آریا بانو

آخرين مطالب

ذائقه ها/ کشک بادمجان؛ کم‌روغن و رژیمی خانه داري

ذائقه ها/ کشک بادمجان؛ کم‌روغن و رژیمی

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ذائقه ها/ کشک بادمجان؛ کم‌روغن و رژیمی
k ١.١
٠
برترین ها / کشک بادمجان یا دیپ بادمجان یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بخاطر تعداد مواد تشکیل دهنده کم و مزه عالی مورد استقبال اکثریت مردم جامعه است. این غذای ساده و در عین حال مقوی هم به عنوان یک پیش غذا و هم به عنوان یک وعده اصلی همراه با نان سرو می‌شود.
کشک بادمجان به دلیل وجود بادمجان با فیبر فراوان و کشک که یکی از منابع غنی کلسیم است یکی از غذا‌های در خور توجه به لحاظ تغذیه است، اما با این وجود به دلیل سرخ شدن بادمجان‌ها و سایر مخلفات آن موجب سنگین و چرب شدن این غذا و در عین حال کاهش ارزش تغذیه‌ای آن می‌شود. بعضی از افراد بادمجان را روی شعله گاز یا حرارت ذغال کبابی می‌کنند، سپس با جدا کردن پوست آن در آب سرد، آن را با پیاز داغ، سیر داغ و کشک مخلوط می‌کنند. اما بسیاری افراد از جمله نگارنده علاقه‌ای به این روش ندارند و طعم دودی بادمجان همراه با کشک برای آن‌ها دلپذیر نیست بنابراین روش‌های دیگر را امتحان می‌کنند. من مطمئنم که اکثر شما روش‌های سرخ کردن بادمجان به صورت رژیمی را می‌دانید به همین خاطر من هم یکی از روش‌های کم روغن را برای درست کردن کشک بادمجان انتخاب کردم که به نظرم به امتحانش می‌ارزد.
چی لازم دارم:
بادمجان: 500 گرم
کشک: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
پیاز: 1 عدد بزرگ
سیر: 5 حبه
زردچوبه: 1 قاشق چایخوری
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
نمک: 1 قاشق چایخوری + 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری
نعناع: 1 قاشق غذاخوری
زرشک: 1 قاشق غذاخوری
گردو: 2 عدد (اختیاری)
چطور بپزم:
1. بادمجان‌ها را پوست بگیرید، اما سر آن‌ها را جدا نکنید. در قابلمه‌ای آب کافی بریزید. 1 قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. حالا بادمجان‌ها را داخل آب بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب زیر گاز را کم کنید.
2. پس از پخته و آب پز شدن کامل بادمجانها، آن‌ها را داخل آبکش بریزید و بگذارید مدتی بمانند تا آب آن‌ها خارج شود. پس از خارج شدن آب رویی آنها، بادمجان‌ها را خیلی آرام با دست فشار داده تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
3. داخل ماهیتابه 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز را خلالی کرده و داخل روغن بریزید تا سرخ شوند. موقع سرخ کردن پیاز، حرارت گاز باید کمتر از متوسط باشد. ابتدا بگذارید روی گاز بمانند و تا چند دقیقه اصلا به آن‌ها دست نزنید. بعد از اینکه کمی آب آن‌ها کم شد، پیاز‌ها را کمی بهم بزنید تا سرخ شوند، بعد از سرخ شدن پیاز‌ها را خارج کنید. سیر را حلقه حلقه کرده داخل روغن مانده از پیاز سرخ کنید.
4. پس از سرخ شدن سیر‌ها را از ماهیتابه خارج کنید. نیمی از روغن را دور بریزید، بادمجان را داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. این سرخ کردن تنها به منظور کمی تفت خوردن و رفع بیمزگی بادمجان آب پز است. حالا 1 قاشق چایخوری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید.
5. حالا 1 تا 2 قاشق غذاخوری کشک به آن اضافه کنید. از این جهت می‌گویم 1 تا 2 قاشق، چون عده‌ای دوست دارند کشک بادمجان پر کشک باشد بعضی هم دوست دارند، میزان بادمجان آن بیشتر باشد.
6. حالا کشک را با بادمجان کاملا بهم بزنید. کمی آب به آن اضافه کنید و زیر گاز را خیلی کم کنید تا آب بخار شود. این کار کمک می‌کند که کشک کامل به خورد بادمجان برود. حالا مقداری از سیر داغ و پیاز داغ را که درست کرده بودیم به محتویات ماهیتابه اضافه می‌کنیم. در حین بخار شدن آب هم مقداری نعناع داغ درست می‌کنیم و در آخر به کشک اضافه می‌کنیم. نعناع داغ تاثیر خوبی روی مزه کشک بادمجان دارد. در انتهای کار مقداری گردوی خرد شده به غذا اضافه می‌کنیم.
7. زرشک را از قبل کمی می‌خیسانیم تا حدی که نرم شود و خاک و شن آن خارج شود. حالا با کمی روغن آن را سرخ می‌کنیم تا حدی که براق شود. می‌توانید 1 قاشق چایخوری شکر را با آبلیمو مخلوط کرده و در انتها روی آن بریزید. شکر باعث کاهش ترشی زرشک و در عین حال براق شدن آن می‌شود. در انتهای کار موقع سرو، زرشک را به آن اضافه کنید و میل کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

میز اردور/ دستور تهیه سالاد گرم گوجه فرنگی و زیتون

کوفته سنتی ترکیه برای شام امشب

آموزش روش جلوگیری از سیاه شدن قارچ در یخچال و هنگام پخت

تا به حال مرغ خامه ای پخته اید؟

رازهای مگو برای پخت فسنجان

میز اردور/ مربایی با دانه های یاقوت

غذای اصلی/ این خورشت تابستانی را از دست ندهید

دستور تهیه پنکیکی فوق رژیمی

ایده های دیده نشده برای پرورش گیاه در منزل

پذیرایی جذاب هندوانه

ناگت مرغ خانگی بپزید

سس کچاپ خانگی با طعم و رنگ عالی

تکنیک فرم دهی سفیده تخم مرغ

از شما/ ناهار امروز

از شما/ ناهار شامی با گوجه

از شما/ مربا

از شما/ دیزی مامان پز

آموزش تهیه سوپ کلم

غذای اصلی/ پلو یونانی را امتحان کنید

از شما/ پلو میگو

از شما/ شام ما

از شما/ کیک تابه رژیمی

خورش دال عدس به سبک خوزستانی ها

آش زرشک غذا خوشمزه خراسان شمالی

املت پیتزای سیب زمینی سرخ کرده

کولی غورابیج غذاهای محلی استان گیلان

شامی کبابی افغانستانی

کلوچه کنجد و بذرکتان برای دیابتی ها

8 توصیه برای چیدمان یک اتاق برای 2 کودک

نکاتی برای انتخاب لباس ساقدوش داماد

طرز تهیه باسلوق شیره انگور (دوشاب)

آبنبات پولکی زعفرانی برای چای عصرگاهی

سوپ مرغ و سبزیجات مخصوص کودکان

 طرز تهیه بیسکوییت با رویه شکلات

ماکارونی اسفناج را نیم پز کنید

«گل همی» استان یزد را امتحان کنید

بدون داشتن فر نان شکم پر درست کنید

طرز تهیه گرم ماسالا ادویه معروف هندی

آموزش تهیه یک شیرینی فرانسوی خوشمزه

اسموتی یخی نارگیلی و مخلوط توت

فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه

گلسازی هنری نشاط بخش و کم هزینه

خودتان زیورآلات تان را بسازید

نحوه انتخاب لباس مجلسی گلدار برای فصول مختلف

شنیون موی مادر عروس

راه های از بین بردن لکه عرق

ایده ای خلاقانه برای ساخت دیوار کوب دخترانه

نوشیدنی ها/ اسموتی هندوانه و طالبی بنوشید و لذت ببرید

میز اردور/ نان ذرت فوری بدون فر

غذای اصلی/ شکشوکه؛ تخم مرغ با سس گوجه فلفلی خودمان!