آریا بانو

آخرين مطالب

ورزش دوران قاعدگی؛ کدام را انجام ندهیم؟ ورزشي

ورزش دوران قاعدگی؛ کدام را انجام ندهیم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ورزش دوران قاعدگی؛ کدام را انجام ندهیم؟
٢٠٨
٠
تابناک با تو / اگر شما بدنسازی یا با وزنه کار می‌کنید، سعی کنید که در این دوران از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مثلا اگر قبلا برای جلو بازو از وزنه‌های 5 کیلویی استفاده می‌کردید، آن را به 3 کیلو کاهش دهید. بلند کردن ورزنه‌های سنگین در دوران عادت‎ماهانه، نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه به بدن‎تان هم آسیب می‌رساند.
شاید از نظر شما ورزش کردن در دوران قاعدگی، سخت و طاقت‌فرسا باشد، اما اگر بدانید که چه فوایدی برایتان دارد، مطمئنا آن را در این دوران رها نمی‌کنید. البته شما برای ورزش در این دوران محدودیت‌هایی دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‎ایم.
ورزش فواید بسیاری برایتان دارد. به عنوان مثال تعادل هورمون‌ها را در بدن شما برقرار می‌کند. علاوه بر آن، در دوران قاعدگی نیز بسیاری از مشکلات جسمی را تسکین می‌دهد:
درد
گرفتگی عضلات
نفخ
افسردگی
نوسانات خلقی
زود رنجی
خستگی
حالت تهوع
ورزش علاوه بر تسکین درد‌های پریودی، فواید بسیاری نیز برای سلامت کلی بدن شما دارد. به عنوان مثال از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آرتریت، پوکی استخوان، دیابت و... نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که حتما لازم نیست به دنبال ورزش‌های قدرتی و حرفه‌ای بروید تا از این فواید بهره‌مند شوید، هر ورزشی که خودتان به آن علاقه دارید، حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد هم می‌تواند سلامت بدن شما را تضمین کند.
ورزش در دوران عادت ماهانه نه تنها جسم شما، بلکه روحیه‎تان را هم تغییر خواهد داد. از آنجا که در طول ورزش، تولید اندورفین در بدن شما افزایش می‌یابد، افسردگی، نوسانات خلقی و عصبانیت شما نیز کم می‎شود.
بهترین ورزش‌ها در دوران عادت‎ماهانه
در دوران قاعدگی، شما باید ورزش‌هایی را انجام دهید که توانایی‎شان را دارید. یعنی ورزشی که هم شما به آن علاقه داشته باشید و هم برایتان مفید باشد. برای اکثر خانم‌ها ورزش کردن در روز‌های اول و دوم پریود، سخت است که دلیل آن هم خونریزی زیاد است. برای این دو روز، شما می‌توانید به جای باشگاه، در خانه ورزش‌های سبک را انجام دهید. از روز دوم به بعد می‌توانید ورزش‌های زیر را انجام دهید.
پیاده‎روی
پیاده‎روی یکی از ساده‌ترین ورزش‎هاست. شما در هر زمان و مکان، بدون این که نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشید، می‌تواند این ورزش را انجام دهید. فقط حواس‎تان به زمان پیاده‎روی در دوران عادت‎ماهانه باشد. شما نباید مدت زمان زیادی و با سرعت زیادی پیاده‎روی کنید. هر چه در این دوران تعادل را بیشتر حفظ کنید، بهتر است.
ورزش‌های هوازی یا ایروبیک سبک
منظور ما از سبک این است که شما نباید در دوران قاعدگی به بدن‎تان بیش از حد فشار آورید. از این رو، اگر می‌خواهید ورزش‌های هوازی انجام دهید، بهتر است که زمان آن را نسبت به روز‌های عادی، کمتر کنید. به عنوان مثال، اگر در روز‌های عادی 1 ساعت ایروبیک کار می‌کردید، این زمان را به نیم ساعت کاهش دهید.
ورزش‌های قدرتی
اگر شما بدنسازی یا با وزنه کار می‌کنید، سعی کنید که در این دوران از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مثلا اگر قبلا برای جلو بازو از وزنه‌های 5 کیلویی استفاده می‌کردید، آن را به 3 کیلو کاهش دهید. بلند کردن ورزنه‌های سنگین در دوران عادت‎ماهانه، نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه به بدن‎تان هم آسیب می‌رساند.
ورزش‌های کششی و تعادلی
یوگاه ورزش فوق‎العاده‌ای برای ریلکس کردن عضلات و کاهش درد و گرفتگی عضلات است؛ بنابراین می‌توانید آن را در دوران پربود انجام دهید، به شرطی که حرکات را درست اجرا کنید. پیلاتس نیز مثل یوگا باعث کشش عضلات می‌شود و درد‌های جسمی شما را در این دوران کاهش می‌دهد. ورزش تای چی نیز می‌تواند برای رهایی از تنش و استرس این دوران، برایتان مفید باشد.
ورزش‌های ممنوعه در دوران عادت‎ماهانه
اگر ورزشی که شما در دوران قاعدگی انجام می‌دهید، درست و اصولی باشد، بسیاری از دردهایتان را کاهش داده و روحیه تان را شاد می‌کند، اما اگر آن را اشتباه انتخاب کنید، به بدن تان آسیب می‌رسانید. اما چه ورزش‌هایی در این دوران برای شما ممنوع است؟
ورزش‌های سنگین یا ورزش‌های طولانی مدت می‌تواند در این دوران برای بدن شما مضر باشند. این بدین معنی نیست که از ورزش‌های همیشگی‌تان دست بکشید، بلکه باید شدت آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده که 1 ساعت ورزش سنگین در دوران پریود منجر به التهاب بدن می‌شود.
حالت‌های سخت یوگا نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان داده که برخی از حرکات یوگا مانند حرکت ایستادن روی سر یا سیرشاسانا، باعث می‌شود که رحم به سمت سر کشیده شود. در این حالت ممکن است که برخی از مویرگ‌ها که خون را از رحم خارج می‌کنند، پاره شده و خونریزی شما را تشدید کند. بنابراین بهتر است که دور آن‌ها را نیز خط بکشید.
اگر شما حین ورزش احساس خستگی، حالت تهوع یا درد و ناراحتی در قسمتی از بدن‎تان کردید، بهتر است که کمی بایستید و استراحت کنید. اگر این علائم همچنان در بدن شما ادامه داشت، ورزش را در آن روز رها کنید.
در نهایت، چیزی که شما باید در دوران عادت‎ماهانه بدان توجه کنید، علائم بدن‎تان است. به نشانه‌های بدن‌تان دقت و بر اساس آن ورزش کنید.
شما باید در دوران عادت ماهانه به بهداشت‎تان بیش از پیش اهمیت دهید. از آنجا که ورزش می‌تواند شما را در معرض باکتری و جرم‌های بیشتری قرار دهد، بهتر است که در این دوران بهداشت را بیشتر رعایت کنید. به عنوان مثال نوار بهداشتی اضافه با خود داشته باشید یا این که هنگام انجام برخی حرکات، زیرتان پارچه‌ای تمیز بیاندازید تا از برخورد با زمین یا دستگاه‌های باشگاه، جلوگیری شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چهارمین شکست والیبال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا

تیم فوتبال بانوان ذوب‌آهن منحل می‌شود!؟

تیم بسکتبال زنان ایران راهی رده‌بندی غرب آسیا شد

تیم ملی والیبال زنان ایران مغلوب چین تایپه شد

توقف تیم فوتسال زنان در ایستگاه شهرداری رشت

نتایج هفته دوم لیگ برتر فوتسال زنان اعلام شد

درخشانی نایب رییس زنان فدراسیون کشتی شد

معاون وزیر ورزش: منعی برای حضور زنان در رویدادهای ملی ورزشی نداریم

شکست تیم ملی والیبال زنان ایران برابر قزاقستان

مسابقات والیبال قهرمانی کشور دختران در قزوین آغاز شد

پیشکسوت پهلوانی: ورزش زورخانه‌ای فراجنسیتی است

دولت به دنبال افزایش سهم جوانان و زنان در مدیریت است

امکان حضور زنان در ورزشگاه آزادی فراهم شد

ایران در دیدار رده بندی بسکتبال بانوان غرب آسیا

چهره ها/ جشن تولد سید محمد موسوی

نخستین اعزام بین‌المللی بسکتبال زنان بعد از انقلاب

نماینده قایقرانی ایران موفق به کسب سهمیه پارالمپیک 2020 شد

بانوی قهرمان ورامینی مدال جهانی خود را به مسجد جمکران اهدا کرد

ترسی در چهره ملی‌پوشان ندیدم

تغییر برنامه تیم ملی بسکتبال بانوان در غرب آسیا

امکان حضور زنان در استادیوم آزادی ایران فراهم شد ؟!

دختران والیبال ایران یک گام تا تعبیر رویا

شکست ندا شهسواری در تور جهانی پینگ پنگ

می‌توانم از سد الهه منصوریان عبور کنم

برنامه مسابقات بسکتبال بانوان در غرب آسیا مشخص شد

حضور در جمع 4 تیم برتر آسیا تلاش بیشتری می‌خواهد

چند قاب از استارت دختران ایرانی در سئول

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/28

شکست سنگین بانوان ایران مقابل میزبان در گام نخست

تیم ملی والیبال زنان مغلوب کره جنوبی شد

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/27

پرتابگر المپیکی ایران: پیشرفتی در دو و میدانی زنان حاصل نشده است

ویدئوچک برای موی بلند زن والیبالیست/ ویدئو

بهایی که دولت به ورزش زنان داد

آغاز هیجان در فوتسال بانوان/ تساوی مدافع عنوان قهرمانی در هفته اول لیگ

پیروزی تیم ملی والیبال بانوان در دیداری دوستانه

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/26

نایب رییس فدراسیون فوتبال: حضور زنان به فضای اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد

بن‌بست در مذاکرات فدراسیون آمریکا و تیم ملی زنان

دروازه‌بان اسبق تیم فوتبال دختران: به فوتسال بیشتر علاقمندم

نتایج هفته اول لیگ برتر فوتسال زنان اعلام شد

همایش عمومی رکابزنی بانوان مشهدی برگزار شد

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/24

آغاز لیگ برتر فوتسال بانوان از جمعه

صابری: تکنیکمان خوب است فقط تجربه کمتری داریم

خسروی به کوناک اسپور ترکیه پیوست

نایب رییس فدراسیون دو و میدانی: افزایش تیم‌ها در لیگ چشمگیر است

ترکیب تیم ملی قایقرانی زنان در مسابقات قهرمانی جهان اعلام شد

دختر فوتبالیست ایرانی لژیونر شد

تنیس باز بوشهری به مرحله نهایی انتخابی تیم منتخب هوپس جهان دعوت شد