آریا بانو

آخرين مطالب

همه چیز درباره سرطان روده بزرگ در مردان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
همه چیز درباره سرطان روده بزرگ در مردان
k ٥.٩
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / با علائم سرطان روده بزرگ در مردان آشنایی دارید؟ سیستم گوارشی یک سیستم پیچیده است و فهمیدن علائم و نشانه های مرتبط با سرطان روده بزرگ را با مشکل مواجه می کند.در نتیجه، انجام غربالگری سرطان روده بزرگ به طور مرتب، حیاتی و مهم است. سرطان روده بزرگ که سرطان کولورکتال نیز نامیده می شود سومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است. برای مردان، خطر کلی ابتلا به سرطان روده بزرگ، 1 در 22 یعنی معادل 49/4 درصد است. در این مقاله به بررسی علائم سرطان روده بزرگ در مردان می پردازیم.
علائم سرطان روده بزرگ در مردان
علائم و نشانه های زیادی، می توانند نشان دهنده سرطان روده بزرگ باشند، اما داشتن این علائم، لزوما به این معنی نیست که این بیماری وجود دارد. توضیحات بیشتر دیگری برای این علائم از قبیل عفونت و یا بیماری التهابی روده (IBD) وجود دارد.

با این حال، اگر فردی علائم جدیدی را تجربه می کند، برای تشخیص این بیماری باید به پزشک مراجعه کند. علائم سرطان روده بزرگ در مردان و زنان یکسان است و شامل موارد زیر می باشد:
تغییر در عادات اجابت مزاج
ناراحتی معده یا یک عفونت خفیف و جزئی، می تواند منجر به بروز برخی تغییرات در روده ها شود، مانند یبوست، اسهال، یا مدفوع بسیار باریک و نازک. با این حال، این مشکلات معمولا در عرض چند روز برطرف می شوند و بیماری فروکش می کند.
اگر تغییرات در روده و اجابت مزاج، بیشتر از چند روز طول بکشد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی در زمینه سلامتی شما باشد. اگر فرد این علائم را به طور مرتب و یا بیشتر از چند روز داشته باشد، باید به یک پزشک مراجعه کند.
گرفتگی و نفخ شکم
گرفتگی یا نفخ شکم ناگهانی از مسائل گوارشی رایج و مشترکی هستند که می توانند به علت ناراحتی معده، گاز شکم و یا خوردن برخی غذاهای خاص اتفاق بیفتد. گرفتگی و نفخ شکم مکرر و بدون دلیل می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد هرچند که این نشانه ها و علائم اغلب نتیجه مشکلات سلامتی دیگری نیز ممکن است باشند.
احساس اینکه روده به طور کامل خالی نشده است
اگر روند افزایش اندازه فیزیکی روده باعث انسداد روده بزرگ شود، ممکن است این حس به فرد منتقل شود که هرگز قادر نیست روده خود را خالی کند. حتی اگر روده ها خالی باشند، فرد هنوز هم احساس می کند که باید به دستشویی برود.
وجود خون در مدفوع
دیدن خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد. مدفوع ممکن است دارای رگه های خون قرمز رنگ تازه ای باشد و یا کل مدفوع ممکن است ظاهری تیره تر و قیر اندود داشته باشد. دلایل متعدد دیگری برای مدفوع خونی وجود دارد، مانند بواسیر. با این حال، هر فردی که در مدفوع خود، خون می بیند، باید برای تشخیص و علت این موضوع، به پزشک متخصص مراجعه کند.
کاهش وزن نامعلوم
کاهش وزن ناگهانی و غیر منتظره، می تواند نشانه ای از انواع مختلف سرطان باشد. از دست دادن ناگهانی وزن به مقدار 10 پوند یا بیشتر در عرض 6 ماه، ممکن است نشانه ای برای مراجعه به یک پزشک باشد.
کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان،ممکن است به دلیل این باشد که سلولهای سرطانی، بیشتر از انرژی بدن استفاده می کنند و سیستم ایمنی بدن نیز برای مبارزه با سلول های سرطانی سخت تلاش می کند.
اگر تومور سرطانی بزرگ باشد، ممکن است منجر به انسداد روده بزرگ شود که می تواند باعث بروز تغییراتی در روده و کاهش وزن شود.

احساس ضعف و خستگی
افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است به خاطر مصرف سلول های سرطانی از انرژی بدن و استرس ناشی از علائم روده، احساس خستگی یا ضعف دائم داشته باشند. اگر چه ممکن است اکنون احساس خستگی کنید و سپس این حالت طبیعی شود، اما این خستگی مزمن با استراحت از بین نمی رود.
خستگی مزمن عموما علامت یک بیماری زمینه ای است. هر کسی که خستگی را تجربه می کند، باید به یک پزشک مراجعه کند تا به تعیین علت آن کمک کند.
تنگی نفس
سرطان باعث تخلیه انرژی بدن و خستگی فرد می شود که در نتیجه برای افراد مبتلا به سرطان، عادی است که علائم و نشانه های مرتبط با آن را تجربه کنند، مانند تنگی نفس.
افراد ممکن است برای نفس کشیدن دچار مشکل شوند و یا حتی ممکن است با یک پیاده روی ساده در یک مسافت کوتاه یا خندیدن، به نفس نفس بیفتند.
عوامل خطر سرطان روده بزرگ در مردان
بعضی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند عبارتند از:
داشتن سابقه شخصی مربوط به مشکلات گوارشی، مانند پولیپ های روده بزرگ یا بیماری التهابی روده ( IB)
داشتن سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ
بروز برخی جهش های ژنتیکی که به ارث برده می شوند، مانند سرطان روده بزرگ غیر پولیپسی ارثی (HNPCC)
پیر شدن و افزایش سن
داشتن دیابت نوع 2
برخی از قومیت ها، از جمله آفریقایی- آمریکایی ها و یا یهودی اشکنازی
در تمام موارد نمی توان از سرطان پیش گیری کرد، اما ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی به منظور حذف برخی از عوامل خطرزا، ممکن است به فرد کمک کند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

رژیم غذایی
به گفته انجمن سرطان آمریکا ( ACS )، رژیم غذایی که در آن، مصرف گوشت قرمز یا محصولات گوشتی فرآوری شده بسیار زیاد است، ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.
این غذاها عبارتند از:
گوشت گاو
گوشت بره
گوشت آهو
جگر
هات داگ
برش های گوشت
پختن گوشت در دماهای بسیار بالا، از قبیل گریل کردن یا استفاده از منقل یا سرخ کردن در روغن فراوان، مواد شیمیایی سرطان زایی را آزاد می کند. این مواد شیمیایی همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند، اگرچه رابطه بین روش های پختن گوشت و سرطان هنوز مشخص نیست.
وزن بدن
داشتن اضافه وزن یا چاقی، خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. با توجه به گفته ACS، ارتباط بین چاقی و سرطان روده بزرگ در مردان بیشتر است. کاهش وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
عدم فعالیت
نداشتن فعالیت فیزیکی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. داشتن فعالیت حتی با انجام دادن تمرینات ورزشی سبک در هر روز، می تواند به کاهش این خطر کمک کند.
مصرف الکل
افرادی که به شدت و به طور منظم، الکل مصرف می کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار بگیرند. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
سیگار کشیدن
احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و مرگ، در افراد سیگاری، نسبت به افراد غیر سیگاری، بیشتر است.سیگار کشیدن نیز خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را افزایش می دهد.
درمان سرطان روده بزرگ در مردان
تشخیص بیماری در مراحل اولیه و زمانی که سرطان فقط در روده بزرگ است و به دیگر قسمت های بدن سرایت نکرده است، قابل درمان است و غالبا نیز درمان می شود. عمل جراحی رایج ترین درمان برای سرطان روده بزرگ می باشد و میزان بهبودی و درمان آن حدود 50 درصد است.
یک جراح، غده های سرطانی و هر گونه غده لنفاوی و همچنین بخشی از بافت سالم روده را بر میدارد و سپس بخش های سالم روده را دوباره به یکدیگر وصل می کند. بسیاری از انواع سرطان روده بزرگ که در مراحل اولیه و زود تشخیص داده می شوند، نیازی به درمان های بیشتری ندارند.
اگر سرطان پیشرفت کرده باشد، ممکن است جراحان، بخش بیشتری از روده را بردارند و اگر بیماری به داخل مجرای راست روده رسیده باشد، جراح ممکن است این قسمت از روده بزرگ را نیز بردارد. برخی اوقات، پزشکان برای افرادی که در معرض خطر بالاتری از عود تومورهای سرطانی قرار دارند، شیمی درمانی را توصیه می کنند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم
در اغلب موارد علائم و نشانه های گوارشی، نشان دهنده سرطان نیستند. با این حال، اگر نشانه ها غیرعادی باشند و یا به طور منظم ظاهر شوند و یا به طور یکنواخت، بدتر شوند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید زیرا راه دیگری برای تشخیص این مشکلات وجود ندارد.
حتی اگر علت اصلی، سرطان روده بزرگ نباشد، ممکن است پزشک یک اختلال دیگر را تشخیص داده و درمان کند.
بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، هیچ گونه علائم اولیه ای را نشان نمی دهند، بنابراین علائمی که ممکن است تجربه کنید، می تواند نشانه ای از این باشد که سرطان در حال رشد یا گسترش است. ACS توصیه می کند، مردان و زنان با خطر متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ یا کولورکتال، باید در سن 45 سالگی شروع به غربالگری کنند. در صورتی که فرد به طور منظم در غربالگری شرکت کند، پزشکان می توانند سرطان روده را تشخیص داده و درمان کنند.
جمع بندی و نظر کلی
هر فردی که علائم گوارشی جدید و غیرقابل توضیحی را تشخیص می دهد یا در مورد علائم آنها مطمئن نیست، باید به پزشک مراجعه کند.
غربالگری اولیه و تشخیص زود هنگام در افراد مبتلا به سرطان روده بسیار حیاتی و مهم است. در صورتی که پزشکان، سرطان روده را قبل از اینکه در بدن پخش شود، بتوانند تشخیص دهند، نرخ زنده ماندن به طور نسبی 5 سال و در حدود 92 درصد است. با این حال، میزان بقا و زندگی در میان افرادی که یک مرحله دیرتر، این بیماری در آنها تشخیص داده است، کمتر می باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/163966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود