آریا بانو

آخرين مطالب

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند گفتگو

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند
١٥٦
١
آنا / یکی از مدیران فیلمبرداری سینما و تلویزیون گفت: به علت نبود تعهد در تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، دستمزد فیلمبرداری مانند مهریه شده است.
پرداخت نشدن دستمزد عوامل یک فیلم یا سریال در وادی هنر از سوی تهیه‌کنندگان از سال‌های دور تا به امروز مطرح بوده است و حتی بازیگران، کارگردانان، تصویربرداران و دیگر عوامل نام آشنایی نیز در این‌باره واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. آنها براین باورند که حتی یک قرارداد محکم نیز کاری از پیش نخواهد برد، چراکه هیچ‌گونه مرجع هنری مسئولی برای نظارت در این کار وجود ندارد.
مجید گل‌سفیدی درباره معضل پرداخت نشدن دستمزد عوامل سینما و تلویزیون گفت: در رابطه با مشکلات عوامل سینما و تلویزیون یکسری صحبت‌ها و بحث‌هایی وجود دارد که بار‌ها تکرار شده و متأسفانه تاکنون نیز مرتفع نشده است.
وی ادامه داد: ما در سیستم کاری‌مان هیچ پشتوانه مالی نداریم، به دلیل آنکه سیستم کاری ما سیستمی است که یک قراردادی، یک تعهدی میان دو نفر بسته می‌شود و اکثراََ به تعهد مالی‌شان عمل نمی‌کنند. موضوعی که خیلی ناراحت‌کننده است، این است که در قراردادهایی که بین ما و طرف اول؛ تهیه‌کننده، مجری طرح یا مدیر تولید بسته می‌شود ، برگه قرارداد کاملا یک‌طرفه است، بدین معناکه طرف دوم فقط یک تعهدی دارد که باید به تعهدات طرف اول که همه آن‌ها شاملش می‌شود، عمل کند.
مدیر فیلمبرداری پروژ‌های سینمایی و تلویزیونی با تأکید براین‌که اکثریت تهیه‌کنندگان بر تعهدات مالی خود در قرارداد‌ پروژ‌ها عمل نمی‌کنند، بیان کرد: اتفاق مهم این است که تهیه‌کنندگان به‌عنوان طرف اول قرارداد، همیشه همه چیز را می‌خواهند و این‌که طرف دوم که ما یا دوستان دیگر باشند، باید به آن تعهدات عمل کنند و تا پایان پروژه نیز این قضیه را پیش ببرند. تمامی این مسیر باید درحالی رخ دهد که خدشه‌ای در کار ایجاد نشود. تنها مشکلی که طرف اول قرارداد دارد موضوع مالی قرارداد است که تعهدشان هم عمل نمی‌کنند.
وی ادامه داد: امروزه قرارداد در سینما و تلویزیون به دلیل عدم تعهد تهیه‌کنندگان همانند مهریه شده است، به‌طوری‌که بنده به شخصه براین باورم که دستمزد مطرح شده در یک قرارداد را کی داده و کی گرفته؟
مدیر فیلمبرداری سریال سفر در خانه خاطرنشان کرد: این مبحث درد و دل مجید گل سفیدی به تنهایی نیست، درد و دل تمامی اعضای صنوف مرتبط با سینما و تلویزیون است. این یک اتفاق ریشه‌ای است که می‌تواند برای همه اصناف اعم از منشی صحنه، دستیار کارگردان رخ دهد.
وی در ادامه با تأکید برآن‌که متأسفانه تعهدی که تهیه کننده نسبت به‌عوامل دارد، هیچ زمان رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: آخرین پروژه‌ای که بنده درآن فعالیت کردم در شهر زنجان انجام شد؛ شش ماه است این سریال تمام شده، چهار ماه برای آن فعالیت کردیم، یک ماه و نیم دستمزد‌مان را داده‌اند، دو ماه و نیم از دستمزدمان مانده است و هنوزم که هنوز است بعد از شش ماه هیچ کجا، هیچ شخصی، هیچ ارگانی پیگیر این موضوع نیست که بنده بتوانم پولم را از این پروژه بگیرم. می‌روم صدا و سیما، به من می‌گویند برو در آن اتاق، می‌روم آن‌جا، می‌گویند برو در آن اتاق.
وی ادامه داد: نمی‌دانم بر چه مبنایی در هزاران اتاق صدا و سیما، اتاقی را برای پیگیری این موضوعات اختصاص نداده‌اند، این امر به این معناست که هیچ رسیدگی‌ای در این سیستم نداریم.
گل سفیدی با بیان این‌که درون قرارداد مربوطه نکات بسیاری وجود داری، بیان کرد: اولا که قراردادی که بسته می‌شود، شخص طرف اول قرارداد است که اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی محبت کند و بر این بندهای قرارداد یک نظارتی داشته باشد که هر اتفاقی افتاد، به یک مکانی مراجعه کنید، خب تکلیف معلوم است. ما با شخص قرارداد می‌بندیم، آخر پروژه یکدفعه نگاه می‌کنیم و می‌بینیم آن شخص می‌گوید صدا و سیما مبلغ مورد توافق را نداده است؛ این درحالیست که بنده به هیچ عنوان با صدا و سیما طرف نیستم. بنابراین سوال اینجاست زمانی که ما زحمت می‌کشیم و کار می‌کنیم اما توافق مالی مربوطه را پرداخت نمی‌کنند ما باید با کی صحبت کنیم؟
مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی بیوگرافی تأکید کرد: اشخاصی در حوزه سینما و تلویزیون حضور دارند که یک نفر نیستند و در هر پروژه باید به صورت گروهی فعالیت کنند؛ برای مثال ما تصویربرداران، صدابرداران، دوستان عزیز صحنه که مدیران هرکدام از آنها باید جوابگوی تعداد افرادی باشند که زیر مجموعه آن فرد فعالیت می‌کنند. معمولا این صنف را آدم‌هایی تشکیل می‌دهند که زورشان نمی‌رسد، باید به کجا مراجعه کنند و پولشان را در بیاورند؟
گل‌سفیدی یادآور شد: خواسته من از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که برای ما تعیین تکلیف کنند ما باید در بند قراردادمان چه چیزی را لحاظ کنیم. الان هزار و یک فیلم و سریال و تله فیلم کار شده است، بدون آنکه پولشان را بگیرند، همه طلبکار هستند. قطعاََ این‌ اتفاقات قشنگ نیست. اگر قرار است کارهای ما دیده شود، اگر قرار است فیلم‌های ما دیده شود، اگر قرار است سریال‌های ما دیده شود، به نظر من باید حق و حقوق افرادی که در این راه زحمت می‌کشند هم ادا شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار