آریا بانو

آخرين مطالب

مرکز زنان و خانواده رياست‌جمهوري معاونت مي‌شود خانواده

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

رييس مرکز زنان و خانواده رياست جمهوربي از ارتقاء مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري به معاونت خبر داد و گفت: در حوزه زنان و خانواده مصوباتي همچون افزايش زمان مرخصي زايمان، تقليل ساعت کاري زنان سرپرست خانوار، مرخصي تحصيلي جهت حفظ ارزش زن و توازن ميان نقش همسري و نقش‌هاي اجتماعي در هيات دولت به تصويب رسيده و براي قانوني شدن تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد شد.

  مريم مجتهدزاده با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گفت: ارتقاء مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري به معاونت از جمله برنامه ريزي‌هايي است که در دولت دهم در حوزه زنان و در خصوص اصلاح ساختار و زمينه‌هاي مديريتي زنان انجام داده است که البته در دولت قبلي نيز مطرح بوده است و اين امر باعث بالا رفتن ضمانت اجرايي برنامه ريزي‌ها و گسترش نظارت و عملکرد و بودجه اختصاص يافته مي‌شود و شاهد ارتقاي ساختاري خواهيم بود.

وي با اشاره به حضور مشاورين امور بانوان در دستگاه‌هاي مختلف اجرايي، افزود: تعدادي از وزارتخانه‌ها داراي اين مشاورين بودند اما در ساختار بسياري از آنها اين مسئله ديده نمي‌شد. به همين منظور پيشنهادي ارائه شد تا در تمامي دستگاه‌ها،‌ وزارتخانه‌ها، فرمانداري‌ها و حتي بخشداري‌ها مشاوران بانوان در ساختار تشکيلاتي اين سازمان‌ها ديده شوند تا در شوراي معاونين وزارتخانه به جهت مشارکت در تصميمات و برنامه‌ريزي‌ها حضور موثر داشته باشند.

مجتهدزاده گفت: مطابق مصوبه هيات دولت فرمانداري‌هاي ويژه دو کارشناس مشاور بانوان و مابقي جايگاه‌ها يک کارشناس در ساختار خود تعريف کرده‌اند.

رييس مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري با اعلام تشکيل ستاد ملي زن و خانواده افزود: سال 85 توسط شوراي انقلاب فرهنگي کارگروه ملي خانواده به دولت نهم پيشنهاد شده بود تا اينکه در دولت دهم اين کارگروه به ستاد تبديل شده و با اضافه شدن موضوع زنان، ستاد ملي زن و خانواده تشکيل شد که اين ستاد با رياست معاون اول رييس جمهور، هشت وزير و نمايندگاني از قوه مقننه، قوه قضاييه، شوراي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، فراکسيون بانوان مجلس به تدوين آيين‌نامه‌ها و مصوبات در خصوص مسائل و مشکلات زنان مي‌پردازد و اين مصوبات حکم مصوبات هيات دولت را دارد.

وي با بيان اينکه برنامه‌هايي در حوزه زنان در حال پيگيري است اظهار کرد: در ماده 230 برنامه پنجم توسعه چهار سند در حوزه زنان مصوب شده و حدود 567 برنامه اقدامي در اين سندها ديده شده است. همچنين تمام فرمايشات مقام معظم رهبري در حوزه زنان و خانواده از سال 68 تا 91 جمع آوري شده و حدود 3000 کليد واژه استخراج شده که مباني تدوين و اصلاحيه قوانين در حوزه زنان است. همچنين با توجه به چشم انداز 1404، آيات و روايات قرآني و منشور حقوق و مسئوليت زنان وضعيت زنان در جامعه رصد مي‌شود و تمام سعي‌مان را در جهت ارتقاي ساختاري سيستم‌هاي خودمان و دستگاه‌هاي ديگر و نيز محقق شدن مطالعات بانوان کشور مي‌کنيم.

