آریا بانو

آخرين مطالب

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان گفتگو

حلقه مفقوده  تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حسین بختیاری قسمت نخست مجموعه "سفر وحشت" را در دست چاپ و نشر دارد.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، حسین بختیاری نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: علاقه‌ به نوشتن برای نوجوانان و توجه‌ای که به اسطوره و مباحث ماجراجویانه دارم ساختار نگارش سه‌گانه‌ای با عنوان "سفر وحشت " را رقم زد. قسمت نخست این مجموعه با عنوان "دره جهنمی" در مرحله صفحه‌بندی است و توسط انتشارات پلیکان نشر خواهد یافت؛ همچنین مشغول نوشتن قسمت دوم این مجموعه هستم.
او با این توضیح که سه‌گانه "سفر وحشت" داستانی آمیخته از وحشت و فانتزی است، ادامه داد: سه نوجوان در سفری تابستانه به شمال ایران، در نزدیکی یک جنگل، اسکان پیدا می‌کنند. آن‌ها به واسطه ماجراجویی‌ و از سر پرکردن اوقات خود به یک منطقه ممنوعه می‌روند. ورودی این منطقه یک دره سرسبز است ولی راه برگشت برای آن‌ها مسدود می‌شود. تلاش این سه برای یافتن راهی جدید به منظور بازگشت بی‌فایده است. در این بین یکی از آن‌ها به واسطه موجودی که تنها سایه‌اش را دو نفر دیگر دیده‌اند ربوده می‌شود؛ این‌جاست که دره رمز و راز خود را آرام آرام به آن‌ها نشان می‌دهد.
بختیاری با بیان این که در کشورمان تعداد کمی نویسنده‌ و شاید انگشت‌شمار به نوجوانان و نیاز آنان در داستان‌ها پرداخته‌اند، افزود: هنگامی که کتاب‌های موجود را بررسی می‌کنیم بیشتر به نویسندگان خارجی و کتاب‌هایی هم‌چون داستان‌های جی. کی. رولینگ؛ آر. ال. استاین؛ جی. کی. تالکینگ و... برخورد می‌کنیم. این در حالی است که نوجوانان ما با بسیاری از فضاها، شخصیت‌ها، رفتارها و حتی شوخی‌های این نویسندگان بیگانه هستند. تازه اگر شانس و اقبال با خواننده نوجوان همراه باشد و با داستانی که ترجمه خوبی دارد روبرو شود.
او با این توضیح که حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری بدون شک نوجوانان هستند، تصریح کرد: آنان بین کودکان و بزرگسالان سردرگم ماندند و جامعه هنری به نیاز آنان پاسخ نمی‌دهد. البته نوجوانان در بیشتر مسایل هنری در حوزه تئاتر و سینما نیز با کمبود محتوا روبرو هستند. حتی ممکن است در سال یک نمایش و یا یک فیلم سینمایی خوب برای نوجوانان تهیه و تولید نشود. به این موارد می‌توان موسیقی، گالری هنری و ... را نیز اضافه کرد.
بختیاری با بیان این که شور و هیجان نوجوانان تنها با یک داستان ساده هرچند با اوج و فرودها و کشمکش‌های متعدد خاموش نمی‌شود، افزود: نوجوان خواهان هیجان است، صحنه‌های کوبنده و آتشین که قله‌های تخیل، به آتشفشانی تبدیل شود. او بیش از هر سنی قادر است خود را در جای شخصیت اصلی یا شخصیت‌های دیگر قرار دهد. همذات‌پنداری نیز در این سن در بالاترین سطح قرار دارد. البته بسیاری از داستان‌هایی که برای نوجوانان نوشته شده‌اند فاکتورهای لازم را رعایت نکرده‌اند.
او تصریح کرد: انتشارات پلیکان با مدیریت غلامحسین اعرابی که بی‌شک یکی از بهترین مترجمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، است و کتاب‌های زیادی را در این راستا تولید و نشر داده، با دعوت از من، تهیه و تولید کتاب‌های نوجوانان با قلم کاملا ایرانی را مدنظر گرفته است. یکی از موارد مهمی که آقای اعرابی به آن توجه داشت؛ جذابیت آثار با تکیه بر تخیل بود. فضایی که در داستان‌های کهن، افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی مادربزرگی بسیار با آن روبرو بودیم و حالا نویسندگان کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند.
بختیاری با تاکید بر این که قصه‌های دیو و پری و جن را همه ما در دوران کودکی شنیده‌ایم اما هیچ‌گاه داستان‌های نوینی را از این قصه‌های کهن نپروراندیم و مکتوب نکرده‌ایم، اظهار داشت: "شاهنامه" به عنوان بزرگ‌ترین شاهکار داستانی سرشار از این موجودات است که در کنار فضای داستانی – شاعرانه آن حکمت و تعقل را می‌آموزیم. هیچ‌گاه به دیو و سیمرغ نخندیدیم و آن را به سخره نگرفتیم بلکه مابه‌ازای امروزی آن‌را یافتیم و پند گرفتیم. به همین دلیل در داستان خودم نیز به خلق موجودات جدیدی از جمله "شیمر" یا در اصطلاح (شتر گاو پلنگ) اقدام کردم تا ضمن بالابردن تخیل و ارتقا هیجان خواننده، کشش داستان را نیز افزایش و در لابه‌لای آن به پندی هرچند کوچک بپردازم.
او اضافه کرد: صحبت‌های اولیه نیز با انتشارات پلیکان برای چاپ مجموعه داستان کوتاهم شامل 9 اثر برای بزرگسالان داشتم.
بختیاری این روزها علاوه بر نوشتن داستان، مشغول تمرین نمایش موزیکال برای کودکان است. این نمایش که "کدو و لوبیای سحرآمیز" نام دارد نگاه جدیدی به داستان قدیمی "جک و لوبیای سحرآمیز" دارد و ایرانیزه شده و حاوی اتفاقات جدید است.
حسین بختیاری متولد سال 1353 است. "جوجه تیغی"، "مامان واسه چی گریه می‌کنه؟" برای کودکان و مصور، "شکست‌ها و شکسته‌ها"، "بچه‌های جنگ" هر دو برای نوجوان و "لنگرگاه اهریمنان" رمان نوجوان، آثار منتشر شده این نویسنده محسوب می‌شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست