آریا بانو

آخرين مطالب

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" گفتگو

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" می‌گوید این کار تلاش می‌کند تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه‌نویس فرانسوی- رومانیایی، با طراحی و کارگردانی الهام یوسفی با بازی سهیلا صالحی و آوا علوی از هشتم خردادماه ساعت 19:45 در سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.
الهام یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از ماتئی ویسنی‌یک و اجرای آن گفت: موضوع جنگ همواره دغدغه من بوده است چرا که به نظرم همه انسان‌ها به‌صورت روزانه با مسئله جنگ و تجاوز دست‌به‌گریبان هستند و جنگ تنها مختص به برهه خاص تاریخی جهان و محدود به بوسنی نیست و تنها تعریف‌ها از آن متفاوت است. جنگ تنها تجاوز تن‌به‌تن نیست و انواع مختلفی از آن در سطح جهان دیده می‌شود.
او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: سعی کرده‌ام به نمایشنامه "میدان نبرد، پیکر زن" متعهد باشم، اما واقعیت این است که این جنس از نمایشنامه‌ها که از متن اصلی ترجمه می‌شوند یعنی از زبان فرانسه به فارسی، در آن دخل و تصرف صورت می‌گیرد، چرا که جنس ادبیات ما با زبان فرانسه متفاوت است. متن اصلی زبان سختی دارد و به نظرم آمد آن را برای تماشاگر ساده و روان‌تر کنم.

این کارگردان اضافه کرد: من در نظر نداشتم "میدان نبرد، پیکر زن" را تنها برای مخاطب خاص اجرا کنم و علاقه‌مند بودم مخاطب عام نیز به تماشای نمایش نشسته و از آن دریافتی داشته باشد. جنس دیالوگ‌ها به نسبت نمایشنامه در اجرا تغییر کرده است، صحنه‌ها تا حدودی جابه‌جا شده و خط داستانی برای آن تعریف کرده‌ام، ضمن اینکه این نمایش پایانی متفاوت از متن اصلی دارد.
یوسفی با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر مولتی‌مدیا است که سعی شده "اینتراکشن" باشد و تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند. از آنجا که داستان این اثر نمایشی، روایتی به‌شدت دراماتیک دارد، تماشاگر را دچار هیجانات احساسی می‌کند و به این منظور بر آن شدیم تا برشت‌وار به داستان نگاه کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم بنابراین شروع به فاصله‌گذاری کرده تا مخاطب را به فکر واداریم و تماشاگر این امکان را داشته باشد تا با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند.
او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: در طراحی‌ ویدئوها، حرکت و صحنه از المان‌های تعلیق و تکرار استفاده شده است تا تماشاگر دچار تعلیق شود. وزنه‌ای به پای بازیگران وصل است که زمانی که دو بازیگر به هم می‌رسند بار یکدیگر را جابه‌جا می‌کنند، یعنی آن که در ابتدا سنگین‌تر بوده است، سبک می‌شود و دیگری که سبک‌تر بوده، سنگین می‌شود. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است و بیشتر از طراحی صدا در این اثر استفاده شده است.
یوسفی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" از آدم‌ها دعوت می‌کند تا بیشتر ببینند و بشنوند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی خشونت در حال متداول و عادی شدن است. یکی از پیامدهای این پیشرفت بازی‌های جنگی است که در پرده‌های بزرگ به نمایش درمی‌آیند و این خشونت را توجیه می‌کنند. دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان درگیر این تکنولوژی، صلح را متوجه شود و خشونت برایش به امری عادی تبدیل نشود. او به دلیل کسب قدرت کاذب اتفاقاتی را رقم خواهد زد که منجر به پشیمانی خواهد شد.
دیگر عوامل نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: آرام خادم، ویدئو آرتیست: علی‌یار راستی، موسیقی: امین مانیان، مشاور حرکت: ایده ابوطالبی، مشاور دکور: سارا اعظم‌پناه، مدیران صحنه: سعید مردانی و سعید هنرمند، طراح گرافیک: علیرضا عسکری‌فر، ساخت تیزر: علی‌یار راستی و حامد معصومی، ساخت دکور: استودیو اینکا و دوخت لباس: مرضیه نوروزی.
علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" را از سایت تیوال تهیه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!