آریا بانو

آخرين مطالب

چرا باید مواد مغذی را از خوراکی‌ها دریافت کنیم نه از مکمل‌ها؟ پزشکي

چرا باید مواد مغذی را از خوراکی‌ها دریافت کنیم نه از مکمل‌ها؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چرا باید مواد مغذی را از خوراکی‌ها دریافت کنیم نه از مکمل‌ها؟
١٥٠
٠
تبیان / فاکتورهای زیادی برای داشتن یک سبک زندگی سالم وجود دارد. دو جنبه محوری این نوع سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و ورزش است. یک رژیم غذایی دارای تنوع بالا شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین، نه تنها به حفظ سطح انرژی بدن کمک خواهد کرد، بلکه مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد. در بعضی موارد، کمبود مواد مغذی می‌تواند یک فرد را بیشتر در معرض بیماری‌های خاص قرار دهد. به عنوان مثال، ویتامین D برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، از جمله سرماخوردگی مفید است. افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، ممکن است در معرض ابتلا به عفونت تنفسی باشند. بنابراین ممکن است فکر کمک گرفتن از مکمل‌ها به ذهنتان خطور کند، این‌طور نیست؟
میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را می‌توانید از طریق مصرف رژیم غذایی متعادل به دست آورید. با این وجود، اغلب مردم به مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای افزودن به سطح این مواد ضروری روی می‌آورند؛ زیرا آن‌ها مواد مغذی بیشتری را تأمین می‌کنند، اما نه همه آن‌ها! درواقع، مصرف زیاد مکمل‌ها می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.
چرا بهتر است مواد مغذی موردنیازمان را از مواد غذایی کسب کنیم نه از مکمل‌ها؟
همه ما می‌دانیم که در بازار، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی به فروش می‌رسند که در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند اما متخصصین تغذیه معتقد نیستند که این بهترین راه برای دریافت مواد مغذی حیاتی است.
در مقایسه با مکمل‌ها، غذاهای کلیدی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین‌ها تقریباً همیشه یک گزینه سالم هستند. علاوه بر داشتن مواد مغذی بیشتر، از جمله ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها، غذاهای کامل، نیز حاوی فیبرهای مفید و ترکیبات محافظتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همیشه در مکمل‌ها وجود ندارند.
بیشتر بخوانید
مکمل یا مواد غذایی: مسأله این است!
چرا یک فرد باید مولتی‌ویتامین مصرف کند؟ بهترین راه برای به دست آوردن مولتی ویتامین ضروری چیست؟
اغلب متخصصین تغذیه به عنوان افرادی که حامی دریافت بیشتر مواد مورد نیاز از طریق غذا هستند، معتقدند زمان‌هایی وجود دارد که مصرف مکمل‌ها ضروری است تا اطمینان حاصل شود، فرد آنچه که بدن او به آن نیاز دارد را دریافت می‌کند.
علاوه بر داشتن مواد مغذی بیشتر، از جمله ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها، غذاهای کامل، نیز حاوی فیبرهای مفید و ترکیبات محافظتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همیشه در مکمل‌ها وجود ندارند
مولتی‌ویتامین برای کسانی که رژیم غذایی محدودی دارند، آن‌هایی که با هر نوع غذایی سازگار نیستند و کسانی که دچار بیماری‌هایی هستند که مانع دریافت کافی مواد مغذی از طریق غذا می‌شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
درحالی‌که آزمایش خون می‌تواند کمبود مواد مغذی را نشان دهد، اگر فردی احساس کرد که رژیم غذایی محدودی دارد و یا متوجه علائم فیزیکی ناشی از کمبود این مواد ضروری شد، حتماً باید به پزشک مراجعه نماید تا مصرف مولتی‌ویتامین را آغاز کند.
چرا مصرف بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص، خطرناک است؟
دو نوع اصلی از ویتامین‌ها وجود دارد: آن‌هایی که محلول در آب هستند و در حضور آب حل می‌شوند و آن‌هایی که محلول در چربی هستند و می‌توانند در چربی‌ها و روغن‌ها حل شوند. ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند، و این باعث می‌شود که مصرف هرروزه آن‌ها ضروری باشد. در واقع، بدن اکثر ویتامین‌های محلول در آب را دفع می‌کند که شامل ویتامین B و C از طریق ادرار است. در مقابل، ویتامین‌های محلول در چربی، از جمله ویتامین A، D، E و K، در بافت کبد و چربی ذخیره می‌شوند و در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند به سطوح سمی برسند.
ویتامین A به ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا مقدار بیش از حد آن می‌تواند منجر به سرگیجه، استفراغ، خستگی، آسیب کبدی، کم شدن بافت استخوان و ریزش مو شود. دوزهای شدید، این ویتامین حتی می‌تواند مرگبار باشد. توصیه می‌شود مصرف ویتامین A در بزرگسالان از حد 900 میکروگرم در روز تجاوز نکند.
بیشتر بخوانید
ویتامین A: فواید، کمبود، مسمومیت
آهن یک ماده معدنی ضروری است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد. علائم حاد مسمومیت آهن عبارت‌اند از درد معده، حالت تهوع و استفراغ. با این حال، اگر مصرف آهن ادامه پیدا کند، می‌تواند در اندام‌های داخلی انباشته شود و در نهایت منجر به آسیب‌های مغزی و کبدی گردد.
بیشتر بخوانید
چرا آهن زیاد برای بدن مضر است؟
مصرف بیش از حد بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند شما را در معرض خطر مسمومیت قرار دهد، بنابراین قبل از مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.
چطور می‌توانیم تعیین کنیم که باید چه مکملی مصرف شود؟
بهترین راه این است که با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید که بتواند بر اساس رژیم غذایی‌تان کمبودها را محاسبه کند و ارزیابی فیزیکی مربوط به تغذیه را انجام دهد تا علائم احتمالی کمبود را بیابد. متخصصان تغذیه نه تنها در شناسایی این کمبودها آموزش دیده‌اند، بلکه همچنین می‌توانند به شما توصیه‌های شخصی در مورد مکمل‌ها، دوز مناسب و برندهای قابل اطمینان را ارائه دهند.
بیشتر بخوانید
ویتامین‌ها و مکمل‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت
در زمان تهیه مکمل در مورد چه چیزی باید محتاط باشیم؟
اگر دکتر یا متخصص تغذیه توصیه می‌کند که مکمل‌ها را مصرف کنید، قبل از خرید آن، لازم است که به علامت استاندارد سازمان غذا و دارو بر روی برچسب توجه کنید، زیرا نشان می‌دهد که برای تأیید کیفیت، مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به دستورالعمل‌های تولید این سازمان، تولید می‌شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آیا استفاده از لب تاب و تبلت در حین بارداری مجاز است؟

سابقه یک سقط داشته ام، چه کنم؟

خوردن خرما به زایمان کمک می‌کند؟

بلای وحشتناکی که تلفن همراه بر سر جمجمه تان می‌آورد را ببینید!!

چگونه بعد از زایمان شکم مان را کوچک کنیم؟

چه عواملی در گرایش زنان به تناسب اندام مؤثر است؟

موثرترین رژیم تابستانی برای کاهش وزن

از بین بردن چربی پایین تنه با روش‌های خانگی

جلوگیری از زردی نوزاد در بارداری

رژیم های کاهش وزن قبل و بعد از بارداری

نور خورشید نمی‌گذارد چاق شوید!

آیا می توان داروهای کودکان را با مواد غذایی مخلوط کرد؟

مضرات استفاده از موبایل برای زنان باردار

جلوگیری از زردی نوزاد در زمان بارداری و پس از آن

5 حرکت آموزش یوگا مبتدی در خانه برای تازه‌کارها

علت ضعف در بارداری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

6 خوردنی مفید برای دوران حاملگی

رابطه جنسی اول صبح، چه فوایدی دارد؟

بروز پریاپیسم یا نعوظ بی اختیار چیست ؟ علل و درمان آن

خواص و مضرات خوردن آلبالو در بارداری

عفونت ادراری در بارداری + علائم

تکنیک جدید ضد پیری و افزایش عمر انسان تا 150 سال!

چطور بدون تلاش و هزینه زیاد پوست سالم داشته باشیم؟

غذاهای ممنوعه برای خانم باردار

غذاهای چرب چه بلایی بر سر این مرد آورد

5نکته درباره‌ی شیردهی در تابستان

در دوران بارداری چه کنیم تا فرزندمان زیبا شود؟

درمان ناباروری با طب سنتی امکانپذیر است!؟ | چرا ناباروری رخ می‌دهد؟

علائم و علل ابتلا به دیابت بی‌مزه | درمان دیابت از دید طب سنتی

عامل عجیب موثر در افزایش وزن زنان

علایم فشار خون در خانم ها

آشنایی با یک رژیم غذایی مناسب و نکات علمی آن!

خواص بلوبری , میوه‌ای که با خوردن آن به پزشک نیاز نخواهید داشت!

از چه سنی باید منتظر کنترل سر و گردن در نوزادان باشیم

علل نفخ شکم در دوران بارداری و روش‌ درمان آن

علت افزایش ریزش مو در فصل تابستان | راه حال محافظت از مو‌ها

سونوگرافی یادگاری، ممنوع

مادران باردار حتما بخوانند: 8 عاملی که بر ظاهر جنین اثر می گذارد

شگردهای دورزدن پیری پوست

کویتیشن، کاهش سایز یا کاهش وزن؟

دسته ای از دردهای جنسی که نیاز فوری به درمان دارند

حاملگی‌های پرخطر

5 چیزی که مردان باید درباره یائسگی بدانند

بدترین درمان‌های روانپزشکی در طول تاریخ (+تصاویر)

مراقبت از نوزاد نارس در منزل

زنان در تیررس ام.اس

توپک‌های ضد استرس بسازید!

دکتر سلام/ 9 توصیه برای داشتن قامت بهتر

با آلوئه ورا چشمانی زیبا داشته باشید

5 ویتامینی که ناخن‌هایتان را زیبا و محکم می‌کند