مجتهدزاده با اشاره به مصوباتي در مورد تسهيلات ويژه زنان اظهار کرد: در حدود 2 سال گذشته با همکاري وزارت بهداشت و مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري بحث افزايش مرخصي زايمان زنان از شش ماه به 9 ماه و همچنين دو هفته مرخصي براي آقايان تحت عنوان مراقبت از همسران طي لايحه‌اي تقديم هيات دولت شد. همچنين خلا‌هايي که در قانون قبلي نظير مادراني که فرزند مرده به دنيا مي‌آورند، مادراني که مشکل فرزندخواندگي دارند يا به شيوه‌هاي جديد بارداري صاحب فرزند مي‌شوند و يا صاحب فرزندان دوقلو مي‌شوند، وجود داشت با اصلاحيه‌هايي در اين قانون پيش بيني شده است.

وي افزود: اين قانون در مجلس تصويب شد اما شوراي نگهبان از نظر مالي ايراداتي بر مبناي اصل 75 وارد دانست و جهت بررسي دوباره به دولت تحويل داده شد.

مجتهدزاده با اشاره به مخالفت دستگاه‌ها با افزايش مرخصي‌ها افزود: اين قانون پس از تصويب لازم الاجرا ست و ضمانت اجرايي آن منوط به تصويب و قانون شدن آن است.

وي با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري در سومين نشست انديشه راهبردي تاکيد بر برقراري تعادل و توازن بين نقش همسري و نقش اجتماعي داشتند، افزود: در همين رابطه طرح تقليل ساعت کار بانوان از 44 ساعت به 36 ساعت به کميسيون اجتماعي دولت تقديم شد. اما در هيات دولت با موانعي روبروست. از اين جهت که اين امر ممکن است به کمرنگ شدن نقش بانوان در اجتماع و کاهش رغبت کارفرماها در استخدام بانوان منجر شود. به همين جهت در هيات دولت بحث تقليل ساعت کار براي زنان سرپرست خانوار و زناني که کودک زير شش سال دارند و زناني که فرزند يا همسر معلول دارند تصويب شد.

رييس مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري در تشريح مرخصي تحصيلي زايمان گفت: زناني که دانشجو هستند و صاحب فرزند مي‌شوند به جهت آنکه از تحصيل خود محروم نشوند تسهيلاتي در نظر گرفته شده که وزارت بهداشت با دو ترم مرخصي و وزارت علوم با پنج ترم مرخصي موافقت کرده و نيز دانشجويان خانم مي‌توانند هشت واحد غيرحضوري درس بگذرانند.

همچنين بانواني که براي استخدام با شرايط سني مواجه مي‌شوند با اضافه کردن سه سال به شرط سني آنها مي‌توانند استخدام شوند و نيز زناني که 20 سال سابقه خدمت دارند و داراي بيش از سه فرزند هستند مي‌توانند درخواست بازنشستگي دهند و در ازاي هر فرزند يک سال سنوات دريافت کنند.

البته تمامي اين موارد با توجه به اين است که قانون خدمات کشوري دو سال تمديد شده است و اين لايحه را به شکل جداگانه به مجلس تقديم مي‌کنيم و يا به بررسي دوباره قانون در دو سال آينده موکول مي‌شود.

رييس مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري با بيان اينکه با عملياتي شدن سند پنج ساله شاهد تغيير و تحولات وسيع در حوزه زنان خواهيم بود، اظهار کرد: در زمينه‌هايي همچون عفاف و حجاب، تحکيم بنيان خانواده، باورهاي ديني،‌اوقات فراغت، سلامت زنان، ارتقاي توانايي زنان مدير، توسعه سازمان‌هاي مردم نهاد، آسيب‌هاي اجتماعي،‌توسعه تعاملات بين المللي، اصلاح ساختار حوزه زنان و خانواد ه شاهد تغيير و تحولات و پيشرفتهايي خواهيم بود و بايد در حوزه زنان با برنامه‌ريزي و ترسيم نقشه راه پيش برويم.

وي با اشاره به بيمه بازنشستگي زنان خانه‌دار گفت: در دولت دهم با تشکيل کارگروهي نواقص اين طرح در حال برطرف شدن است و هفت مدل طراحي شده تا به شکل پلکاني اجرا شود. اين کارگروه متشکل از کميته امداد، سازمان بهزيستي، فراکسيون بانوان مجلس، معاونت حقوقي رياست جمهوري،‌ وزارت کار، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، بيمه مرکزي و مرکز زنان و خانواده رياست جمهوري است و اميدواريم اين طرح به زودي در اين ستاد به تصويب برسد.


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