آریا بانو

آخرين مطالب

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد گفتگو

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پرویز بهرام چهره ماندگار هنر دوبله صبح چهارشنبه با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون به خانه ابدی بدرقه شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر زنده یاد پرویز بهرام امروز هشتم خرداد با حضور جمعی از هنرمندان سینما، تلویزیون و دوبله کشور از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
حسین خدادادبیگی از دوبلورهای تلویزیون آغازکننده این مراسم بود که با خواندن متنی درباره پرویز بهرام از علی نصیریان دعوت کرد تا پشت تریبون قرار گیرد.
روایت علی نصیریان از تجربیات بازیگری پرویز بهرام
نصیریان در سخنانی گفت: درود می‌فرستم به روان بزرگمرد بازیگری و دوبلاژ ایران. همه فکر می‌کنند او فقط دوبلور بوده اما او از اوایل دهه 30 بازیگری می‌کرد و من از آن زمان با او آشنا شدم. بهرام از کسانی بود که در دکلمه و بیان اشعار حماسی و اجتماعی بسیار کارآمد بود.
وی اضافه کرد: او در زمان فهیمه راستکار کار می‌کرد و بعد از آن من او را در کارگاه‌هایی می‌دیدم که کارهایی از آرتور میلر را به صورت کارگاهی با هم کار می‌کردیم. بعد از آن هم در گروه آقای اسکویی کار می‌کرد و نمایش "اتللو" را در آن دوران کار کرد. یکی از بهترین دوره‌های کاری من آن زمان بود که با هم متداکتینگ را کار کردیم.
نصیریان ادامه داد: اینها را گفتم تا بدانید بهرام هم صدایی استثنایی داشت و هم بازیگری بسیار خوب بود. پرویز بهرام از اوایل دهه 30 که فعالیت‌های نمایشی گروه‌ها شکل می‌گرفت تئاتر را به گونه‌ای دنبال کرد که از لحاظ متن و بازی و کارگردانی به درستی پیش برود آن هم در دوره‌ای که دکتر فروغ، پری صابری و… کمک کردند که برخلاف نمایش‌های معمول لاله زار، جریان درستی در دهه 40 شکل بگیرد.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما افزود: این میراثی بود که تا بعد از انقلاب هم ادامه داشت و من آرزوی آمرزش برای بهرام دارم. او به این کشور خدمت کرد. از چهره‌های ماندگار است و کارهای ماندگاری انجام داد. او در آثاری فعالیت داشت که هنوز زنده است.
عذرخواهی از بی‌نظمی در مراسم
حمیدرضا آشتیانی پور از طرف انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم نفر بعدی بود که روی سن آمد و با تسلیت به جامعه هنری عنوان کرد: ابتدا بابت ناهماهنگی در برگزاری مراسم عذرخواهی می‌کنم. قرار بود این مراسم در مسجد بلال انجام شود و بعد به تالار وحدت رسید و انتظار ما نبود مراسم با این کیفیت و موقعیت در اینجا برگزار شود.
وی اضافه کرد: مبنای حرکت همه کسانی که در حوزه هنر پیش می‌روند توانایی‌ها و استعدادهایشان است و امروز بحثی در این نیست که پرویز بهرام با توانایی‌های خود در این عرصه رشد کرد. با این حال ما همیشه در تلاشیم ناتوانایی‌های خود را نادیده بگیریم و او هم ناتوانی‌های جسمی و فیزیکی را به یک قابلیت و توانایی تبدیل می‌کرد تا حدی که به یک مدل اجرایی در گویندگی بدل شد.
آشتیانی پور تصریح کرد: ویژگی منحصر به فرد بهرام این بود که شنیدن و لذت بردن از صدایش به دانش و مبنای علمی نیاز نداشت.
او بی‌دلیل همه چیز را به ما آموخت
منوچهر اسماعیلی نیز در این مراسم بیان کرد: فراموش نمی‌کنیم که او چه چیزهایی به ما یاد داد او بی‌دلیل به ما آموخت همه چیز را هنر را و ادب را.
وی اضافه کرد: من اگرچه کارم را از طریق کسمایی شروع کردم اما مدیون استاد بهرام هستم که نحوه گفتار را برای من گشود. ما با هم زندگی کردیم، 62 سال زندگی عمر زیادی است و او در این سال‌ها بدون اینکه چیزی طلب کند آموزش داد.
این هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله تصریح کرد: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید، منی در کار نبود و همه با هم بودیم.
اسماعیلی با اشاره به دیگر ویژگی‌های پرویز بهرام عنوان کرد: او به کسی حسادت و رشک نداشت و سرلوحه کار ما بود. یادش گرامی باد و راهش ادامه داشته باشد.
صدایی فاخر، جذاب، پرشکوه و رمانتیک
محمود قنبری دوبلور پیشکسوت دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی درباره زنده‌یاد بهرام گفت: در ماه‌های آغازین سال، روح بهرام پر کشید و به رنج بیماری پایان داد. پر کشیدن او را به خانواده، همکاران و سایر هنرمندان تسلیت می‌گویم و امیدوارم جمیع هنرمندان سال 98 را در کمال سلامتی زندگی کنند.
قنبری یادآور شد: بهرام جزو معدود صداپیشگانی بود که توسط مدیران صداوسیما لقب چهره یا صدای ماندگار را از آن خود کرد و در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها نقش‌های مهمی را دوبله کرد. او صدایی فاخر، جذاب، پرشکوه، مخملین و رمانتیک داشت. از جمله صدای او در نقش امیر کبیر ساخته مرحوم علی حاتمی همچنان خاطره‌انگیز است.
منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت نیز در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: من از نوجوانی که وارد کار دوبلاژ شدم شاگرد بهرام بودم. خاطرم هست صبر می‌کردیم تا کار او تمام شود و برایمان حرف بزند و ما لذت ببریم.
والی‌زاده در ادامه به رفتن بسیاری از دوبلورها و گویندگان رادیو طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از این دوستان را از دست دادیم. من هرچه از صدا، نجابت و دوستی بهرام بگویم کم گفته ام. درباره او چه می‌توان گفت کسی که عمرم در کنارش گذشت و چه زیبا گذشت. من همیشه شیفته فروتنی و مهربانی او بودم.
والی زاده در پایان سخنانش گفت: بهرام همیشه در ذهن و خاطره دوبله ایران باقی خواهد ماند و من این روز را به او و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.
در پایان این مراسم پیکر بهرام را به سمت خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل کردند.
در این مراسم هنرمندانی چون مجتبی نقی‌یی مدیر دوبلاژ سیما، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، ناصر ممدوح، چنگیز جلیلوند، بیژن علیمحمدی، سیامک اطلسی، افشین زی‌نوری، مهوش وقاری، حمید منوچهری، فاطمه معتمدآریا، منوچهر اسماعیلی، معصومه آقاجانی، خسرو احمدی، رضا بنفشه‌خواه، جواد پزشکیان و… حضور یافتند.
مراسم یادبود پرویز بهرام روز شنبه 11 خرداد در مسجد بلال صداوسیما برگزار خواهد شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار