آریا بانو

آخرين مطالب

نشست مدیرکل دفتر موسیقی با دبیران جشنواره موسیقی فجر فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - محمد‌ اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت ضرورت دارد جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌ اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی در نشستی با کامبیز روشن‌روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت درباره جشنواره موسیقی فجر گفت‌وگو کرد.
اله‌یاری در این نشست گفت: ساماندهی آیین‌نامه‌ها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضرورت‌ها و برنامه‌های دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد، اما دفتر موسیقی تقویم جشنواره‌های موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه‌ریزی این رویدادها را انجام می‌دهد. با توجه به اهمیت جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و فرصت باقی‌مانده تا زمان جشنواره تصمیم داریم از تجربه‌ها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دوره‌های قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند؛ استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.
کامبیز روشن‌روان آهنگساز و دبیر دوره‌های ٢٢ تا ٢٤ جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در دوره‌هایی که دبیر جشنواره بودم؛ جشنواره رقابتی شد و رقابت تک‌نوازی، گروه نوازی، ارکسترها و گروه‌های کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروه‌ها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند؛ ممکن است این گروه‌ها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بین‌الملل، ضرورت دارد گروه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای در جشنواره حضور داشته باشند.
روشن‌روان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: در آن دوره که دبیر بودم، بخش پژوهشی نیز در جشنواره راه‌اندازی و به آسیب‌شناسی موسیقی ایران پرداخته شد. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.
حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دوره‌های ١٩ تا ٢١ و ٢٦ تا ٣١ جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنواره‌های موسیقی دیده می‌شود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنواره‌ای پویا باشد. در دوره‌هایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کنیم و جشنواره از این نظر، موفق بود. به هر حال، ضرورت دارد جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، تأکید کند. هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست؛ اما مهم است نوازندگان و هنرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره می‌آیند؛ باکیفیت باشند.
حمیدرضا نوربخش دبیر دوره‌های ٣١ تا ٣٣ جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به ضرورت، در دوره‌ای شکل گرفته و بنابراین بوده جشنی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد و هر حوزه‌ای به‌تناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد؛ بنابراین جشنواره در سالن‌های متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود. اما یک نگاه هم این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود. به دلایل مختلفی، از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است. در دهه شصت، چون به‌ندرت کنسرت و اجرای موسیقی وجود داشت، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروه‌های مختلف در جشنواره بود اما از دهه ٧٠ که به‌تدریج اجرای کنسرت‌ها افزایش یافت؛ جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروه‌های موسیقی نبود. البته در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر، حتماً ١٥ دوره، درخشان بوده است.
نوربخش در ادامه گفت: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به‌عنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم؛ گروه‌ها و اجراهای آن دیده می‌شوند. جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بوده‌اند؛ این دغدغه را داشته‌اند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باید چنان مهم شود که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، می‌تواند به آن‌ها کمک کند.
نوربخش در ادامه افزود: آیین‌نامه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشن‌روان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیت‌هایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند می‌دهد. رقابت گروه‌های موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروه‌ها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند.
نوربخش سپس گفت: در دوره‌ای که دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شدم؛ رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که قبلاً چنین جایزه‌ای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوری‌ها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و می‌تواند اصلاح شود.
شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربه‌های خود را بیان می‌کنند، ایده ارزشمندی است. در دوره‌های مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کرده‌اند که شایسته قدردانی است.
فرهت افزود: انتخاب گروه‌ها و هنرمندان و گروه‌های خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آن‌ها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به‌صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروه‌ها می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/173488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

استقلالی‌ها با خاص‌ترین فوتبالیست ایران همبازی شدند

رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

«اسلام آمریکایی» چیست؟

این بستنی خوشمزه را در 4 دقیقه درست کن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

محیا دهقانی بازیگر نقش ماه منیر مستوران با چهره ای متفاوت / کلاه و پالتوی بهاری خانم بازیگر