آریا بانو

آخرين مطالب

خواص و مضرات سنگدان مرغ خانه داري

خواص و مضرات سنگدان مرغ

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سنگدان مرغ یکی از بخش های پرخاصیت و مغذی برای انسان هاست
سنگدان مرغ یکی از بخش های پرخاصیت و مغذی برای انسان هاست که رواج استفاده از ان کم است و توجهی برای استفاده از آن نمی شود که دلیل ان می تواند اطلاع نداشتن از خواص بی نظیری که برای سلامتی دارد باشد با جای دادن آن در رژیم غذایی خود می توانید از خواص سنگدان مرغ بهره مند شوید.
یکی از قسمت های مرغ که اغلب دور ریخته می شود سنگدان مرغ است، چرا که اغلب بر این باورند هیچ ارزش غذایی ندارد اما باید گفت که ارزش غذایی که سنگدان مرغ دارد مساوی با قسمت های دیگر مرغ است. پس نباید از بدست آوردن پروتئین موجود در در آن از خواص سنگدان مرغ غافل شد. تحقیقات نشان داده که سنگدان و دل و قلوه مرغ دارای 2 گرم چربی، 78 میلی گرم سدیم، 107 کالری و حدود 272 میلی گرم کلسترول است که می تواند یک وعده غذایی مفید باشد
از خواص سنگدان مرغ چه می دانید؟
سنگدان مرغ سرشار از پروتئین باکیفیت است و منبع عالی مواد مغذی بدن نظیر آهن، روی، سدیم و سلنیوم بدن را تامین می کند، همچنین حاوی ویتامینهایی مانند ویتامین آ، ویتامین های گروه ب و امگا 3 و امگا 6 است.
سنگدان حاوی مقادیر بالایی از چربی ها و کلسترول مفید می باشد است.
یکی از نیاز های اصلی بدن انسان داشتن آهن کافی است تا بدن بتواند، انرژی مورد نیاز خود را تامین کند، و یا به تولید سلول های خونی، هموگلوبین و میوگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در خون را دارند بپردازد. استفاده منظم از سنگدان مرغ می تواند کم خونی را از بین ببرد، مصرف آن بخصوص خانم ها که به توسط عادات ماهیانه‌ خون زیادی از دست می‌دهند توصیه می شود.
ویتامین B3 نیاسن در سنگدان مرغ برای مشکلاتی مانند اضطراب، متعادل کردن هورمون‌های جنسی مفید است.
بر اساس تحقیقات، مردان باید در طول یک روز، 16 میلی‌گرم نیاسین به بدن برسانند، و زنان نیز 14 میلی‌گرم. نیاسین موجود در سنگدان مرغ برای رشد جنین نیز موثر است.
مصرف سنگدان مرغ برای رشد قد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.
از خواص سنگدان مرغ کمک به درمان و قطع کامل ریزش مو است. سنگدان حاوی ویتامین هایی است که به طور کلی برای سلامت پوست و مو بسیار موثر هستند.
تعدیل هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی از دیگر خواص سنگدان مرغ برای سلامتی است.
به دلیل وجود ویتامین آ موجود در سنگدان مرغ به کمک فراوانی به تقویت بینایی می کند.
سنگدان مرغ گزینه ای مناسب برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن و در عین حال خوراکی کم کالری است.
درمان ریزش موی سر با مصرف سنگدان مرغ
از جمله دیگر مواد مغذی در سنگدان مرغ، ویتامین B3 و نیاسین است که هر دو برای درمان مشکل استرس، تعدیل هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو‌ها و جلوگیری از ریزش موی سر و بهبود قدرت بینایی موثر هستند.
مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی از کبد می‌شود، براساسی پژوهش‌ها میزان نیاسین مورد نیاز روزانه مردان بالغ 16 میلی گرم، زنان 14، زنان باردار 18 و زنان شیرده 17 میلی گرم است.
در سنگدان مرغ حدود 4 میلی گرم نیاسین است و می تواند یک خوراک مقوی برای زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند.

نیاسین موجود در سنگدان مرغ برای رشد جنین زنان باردار مناسب است
خواص سنگدان مرغ در بارداری
وجود ویتامین نیاسین و B3 در سنگدان مرغ برای بهبود مشکلاتی مانند اضطراب، به تعادل رساندن هورمون‌های جنسی، جلوگیری از ریزش مو و بهتر کردن بینایی موثر است. طبق نظر محققان، مردان باید در طول یک روز، 16 میلی گرم نیاسین به بدن برسانند، و زنان نیز 14 میلی‌گرم. نیاسین موجود در سنگدان مرغ برای رشد جنین نیز موثر است.
درمان کم خونی با سنگدان مرغ
آهن برای رشد بدن، تامین انرژی مورد نیاز، تولید سلول های خونی، هموگلوبین و میوگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در خون را دارند بسیار ضروری است.
کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند افراد بزرگسال روزانه بین 8 الی 18 میلی گرم آهن برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود مصرف کنند.
براساس تحقیقات در سنگدان مرغ مقادیر بالایی از آهن وجود دارد و افرادی که دچار کم خونی هستند به ویژه خانم ها می توانند از این ماده خوراکی به عنوان یک ماده مکمل درمانی استفاده کنند.
کالری سنگدان مرغ
سنگدان مرغ گزینه ای مناسب برای تأمین پروتئین و در عین حال خوراکی ای کم کالری است. در حالی که 3٫5 اونس از دل مرغ، در حالت آب پز، 185 کالری دارد، همان میزان از سنگدان مرغ، در حالت آب‌پز، از 153 کالری برخوردار است. البته با وجود آن که 32 کالری میان این دو عضو از بدن مرغ اختلاف وجود دارد اما هر دوی آن‌ها در زمره‌ی غذاهای کم کالری به شمار می روند. یعنی میزان کالری موجود در آن‌ها به نسبت وزنی که دارند کم است.
پروتئین دل و سنگدان مرغ
هم سنگدان و هم دل مرغ از پروتئین بالایی برخوردار هستند اما سنگدان به نسبت دل پروتئین بیشتری دارد. 3٫5 اونس از دل مرغ دارای 26 گرم پروتئین و همین میزان از سنگدان از 27 گرم پروتئین برخوردار است. در هر حال، هر دوی این اعضا، قادر به تأمین اسید آمینه‌های ضروری بدن جهت ساخت پروتئین هستند و می‌توان آن‌ها را از جمله بهترین منابع برای پروتئین حیوانی به شمار آورد.

سنگدان منابع خوبی از آهن و روی است
آهن و روی از اصلی ترین خواص سنگدان مرغ می باشد.
هم دل و هم سنگدان منابع خوبی از آهن و روی هستند اما دل منبع بهتری است. 3٫5 اونس از دل مرغ، حاوی 9 میلی‌گرم آهن و 7 میلی‌گرم روی است. این در حالی است که سنگدان از 4 میلی‌گرم آهن و 4٫3 میلی‌گرم روی برخوردار می‌باشد. احتمالاً می دانید که آهن برای ساخت هموگلوبین و انتقال اکسیژن ضروری است، و روی می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی و سایر بیماری ها مبارزه کند.
چربی و کلسترول دل و سنگدان مرغ
با وجود آن که دل و سنگدان مرغ کم کالری و پر پروتئین هستند اما، چنان‌که در بالا نیز گفته شد، از کلسترول بالایی برخوردار می‌باشند و دل علاوه بر کلسترول، چربی بالایی هم دارد. 3٫5 اونس از دل مرغ، حاوی 8 گرم چربی و 242 میلی گرم کلسترول است. این ارقام در همان میزان از سنگدان مرغ به ترتیب 3٫6 گرم و 194 میلی گرم هستند.
البته، چنان که عیان است، سنگدان به نسبت دل از چربی و کلسترول کمتری برخوردار است اما همچنان میزان بالایی چربی و کلسترول در آن وجود دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که میزان مصرف چربی در روز 25 الی 35 درصد کالری دریافتی و میزان مصرف کلسترول در روز کمتر از 300 میلی گرم باشد.
مضرات سنگدان مرغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)
به دلیل میزان بالای چربی و کلسترول موجود در سنگدان، مصرف آن برای بیماران قلبی و عروقی، مبتلا به چربی خون و بیماران نقرسی مضر است و این افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند.
میزان عناصر سنگین و مضر مانند کادمیوم، سرب و کروم در سنگدان مرغ زیاد است.
چربی موجود در سنگدان مرغ از نوع اشباع است و در نتیجه مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه می تواند باعث بروز التهابات بافتی در افراد مستعد گردد.
با توجه به اینکه بیشتر آنتی بیوتیک ها در سنگدان مرغ تجمع پیدا می کند، از این رو اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید سنگدان آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن سنگدان مرغ سرشار از آنتی بیوتیک به خطر نیفتد.
گردآوری: بخش آشپزی بیتوته


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

طرز تهیه اسموتی آلبالو؛ نوشیدنی جذاب تابستانی

طرز تهیه حلوا سوهانک

پیتزای مرغ شکم پر تابه ای

«هالاو» غذای سنتی سنندج

کوفته نخودچی غذایی پرکالری و مقوی

شش خوراکی طلایی برای یک صبحانه کامل

غذای اصلی/ کوفته بلغور با سیب زمینی

از شما/ بادمجون سرخ کرده

دلمه فلفل دلمه ای

صفر تا صد تهیه کوکو سبزی با تره فرنگی

غذای اصلی/ لونگی بادمجان با رب آلوچه؛ غذای مورد علاقه خانم ها

طرز تهیه خورش نارنگی خوشمزه به صورت تصویری

شیرینی رنگین کمان؛ برای عید غدیر

میز اردور/ ترشی گوجه گیلاسی؛ دورچین لذیذ غذا

میز اردور/ دستور و کاربردهای سس پستو

میز اردور/ شیره خرمای خانگی و نکات مهم تهیه آن

کاپ کیک های دلبرانه برای جشن تولد

موهیتو؛ نوشیدنی تابستانی و دلچسب

غذای اصلی/ آموزش پخت خورشت شش‌انداز بادمجان

بهترین ترفندها برای آسایش و راحتی در آشپزی

دمنوشی جادویی به نام گل سرخ

آشپزی که پنکیک های هنری درست می کند

کمپوت آلوئه ورا؛ انرژی بخش و خوشمزه

بهترین و خوشمزه ترین آبگوشت خانگی

آسانترین روش های تشخیص لوازم آرایش تقلبی

طرز تهیه مافین مرغ و پیازچه

آثار هنری چشم‌نواز با چیدمان مواد غذایی

میز اردور/ کمپوت آلوئه ورا؛ انرژی بخش و خوشمزه

ایده های گیفت نمدی و سبز برای عید غدیر

صبحانه/ تست بادام و عسل تنوری؛ خوشمزه و مغذی

میز اردور/ دسر شکلاتی فندق و بادام تست

میز اردور/ تست میوه؛ پیشنهاد صبحانه برای کودکان

ایده های خلاقانه برای پر کردن ظروف روی میز

چه رنگ مویی به پوست سبزه میاد؟

از شما/ ناهار امروز پیتزای من

از شما/ آبدوغ خیار

ازشما/ معجون خونگی

ازشما/ آبگوشت خوشمزه

ازشما/ پلو میگو

ازشما/ ناهار من

از شما/ دوستان کیک هام چطورن

ازشما/ نهار خوشمزه ما

از شما/ باستا پیتزایی

ازشما/ شام قرمه سبزی

ازشما/ شام امشبمون

ازشما/ ناهار ما ماکارونی

ازشما/ بفرماید دوستان

از شما/ شام من

ازشما/ بفرماییدپنکیک

ازشما/ شام دورهمی