آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه ذهنی خلاق‌تر داشته باشیم / تمرین‌هایی برای افزایش تجسم معمارانه فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - طراحی معماری و سازماندهی فضاها بدون تجسم درست معمار از تعریف فضا و تجسم سه بعدی مکان‌ها امری بی‌معنی است و در زندگی و حرفه معمار از اهمیت زیادی برخوردار است.


سرویس معماری هنرآنلاین: خوشبختانه می‌توان گفت هوش فضایی صرفا استعدادی ذاتی نبوده و با یادگیری راهکارها و تمرین‌های روزانه می‌توان این مهارت را آموخت و تقویت کرد. در این مطلب به چند مورد از این مباحث اشاره می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.
استفاده از کلمات مناسب برای توضیح فضا
برخی از مطالعات و تحقیقات در این باب نشان می‌دهد، استفاده از کلمات مناسب برای توضیح محل قرارگیری ساختمان‌ها و اجسام و نحوه آدرس دهی مناسب می‌تواند، تمرین بسیار موثری در ذهن معمار به مرور ایجاد کرده و منتهی به افزایش قوه تجسم فضایی شود. به عنوان مثال در صحبت‌های روزمره به جای استفاده از کلمه "اینجا" و یا "آنجا" سعی کنید از توصیف دقیق‌تری برای آدرس دهی مانند "در قفسه بالای کمد سمت راست" یا " پشت در جنوبی سمت چپ" استفاده کنید. این تمرین ساده روزمره ذهن شما را برای تجسم مکان دقیق اجسام و تجسم جسم در کل فضا تقویت می‌کند.
شطرنج
بازی شطرنج علاوه بر تقویت ذهن، به دلیل پیش بینی و فکر به قدم‌های بعدی و تجسم حرکت بعدی مهره‌ها، استراتژی خوبی برای تمرین تجسم، بدون حرکت دادن مهره‌های شطرنج است .حفظ ترکیب فضایی بازی و مهره‌ها در ذهن و مقایسه گزینه‌های موجود و اتخاب بهترین حرکت می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای تجسم آنچه به چشم نمی‌بینید، باشد.
بازی با لگو (Lego)
بازی با لگو علاوه بر بازی و سرگرمی به دلیل "اکتشاف فضایی" بیشتر از جنبه سرگرم کننده بودن می‌تواند جنبه آموزشی و تقویت مهارت از راه‌های موثر و خلاقانه داشته باشد. به عنوان مثال ساخت فرم‌ها و اشکال مختلف با استفاده از المان‌های مدولار و تلفیق راهکارهای خلاقانه برای قرار دادن لگوها در کنار یکدیگر می‌تواند ترکیب فضایی جالب توجهی برای افزایش مهارت‌های ذهنی افراد در سنین مختلف باشد.
تقویت و استفاده مداوم از حافظه
تقویت حافظه در سنین مختلف از راه‌های بسیار زیادی امکانپذیر است. یادگیری زبان جدید می‌تواند یکی از راهکارهای موثر باشد. گاهی پیام‌های ذهنی و فعالیت‌های روزمره به طور ناخودآگاه بر حافظه تاثیر گذاشته و می‌تواند نقش موثری ایجاد کند و افراد با جهت دهی به فعالیت‌های روزمره که به طور مداوم انجام می‌دهند، با تغییر نگرش و تمرین‌های ذهنی هوشمندانه می‌توانند کمک بسیار زیادی به تقویت حافظه و ارتقاء آن کنند. برای مثال گاهی شماره تلفن‌هایی که مداوم با آنها سرو کار دارید و یا نام خیابان‌ها و کوچه‌هایی که هر روز از آن‌ها عبور می‌کنید و بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را به سبکی دیگر به ذهن بسپارید.
بازی‌های تصویری و کامپیوتری
بازی کردن با بازی‌های ویدیویی و یا کامپیوتری روش بسیار مناسبی برای افزایش درک فضا و تجسم است زیرا این فضاها ترسیمی سه بعدی از فضای واقعی اما مجازی در ذهن شما ایجاد می‌کند تا به واسطه آن به محیط بیشتر دقت کرده و در حین درک فضا، ایده مناسبی برای قرار دادن ذهن خود در فضایی که ساختگی است و در حقیقت وجود ندارد، به دست آورید.
در ذهن خود با هواپیما پرواز کنید!
اگر از نشستن در مقابل کامپیوتر و یا میز کار خود خسته شدید،تجسم پرواز با یک هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی‌های کامپیوتری باشد. جسمی مانند موبایل یا آنچه در دسترس شماست را به عنوان فرمان یک هواپیمای بدون سرنشین تجسم کرده و باپرواز در فضا به خلاقیت و مجسم کردن مسیرها و حرکت‌های مختلف در فضایی سه بعدی بپرازید.
تجسم نقشه سه بعدی شهر و محل زندگی در ذهن
نقشه‌های گوگل و سیستم‌های GPS که به راحتی امروزه در دسترس همگان قرار دارند گاهی فعالیت ذهنی ما را محدود کردهاند اما با استفاده از این نقشه‌ها و سعی در استفاده و تطبیق موقعیت خود با نقشه‌ها، در هر کجا هستید، می‌توانید آگاهی و دانش خود را در شناسایی شهر و موقعیت خیابان‌های اطراف خود افزایش داده و خود را در موقعیت‌های سه بعدی شهر و کشور تجسم کنید.
حل پازل
برای اوقات فراغت و سرگرمی از بازی‌های مفید برای ذهن خود مانند حل مکعب روبیک. پازل، که هم فیزیکی و هم ذهنی مهارت‌های شما را افزایش می دهد، استفاده کنید.
اسکیس
در نهایت، به عنوان معمار نمی‌توان از ، طراحی‌های دستی و اسکیس از طراحی لوگو گرفته تا طراحی‌های هندسی سه بعدی و پرسپکتیو اجسام و ساختمان‌ها از زوایای متفاوت تا خلق اسکیس از خانه رویایی خود فاصله گرفت. از آنجا که اسکیس از کارهای مورد علاقه معماران محسوب می‌شود، خبر خوب اینکه یکی از مهمترین کارها برای تقویت تجسم شما اسکیس است که می‌توانید در حین لذت بردن از آن روز به روز این مهارت را افزایش دهید.
منبع: آرل

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/162700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی