آریا بانو

آخرين مطالب

فرآیند خلق زنده آثار هنری در جشنواره جوانان ایران فرهنگی هنری

فرآیند خلق زنده آثار هنری در جشنواره جوانان ایران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - رضوان صادق زاده با بیان آن که اثرگذاری جشنواره تجسمی جوانان طی سالیان اخیر قابل رصد است، گفت: ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان فراهم ساختن چتری واحد برای حضور هنرمندان جوان تجسمی از سراسر ایران در کنار یکدیگر است.


به گزارش هنرآنلاین ، رضوان صادق زاده دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به آن که این رخداد علاوه بر سابقه طولانی در زمینه برگزاری از اثرگذاری، جریان سازی و هدایت‌گری موفقی در عرصه هنرهای تجسمی کشور برخوردار است. گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این جشنواره، برگزاری هر دوره به میزبانی یکی از استان‌های کشور است . طی این فرآیند، شرکت‌کنندگان در بازه زمانی سه روزه زیر نظر استادان در تمامی 9 شاخه تجسمی در کنار آموزش، مهارت‌آموزی و پرورش خلاقیتشان دست به خلق آثار می‌زنند.
مدیر گروه نقاشی دانشگاه هنر درباره ایده برگزاری جشنواره جوانان در شهرهای مختلف ایران گفت : این جشنواره در فصل تابستان برگزار می‌شود، لازم بود که به فصلی فکر کنیم که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل باشند. برگزار کردن جشنواره در تابستان ما را ملزم کرد آن را در استان‌هایی برگزار کنیم که آب‌وهواهای معتدل‌تری دارند تا بچه‌ها شرایط مطلوبی را تجربه کنند. هر سال یک یا دو استان برای برپایی جشنواره اشتیاق نشان می‌دهند و داوطلب می‌شوند. سال گذشته که جشنواره در تبریز برگزار شد، دوستانی از شیراز و ایلام هم آنجا بودند و برای برگزاری تمایل نشان دادند. از همین رو امسال شیراز هم مدنظر ما بود اما در نهایت ایلام برای برگزاری جشنواره انتخاب شد.
صادق زاده که ششمین سال دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری این رخداد فرصت مغتنمی در همراهی هنرمندان جوان در شاخه‌های مختلف تجسمی زیر نظر استادان و حضور در کارگاه‌های آموزشی است که بار علمی فراوانی دارد. از سوی دیگر تلاش کردیم جنبه رقابتی این مسابقه را در پایین‌ترین سطح قرار دهیم اما آن را حذف نکردیم تا بتوانیم در کنار کار و تجربه فعالیت هنری هنرمندان جوان،شاهد نوعی رقابت میان آنها باشد.
وی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را از نظر کیفی هم‌تراز با جشنواره‌های معتبر عرصه هنرهای تجسمی مانند فجر یا دوسالانه‌های هنرهای تجسمی در کشور دانست و تصریح کرد: توجه به هنرمندان جوان به ویژه هنرمندانی که در استان‌ها و شهرستان‌های دور از پایتخت زندگی می‌کنند یکی دیگر از اولویت‌های مهمی است که در سیاست‌های این جشنواره برنامه‌ریزی شده است. معمولا در دیگر جشنواره‌ها از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود آثاری که قبلا کار کرده را بفرستند تا داوری شود اما پروسه خلق در این جشنواره به صورت زنده انجام می‌شود. در واقع در جشنواره به جای آثار، افراد انتخاب می‌شوند تا در کارگاه‌ها کنار هم کار کنند.
صادق زاده یادآور شد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز حساسیت خاصی نسبت به ایجاد شرایط برابر برای فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی به ویژه هنرمندان جوان کشور دارند و توجه به این مهم را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معین کرده‌اند.
دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هدف کلی و اصلی جشنواره را گردهم آیی جوانان بالای 15 سال و زیر 25 سال از استان‌های مختلف دانست و ادامه داد : با گردهم آیی جوانان و استادان در کنار هم بده بستان اتفاق می‌افتد با هم گفت و گو می‌کنند، بحث و جدل می‌کنند . یکی دیگر از اهداف این جشنواره این است که این جوانان در کنار استادانی که نام آنها را شنیده‌اند و آرزوی کنار آنها بودن را دارند، مشغول یادگیری می‌شوند، چند روزی با هم هم‌سفرند و اتفاقی که شاید به این آسانی شرایطش فراهم نمی‌شد را تجربه می‌کنند. بنابراین در انتخاب اساتید کارگاه‌ها و داورها به کسانی فکر می‌شود که جوان‌ها آنها را می‌شناسند، بارها کارهایشان را دیده‌اند، احتمالا با تصویرشان یا در کتاب‌ها یا تلویزیون آشنا هستند و بودن در کنارشان برای آنها دارای جذابیت است. البته دیگر هدف جشنواره می‌تواند این باشد افرادی که در کار خود از سطح کیفی شایسته‌ای برخوردار هستند توسط داوران دیده شوند، مورد تشویق قرار بگیرند و به جامعه معرفی شوند.
دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خاطرنشان کرد: رفاقت و رقابت میان هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در جشنواره‌ای مختص هنرمندان جوان از یک سو و از سوی دیگر حضور نسل جوان هنرمند سراسر کشور به ویژه در استان‌ها باعث می‌شود که در کنار آشنایی و شکل‌گیری فضایی دوستانه؛ انتقال دانش در راستای ارتقاء سطح کیفی و کمی کار تمامی هنرمندان جوان کشور به شکل عادلانه و منصفانه صورت گیرد.
وی با اشاره به انتخاب داوران و استادان کارگاهی استانی ادامه داد : یکی از برنامه‌های جشنواره این است که در هر دوره 3 یا 4 نفر از اساتید معتبر آن استان برای داوری آثار انتخاب شوند. امسال فکر می‌کنم در هر کدام از حوزه‌های خوشنویسی، نقاشی و طراحی یک داور از ایلام خواهیم داشت.
گفتنی است، بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری "رضوان صادق زاده" با شعار "نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل" از سی‌ام مرداد تا سوم شهریورماه 1398 در ایلام برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود