آریا بانو

آخرين مطالب

دخترانی از جنس تلاش و پشتکار اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در ایام میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، با گروهی کاملاً دخترانه آشنا می‌شویم. گروهی که اعضای آن دختران جوان و خوش‌فکری هستند که تعریف جدیدی از مفهوم دختر را به نمایش گذاشته‌‌اند. دخترانی که برای رفع محرومیت هم‌نوعانشان جهادوارانه تلاش می‌کنند.


دختران به تناسب روح لطیفشان، تعابیر زیبایی چون؛ مظهر لطافت و پاکی، مایه شادی و امید خانه و خانواده، دختر یعنی توانمندی برای آن‌ها بیان‌شده است. جالب‌تر از این‌ها اینکه در منابع دینی هم دختر داشتن یکی از افتخارات بزرگ برای هر پدر و مادری معرفی شده است.
در این فرصت با مسئول و یکی از اعضای گروه حنیفا، گروهی کاملاً دخترانه گفتگو می‌کنیم. گروهی که اعضای آن دختران جوان و خوش‌فکری هستند که تعریف جدیدی از مفهوم دختر را به نمایش گذاشته‌اند. دخترانی که برای رفع محرومیت هم‌نوعانشان جهادوارانه تلاش می‌کنند.
دختران ما باید خودشان و توانایی‌هایشان را باور کنند. برای زندگیشان هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن از هر تلاش و پشتکاری مضایقه نکرده و با دیدن موانع و مشکلات عقب‌نشینی نکنند
«حنیفا» اولین گروه جهادی خانم در شهر تهران
نسترن دانه‌کار مسئول گروه «حنیفا» معتقد است برای رفع محرومیت باید در ابتدا به جنبه‌های فرهنگی زندگی محرومان بپردازیم. او می‌گوید که نباید به سمت توزیع پول و ارزاق برویم زیرا این روش در رفع محرومیت باعث می‌شود که افراد تلاشی برای بهبود وضعیت خود نکنند و فقط منتظر باشند تا گروهی برای آنها مواد غذایی و لباس تهیه کند.
گروه جهادی دختران حنیفا اگرچه کار خود را از شهر کرمانشاه و بعد در کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد و خاوران شروع کردند اما دامنه فعالیتشان به این مناطق خلاصه نمی‌شود. آنها در مناسبت‌های مختلف و هرجا که نیازی به خدمت‌رسانی باشد حضور دارند.
آرزویم بود که یک جهادی باشم
ناهید باقری، فارغ‌التحصیل رشته مدیریت آموزشی در رابطه با چگونگی پیوستن به گروه حنیفا می‌گوید: «تا قبل از اینکه با گروه حنیفا آشنا شوم همیشه کارهای جهادی را که می‌دیدم یکی از آرزوهایم این بود که در کار جهادی وارد شده و از توانایی‌هایی که دارم بدون نگاه مادی صرف برای رفع نیاز مردم کاری بکنم. همیشه فکر می‌کردم برای کار جهادی حتماً باید مرد بود و کارهای ساخت‌و‌ساز انجام داد. تا اینکه با خانم نسترن دانه‌کار، مسئول گروه جهادی که در شهر کرمانشاه بودند آشنا شدم. این آشنایی منجر به این شد که یک گروه مستقل 14-15 نفره از دخترخانم‌های رنج سنی 20 تا 30 سال تشکیل داده و شروع به کار کنیم. ابتدا در مناطق محروم کارهای فرهنگی و آموزشی انجام می‌دادیم. بعد از گذشت مدتی پیشنهاد دادم در اطراف تهران هم این فعالیت‌ها را داشته باشیم. این شد که گروه با نام «حنیفا» که از اخلاص می‌آید، به‌عنوان اولین گروه جهادی خانم در حاشیه شهر تهران کارش را شروع کرد.»
محرومیت‌زدایی در پرتو از خودگذشتن
باقری با بیان اینکه جهاد تنها به معنی جنگ و دفاع نیست، هدف اصلی گروه حنیفا را محرومیت‌زدایی در پرتو از خود گذشتن و وقت گذاشتن برای کمک به دیگران توصیف کرده و ادامه می‌دهد: «تمرکز و هدف اصلی ما این است که بچه‌های امروز را برای زندگی آینده‌شان توانمند کنیم تا فرد مفیدی برای جامعه باشند. به نظر من معنای جهاد در زمانه امروز همین است. در این مسیر هم برای آن‌ها آموزش‌هایی داشتیم و هم از آن‌ها خیلی چیزها یاد گرفتیم.
در ایام تحصیلی، برای بچه‌ها با برگزاری کلاس‌های تقویتی در زمینه درس‌هایی که موردنیاز آن‌ها است و در تابستان هم با کلاس‌های متنوع هنری، ورزشی و همچنین برگزاری بازی‌های گروهی در کنار آن‌ها هستیم. من به جهت اینکه دوره‌های تخصصی داروخانه را نیز گذرانده‌ام در امر پزشکی، تهیه دارو به شکل رایگان و هماهنگی برای امور بهداشتی و پزشکی مثل آزمایش و سونوگرافی به همراه خیرین خدمت‌رسان این عزیزان هستم.»
اشتغال بانوان در شهرستان‌ها
اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم هر جامعه است و این دغدغه در جامعه محروم بیشتر خواهد بود. عضو دیرینه حنیفا در ادامه، این گروه را به این مهم متوجه دانسته و می‌گوید: «در حال حاضر یکی از اهداف ما این است که در کنار فعالیت‌های فرهنگی-خدماتی که در حاشیه تهران داریم، به بحث اشتغال‌زایی بانوان در شهرستان‌ها و مناطق محروم‌تر که به توجه بیشتری نیاز دارند بپردازیم.»

خواستن، توانستن است
تمرکز و هدف اصلی ما این است که بچه‌های امروز را برای زندگی آینده‌شان توانمند کنیم تا فرد مفیدی برای جامعه باشند و به نظر من معنای جهاد در زمانه امروز همین است. در این مسیر هم برای آن‌ها آموزش‌هایی داشتیم و هم از آن‌ها خیلی چیزها یاد گرفتیم
گروه دختران حنیفا تلاش کرده است تا ثابت کند، خواستن توانستن است و انجام کارهای خیر، زن و مرد نمی‌شناسد. دختر جوان دهه شصتی که الان یکی از اعضای ثابت گروه حنیفا است، در رابطه با تلاش و پشتکار این گروه می‌گوید: «در ابتدای راه، اکثر خانواده‌های اعضای حنیفا خیلی امیدی به نتیجه و موفقیت گروه نداشتند اما ما سعی کردیم خودمان را ثابت کنیم و نشان دهیم که می‌توانیم. وقتی به مناسبات مختلف و شرایط‌های سخت در شهرهای سیل‌زده برای کمک‌رسانی حاضر می‌شدیم، خیلی از گروه‌های جهادی آقایان به ما می‌گفتند که این کارها برای شما خانم‌ها سخت است و نمی‌توانید. ما توانستیم ثابت کنیم بااینکه خانم هستیم اما توانمندیمان بالا است و در حال حاضر هم به لطف خدا و تلاش خودمان در خیلی از موارد از گروه‌های جهادی آقایان موفق‌تر هستیم.
خانواده من که در ابتدا روی گشاده‌ای برای این کار به من نشان نمی‌دادند، وقتی دیدند من چقدر با برنامه، علاقه و انگیزه پیگیر کار بوده و نتایج خوبی هم از آن دریافت شده، امروز به من مشورت می‌دهند و من را در این کار همراهی می‌کنند.» این دختر جوان در ادامه رمز موفقیت کار خود را تلاش و تداوم می‌داند: «خیلی از گروه‌ها مقطعی کارکرده و بعد آن را رها می‌کنند اما ما در کارمان تداوم داشتیم و از تلاش و پشتکار خسته نشدیم و همین امر باعث شد که عقب نمانیم و روزبه‌روز رشد بهتری داشته باشیم.»
حنیفایی بودن به من حس مهم بودن می‌دهد
ناهید باقری در پاسخ به این سؤال که حنیفا در میان دغدغه‌های امروزی زندگی او چه جایگاهی دارد ادامه می‌دهد: «یکی از ابعاد فکری مهم روزانه من در زندگی حنیفا است. همیشه در طول روز و شب به این فکر می‌کنم که برای رسیدن به هدف اصلی و موفقیت بیشتر گروه چه راه‌ها، خلاقیت‌هایی را انجام دهیم تا بهتر نتیجه بگیریم. کارهای ایام هفته‌ام را با برنامه‌های گروه حنیفا تنظیم می‌کنم. کار کردن در چنین جمع‌ها و گروه‌هایی این حس را به آدم می‌دهد که به‌عنوان عضوی از اعضای جامعه می‌توانم مؤثر باشم. تلاش برای کمک کردن به دیگران حس خیلی خوب غیرقابل وصفی را می‌دهد که هرکسی باید خودش آن را تجربه کند .» در کارمان تداوم داشتیم و از تلاش و پشتکار خسته نشدیم و همین امر باعث شد که عقب نمانیم و روزبه‌روز رشد بهتری داشته باشیم
باقری در صحبت‌های پایانی خود برای دختران جوان پیشنهادی دارد: «نشاط خود را حفظ کنند و در هر رشته‌ای که علاقه دارند فعالیت داشته باشند. دختران ما باید خودشان و توانایی‌هایشان را باور کنند. برای زندگیشان هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن از هر تلاش و پشتکاری مضایقه نکرده و با دیدن موانع و مشکلات عقب‌نشینی نکنند.
فراموش نکنیم که؛ باید جهان را بهتر ازآنچه تحویل گرفته‌ای تحویل بدهی؛ خواه با فرزندی خوب یا باغچه‌ای سرسبز. اگر فقط یک نفر با بودن تو ساده‌تر نفس کشید یعنی تو موفق شده‌ای.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم