آریا بانو

آخرين مطالب

سینما باعث راه‌اندازی تماشاخانه هامون شد/ هدف اصلی ما تولید تئاتر است / گزارش نشست رسانه‌ای هادی حجازی‌فر مدیر تئاتر هامون فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هادی حجازی‌فر گفت: امیدوارم تئاتر هامون در کنار کارهای حمایتی تا یک سال و نیم آینده محلی برای اجرای گروه تئاتر "گسست" شود چراکه در کنار رویکرد حمایتی که داریم هدف اصلی ما تولید تئاتر است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: چندی است که تماشاخانه هامون با نام پیشین باران با مدیریت جدید هادی حجازی‌فر فعالیت خود را با اجرای نمایش "پروانه الجزایری" به کارگردانی سعید حسنلو آغاز کرده است. به بهانه شروع به کار مجدد این تماشاخانه با مدیریت جدید، نشست رسانه‌ای صبح امروز سه‌شنبه 4 تیرماه در محل این تماشاخانه با حضور هادی حجازی‌فر و دیگر عوامل آن برگزار شد.
هادی حجازی‌فر در ابتدای این نشست گفت: رویای من به منظور تاسیس و راه‌اندازی یک تماشاخانه باز می‌گردد به سال 77 که دانشجوی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران بودم. در آن زمان گروهی با عنوان "گسست" را تشکیل دادیم و نخستین مشکل گروه‌ها پس از دانشگاه، سالن تئاتر بوده و هست.
او در ادامه ضمن اشاره به اینکه رویکرد دولت در بخش خصوصی تنها در حوزه تئاتر جواب داده است خاطرنشان کرد: با توجه به نبود حمایت‌های دولتی استقبال و تقاضای درخواست اجراها به نسبت کمتر شد و تاسیس تماشاخانه‌های خصوصی فرصتی را برای جوان‌ترها ایجاد کرد.
این بازیگر تئاتر و سینما همچنین افزود: از ابتدا در جریان راه‌اندازی سالن تئاتر باران توسط خیام وقار کاشانی بودم. خوشبختانه اکنون موفق شدیم این مکان را به صورت چهار ساله رهن کرده و آن را بازسازی کنیم. برخی از گروه‌های تئاتری به دلیل فضای ناحقی که علیه این سالن ایجاد شد کمر آن را شکستند. اکنون برای احترام به تماشاگر در تلاش هستیم تا مخاطب در تمام بخش‌های این سالن احساس مطلوبی داشته باشد و فکر نکند به مانند برخی دیگر از سالن‌های خصوصی قصد آن را داریم که تنها پولی را از او دریافت کنیم. در صورتی‌که حریقی در سالن اتفاق بیفتد تماشاگر برای خروج پانزده دقیقه فرصت دارد و برای بازسازی از متریال نسوز در این تماشاخانه استفاده کرده‌ایم. همچنان کارهای دیگری باقی‌ست و به لحاظ فنی باید تقویت شود.
حجازی‌‌فر ضمن اشاره به اینکه تئاتر هامون قرار نیست صرفاً یک سالن خصوصی برای اجرا باشد، عنوان کرد: ما فقط دو اجرا در روز خواهیم داشت تا گروه‌ها زمان کافی را در اختیار داشته باشند. ممکن است یک باکس ساعت پنج در راستای حمایت از گروه‌های تجربی نیز اضافه شود تا شرایط بهتری نسبت به سالن‌های دولتی برای جوان‌ترها فراهم آید. بهای بلیت اجرای ساعت پنج به نسبت پایین‌تر خواهد بود.
او درباره نمایش "تایم لپس" که قرار است به زودی در این مجموعه روی صحنه برود، یادآور شد: این نمایش واقعاً مرا شگفت‌زده کرد و از این رو حتی یک ریال بابت اجرا دریافت نکردیم و حتی مبلغی نیز به آنها پرداخت خواهد شد چراکه استعدادهایی در حوزه نویسندگی و کارگردانی در این اثر دیدم که در پنج سال آینده خواهند درخشید. برای این نمایش انواع تخفیف‌ها را درنظر داریم و شرایط خوبی برای تماشای این نمایش ایجاد خواهیم کرد.

مدیر تئاتر هامون با اشاره به اینکه آثار نمایشی متقاضی اجرا در تئاتر هامون حتماً باید بازبینی شوند، اظهار کرد: ما درنظر داریم با اجرای آثار مطلوب در این تالار نمایشی، تماشاگر در دراز مدت به نام این سالن اعتماد کند. از آنجا که من خود منتقد جریان کنونی تئاتر هستم باید در این راستا جریانی راه بیندازیم و از آن حمایت کنم.
حجازی‌فر در ادامه افزود: اکنون در حال کار بر روی سایت تماشاخانه هستیم و مراحل نهایی آن را طی می‌کنیم و به زودی این سامانه راه‌اندازی خواهد شد. سیستم ستاره‌دهی برای کلیه تئاترها از امکانات این سایت است. همچنین طی سیستمی تماشاگران حرفه‌ای تئاتر را در فضای مجازی رصد کردیم و از آن‌ها نیز یاری خواستیم و آن‌ها در گروه بازبینی تماشاخانه حضور خواهند داشت.
این بازیگر با بیان اینکه تئاتر هامون باید محلی باشد برای کسانی که عاشقانه کار می‌کنند، گفت: در سایت تئاتر هامون انحصارهایی را از بین خواهیم برد تا گروه‌ها را مستقیم به دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی معرفی کنیم. ایده‌های هزینه‌بری برای این مجموعه دارم که بودجه آن را از کار در سینما تامین می‌کنم. از آنجا که این تماشاخانه را به صورت رهن کامل در اختیار داریم و اجاره ماهیانه پرداخت نمی‌کنیم برای اجرای این ایده‌ها دچار اضطراب نیستیم.
او در ادامه اضافه کرد: مرکز هنرهای نمایشی داستانش با دولت برای من متفاوت است، در آنجا بچه‌های تئاتری مشغول کار هستند که با هم رشد کردیم و تاکنون پیگیر کارهای تئاتر هامون به لحاظ معنوی بودند ضمن اینکه مرضیه برومند و شهردار منطقه 11 نیز حمایت خود را از ما دریغ نکردند و از همه آن‌ها بسیار سپاسگزار هستم.
هادی حجازی‌فر ضمن بیان اینکه تئاتر هامون با نمایش "پروانه الجزایری" فعالیت خود را آغاز کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به درگیری‌های ما برای بازگشایی این مجموعه، تبلیغات گسترده‌ای برای این اثر صورت نگرفت اما خوشبختانه این نمایش در سایت تیوال از نگاه مخاطبان دومین امتیاز بالا را دارد. مبلغ فروش نمایش "پروانه الجزایری" بیش از هفتاد میلیون بوده و ما با آن‌ها قرارداد درصدی داشتیم.
او در ادامه افزود: به منظور حمایت از آثار نمایشی که در این مجموعه اجرا می‌شوند قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را با سایت‌ها و صفحات مجازی از جمله فیلم نیوز امضا خواهیم کرد و از آنجا که نگاهی حمایتی داریم آن‌ها نیز با ما همکاری می‌کنند. در این مجموعه واحد گرافیک و تیزرسازی در جهت کمک به گروه‌ها نیز داریم.
حجازی‌فر همچنین گفت: قصد دارم نمایش "مکبث" و "رومئو و ژولیت" را روی صحنه آوریم به این منظور تا یک جاهایی نیز پیش رفتم اما با توجه به درگیری‌هایی که دارم و حساسیت‌هایم نسبت به گذشته روال کندتری داشته‌ام. "مکبث" را به مهر و آبان موکول کرده و "رومئو و ژولیت" را با کمی تغییرات اواسط تابستان شروع خواهیم کرد.
او با تاکید براینکه سینما باعث شد تا این مجموعه راه‌اندازی و امکان حیات داشته باشد و در بدترین شرایط باید خودش، خود را تامین کند و از پس هزینه‌های خود برآید، عنوان کرد: تغییر نام این مجموعه به دلیل امکان فعالیت ما بود و همچنان ما با مجوز تئاتر باران فعالیت می‌کنیم. برنامه خیلی بلندپروازانه‌ای دارم و امیدوارم تا سه سال آینده یک پردیس واقعی تئاتر با کمک دیگر سالن‌ها و شهرداری راه‌اندازی کنم. امیدوارم این سالن در کنار کارهای حمایتی تا یک سال و نیم آینده محلی برای اجرای گروه تئاتر "گسست" شود چراکه در کنار رویکرد حمایتی که داریم هدف اصلی ما تولید تئاتر است.

هادی حجازی‌فر با اشاره به اینکه تئاتر برای من ارزش افزوده دارد و حالم با تئاتر خوب است اما در سینما با همه کارها حالم خوب نیست، گفت: برنامه‌های بسیاری داریم اما ترجیح می‌دهم زمان رونمایی، آن‌ها را معرفی کنم. فعلاً رویکردمان این است تا از گروه‌های جوان بااستعداد حمایت کنیم. تمام کارهایی که در این تماشاخانه اجرا می‌شود باید دارای تمام جنبه‌های کارهای نمایشی باشد. برنامه‌های آموزشی نیز در نظر داریم که برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت‌مان رایگان خواهد بود اما رویکردمان در این مجموعه آموزشی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/171471/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود