آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه با کسانی که هم‌عقیده نیستیم رفتار کنیم؟ روانشناسي

چگونه با کسانی که هم‌عقیده نیستیم رفتار کنیم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چگونه با کسانی که هم‌عقیده نیستیم رفتار کنیم؟
٠
٠
آنا / افراد زیادی در اطرافمان هستند که زاویه دید متفاوتی نسبت به ما دارند، از این رو طبیعی‌ است که گاهی با ما مخالفت کنند. اما چگونه با چنین آدم‌هایی در ارتباط باشیم؟
ما در زندگی با آدم‌های زیادی در ارتباط هستیم، اما آیا می‌توانیم با تمام آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنیم؟ افراد زیادی در اطرافمان هستند که زاویه دید متفاوتی نسبت به ما دارند، از این رو طبیعی ست که گاهی با ما مخالفت کنند. اما چگونه با چنین آدم‌هایی در ارتباط باشیم، بدون این که برایمان آزار دهنده باشند؟
ما خیلی راحت می‌توانیم از آن‌ها دور شویم، اما آیا عقب کشیدن همیشه کارساز است؟ افرادی، چون خانواده یا همکار را نمی‌توان به سادگی کنار گذاشت، از این رو این ماییم که باید شیوه درست برخورد با آن‌ها را یاد بگیریم. اگر شما هم افرادی آزاردهنده در اطرافتان دارید و به دنبال راهی برای برقراری ارتباطی موثر با آن‌ها هستید، ما در ادامه استراتژی‌هایی برایتان آورده ایم که به شما در این راه کمک می‌کند.
آن‌ها را آن‌طور که هستند بپذیرید
واقعیت این است که قرار نیست شما هر فردی که به نوعی با زندگیتان در ارتباط است را دوست داشته باشید. اولین قدم برای این که بتوانید آدم‌های زندگی تان را آن‌طور که هستند قبول کنید این است که بپذیرید شما قرار نیست با آن‌ها زندگی کنید. این که شما از برخی آدم‌های اطرافتان خوشتان نمی‌آید، بدین معنی نیست که شما مشکل دارید یا این که آن‌ها آدم‌های بدی هستند. این حس ممکن است دو طرفه باشد، مهم این است که شما بتوانید با آن کنار بیایید. اگر تلاش کنید که بدون قضاوت با دیگران در ارتباط باشید، تمام حس‌های بدی که دارید نیز از بین خواهند رفت.
درگیر آدم‌های منفی‌گرا نشوید
ارتباط با آدم‌هایی که مدام انرژی منفی به شما می‌دهند، می‌تواند روی احساسات شما تأثیر منفی بگذارد. در واقع افرادی که شخصیت سمی دارند، می‌توانند روز آدم را خراب کنند، اما تنها زمانی که شما این اجازه را به آن‌ها بدهید. اگر چه شما قدرت کنترل رفتار‌های طرف مقابل را ندارید، اما می‌توانید روی رفتار‌های خودتان کنترل تان داشته باشید. این بدین معنی نیست که آن‌ها را نادیده بگیرید یا این که از احساسات خودتان چشم پوشی کنید، بلکه شما باید احساسات واقعی‌تان را درک کنید و سپس به آن‌ها اجازه عبور دهید. شما نباید با ناراحتی‌تان تقاص رفتار‌های اشتباه دیگران را پس دهید، پس تنها کاری که باید در این زمان‌ها انجام دهید، لبخند زدن و دور شدن است.
به جای فرد، روی رفتار او تمرکز کنید
شما باید یاد بگیرید که به تمام افراد زندگیتان احترام بگذارید و مؤدبانه با آن‌ها رفتار کنید. این بدین معنی نیست که اگر نظری خلاف میل تان بود آن را بپذیرید، بلکه باید روش ارتباط با دیگران را یاد بگیرید. یعنی اگر طرف مقابل تان حرفی خلاف میل شما زد یا حتی بی‌احترامی کرد، به جای این که او را نشانه بگیرید، روی همان رفتار او تمرکز کنید. تا می‌توانید با طرف مقابلتان مهربان، اما نسبت به موضوعی که مخالف آن هستید، محکم و سرسخت باشید. شما نباید به شخصیت او توهین کنید بلکه باید برای اصلاح رفتار اشتباه او تلاش کنید. اگر یاد بگیرید که در مواقع بحث با دیگران این رفتار را از خود نشان دهید، به جای حس منفی به آن فرد، تنها به رفتار او عکس‌العمل نشان می‌دهید.
رفتار‌های دیگران را شخصی نکنید
ما آدم‌ها اغلب اوقات برای منافع خودمان کاری انجام می‌دهیم یا حرفی می‌زنیم، نه برای دیگران. از این رو، اگر رفتاری خلاف میلمان را از دیگران مشاهده کردیم، نباید آن‌ها را به خودمان نسبت دهیم. هر چه زاویه دید ما وسیع‌تر باشد، کمتر دچار سوتفاهم خواهیم شد. به جای این که یکی طرف مقابل تان بگوید و یکی شما و کار به دعوا بکشد، بهتر است که برداشت شخصی از حرف‌های طرف مقابل تان نداشته باشید. همانطور که شما برای دفاع از خود حرف‌هایی را به زبان می‌آورید، طرف مقابل تان نیز تنها برای محافظت از خود با شما مخالفت می‌کند. پس بهتر است که به جای سو برداشت از حرف‌های او، روی موضوعی که ذهن تان را درگیر کرده تمرکز کنید، نه خود یا طرف مقابل تان.
رفتار بد را با رفتار بد پاسخ ندهید
فریاد زدن یا فحش دادن به کسی که با ما بدرفتاری کرده، کار ساده‌ای است، اما اگر شما هم مانند او چنین رفتاری از خود نشان دهید، در واقع بر مشکل پیش آمده می‌افزایید. به احساساتتان اجازه ندهید که با رفتار‌های اشتباه طرف مقابل فوران کنند. وظیفه شما نیست که پاسخ رفتاری زشت او را بدهید؛ بنابراین آرام و در عین حال منطقی برخورد کنید. همین که او بی تفاوتی شما را نسبت به رفتار‌های زشت اش ببیند، برایش کافی ست.
به ارزش موضوعی که در مورد آن بحث می‌کنید، بیاندیشید
آیا زمان و توجهی که برای دیگران می‌گذارید، ارزش دارد؟ گاهی اوقات بحث کردن تنها وقت تلف کردن است و هیچ نتیجه‌ای ندارد؛ بنابراین قبل از این که وقت و انرژی تان را صرف بحث‌های بیهوده کنید، از خودتان بپرسید که آیا واقعا ارزشش را دارد؟ آیا نتیجه‌ای که در انتهای بحث خواهید گرفت برایتان ارزشمند خواهد بود؟ آیا بازنده خواهید بود یا برنده؟ بنابراین قبل از آغاز هر بحثی ابتدا به ارزش آن بیاندیشید. آنچه ارزش وقت و انرژی و اعصاب شما را ندارد، بهتر است که اصلا آغاز نشود.
برای ارتباط با دیگران محدودیت بگذارید
شما می‌توانید برای ارتباط با اطرافیان تان محدودیت بگذارید. این که چقدر و چگونه زمانتان را با آن‌ها سپری کنید، باید تصمیم شما باشد نه دیگران. از آنجا که شما قدرت تحمل خودتان را می‌دانید، زمان تان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که موجب بی حوصلگی و کلافگی تان نشود. به عنوان مثال اگر نیم ساعت با فردی بحث کردید، 10 دقیقه از اتاق بیرون بروید و به خودتان تنفس بدهید. سپس با ذهن باز بار دیگر به مکالمه تان ادامه دهید.
تنهایی وارد جنگ نشوید
اگر فکر می‌کنید که ممکن است هنگام صحبت با فردی از کوره در بروید، از فردی که می‌دانید از شما حمایت می‌کند بخواهید که در این شرایط کنارتان باشد. در این مواقع، زمانی که ذهن شما خسته و کلافه ست، او می‌تواند ایده‌های خوبی را به شما منتقل کند. البته فردی که انتخاب می‌کنید نباید عصبی و زودجوش باشد. به دنبال فردی منطقی، صبور و آرام باشید که تا شرایط را به نفع شما پیش ببرد. به همراه داشتن این افراد، به شما انرژی بیشتری برای گفتگو نیز می‌دهد.
شادی شما در دستان خودتان است
هیچوقت به افراد سمی اجازه ندهید که شادی را از زندگی شما بگیرند. شما نباید تقاص کوته فکری و منفی گرایی دیگران را پس دهید، پس به جای تمرکز روی دیگران، روی خودتان زوم کنید. بد نیست گاهی با خودتان تنها شوید و به آنچه در مورد دیگران دوست ندارید، بیاندیشید. اگر بدانید که چه رفتار‌هایی از جانب دیگران شما را ناراحت می‌کند، خیلی راحت می‌توانید شرایط را کنترل کنید. خودتان را با دیگران مقایسه کنید و همیشه به یاد داشته باشید که ارزش شما بیشتر از هر کس و هر چیز دیگری ست.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خسته‌ام از شغلم!

از حرف زدن در جمع می‎ترسم

آیا افسردگی زنان، محصول دنیای «مردسالارانه» است؟

تست خودشناسی جنبه تفریحی + جالب

به دنیای مجازی معتاد شده اید؟ (تست روانشناسی)

علت ایجاد یکنواختی و دلزدگی در روابط عاشقانه +تست

مادر؛ اولین کسی که شرمندگی از ظاهر را به دخترش یاد می‌دهد!

اختلالات روانی که پیش از «بله» گفتن سر سفره عقد باید بشناسید

وسواس احتکار چیست و چگونه می توان به فرد مبتلا کمک کرد؟!

چرا خانم‌ها به یکدیگر حسودی می‌کنند؟

بهترین مدل از خودت باش

نقش مشاوره در مقاطع مختلف زندگی

7 خصوصیت خانم ها که آقایان را شیفته خود می کند

شوهرم مرد خوبی بود ولی چون به دلم نمی‌نشست طلاق گرفتم!

مثبت اندیش باش و با اعتماد به نفس

نداشتن حد و مرز در زندگی مشترک لازم است؟

چرا خواستگارهایم پا پس می‌کشند؟

جدیدترین تست روانشناسی در آمریکا!

من چقدر تاثیرگذار هستم؟ تست روانشناسی

علت ترس از آسانسور و روش‌های غلبه بر آن

روانشناسی جالب پنیر (تست روانشناسی)

دوقلو‌ها را اینگونه تربیت کنیم

مهمترین نشانه اختلالات اضطرابی در افراد

آموزش باید ترکیبی از دانش، مهارت‌های زندگی و تفکر انتقادی باشد

بی توجهی به کودکان منجر به اختلال رفتاری می‌شود

در این وقت‌ها با کودک حرف نزنید

فرزندانی که با پدر رابطه عاطفی دارند، بسیار موفق هستند

چرا کودکم در خواب کابوس می‌بیند؟

6 مهارت برای مدیریت اختلاف‌ها در زندگی مشترک

زوج‌های خوشبخت چقدر شخصیتشان شبیه به هم است؟

هر آنچه باید در مورد «سندروم فرزند میانی» بدانید

چرا بعضی زن‌ها با هم‌نوعان خود دشمنی می‌کنند؟

سن واقعی شما چقدر است؟+ (تست بسیار جالب)

با همسری که وسواس احتکار دارد چه کنیم؟

راه های تقویت حافظه و افزایش تمرکز در کودکان

چگونه با کودک در مورد خشونت و ترس صحبت کنیم؟

در ذهن دختران نوجوان چه می گذرد؟

«دوستت دارم»‌های غیرکلامی را بشناسید

چطور مانند فینالیست‌های عصر جدید استعدادم را کشف کنم؟!

شوهرم می‌گوید چون به من نمی‌خورد که ازدواج کرده باشم، باهم بیرون نرویم!

چطور خیانت همسرم را ببخشم؟

چگونه صبوری را در خود تقویت کنیم؟

قبل از دوستی با همکار خود به این نکات توجه کنید!

راه های مقابله با حسادت دیگران

آیا توانایی دوست داشتن دارید؟ (تست جالب)

تست دکتر فیل : دیگران شما را چطور می بینند؟

تست شخصیت شناسی جالب!

چند تست هوش محاسبتی بسیار جالب!

3 تست روانشناسی جدید (عملکرد مغز شما در مقابل آلزایمر)

علائم دلتنگی در مردان پس از جدایی و پایان رابطه عاشقانه