آریا بانو

آخرين مطالب

خدمات رایگان به زنان و کودکان آسیب‌پذیر گسترش می‌یابد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
خبرگزاری آریا- اداره معاضدت کانون وکلا و کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهیدبهشتی تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر حسین محمد نبی رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری در جلسه امضای تفاهمنامه میان اداره معاضدت کانون وکلا و کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی گفت: انواع مسائل خانوادگی از جمله طلاق، مهریه، حضانت اطفال، نفقه و... بیشترین موضوعات مراجعه مردم است که کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده یکی از مراکز اصلی مراجعه مردم و طرح این موضوعات است و ما با همکاری این کلینیک و ارائه خدمات رایگان مشاوره سعی خواهیم کرد ورودی پرونده‌های مربوط به زنان و کودکان را به دادگاه‌ها کاهش دهیم.
دکتر حسین محمد نبی با تأکید بر اهمیت و ضرورت ارائه خدمات معاضدتی به اقشار آسیب پذیر اظهار کرد: این خدمات را در جهت توسعه عدالت قضایی ارائه می‌دهیم، چون افراد متموّل استطاعت گرفتن وکیل را دارند، اما برخی از اقشار از گرفتن وکیل ناتوان هستند، ما باید نسبت به همه مردم شرایط برابر از حیث برخورداری از وکیل برقرار کنیم و این کاری است که اداره معاضدت کانون وکلا انجام می‌دهد.
رئیس اداره معاضدت کانون وکلا با بیان اینکه وکلای دلسوز ارائه خدمات رایگان را با جان و دل انجام می‌دهند تأکید کرد:
در جامعه وکلا افراد متعهد و دلسوز فراوانی داریم که حاضرند به صورت رایگان برای اقشار آسیب پذیر خدمات مشاوره و وکالت انجام دهند و هم اکنون بیش از 100 هزار نفر از وکلا مشغول ارائه خدمات معاضدتی هستند.
وی افزود: بر خلاف تبلیغات منفی پیرامون این قشر خدوم و شریف، وکلایی که توقع مالی ندارند بسیار هستند، که حتی از جیب خودشان برای هزینه‌های دادرسی خرج می‌کنند. جامعه شریف وکلا این کار را زکات زکات علم می‌دانند و با رغبت، انگیزه و تعهد خدمات خود را گسترش خواهند داد.
محمد نبی اداره وکلای معاضدتی کانون وکلا را اورژانس قضایی کشور دانست و خاطرنشان ساخت: طبق اصل 35 قانون اساسی، مردم باید از داشتن وکیل در دعاوی بهره‌مند شوند و بر اساس قانون وکالت (مصوب 1315) و آیین نامه‌های بعد از آن، اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری به استناد مواد 23، 24 و 31 قانون وکالت تنها مرکزی است که باید کار معاضدتی در امور حقوقی و جزایی برای مردم بی بضاعت و ناتوان انجام دهد.
این حقوقدان اظهار داشت: اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری در مجتمع‌های قضایی تهران، برخی سازمان‌ها و نهادها، شورا‌های حل اختلاف، دادگاه‌های اطفال، دادگاه‌های تجدیدنظر، مراکز خیریه و زندان ها، خدمات مشاوره حقوقی ارائه می‌دهد و برای تعیین وکیل معاضدتی، اعلام نظر می‌کند.
رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری افزود: اکنون با کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، سازمان محیط زیست، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و بسیاری از مراکز خیریه تفاهم نامه همکاری داریم و تقریبا در 40 مرکز فعال هستیم و امضای تفاهمنامه با کلینیک‌های حقوقی زنان خانواه کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی نیز در همین راستا به امضاء رسیده است و امیدواریم آثار و برکات امضای این تفاهمنامه را در حل مشکلات حقوقی زنان و کودکانی که به این کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند مشاهده کنیم.
در ادامه این جلسه دکتر مهرشاد شبابی رئیس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر ضمن اظهار خرسندی از امضای تفاهمنامه همکاری میان این کلینیک‌ها با اداره وکلای معاضدتی کانون وکلا و تأثیر این تفاهمنامه در گسترش خدمات به زنان و کودکان اقشار آسیب پذیر اظهار کرد: تعامل در جهت هماهنگی و همکاری فی‏مابین در راستای جلب و جذب وکلای داوطلب به منظور مشارکت آن‌ها در جهت ارائه خدمات حقوقی و قضائی به جامعه هدفِ کلینیک و بهره‏مندی کلیه جامعه هدف کلینیک از مشاوره رایگان و حسب ضرورت وکیل معاضدتی با توجه به قانون وکالت و آئین نامه‏های مرتبط و کمک به پیشبرد دعاوی در مراجع قضائی و شبه قضائی از اهداف انعقاد این تفاهمنامه است.
وی افزود: برنامه‏ریزی و تدوین راه‏کاری مناسب جهت بهره‏گیری از قابلیت‏ها و ظرفیت‏های هر دو طرف جهت بهره‏مندسازی زنان نیازمند و آسیب دیده بویژه زنان قربانی جرایم و اعمال خشونت‏آمیز و مبتنی بر جنسیت؛ نظیر اسیدپاشی، تجاوز به عنف جرایم ناموسی، اخراج به دلیل بارداری و یا وضعیت تأهل و ... و زنان دارای اختلال هویت جنسی و دو جنسی از خدمات وکیل معاضدتی وفق مقررات موجود قانون وکالت از محور‌های همکاری دو مجموعه است.
وی در تشریح اقدامات و فعالیت‌های کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده اظهار کرد: کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده که مربوط به کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی است، از جمله مراکزی است که با هدف کمک به حفظ و استحکام خانواده‌ها و ارائه انواع خدمات حقوقی به زنان و کودکان اقشار آسیب پذیر، از سال 1385 راه اندازی شده است.
دکتر شبابی ادامه داد: رویکرد کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی رویکرد آموزشی، پژوهشی و مشاوره محور است و خانواده‌ها و افراد متقاضی در سه سطح در این کلینیک‌ها خدمات دریافت می‌کنند.
رییس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده با بیان اینکه مشاوره پیش از ازدواج یک فرایند کمک کننده برای اتخاذ بهترین تصمیم از سوی زوجین است افزود:نخستین سطح ارائه خدمات در کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده، ارائه آموزش و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مهارت‌افزایی پیش از ثبت رسمی ازدواج است. بخش دوم خدمات ما ارائه انواع مشاوره‌های حقوقی به صورت تلفنی وحضوری برای رفع اختلافات و جلوگیری از افزایش پرونده‌های قضایی در موضوعات «حضانت، فسخ نکاح، ملاقات فرزند، مهریه، گواهی انحصار وراثت، ضرب و شتم، کودک آزاری، جرائم منافی عفت و موارد مشابه» است.
وی در تشریح سومین حوزه فعالیت کلینیک‌های حقوقی زنان خانواده دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: زمانی که محرز شود ریشه اختلاف و تنش درمیان زوجین آنقدر عمیق است که نمی‌توان با مشاوره، زمینه صلح و آشتی را برقرار کرد و زوجین برای جدایی یا پیگیری حقوقی اصرار دارند، و یا ظلم آشکار و سلب حقوق مسلم یکی از اعضای خانواده در میان باشد و همچنین در پرونده‌ها و مواردی که زنان و کودکان اقشار آسیب‌پذیر نیازمند کمک هستند، این کلینیک‌ها با کمک و هدایت، تهیه لایحه و دادخواست، مکاتبه با مراجع قضایی توسط گروه مشاوران حقوقی و تامین وکیل برای افراد محروم و کم درآمد که برای دفاع از حق خود نیازمند به وکیل هستند، به آن‌ها کمک می‌کنند.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در دسترس بودن مشاوران حقوقی یک فرهنگ عامه‌ای برای جامعه ما نیست و گاهی بخاطر هزینه‌هایی که دارد برای بخشی از جامعه مشکل است و ما در این کلینیک‌ها به صورت رایگان مشاوره تلفنی ارائه می‌کنیم و اعتقاد داریم مشاوره‌های بهنگام می‌تواند از آمار طلاق و سایر پرونده‌های قضایی بکاهد.
رییس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی در پایان تأکید کرد: معتقدیم که خانواده سالم، زیربنای جامعه‌ای مترقی و بانشاط است و اگر بنیان خانواده‌های ایرانی استحکام خود را از دست بدهد، قطعاً طیف گسترده‌تر و خطرناک‌تری از مشکلات اجتماعی گریبان جامعه ما را خواهد گرفت، بنابراین برای استحکام نهاد مقدس خانواده، همه باید بکوشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن