‍ در زیر جزایر برمودا چه می‌گذرد؟ گوناگون

‍ در زیر جزایر برمودا چه می‌گذرد؟

‍ به گزارش تابناک باتو، محققان قبلاً به منبعی از آتشفشان در اعماق زمین دست یافته بودند که در ناحیه‌ی گذار میان گوشته‌ی تحتانی و فوقانی قرار داشت. تا به امروز، تصور بر این بود که می‌دانیم آتشفشان‌ها چگونه به وجود می‌آیند؛ اما این کشف جدید نشان می‌دهد که فرایند شکل‌گیری آتشفشان‌ها به این سادگی هم نیست. در جزایر برمودا که در بالای یک کوه دریایی آتشفشانیِ منقرض‌شده قرار دارد، زمین‌شناسان اولین شواهد مستقیم در رابطه با موادِ حاصل از ناحیه‌ی گذار را پیدا کرده‌اند؛ این ناحیه بین 400 تا 650 کیلومتر در زیر سطح زمین واقع شده است؛ مواد هم می‌توانند به بیرون از آتشفشان‌ها پرتاب شوند.
زمین شناس «استفان گزلوف» از دانشگاه کرنل می‌گوید: «ما انتظار داشتیم که داده‌های‌مان نشان دهد این آتشفشان یک سازه‌ی گوشته‌ای باشد که از قسمت‌های عمیق‌تر گوشته سرچشمه می‌گیرد؛ یعنی مثل نمونه‌ای که در هاوایی است. این اولین‌بار است که به نشانه‌ای صریح از ناحیه‌ی گذارِ واقع در اعماق گوشته‌ی زمین دست پیدا می‌کنیم. پس بر این اساس، دریافته‌ایم که آتشفشان‌ها می‌توانند به شکل دیگری هم پدید آیند.»
آتشفشان‌های هاوایی که بین 200 تا 400 کیلومتر هستند، از قسمت‌های عمیق نشأت می‌گیرند. اما بر اساس یافته‌های جدید گروه محققان، آتشفشان برمودا در بخش‌های بسیار عمیق‌تری قرار دارد؛ در منطقه‌ای غنی از آب، بلور و سنگ‌های مذاب. محققان این شواهد را در سال 1972 در یک نمونه‌ی هسته‌ی استخراج شده در برمودا پیدا کردند. این نمونه طولی معادل 700 متر دارد و به نوعی جدول زمانی تاریخ زمین‌شناختی این منطقه محسوب می‌شود. وقتی مواد، ته‌نشین شده و رسوب می‌کنند، لایه‌ای در سنگ ایجاد می‌شود. محققان می‌توانند از این‌ها برای بازسازی رویدادهای گذشته استفاده کنند. محققان به تجزیه و تحلیل آن نمونه پرداخته و به دنبال ایزوتوپ‌ها، عناصر تریس و شواهدی از آب و عناصر فرار گشتند. محققان انتظار داشتند نتایج‌شان بگوید که آتشفشان از گوشته‌ی فوقانی سرچشمه می‌گیرد. اما آن‌ها چیز دیگری پیدا کردند؛ 30 میلیون سال قبل، ناحیه‌ی گذار دچار فوران شده و موادی را از گوشته‌ی فوقانی به سطح پرتاب کرده است؛ در همین منطقه بود که نخستین کوه‌های دریایی آتشفشانی پدید آمدند.

«سارا مازا» زمین شناس از دانشگاه مونستر، می‌گوید: «من در ابتدا گمان کردم گذشته‌ی آتشفشانی برمودا خیلی خاص است. وقتی از هسته نمونه‌برداری کرده و متوجه بافت‌های متنوع و ویژگی‌های معدنی در جریان‌های گدازه‌ای مختلف شدم، نظرم تغییر کرد. ما خیلی زود غنی‌سازی ترکیبات عناصر کمیاب را تایید کردیم. بررسی اولیه نتایج کار بسیار هیجان‌انگیزی بود و اسرار برمودا یکی پس از دیگری افشا شدند.»
محققان بلورهای حاوی مقادیر زیادی آب پیدا کردند؛ حتی بیشتر از آنچه در نواحی فرورفتی پیدا شده بود. تجمع این مواد معدنی در نمونه نشان از وجود مقدار بالای آب دارد. آنچه که منبع هسته‌ی گدازه‌ای را شناسایی کرد، ایزوتوپ‌های سرب بود؛ این ایزوتوپ‌های کمیاب هرگز قبلاً در گدازه دیده نشده بودند. اینها پرتوزادترین ایزوتوپ‌های سرب هستند که تاکنون در حوضه‌ی آبخیز یافت شده‌اند و انتظار نمی‌رود از گوشته‌ی فوقانی نشات گرفته باشند. به باور محققان، مواد یافت شده به بخش‌های عمیق‌تری تعلق دارند. مدل‌سازی‌های عددی، این فرصت را به محققان داد تا تعیین کنند محتمل‌ترین سناریو، اختلال در ناحیه‌ی گذار بوده است که باعث ذوب شدن مواد شد و آن‌ها را به سطح فرستاده است.
محققان در پایان افزودند: «با این تحقیقات می‌توانیم نشان دهیم که ناحیه‌ی گذار زمین یک مخزن شیمیایی به‌شدت فعال است. حالا ما اهمیت آن‌را بر حسب ژئودینامیک جهانی و فعالیت‌های آتشفشانی می‌شناسیم.»
این مقاله در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

