آریا بانو

آخرين مطالب

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد گفتگو

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پرویز بهرام چهره ماندگار هنر دوبله صبح چهارشنبه با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون به خانه ابدی بدرقه شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر زنده یاد پرویز بهرام امروز هشتم خرداد با حضور جمعی از هنرمندان سینما، تلویزیون و دوبله کشور از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
حسین خدادادبیگی از دوبلورهای تلویزیون آغازکننده این مراسم بود که با خواندن متنی درباره پرویز بهرام از علی نصیریان دعوت کرد تا پشت تریبون قرار گیرد.
روایت علی نصیریان از تجربیات بازیگری پرویز بهرام
نصیریان در سخنانی گفت: درود می‌فرستم به روان بزرگمرد بازیگری و دوبلاژ ایران. همه فکر می‌کنند او فقط دوبلور بوده اما او از اوایل دهه 30 بازیگری می‌کرد و من از آن زمان با او آشنا شدم. بهرام از کسانی بود که در دکلمه و بیان اشعار حماسی و اجتماعی بسیار کارآمد بود.
وی اضافه کرد: او در زمان فهیمه راستکار کار می‌کرد و بعد از آن من او را در کارگاه‌هایی می‌دیدم که کارهایی از آرتور میلر را به صورت کارگاهی با هم کار می‌کردیم. بعد از آن هم در گروه آقای اسکویی کار می‌کرد و نمایش "اتللو" را در آن دوران کار کرد. یکی از بهترین دوره‌های کاری من آن زمان بود که با هم متداکتینگ را کار کردیم.
نصیریان ادامه داد: اینها را گفتم تا بدانید بهرام هم صدایی استثنایی داشت و هم بازیگری بسیار خوب بود. پرویز بهرام از اوایل دهه 30 که فعالیت‌های نمایشی گروه‌ها شکل می‌گرفت تئاتر را به گونه‌ای دنبال کرد که از لحاظ متن و بازی و کارگردانی به درستی پیش برود آن هم در دوره‌ای که دکتر فروغ، پری صابری و… کمک کردند که برخلاف نمایش‌های معمول لاله زار، جریان درستی در دهه 40 شکل بگیرد.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما افزود: این میراثی بود که تا بعد از انقلاب هم ادامه داشت و من آرزوی آمرزش برای بهرام دارم. او به این کشور خدمت کرد. از چهره‌های ماندگار است و کارهای ماندگاری انجام داد. او در آثاری فعالیت داشت که هنوز زنده است.
عذرخواهی از بی‌نظمی در مراسم
حمیدرضا آشتیانی پور از طرف انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم نفر بعدی بود که روی سن آمد و با تسلیت به جامعه هنری عنوان کرد: ابتدا بابت ناهماهنگی در برگزاری مراسم عذرخواهی می‌کنم. قرار بود این مراسم در مسجد بلال انجام شود و بعد به تالار وحدت رسید و انتظار ما نبود مراسم با این کیفیت و موقعیت در اینجا برگزار شود.
وی اضافه کرد: مبنای حرکت همه کسانی که در حوزه هنر پیش می‌روند توانایی‌ها و استعدادهایشان است و امروز بحثی در این نیست که پرویز بهرام با توانایی‌های خود در این عرصه رشد کرد. با این حال ما همیشه در تلاشیم ناتوانایی‌های خود را نادیده بگیریم و او هم ناتوانی‌های جسمی و فیزیکی را به یک قابلیت و توانایی تبدیل می‌کرد تا حدی که به یک مدل اجرایی در گویندگی بدل شد.
آشتیانی پور تصریح کرد: ویژگی منحصر به فرد بهرام این بود که شنیدن و لذت بردن از صدایش به دانش و مبنای علمی نیاز نداشت.
او بی‌دلیل همه چیز را به ما آموخت
منوچهر اسماعیلی نیز در این مراسم بیان کرد: فراموش نمی‌کنیم که او چه چیزهایی به ما یاد داد او بی‌دلیل به ما آموخت همه چیز را هنر را و ادب را.
وی اضافه کرد: من اگرچه کارم را از طریق کسمایی شروع کردم اما مدیون استاد بهرام هستم که نحوه گفتار را برای من گشود. ما با هم زندگی کردیم، 62 سال زندگی عمر زیادی است و او در این سال‌ها بدون اینکه چیزی طلب کند آموزش داد.
این هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله تصریح کرد: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید، منی در کار نبود و همه با هم بودیم.
اسماعیلی با اشاره به دیگر ویژگی‌های پرویز بهرام عنوان کرد: او به کسی حسادت و رشک نداشت و سرلوحه کار ما بود. یادش گرامی باد و راهش ادامه داشته باشد.
صدایی فاخر، جذاب، پرشکوه و رمانتیک
محمود قنبری دوبلور پیشکسوت دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی درباره زنده‌یاد بهرام گفت: در ماه‌های آغازین سال، روح بهرام پر کشید و به رنج بیماری پایان داد. پر کشیدن او را به خانواده، همکاران و سایر هنرمندان تسلیت می‌گویم و امیدوارم جمیع هنرمندان سال 98 را در کمال سلامتی زندگی کنند.
قنبری یادآور شد: بهرام جزو معدود صداپیشگانی بود که توسط مدیران صداوسیما لقب چهره یا صدای ماندگار را از آن خود کرد و در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها نقش‌های مهمی را دوبله کرد. او صدایی فاخر، جذاب، پرشکوه، مخملین و رمانتیک داشت. از جمله صدای او در نقش امیر کبیر ساخته مرحوم علی حاتمی همچنان خاطره‌انگیز است.
منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت نیز در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: من از نوجوانی که وارد کار دوبلاژ شدم شاگرد بهرام بودم. خاطرم هست صبر می‌کردیم تا کار او تمام شود و برایمان حرف بزند و ما لذت ببریم.
والی‌زاده در ادامه به رفتن بسیاری از دوبلورها و گویندگان رادیو طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از این دوستان را از دست دادیم. من هرچه از صدا، نجابت و دوستی بهرام بگویم کم گفته ام. درباره او چه می‌توان گفت کسی که عمرم در کنارش گذشت و چه زیبا گذشت. من همیشه شیفته فروتنی و مهربانی او بودم.
والی زاده در پایان سخنانش گفت: بهرام همیشه در ذهن و خاطره دوبله ایران باقی خواهد ماند و من این روز را به او و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.
در پایان این مراسم پیکر بهرام را به سمت خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل کردند.
در این مراسم هنرمندانی چون مجتبی نقی‌یی مدیر دوبلاژ سیما، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، ناصر ممدوح، چنگیز جلیلوند، بیژن علیمحمدی، سیامک اطلسی، افشین زی‌نوری، مهوش وقاری، حمید منوچهری، فاطمه معتمدآریا، منوچهر اسماعیلی، معصومه آقاجانی، خسرو احمدی، رضا بنفشه‌خواه، جواد پزشکیان و… حضور یافتند.
مراسم یادبود پرویز بهرام روز شنبه 11 خرداد در مسجد بلال صداوسیما برگزار خواهد شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!

بهمن پناهی: در موضوع پژوهش از دانشگاه‌های به‌‌روز جهان یک مرحله عقب مانده‌ایم / موزیکالیگرافی جستجویی است برای کشف و بُروز روابط آشکار و نهان موسیقی و خوشنویسی

حذف ازدواج و طلاق از شناسنامه چه شرطی دارد؟!

رضا ایرانمنش: کارگردان‌ها تنها به دنبال چشم سبزها در سینما هستند

حسین زمان: چقدر نبودن روی صحنه سخت بود

همیشه دوست داشتم آثارم پا داشتند و راه می‌رفتند! / مصطفی اسداللهی از نمایشگاه "که همین لباس زیباست" می‎گوید

براتی سده: برخی فکر می‌کنند اگر DICها از محله‌ای بروند، معتادها هم می‌روند

فرح‌بخش: اگر اجازه دهند فیلم‌های کمدی میلیاردی می‌فروشند