آریا بانو

آخرين مطالب

کرایه 300 هزار تومانی و درآمد چندین میلیونی؛ کیوسک داری هم مافیا دارد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
کرایه 300 هزار تومانی و درآمد چندین میلیونی؛ کیوسک داری هم مافیا دارد؟
٧٧٩
٠
باشگاه خبرنگاران / شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران بر آن است که پراکندگی کیوسک‌های روزنامه فروشی را سر و سامان دهد.
با آن رنگ نارنجی که در قدیم داشت رنگ و لعابی خاصی به خیابان‌های پایتخت و دیگر استان‌های کشور داده بود و تبدیل به جزء جدایی ناپذیر خاطرات افراد جامعه شده بود و امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که از آن‌ها خاطراتی برای خود نساخته باشد.
با یک حساب سر انگشتی چیزی نزدیک به 70 سال میزبان کاغذ‌هایی بوده است که هرکدام از آن‌ها نقش انکارناپذیری در عرصه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور داشتند.
هرکدام از آن‌ها به تنهایی به عنوان یکی از هویت‌های شهری شناخته می‌شد، اما با روی کار آمدن پدیده‌ای به نام اینترنت و گرایش شهروندان به استفاده از فضای مجازی کم کم عرصه رقابت برایش تنگ شد.
این رقابت نابرابر تا جایی پیش رفت که در دست آخر میدان اطلاع رسانی را به فضای مجازی و اینترنت نوظهور باخت و برای ادامه حیات مجبور به انجام فعالیت‌های دیگر شد.فعالیت‌هایی که با ماهیت اصلی آن در تضاد بود، اما چاره‌ای جزء تغییر رویکرد برای ادامه حیات وجود نداشت.
تاپ چهارشنبه///////////کیوسک‌های روزنامه فروشی ساماندهی می‌شوند
دکه‌های روزنامه فروشی در سراسر کشور هر روزه اخبار کشور را در قالب انواع روزنامه و مجله در اختیار طرفداران دو آتیشه روزنامه قرار می‌دهند، ولی با گسترش اینترنت و فضای مجازی که بیشتر فعالیت آن‌ها در عرصه خبر رسانی است رویکرد صاحبان آن‌ها تغییر کرد و برای ادامه حیات مجبور به ارائه و فروش اجناسی شدند که در قانون اجازه‌ای برای فروش آن ندارند.
حال خبر‌ها از تصمیم گیری برای ساماندهی فعالیت این کیوسک‌ها حکایت دارد که در کنار ساماندهی، نظارت بر عملکرد این کیوسک‌ها نیز افزایش پیدا کند تا به موجب آن از بروز برخی از تخلفات جلوگیری شود.
حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساماندهی کیوسک‌های روزنامه فروشی پایتخت گفت: کیوسک‌های امروزی که تبدیل به روزنامه فروشی شده است در قدیم دکه‌های یخ فروشی بوده‌اند که به علت تغییر مدیریت‌های مختلف شهرداری این دکه‌ها به مرور زمان پیکره خود را تغییر داده‌اند.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران افزود: این کیوسک‌ها به صورت روز به روز کار خود را گسترش دادند و به روزنامه فروشی روی آوردند و در کنار آن اقلامی مانند سیگار و تنقلات نیز به فروش می‌رسد.
تحصیلی اظهار کرد: اصل وجودی آن‌ها بدین شکل بود که بیان کردم، اما باید نگاه کرد که ساز و کار جای گذاری آن به چه شکل بوده است که گاهی مشاهده می‌شود به فاصله چند متر چندین کیوسک جایگذاری شده است؛ به عنوان مثال می‌توان به خیابان خیام اشاره کرد که در یک فاصله محدود گاهی تا 6 کیوسک روزنامه فروشی جای‌گذاری شده است و این جای‌گذاری از لحاظ مدیریت شهری درست نیست.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران اظهار کرد: علت این اتفاق این است که در گذر زمان به علت نبود نظارت، نبود قرارداد و نبود نظارت و مدیریت، این کیوسک‌ها جای خود را تغییر دادند و به خیابان‌هایی که دارای پاخور بهتری است و یا بالای شهر قرار داده است منتقل شده است.
تحصیلی بیان کرد: در حال حاضر با یک آشفتگی در جای گذاری کیوسک‌ها مواجه هستیم و مدیریت شهری تصمیم گرفت با توجه به شعار تهران شهری برای همه اقداماتی انجام دهد تا مردم از تمام امکانات شهری به طور مساوی بهره‌مند شوند.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در پاسخ به این سوال که کیوسک‌های مطبوعاتی منبع درآمد پایدار برای شهرداری است یا خیر، اظهار کرد: کیوسک مطبوعات می‌تواند به عنوان منبع درآمد پایدار برای شهرداری تهران باشد و به علت برخی از موارد قانونی محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از قوانین در حوزه شهری این است که خیابان و پیاده راه به عنوان یک مسیر عمومی شناخته می‌شود و کسی حق ندارد آن را اجاره دهد و ما به همین علت ما تصمیم گرفتیم که کیوسک‌های روزنامه را ساماندهی کنیم.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در پاسخ به این سوال که چه کسانی از امتیاز اجاره و تملک این کیوسک‌ها برخوردار هستند، گفت: در ابتدا این کیوسک‌ها با سهمی‌های مشخص به اقشار ضعیف وگاهی خانواده شهدا و ایثارگران واگذار شد، اما امروز شاهد هستیم که این کیوسک‌ها چندین دست چرخیده است و طرف مذاکره ما برای ساماندهی دیگر صاحبان یا مستأجران اولیه این کیوسک‌ها نیستند.
وی در پاسخ به این سوال که ساز و کار ساماندهی کیوسک‌های روزنامه به چه شکل است، گفت: ما به عنوان مدیریت شهری وظیفه داریم که ساماندهی کیوسک‌ها را انجام دهیم و در این باره جلسه‌های متعدد با اتاق اصناف برگزار کردیم و توافق‌هایی نیز در این باره صورت گرفت و نماینده دادگستری برای بحث قیمت گذاری کیوسک‌ها نیز وارد مذاکره شد.
کیوسک‌های روزنامه فروشی ساماندهی می‌شوند
تحصیلی اظهار کرد: امروز در حال رایزنی با دوستانمان در اتحادیه کیوسک‌دار‌ها هستیم تا بتوانیم از لحاظ جای‌گذاری مکانی، کیوسک‌ها را ساماندهی کنیم و این کیوسک‌ها ثابت شوند تا امکان جابجایی نداشته باشند و در مورد‌های مشخص، خیابان‌هایی که کیوسک‌های متعدد در آن جایگ ذاری شده است، کیوسک‌های اضافی حذف شوند.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران بیان کرد: امروزه مردم پایتخت کیوسک‌های روزنامه را دکه‌ای می‌بینند که چندین روزنامه، سیگار و تنقلات در آن به فروش می‌رسد، اما نگاه ما برای ساماندهی این دکه‌ها به شکل امروزی نیست.
وی افزود: ما می‌توانیم بر روی این کیوسک‌ها پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق نصب کنیم و در کنار آ‌ن تابلو‌های تبلیغاتی نیز نصب شود.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که آنتن‌های اینترنت و اپراتور‌های تلفن همراه نیز بر روی کیوسک‌ها نصب شود.
تحصیلی درباره دیگر اقداماتی که در طرح ساماندهی این کیوسک‌ها قرار است انجام شود، گفت: تعدادی از بانک‌ها به ما اطلاع دادند که می‌خواهند دستگاه خودپرداز بانکی در محل کیوسک‌ها نصب کنند و در ادامه بسیاری از فروشگاه‌ها اعلام کردند که دستگاه‌های فروشگاهی خود را می‌خواهند در کنار این کیوسک‌ها جای‌گذاری کنند.
وی همچنین افزود: مهمترین موضوعات مطرح شده این است که شرکت‌هایی اعلام آمادگی کردند که اتاق شارژ موتورسیکلت‌های برقی که در آ‌ینده قرار است جایگزین موتور‌های انژکتوری و کاربراتوری شود را در این کیوسک‌ها نصب کنند.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران افزود: تمام این مواردی که من ذکر کردم می‌تواند برای مدیریت شهری درآمد پایدار ایجاد کند و در کنار آ‌ن نیز می‌تواند برای صاحبان مشاغل سودآوری داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که ساختار کیوسک‌ها بعد از ساماندهی به چه شکلی می‌شود، گفت: ساختار کیوسک‌ها بعد از ساماندهی کاملا عوض می‌شود، اما باید توجه کرد که ابعاد آن بزرگ نمی‌شود، اما از این شکل امروزی که مردم چهل سال است مشاهده می‌کنند به طور کامل خارج می‌شود و ساختار آن بسیار چشم نواز می‌شود.
تحصیلی بیان کرد: اعتقاد ما این است که روزنامه به این شکل نباید روی زمین چیده شود و برای حل این مشکل با استارت آپ‌های داخلی در حال مذاکره هستیم تا برنامه‌ای تهیه شود که بتوانیم به وسیله آن این مشکل را حل کنیم.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران اظهار کرد: به طور کلی برنامه ریزی ما به شکلی است که کیوسک‌ها را به محلی تبدیل کنیم برای خدمات الکترونیکی به مردم و حتی جایی که مردم به عنوان یک مکان دیدنی به آن نگاه کنند.
تحصیلی در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته برای ساماندهی کیوسک‌ها بین نهاد‌های مربوطه گفت: تمام این ساماندهی باید مسیر قانونی خود را طی کند و خدمات مدیریت شهری و کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر باید طرح ارائه شده را تأیید کند که خوشبختانه موافقت‌های اولیه آن صورت گرفته است و تنها مانده طرح به صورت نهایی آ‌ماده شود تا بتوانیم آن را به عنوان طرح نهایی ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی به مراجع ذی‌ربط ارائه کنیم.
تحصیلی بیان کرد: در این راستا تیم برنامه ریزی و مدیریت شهری تشکیل شده است و در آ‌ینده نزدیک طرح خود را به عنوان لایحه به شورای شهر تقدیم می‌کند و با توجه به استقبال مدیریت شهری امید است هرچه سریع‌تر شاهد ساماندهی این کیوسک‌ها باشیم.
رئیس شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که میزان عوارض و مالیات پرداختی صاحبان این کیوسک‌ها به چه شکل است، گفت: در حال حاضر اطلاعاتی در این باره ندارم.
تحصیلی درباره مبلغ پرداختی ماهیانه این کیوسک‌ها به مدیریت شهری گفت: در حال حاضر عددی که پرداخت می‌شود و گاهی هم پرداخت نمی‌شود ماهی 100 تا 300 هزار تومان است و پرداخت این مبلغ به این شکل است که خیابان‌های بالای شهر ما و به عنوان مثال لاکچری، 300 هزار تومان و کیوسک‌های پایین شهر 100 هزار تومان پرداخت می‌کنند.
وی درباره تعداد کیوسک‌های نصب شده در پایتخت گفت: در حال حاضر یک هزار و 200 عدد کیوسک در تهران وجود دارد که 300 عدد آن متعلق به گلفروشی است.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران درباره ساز و کار تبلیغات این کیوسک‌ها و نحوه واگذاری این فضا به پیمانکاران مربوطه گفت: در سال‌های گذشته قراردادی با پیمانکار جهت واگذاری فضای تبلیغاتی این کیوسک‌ها بسته شد که امروز این قرارداد ماه‌های آ‌خر خود را طی می‌کند و به زودی این قرارداد پایان می‌یابد.
تحصیلی در پاسخ به این سوال که عواید حاصل از تبلیغات محیطی کیوسک‌های روزنامه فروشی نصیب چه نهادی می‌شود؟ تصریح کرد: به طور حتم عواید حاصل از این تبلیغات برای شهرداری و مدیریت شهری است و باید توجه شود بعد از اتمام این قرارداد تبلیغاتی که به شکل امروز بر کیوسک‌ها مشاهده می‌شود جمع اوری می‌شود و در طرح ساماندهی کیوسک‌ها شکل تبلیغات عوض می‌شود.
وی در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت کیوسک داران گفت: در ابتدا باید گفت که این صنف دارای اتحادیه است و اتحادیه آن مانند سایر اتحادیه‌های شغلی کار نظارت و بازرسی را انجام می‌دهد و هرجایی که تخلفی صورت گیرد مراجع ذی‌ربط به آن ورود می‌کنند.
تحصیلی اظهار کرد: همه جا امکان بروز تخلف وجود دارد و کیوسک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند هرگاه تخلفی صورت بگیرد مطمئن باشید برخورد لازم با آن انجام خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران تأکید کرد: کیوسک‌دار‌ها باور کنند که ما می‌خواهیم از وضعیت نابسامانی امروز آن‌ها را خارج کنیم و سر و سامانی به کسب وکار آن‌ها بدهیم و امیدواریم آن‌ها با این دید در بحث ساماندهی کیوسک‌های مطبوعات با مدیریت شهری همکاری‌های لازم را جهت عقد قرارداد‌های لازم انجام دهند.
سازمان بازررسی کل کشور طی نامه‌ای در سال 95 خطاب به شهرداری تهران، دستور ساماندهی و ورود به مبحث قرار داد‌ها و گرفتن هزینه خدمات شهری و نظارت کامل بر فعالیت کیوسک دار‌ها را صادر کرده است.
کیوسک‌های روزنامه فروشی ساماندهی می‌شوند
زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه نظارت بر کیوسک‌ها گفت: عقیده من بر این است که بحث نظارت بر فعالیت کیوسک‌ها باید به‌صورت جدی انجام شود و این نظارت‌ها باید مستمر باشد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمام فعالیت‌های افرادی که به عنوان دسته چندم در کیوسک‌ها در حال فعالیت هستند، به صورت دائم زیر نظر باشد و مدارک افراد مشغول در کیوسک به صورت هفتگی چک شود تا حق بهره برداری این کیوسک‌ها به افراد غیر واگذار نشود.
نژاد بهرام درباره تغییر ماهیت این کیوسک‌ها گفت: من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران با تغیر ماهیت این کیوسک‌ها مخالف هستم و علت مخالفتم این است که در تمام دنیا کیوسک‌های روزنامه فروشی وجود دارد و جراید و مجلات را نمی‌توان از این کیوسک‌ها جدا کرد..
وی ادامه داد: اگر ساماندهی مشاغل قصد تغیر ماهیت این کیوسک‌ها را دارد و دستگاه عابر بانک و شارژگاه موتور سیکلت برقی در آن ایجاد کند بهتر است به فکر احداث مکان‌های دیگری در پایخت باشد، زیرا کیوسک‌ها را نمی‌توان از روزنامه و جراید جدا کرد.
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: کیوسک‌ها با نصب پنل‌های خورشیدی می‌توانند برق تولید کنند و در کنار استفاده برای کیوسک‌ها مازاد آن را به شهرداری بفروشند.
نژاد بهرام ادامه داد: یکی از برنامه‌های ساماندهی مشاغل باید نظارت بر فروش اقلام خوراکی در کیوسک‌ها باشد و قانون ممنوعیت فروش دیگر اقلام در کیوسک‌های روزنامه فروشی بطور جدی دنبال شود.
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح ساماندهی کیوسک‌ها روزنامه فروشی به شورای شهر ارائه شده است؟ گفت: تا به امروز طرحی برای ساماندهی کیوسک‌های روزنامه فروشی به شورای شهر تهران ارائه نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/165171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

