آریا بانو

آخرين مطالب

کیارستمی گفت غیر ممکن است دوربین را بدهم، مگر از روی جسدم رد شوید! فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
فرهاد صبا مدیر فیلمبرداری مطرح سینمای ایران که با زنده‌یاد عباس کیارستمی در فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» تجربه همکاری داشته، در گفت و گویی اختصاصی با بانی فیلم به مناسبت سالروز تولد کیارستمی، از خاطره سفر خود با این کارگردان گفت. این خاطره شنیدنی را که به صورت یادداشت تنظیم شده بخوانبد.
*****
یکی خاطراتی که همیشه از عباس کیارستمی در ذهن دارم، مربوط به سال 1367 یا 68 می‌شود. زمانی که فیلم «خانه دوست کجاست» در جشنواره لوکارنو حضور داشت. چند روزی از جشنواره گذشته بود که از سوی دبیرخانه فستیوال خبر دادند به «خانه دوست کجاست» دو – سه جایزه تعلق گرفته و به همین خاطر عباس کیارستمی حتما باید در مراسم حضور داشته باشد. مسوولان فارابی گفتند با اینکه زمان کمی تا پایان برگزاری جشنواره باقی مانده، اما می‌توان برای کیارستمی بلیت تهیه و مقدمات حضور وی را در جشنواره فراهم کرد. جالب اینکه کیارستمی این شکل از دعوت را درست ندانست و از سفر منصرف شد. کیارستمی یکی – دو روز بعد از این ماجراها با من تماس گرفت و گفت فرهاد می‌آیی برویم شمال؟! گفت بیا برویم جاهای مختلف را بگردیم.
من هم قبول کردم و صبح فردای آن روز او با یک ماشین رنو آمد دنبالم. در راه از جنگل‌های بسیاری گذشتیم و حتی در برخی لحظات از ماشین پیاده می‌شدیم و در همان حوالی گشت و گذار می‌کردیم. حتی از یکی از لوکیشن‌های فیلم‌هایی که قرار بود بسازد بازدید کردیم.
کارمان که تمام شد، به روستایی رفتیم و از اهالی آن منطقه خانه‌ای اجاره و شب را در آنجا سپری کردیم. چه صبح زیبایی داشت آن منطقه. صاحب آن خانه برایمان صبحانه درست کرده بود. پس از آن راهی جاده شدیم. یادم هست وقت ناهار کنار جاده، قهوه‌خانه‌هایی ساخته شده از چوب و شاخه درخت بود که به مسافران چای و نیمرو می‌داد. در داخل همان قهوه‌خانه گفت: «فرهاد من کار تبلیغات زیاد انجام داده‌ام. قبل از انقلاب وقتی محصل بودم یکی از صبح‌ها از پشت پنجره دیدم برف زیبایی آمده است. از همان پشت پنجره گفتم سلام ای برف زمستانی، خوش آمده‌ای، خوش نشسته‌ای… . دیدم ادامه این می‌تواند شعری باشد. شعر را کامل کردم و به سراغ یکی از برندهای تولید آبگرمکن رفتم. گفتند شعرت چند؟! 100 تا یک تومانی بهم دادند. اون شعر تبلیغ آن برند شد. حالا مانده بودم آن 100 تومان را چطور خرج کنم. اولین درآمد هنری‌ام خیلی خاطره خوشی داشت. بعدها برای بانک عمران هم به همین شکل شعر گفتم». دقیق یادم نیست ولی چنین مضمونی داشت: «آقای واکسی. این شوفر تاکسی…».
یکی از خاطره‌های مهمی که در همان جا از زبان عباس شنیدم، این بود که وی زمانی در رادیو سازی کار می‌کرده. عباس می‌گفت: «زمانی در رادیو سازی در منطقه اختیاریه کار می کردم. اوستایم می‌گفت تا ساعت هشت شب باید اینجا بنشینی. یکی از همین روزها فرخ غفاری را دیدم که با مردی دیگر قدم‌زنان از مقابل مغازه رد شدند. شنیدم که درباره سینمای مدرن و سنتی صحبت می کردند. یکی از چیزهایی بود که عجیب رفت در ذهنم که سینما چیست».
شب شد. می‌خواستیم جایی بخوابیم. به هتلی رفتیم، اما چون کارت شناسایی همراهمان نبود قبول نکردند. عباس به مسوول پذیرش آن هتل گفت: «من عباس کیارستمی هستم!» آن فرد هم در جواب گفت: «خب باش!». در همین حین مسافری که از آنجا به طور اتفاقی رد می‌شد ما را شناخت و به مسوول آن هتل سفارشمان را کرد. مسوول هتل هم در نهایت کوتاه آمد و آن شب را هم در آنجا گذراندیم.
فردای آن روز از جاده هراز عبور کردیم. عباس طبق معمول در گوشه جاده از ماشین پیاده شد و شروع کرد به عکاسی از کوه‌ها و درختان. در همین حین صدای ایست آمد. ابتدا زیاد جدی نگرفتیم تا اینکه این بار با صدایی بلندتر فرمان ایست آمد. دقت کردیم دیدیم سربازی از یک فاصله دور ما را با اسلحه‌اش نشانه گرفته. سرباز آرام آرام به سمتمان آمد و گفت اینجا عکاسی ممنوع است و باید با من به مقر فرماندهی بیایید. به چادر فرماندهی رفتیم و با فرمانده شروع به صحبت کردیم. عباس می‌گفت: «من کیارستمی هستم. ایشان هم صبا هستن، فیلمبردار سینما و تلویزیون». فرمانده قانع نشد و از عباس خواست نگاتیوها را تحویل بدهد و برود که با مخالفت شدید وی مواجه شد. خوشبختانه آنجا هم دو دانشجوی نظامی بودند که ما را نجات دادند. جالب اینکه کیارستمی همچنان می‌گفت: «غیر ممکن است دوربین را به شما بدهم، مگر اینکه از روی جسد من رد شوید. شما تماس بگیرید ببینید من چه کسی هستم. من از جایی که هیچ تابلویی نیست، عکس گرفتم. من الان باید لوکارنو باشم. در جشنواره باشم…».
این سفر همیشه جزو خاطرات خوب من با عباس کیارستمی است که تاکنون جایی مطرح نشده. یادش بخیر باشد. امروز هم که تولدش است. هیچوقت یادش از ذهن‌ها پاک نمی‌شود…

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/170928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه