آریا بانو

آخرين مطالب

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است گفتگو

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ترانه یلدا، ادبیات را عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی شهروندان به فضاهای شهری دانست و در این باره گفت: ادبیات می‌تواند با الگو قرار دادن فضا و افراد حس علاقه‌مندی به فضا را ایجاد کند.


سرویس معماری هنرآنلاین: ترانه یلدا، معمار و شهرساز، تأثیرگذاری معماری و ادبیات بر یکدیگر را امری بدیهی خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: معماری و ادبیات به شکلی بدیهی بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند زیرا در ادبیات تصویر و چشم‌اندازی از فضا ارائه می‌شود که حاصل زندگی افراد در فضاهای شهری و مکان‌های مختلف است.
او افزود: ادبیات، افراد را در فضاهای شهری و مکان‌هایی که معماری آن را شکل داده است، به تصویر می‌کشد، بنابراین عنصر مهمی در بازتعریف معماری به شمار می‌رود.
این معمار و شهرساز خاطرنشان کرد: در قرن حاضر، بیش از نیمی از جهان ساخته شده است. بنابراین معماران نقش مهمی در شکل کنونی آن دارند. معماران در ساخت شهر و زندگی افراد تأثیرگذار هستند و به طور حتم، شهر نیز در شکل‌گیری زندگی اجتماعی و احساسات مردم مؤثر است.
یلدا، فضا را ظرف حضور انسان‌ها خواند و تصریح کرد: همه ما در یک فضا زندگی می‌کنیم زیرا فضا اساساً ظرف حضور انسان‌هاست. فضا در شکل‌های گوناگونی نظیر شهر، روستا، خانه و .... دیده می‌شود اما به طور کلی این فضاها، قلمرو حضور انسان‌هاست، بنابراین وقتی یک نویسنده در ادبیات، درباره افراد می‌نویسد، راجع به فضا نیز صحبت می‌کند.
او ادبیات را عنصر مهمی در به تصویر کشیدن معماری دانست و ادامه داد: برخی از کشورها در تاریخ و ادبیات جهان، بسیار بیشتر به شهرها پرداخته‌اند، زیرا اجتماع مدنی‌تری دارند بر همین اساس بسیاری از فیلم‌سازان چنین کشورهایی، نقاط مشخصی را با فهم اینکه فضا کجاست، ساخته‌اند. در حالی که اگر به فیلم‌های قدیمی ایرانی نگاه کنیم، چنین عنصری را نمی‌بینیم.
این شهرساز تصریح کرد: در فیلم‌های قدیمی ایران، تنها گاهی شاهد هستیم که تهران به عنوان فضایی پر زرق و برق به تصویر کشیده می‌شود و اساساً فضا، کوچه و ... مشخص نیست، به همین خاطر نمی‌توان عمدتاً تشخیص داد که این اثر در چه خیابان یا فضایی فیلم‌برداری شده است، زیرا آنچه که به مخاطب نشان داده می‌شود، فضایی بی‌نام و ناشناس است که شناختی از فضا را به مخاطب ارائه نمی‌دهد.
یلدا افزود: در ادبیات حضور معماری غنی‌تر است، به همین خاطر در آثار نویسنده توانائی چون امیرحسن چهلتن می‌بینیم که حسی قوی از شهر، اتفاقات شهر و فضای آن ارائه می‌شود. او در رمان‌هایی که درباره تهران قاجار و مشروطه نوشته، به شکلی واضح و زیبا، شهر را به تصویر می‌کشد و اکنون می‌تواند تصویری ذهنی به ما از آن دوران ارائه بدهد، مثلا از زنانی که در کوچه‌های تهران قدیم می‌دویده‌اند تا به مشروطه‌خواهان بپیوندند... اساساً ادبیات به حقیقتی که دنبال آن هستید، نزدیک می‌شود بنابراین اگر کسی بتواند مباحث معماری را به درستی درک کند، می‌تواند حس قوی‌تری را از مکان ارائه دهد.
او درباره نقش معماری در آثار امروز سینمای ایران، گفت: متأسفانه معماری در فضای امروز ما چندان دیده نشده است البته اندکی آگاهی‌ها بیشتر شده است و نمونه‌هایی چون "چهارشنبه سوری"، "سعادت آباد"، "کوچه بی‌نام" و ... از جمله آن هستند، زیرا در بخشی از این آثار، مکان و محیط به تصویر کشیده می‌شود اما در گذشته این کارکرد کمتر بوده است.
ترانه یلدا در ادامه گفت: بخشی از رمان‌های نوین که متعلق به نسل جدید هستند، نیز سعی دارند با هویت شهر همراه شوند. آثاری مانند "خیابان سی و سوم یوسف آباد"، سعی دارند که خود را با یک محله و شهر پیوند دهند یا رمانی مانند "تاول" روایتی از محله جوادیه یا نازی آباد را بیان می‌کند و در پیوندی عمیق با معماری دارد.
یلدا، ادبیات را عامل مهمی در هویت‌بخشی به معماری دانست و تاکید کرد: متأسفانه شهرسازی و معماری در ایران امروز بی‌هویت، کلی و ژنریک و خالی از تشخص شده است. بنابراین وقتی در رمان‌ها مطالبی درباره معماری نوشته می‌شود، به آن تشخصی می‌بخشد و معماری را از بی‌هویتی خارج می‌کند.
او خاطرنشان کرد: معماری به معنای فضای ساخته شده است زیرا فضا می‌تواند یک حس را به مخاطب منتقل کند و احساس شناخت و آشنایی را به همراه داشته باشد. من سال 62 کتابی را به نام "شهرهای نامرئی" از ایتالو کالوینو ترجمه کردم که اخیراً نشر مرکز آن را بازنشر کرده است. در این اثر ایتالو کالوینو درباره شهرهای خیالی نوشته است و در آن بنظر می‌رسد که شهرها نماد و سمبلی از شخصیت افراد هستند.
این معمار ادامه داد: شهر در زبان فرانسوی و ایتالیایی به معنای زن است. بنابراین به نوعی می‌توان گفت که شهر یادآور خاطرات افراد و آشنایان است.
یلدا، ادبیات را عنصر مهمی در یادآوری خاطرات خواند و گفت: ادبیات تداعی‌کننده است یعنی علاوه بر ایجاد حس همزادپنداری، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم مروری بر خاطرات داشته باشیم. بنابراین ادبیات عنصر بسیار مهمی برای ماندگاری است اما معماری نیز حوزه‌ای است که مفاهیم گسترده و جذابی را شامل می‌شود، بنابراین پیوند این دو، به لحاظ فرهنگی اتفاق بسیار مؤثر و مهمی است.
او افزود: متأسفانه امروزه فرهنگ معماری ما افت کرده است زیرا در گذشته افراد توجه و سلیقه و دقت بیشتری نسبت به منظر شهری و معماری داشتند. خانه‌ها الگویی مشخص داشتند و شکل شهر مشخص بود اما امروز با آشفتگی رو به رو هستیم. امروز متأسفانه هر شخص به شکلی که دوست دارد، خانه خود را می‌سازد و فضای شهرها نیز مانند افراد، هیچ ارتباطی با سایر اجزاء ندارد. بنابراین ضروری است که ادبیات در این عرصه حضور داشته باشد زیرا ادبیات می‌تواند با الگو قرار دادن فضا و افراد، حس علاقه‌مندی به فضا را ایجاد کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!