استیک مرغ با طعمی بی نظیر

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

پوشش سنتی و دیدنی زنان اروپایی

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

در کانادا به کجاها سر بزنیم؟

گیتی آذرپی درگذشت

نگاهی به رقیبان آزادکار ایران برای کسب سهمیه

تارتار و هدایت ملوان با درد شدید

مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ

عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید

خوشحالی بازیکنان اینتر و سردادن شعار میلان ما اینجا هستیم

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

واکنش اکانت اینستاگرام لالیگا به دو گل پیروزی‌بخش بلینگام

حیرت بارسلونا؛ داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

جنجال در فوتبال آفریقا به خاطر طراحی یک پیراهن!

واکنش کافو به لقب جالب لوکاس واسکز در رئال

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

همنوازی نوازندگان ایرانی و روسی در سنت‌ پترزبورگ

تیزر ویدئویی آهنگ جدید «عشقم» از ناصر زینعلی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

هشدار دانشمندان درباره همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

2 توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا

وضعیت شهر شنژن چین درپی بارندگی شدید

اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح برخورد با کشف حجاب

رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون ایرانی از خدمات دارویی هسته‌ای استفاده می‌کنند

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

نحوه صحیح حمل کیسه‌های سنگین

روش تهیه کنسرو نخودفرنگی در خانه

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