیم و می‌بینیم آن شخص می‌گوید صدا و سیما مبلغ مورد توافق را نداده است؛ این درحالیست که بنده به هیچ عنوان با صدا و سیما طرف نیستم. بنابراین سوال اینجاست زمانی که ما زحمت می‌کشیم و کار می‌کنیم اما توافق مالی مربوطه را پرداخت نمی‌کنند ما باید با کی صحبت کنیم؟
مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی بیوگرافی تأکید کرد: اشخاصی در حوزه سینما و تلویزیون حضور دارند که یک نفر نیستند و در هر پروژه باید به صورت گروهی فعالیت کنند؛ برای مثال ما تصویربرداران، صدابرداران، دوستان عزیز صحنه که مدیران هرکدام از آنها باید جوابگوی تعداد افرادی باشند که زیر مجموعه آن فرد فعالیت می‌کنند. معمولا این صنف را آدم‌هایی تشکیل می‌دهند که زورشان نمی‌رسد، باید به کجا مراجعه کنند و پولشان را در بیاورند؟
گل‌سفیدی یادآور شد: خواسته من از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که برای ما تعیین تکلیف کنند ما باید در بند قراردادمان چه چیزی را لحاظ کنیم. الان هزار و یک فیلم و سریال و تله فیلم کار شده است، بدون آنکه پولشان را بگیرند، همه طلبکار هستند. قطعاََ این‌ اتفاقات قشنگ نیست. اگر قرار است کارهای ما دیده شود، اگر قرار است فیلم‌های ما دیده شود، اگر قرار است سریال‌های ما دیده شود، به نظر من باید حق و حقوق افرادی که در این راه زحمت می‌کشند هم ادا شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!