چهل سال پیش در چنین روزی/ آیت‌الله طالقانی در مراسم بزرگداشت شهدای 30 تیر: اسلامی که می‌شناسیم هیچ آزادی‌ای را نفی نمی‌کند

چگونه کولر ماشین را خنک‌تر کنیم؟

فریب ظاهر تخم‌مرغ‌های رنگی را نخورید

حقوق زنان در دوران مشروطه

کار‌های محال به ظاهر ساده که تقریبا انجامشان غیرممکن است

هنر عکاسی در دوره قاجار

اینفوگرافی/زمان وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام داد

ارواح شاهان در آرامش نیستند؛ مهم‌ترین رهبران جهان را که جنازه‌شان گم شده است بشناسید/ از ناپدید شدن هیتلر و شایعه زنده بودنش تا ناپدید شدن جنازه صدام و رضا شاه و حل کردن جسد تزار روسیه در اسید

برای هنرمند آزادی ضرورتی حیاتی است

طرح عجیب استالین؛ لشکر انسان‌های میمون‌نما

خطرات اشعه ماورای خورشید چشم کودکان را 3 برابر بزرگسالان تهدید می‌کند

حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

اعتدال بهاری و پاییزی از دیدگاه زمین تخت گرایان

هوش مصنوعی به زبان ساده

تصاویر عجیب از تپه‌های شنی مریخ

جوان کردن 50 ساله مغز با تحریک الکتریکی

بررسی رویدادهای نجومی سال 98

جادوی زمین و زمان در لابلای تقویم

اولین عکس واقعی از یک سیاهچاله

موش‌ها مانند انسان درد در دیگران را حس می‌کنند

عکس از سیاه‌چاله تا چه حد واقعی است تا چه حد کامپیوتری؟

فرود اضطراری هواپیما به علت حمله قلبی خلبان در آسمان!!

مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید تا سرطان نگیرید

اگر در مطب با فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی مواجه شوید، چه می‌کنید؟

مهمترین اقدامات در برابر بلع مواد سوزاننده توسط کودک

3 نوشیدنی موثر در کاهش فشارخون

هوای قلبمان را بیشتر داشته باشیم/ سن شیوع سکته قلبی در ایران پایین است

چرا دختران تمایل به ازدواج با مردان مسن دارند

ناهار اشرافی وزیر محیط زیست فرانسه و همسرش جنجالی شد!!

چادر از چه زمانی حجاب برتر زنان ایرانی بوده است؟

مدل و رنگ واقعی موی این ستاره‌ها، شگفت‌زده‌تان می‌کند!

شاه مرا تمسخر کردند، لج کرده عرض کردم شما هم امشب شام ندارید!

چگونگی تاسیس دانشگاه امام صادق به روایت آیت‌الله مهدوی‌کنی: محل دانشگاه، قبلا مرکزی وابسته به دانشگاه هاروارد بود / سمت آیت‌الله منتظری در دانشگاه چه بود؟

مراسم عروسی لاکچری پولدارها در دوره قاجار!

چرا نام خیابان «مصدق» در سال 1360 به «ولیعصر» تغییر کرد؟ / از اعلامیه جبهه ملی علیه قصاص تا ناآرامی های 25 خرداد

حکایت تکان‌دهنده تجارت برده‌ / پوشش قانونی برده‌داری در اروپا و امریکا طی قرن بیستم

واکنش‌های بین‌المللی به تقاضای پناهندگی یهودیان در جریان جنگ جهانی چه بود؟

اشتباه نکنید! این‌ها فتوشاپی نیستند. (+تصاویر)